mooi gebed

Bart-rk

mooi gebed

Bericht door Bart-rk »

Okay het is wel heel erg katholiek :% maar wees eerlijk het te deum is een heel mooi gebed
U, God, loven wij,
U, Heer, prijzen wij.
U, eeuwige Vader,
eert heel de aarde.
Tot U roepen alle engelen,
tot U de hemelen en alle machten.
Tot U roepen Cherubijnen en Serafijnen,
die zonder ophouden zingen:
"Heilig, heilig, heilig de Heer,
de God der hemelse machten.
Vol zijn hemel en aarde
van uw grote heerlijkheid."
U looft het roemvol koor der apostelen,
U het lofwaardig getal der profeten.
U looft de blanke stoet der martelaren,
U prijst de heilige kerk over heel de aarde:
U, Vader, onmetelijk in majesteit,
U, eniggeboren Zoon, waarachtig en hoog verheven,
U, heilige Geest, de Vertrooster.
Gij, Christus, Koning der glorie,
Gij zijt de eeuwige Zoon van de Vader.
Gij, die om de mens verlossing te brengen,
geen vrees hebt gehad voor de schoot van de Maagd.

Gij, die de prikkel van de dood hebt overwonnen
en voor de gelovigen en het hemel Rijk hebt geopend.

Gij zit aan Gods rechterhand in de Glorie van de Vader,
Gij zult als rechter komen, zoals wij gelovigen.
U dan smeken wij: kom uw dienaars te hulp,
die Gij door uw kostbaar bloed hebt gered.
Laat ons geteld worden onder uw heiligen
in de eeuwige heerlijkheid.
Red, Heer, uw volk en zegen uw erfdeel,
hoed hen en draag hen voor immer.
U willen wij prijzen, iedere dag,
uw Naam verheerlijken voor altijd.
Wees genadig, Heer,
spaar ons deze dag voor zonde.
Ontferm U over ons, Heer,
ontferm U over ons.
Laat uw barmhartigheid neerdalen over ons,
zoals ons vertrouwen uitgaat naar U.
Op U, Heer, is onze hoop gevestigd,
beschaam ons niet in eeuwigheid.
het origineel is hoe kan het ook anders in het Latijn
Te Deum Laudamus:
Te Dominum confitemur.
Te aeternum Patrem omnis terra veneratur.

Tibi omnes Angeli,
Tibi caeli et universae potestates:
Tibi cherubim et seraphim incessabili voce proclamant:

Sanctus, Sanctus, Sanctus Dominus Deus Sabaoth.

Pleni sunt caeli et terra maiestatis gloriae tuae,
Te gloriosus Apostolorum chorus,
Te Prophetarum laudabilis numerus,
Te Martyrum candidatus laudat exercitus.
Te per orbem terrarum sancta confiterur Ecclesia.

Patrem immensae maiestatis;
venerandum tuum verum et unicum Filium;
Sanctum quoque Paraclitum Spiritum.
Tu Rex gloriae, Christe.

Tu Patris sempiternus et Filius.
Tu, ad liberandum susceptus hominem,
non horruisti Virginis uterum.

Tu, devicto mortis aculeo,
Aperuisti credentibus regna caelorum,
Tu ad dexteram Dei sedes, in gloria Patris.

Iudex crederis esse venturus.
Te ergo quaesumus, tuis famulis subveni,
Quos pretioso sanguine redemisti.

Aeterna fac cum Sanctis tuis
in gloria numerari.
Salvum fac populum tuum,
Domine, et benedic hereditati tuae.
jacob

Bericht door jacob »

even buiten gelaten dat de maagd Maria met een hoofdletter is getikt en dat God de kerk zou prijzen. (Zou juist dat woord graag met een hoofdeltter zien.) Vind ik het wel mooi hoor.

Wat is er verder precies zo katholiek aan dan?
anna

Bericht door anna »

Dit is toch ook een lied?
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Jacob
Wat is er verder precies zo katholiek aan dan?
Kennen de niet katholieken dan ook het te deum ? (zou best kunnen hoor maar ik weet niet beter dan dat dit RK is)
jacob

Bericht door jacob »

Ik ken dit lied niet hoor. Al komen er wel bekende stukken in voor.
Maar dit lied zou best door niet katholieke kerk mensen gezongen kunnen worden. Met de aanpassing die ik eerder deed.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Jacob
Met de aanpassing die ik eerder deed.
Ik denk dat de maagd Maria toch wel een hoofdletter verdient Jacob .... we hebben het wel over de moeder van de heer Jezus
:%
jacob

Bericht door jacob »

Nee hoor.

