Refo's evangeliseren onder refo's!!??

Pim
Contacteer:

Refo's evangeliseren onder refo's!!??

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door ejee
Tjonge jonge jonge jonge!!!

Dit is toch werkelijk te gek voor woorden.

"Er zijn maar een paar uitverkorenen. Dat zijn wij niet"

Dat bedoel ik nou met eenzijdigheid van uitverkiezings-theorie. Plaats daar eens tegenover: "God wil niet dat iemand verloren gaat, maar dat ALLEN tot bekering komen".

Ook die jongeren. Wat jammer dat ze dat kennelijk nooit wordt verteld. Heel triest.
Net zo triest als je eigen vol zuipen met bier "Want God is liefde"

Ejee, jouw reactie is net zo eenzijdig hoor!! De pot verwijt de ketel!

Pim.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Evangeliseren onder refojongeren op de Veluwe

WEKEROM - Het is geen geheim dat tal van jongeren uit de gereformeerde gezindte hun zaterdagavond -en vrijdagavond, en zo af en toe ook nog een andere avond- doorbrengen in kroeg of discotheek. Een medewerker van het blad CV.Koers nam, samen met een fotograaf en een aantal 'evangelisten' poolshoogte in 'een disco op de Veluwe' Hent uut 't Zand in Wekerom, bij Ede.

De reportage "Breed is de weg" is opgenomen in het jongste nummer van CV.Koers, dat deze week verschijnt. Een ongeredigeerde versie van het artikel wordt overigens al enige weken hevig rondgemaild onder jongeren binnen de gereformeerde gezindte. Het leeft kennelijk enorm aldus Ronald Westerbeek, eindredacteur van het tijdschrift. Hieronder enkele onderdelen uit het verslag, met weglating van de meest schokkende elementen.

"Het is aan het eind van een hete zomermiddag als ik in de auto stap" zo begint de auteur, Willem-Henri den Hartog. Sliedrecht zal de eerste stop zijn van een nog lange zaterdagavond. Daar aangekomen ontmoet ik Peter. Hij en een stel vrienden gaan vanavond evangeliseren bij een disco op de Veluwe, die ook onder reformatorische jongeren in trek is: Hent uut 't Zand in Wekerom, bij Ede.

Vierhonderd meter na Hent uut 't Zand zie ik eindelijk gelegenheid m'n sterk uit de toon vallende Opel Astra aan de kant te zetten gaat Den Hartog even daarna verder. De evangelisten worden begroet door trouwe klanten van de disco. Deze gasten, geschoeid met gympen of klompen, zijn hen niet echt vriendelijk gezind. Jan deelt een evangelisatieflyer uit met de tekst: Over 100 jaar...? Jan vraagt een jongen de vraag te beantwoorden. Schamper lachend: "Ach, over honderd jaar is het voor mij eeuwigheid. Ik ben stratenmaker en in de Bijbel staat dat de straten in het hiernamaals van goud zijn. Dat is een leuke job voor me." Verdere woorden zijn aan deze jongen niet besteed.

Het merendeel van de aanwezigen toont zich onverschillig. "We vragen of ze het kunnen verantwoorden dat ze morgen in de kerk zitten en nu uit hun bol gaan in een disco als deze. Ze reageren verbaasd en enigszins geïrriteerd: Man, laat me lekker uitgaan! Op zondag is de kerk open en de andere zes dagen is-ie op slot. Die zes dagen kan ik doen waar ik zin in heb en vanavond ga ik me lekker bezatten

Kunnen jullie zo God ontmoeten? Ja, natuurlijk, God is liefde en Hij vindt het prima als ik een avondje ga genieten.

Sommige jongelui lopen in een boog om ons heen als we de folders uitdelen. Een overgroot deel is echter wel bereid tot een gesprek. Straks weer naar de kerk, jongens? Stellig: Maar natuurlijk.

"Kun je dit combineren, morgen naar de kerk gaan en nu hier je bezatten? Overtuigd: "Dat maakt niet uit. God heeft van eeuwigheid het aantal uitverkorenen bepaald. Wij horen niet bij dat uitverkoren volk van God, dus waarom zouden we niet mogen drinken"?

"Denk je echt zo voor God te kunnen verschijnen? Heel rustig en serieus antwoorden ze: "Er wordt ons verteld dat er maar een paar uitverkorenen zijn. Dat zijn wij niet. "

Is dat echt jouw perspectief? Besef je dat je dan voor eeuwig verloren bent? Lijkt het je niet veel mooier om God voor eeuwig groot te maken in de hemel? De jongens herhalen dat dit perspectief alleen is weggelegd voor een handjevol uitverkorenen. Daar ze menen straks voor eeuwig in de hel te zitten, gaan ze vervolgens met een gerust geweten de disco binnen.

Het is de vraag of jongelui met een gedoopt voorhoofd zich in zo'n gelegenheid kunnen vertonen. Jochies van vijftien, zestien jaar lopen stomdronken naar hun fiets toe. Een meisje is zo dronken dat ze midden op de weg gaat zitten.

Kan een christen, ook al heeft hij of zij geen persoonlijke relatie met Jezus Christus, zich hier vertonen? Ik wijs een jongen op de leegheid van dit 'discoleven' Bevestigend: "Je hebt groot gelijk, maar ik kan m'n vrienden niet in de steek laten. Evangeliseren op de Veluwe is geestelijke strijd.

Eigenlijk te gek voor woorden dat je vanuit de Alblasserwaard gaat evangeliseren op de Veluwe, besluit de auteur zijn artikel. "De kerken staan hier voor recht en waarheid pal, maar het geloof bijbels, gereformeerd en begrijpelijk aan jongeren uitdragen? Is dat te veel gevraagd? Wie op de Veluwe pakt de handschoen op?

Er is van alles gezegd over de EO-jongerendag en het publiek daar, maar bovenstaande taferelen en uitspraken kom je daar absoluut niet tegen!!!!!!!

Alblasserwaardse refo's gaan evangeliseren onder hun zeker niet minder "behoudende" veluwse mede-refo's.......................!!!!!!!!!!

Kun je het nog gekker bedenken?

By the way, wie heeft het volledige artikel uit CV-Koers digitaal beschikbaar?

Een 'breekje' van Breekijzertje
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
By the way, wie heeft het volledige artikel uit CV-Koers digitaal beschikbaar?
Ja, ik heb het stuk digitaal beschikbaar. Ik was al van plan het hier op het forum te zetten maar ik moet natuurlijk wel eerst wachten dat het in de CV-Koers heeft gestaan.

Idd is het een beetje gecensureerd omdat er ook nog grovere uitspraken zijn gedaan. T'is voor mij bekende kost omdat ik als einzelgänger tussen dit soort publiek woon (en ik in m'n lelijke eend door allerlei Golfjes de berm wordt ingedrukt :sne ). Maar als ze me er voor vragen ga ik er zo evangeliseren.
"Kun je dit combineren, morgen naar de kerk gaan en nu hier je bezatten? Overtuigd: "Dat maakt niet uit. God heeft van eeuwigheid het aantal uitverkorenen bepaald. Wij horen niet bij dat uitverkoren volk van God, dus waarom zouden we niet mogen drinken"?
Vrucht van een bepaalde prediking??

[Aangepast op 3/7/03 door Kislev]
Grace

Bericht door Grace »

Dit mag idd nog niet geplaatst worden!
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Grace
Dit mag idd nog niet geplaatst worden!
Huh??? Mag??? Tell me???

bazz

Bericht door bazz »

wanneer komt die Koers uit? ik wil het wel lezen, hoe droevig het ook is.
Grace

Bericht door Grace »

Breekijzer,

Ten eerste is dit maar een gedeelte van het uiteindelijke artikel. En je mag pas iets publiekelijk plaatsen als het in het blad zelf verschenen is. Versta je plicht! Neem je verantwoording!!

Grace
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Grace
Breekijzer,

Ten eerste is dit maar een gedeelte van het uiteindelijke artikel. En je mag pas iets publiekelijk plaatsen als het in het blad zelf verschenen is. Versta je plicht! Neem je verantwoording!!

Grace
Pardon, meneer Plicht?

Dit is een artikel uit 'jullie onvolprezen rd' van d.d. 03 juli 2003..............

Grace

Bericht door Grace »

Je hebt gelijk Breek! Sorry voor het misverstand!
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Op dit forum wordt onderscheid gemaakt tussen refo's en niet-refo's (meer evangelischen). Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat deze uitspraken:
Kunnen jullie zo God ontmoeten? Ja, natuurlijk, God is liefde en Hij vindt het prima als ik een avondje ga genieten.
en
door de twee verschillende groepen gemaakt zijn. En daarmee worden gelijk beide kanten van de zaak belicht. Ik hoop dat dat in deze discussie ook het geval zal zijn. Uit een heel onverwachte hoek komt iets wat overal (en hier op dit forum volgens mij ook) zichtbaar is. Die laatste quote wordt op dit forum uit-ten-treure verdedigd!!!! Daar hoeven we niet voor naar de Discotheek op de Veluwe!!!

Wat ik uit het artikel haal strookt met mijn persoonlijk standpunt:

1. Te Rechts (verschuilen achter de uitverkiezing) is niet goed
2. Te Links (God is liefde) is ook niet goed.

Wel triest dat Christelijk nederland zo uit een valt in een links en rechts deel in plaats van een evenwichtig Bijbels geheel. Derhalve: de inhoud artikel is volgens mij goed en terecht. Als de discussie op het forum zich gaat vernauwen tot de refo's (het begrip zoals het hier op het forum gehanteerd wordt) van de Veluwe en Alblasserwaard wordt geen recht gedaan aan de inhoud van het artikel.