Ze was gewoon maar een vrouw. Een zeer gezegende vrouw hoor. Laten we daar geen misverstand over hebben. Maar laten we haar zeker niet vereeren. Zei Jezus niet zelf tegen haar; Vrouw wat heb ik met u te doen?
Ze was net zo goed een zondares. Net als alle andere mensen. Ook zij had Christus nodig als haar Zaligmaker. Ze is daarom alle mensen gelijk.

Dus wel een gezegende vrouw. Maar niet te veel eer toe dichten. En zeker niet aanbidden. (God is een jaloers God op Zijn eer.)
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het lied mag zich katholiek noemen en ach of je nu maagd met een kleine of grote letter schrijft, ook Maria was vlees en moest de lof bezingen van haar Zaligmaker. Ze kon ook zichzelf niet zaligen en moest ook gezaligd worden door het bloed van Jezus Christus.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Jacob
Ze was net zo goed een zondares
Gelukkig is dit niet zo want dan zou Jezus belast zijn met de erfzonde

En vwb het aanbidden het volgende een katholiek doet voorspraak op Maria...
een katholiek vereerd Maria....
een katholiek aanbid Maria niet op de manier zoals wij de Heer aanbidden
('Ieder geslacht prijst mij zalig' (Lc. 1,48)
jacob

Bericht door jacob »

WAT????

was Maria geen zondares.

Dan was David ook geen zondaar????
en de vader van Maria????

De Heere Jezus zegt niet voor niets; Vrouw wat heb Ik met u te doen. Zal de Heere Jezus echt niet hebben gedaan omdat ze zo zonder zonde was. Alles wat niet gaat zoals God het wil is zonde. (zonde = doel missen)

Ook niet eerlijk van God om mensen die geen zonde hebben te straffen met de dood. En zoveel ellende in het leven.
Is God dan een leugenaar als Hij zegt. Ten dage als gij daar van eet zult gij de dood sterven.

een aantal voorbeelden dat de relatie Maria en Jezus verstoord was. Als Maria zonder zonde was had dit namelijk niet voorgekomen. Dat had ze precies geweten waarom Jezus op aarde kwam.

n.l.

Het bestraffen van Christus nadat Hij in de tempel had gesproken met de schriftgeleerden.
Het aangeven aan Maria dat bij de bruiloft te Kana Zijn tijd nog niet was gekomen.

lofzang van Maria
46 En Maria zeide: Mijn ziel maakt groot den Heere;
47 En mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker;

Heeft iemand die zonder zonde is een Zaligmaker nodig??
[Aangepast op 21/7/03 door jacob]

[Aangepast op 21/7/03 door jacob]
ndonselaar
Contacteer:

Inderdaad Jacob,

Hoe is dat te verklaren. Maria geen zondares en haar vader / moeder dan?

Maar de Schrift getuigt veel heerlijker als Maria als zondares het mag uitjubelen: Hij is Mijn Zaligmaker.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Jacob
hier een stukje uit de kkk
De heilige Geest heeft Maria voorbereid door zijn genade. De moeder van Hem in wie 'de godheid in heel haar volheid lijfelijk aanwezig is' (Kol. 2,9), moest 'vol van genade' zijn. Zij is louter door genade zonder zonde ontvangen als de nederigste van alle schepselen, het meest in staat de onuitsprekelijke gave van de Almachtige te ontvangen. De engel Gabriël begroet haar dan ook terecht als 'dochter van Sion' . 'Verheug u'.1 Wanneer zij de eeuwige Zoon in zich draagt, doet zij in haar gezang in de heilige Geest de dankzegging van heel het volk van God, en dus van de kerk naar de Vader opstijgen
Al in het ot werd en en ander al voorbereid door de Heer wat denk je dat dat God een zondige vrouw zou uitkiezen ?!

Maria is een uitzondering ! maar ja daar zal een protestant en een katholiek het jammer genoeg nooit over eens worden.

(het altijd maagd , zonder zonde, de verering enz enz)

groetjes
Bart
ndonselaar
Contacteer:

Dat het Woord zegt 'Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk' is waar, maar waar zegt de Schrift dat Maria zonder zonde was? Dat hoor ik graag.

Groeten,
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Hallo Ndonselaar en andere geintreseerde ik heb documentatie gevonden waarmee ik hoop de vraag te beantwoorden waarom wij katholieken Maria zondevrij zien

Helemaal onderaan staat de bron vermeld . Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het eens ben met de schrijver van dit stuk

Dus het zijn niet mijn woorden maar ben het er wel mee eens en vind het betrouwbaar. Vele andere documentatie heb ik gelezen en eigen aantekeningen gemaakt maar omdat nu hier neer te zetten en goed te formuleren dan ben ik wel ff bezig vandaar dus het onderstaande

groetjes
Bart

De Onbevlekte Ontvangenis van Maria

WAT IS HET? WAS HET NOODZAKELIJK?
In het Nieuwe Testament staat: “Allen hebben gezondigdâ€
jacob

Bericht door jacob »

Overigens leert de Kerk ook, dat Maria ook verder een heilig en zondeloos leven heeft geleid.

Dan liegt de bijbel waarschijnlijk. Er staat duidelijk 2X in de bijbel dat Jezus Zijn moeder terrecht wees.
Namelik in 4 Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat heb Ik met u te doen? Mijn ure is nog niet gekomen
En in lukas 48 En zij, Hem ziende, werden verslagen; en Zijn moeder zeide tot Hem: Kind! waarom hebt Gij ons zo gedaan? Zie, Uw vader en ik hebben U met angst gezocht.
49 En Hij zeide tot hen: Wat is het, dat gij Mij gezocht hebt? Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders?
50 En zij verstonden het woord niet, dat Hij tot hen sprak.
Verder is de Heere Jezus op de normale manier geboren. Dus op de manier waarvan God in Genesis zei. Met smart zult gij kinderen baren.

Toch leefde Maria ook op die wijze met God. Hij woonde zelfs fysiek in Haar. Zou dit hebben gekund, als Zij zondares was geweest?

Sterker nog. Hij werd door zondaren de dood ingejaagd.

Voor het verwekken van een kind worden twee tot één vlees. God knipte niet even met Zijn vinger. Nee, Hij overschaduwde Maria met al Zijn kracht en geheel Zijn wezen. Wie zijn wij om Maria te beschuldigen?!
De bijbel beschuldigt, niet wij!!
Hier wordt het woord: KECHARITOMENE gebruikt. De stam van dit woord CHARITOO betekent:
Gift, ook wel als Genade vertaald.
En hier houdt dat in --VOLKOMEN GENADE--!
ALS MARIA ‘VOL VAN GENADE’ IS, HOE KAN ZIJ DAN OOK ZONDIG ZIJN?

Wie zonder zonde is heeft geen genade nodig. Genade betekent niets anders dat een zonde niet word aangerekend. En nogmaals waarom moets Maria dan sterven als ze geen zonde had gedaan. Dit vind ik zo’n valse beschuldiging van de RK. God straft de zonde met de dood. Een zondeloze zou dus niet met de dood worden gestraft. Dan zou de belofte uit genesis 1 niet waar zijn geweest. Verder als Maria zonder zonde was dan waren haar ouders het ook. Als we terugkomen bij David zal iedereen moeten bekennen dat David een groot zondaar was. Maar ook een man met zeer veel genade.

Sommigen zien een tegenstelling tussen Maria’s Onbevlekte Ontvangenis en haar behoefte aan een Redder. Maar die contradictie is er helemaal niet. Maria is gered door de redding die Jezus’ dood bracht. Maar in haar geval was de TOEPASSING van dat verzoenend sterven op haar er eerder dan Zijn dood zelf.
Sorry hoor maar dit slaat nergens op. Maria zonder zonde werd gered door Jezus die met zijn lijden de zonde op zich nam. Dit is een cirkel redenering die nergens op slaat. Jezus is gestorven voor zondaren niet voor heiligen!!

“…., zijn wij beter dan zij?â€
Plaats reactie