Groeten,
Pim.
Loïs

Bericht door Loïs »

Ja, ik las het vanmorgen in het RD. Erg triest.

En een heel stom vraagje, maar die mensen van de Veluwe horen toch direct dat die lui uit de Alblasserwaard komen? Beide bevolkingsgroepen hebben een toch niet mis te verstaan accent..
ejee

Bericht door ejee »

Tjonge jonge jonge jonge!!!

Dit is toch werkelijk te gek voor woorden.

"Er zijn maar een paar uitverkorenen. Dat zijn wij niet"

Dat bedoel ik nou met eenzijdigheid van uitverkiezings-theorie. Plaats daar eens tegenover: "God wil niet dat iemand verloren gaat, maar dat ALLEN tot bekering komen".

Ook die jongeren. Wat jammer dat ze dat kennelijk nooit wordt verteld. Heel triest.
bazz

Bericht door bazz »

inderdaad Pim, het valt op dat, of je nou aan de linker of aan de rechterkant van de weg afdwaalt, je op dezelfde plaats uitkomt.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Nou, het is volgens mij geen vrucht van een bepaalde prediking. Het is een vrucht van een opvoeding zonder de vreze des Heeren.
Juist de "zware" prediking benadrukt dat we met ons zondige leven nimmer voor God kunnen verschijnen. Ook dat wij ons moeten bekeren.

Als je daar ook maar even geloof aan geeft, dat de Heilige Geest je zo van die waarheid overtuigt, dan zullen wij God zoeken en met Hem verzoend zoeken te worden.

Zulke scherpe prediking, zulke bewogenheid met zielen die verloren liggen in zonden en misdaden. En je dan daar niks van aantrekken, je verharden omdat je het zelf toch niet kunt. Dat het woord 'hel' geen indruk meer op je maakt. Laten wij bidden of de Heere nog harten wil doen buigen dat zij inzien op welke weg zij wandelen en dat ze de noodzaak van de bekering, wedergeboorte en geloof gaan inzien!

Wij moeten niet klagen dat het aan de prediking ligt...zou het misschien ook niet aan de opvoeding liggen, de jongeren zelf misschien?

Als ik op Internet preken download van oud-gereformeerde predikanten, of in die richting, dan zie ik geen enkele aanleiding tot de conclusie: "Er zijn er maar enkelen die uitverkoren zijn, en daar horen wij niet bij".
Dat is net zoiets als je zegt: "De weg is smal, de poort is eng, het lukt me toch niet".
Dat is het verdraaien van Gods Woord tot hun eigen verderf.

[Aangepast op 3/7/03 door Refojongere]
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Nou, het is volgens mij geen vrucht van een bepaalde prediking. Het is een vrucht van een opvoeding zonder de vreze des Heeren.
Juist de "zware" prediking benadrukt dat we met ons zondige leven nimmer voor God kunnen verschijnen. Ook dat wij ons moeten bekeren.

Als je daar ook maar even geloof aan geeft, dat de Heilige Geest je zo van die waarheid overtuigt, dan zullen wij God zoeken en met Hem verzoend zoeken te worden.

Zulke scherpe prediking, zulke bewogenheid met zielen die verloren liggen in zonden en misdaden. En je dan daar niks van aantrekken, je verharden omdat je het zelf toch niet kunt. Dat het woord 'hel' geen indruk meer op je maakt. Laten wij bidden of de Heere nog harten wil doen buigen dat zij inzien op welke weg zij wandelen en dat ze de noodzaak van de bekering, wedergeboorte en geloof gaan inzien!
Ik zou het me goed voor kunnen stellen dat, als je zondag in zondag uit het zelfde liedje van 'hel en verdoemenis' hoort en aan het eind van de preek nog een minuutje 'het is voor jou ook mogelijk als je er maar veel om bidt', je het na een aantal jaren (of maanden of weken) het ene oor in en het andere oor uit gaat. (slaap lekker).

Ik ben toch zo geweldig blij dat ik bij een gemeente hoor waar ik iedere zondag het blijde evangelie hoor en waar eens in de zoveel tijd een jeugddienst wordt gehouden. (Je zou eens moeten zien hoe vol het er dan zit met allerlei 'slag' jeugd!!!!! Geweldig!!!!)

Wat hebben jongeren aan 'zware' prediking waar ze geen lor van begrijpen, hen niet aanspreekt en volledig buiten hun wereldje staat.

Er moet in die kerken actueler worden gepreekt!!!

Plaats reactie