Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door judith »

Afgelope week heb ik wat gesprekken gehad met mensen over dit onderwerp.
Het waren, moet ik eerlijk zeggen, pittige gesprekken, die me aan het nadenken zetten, en die er voor zorgde dat ik het ging onderzoeken.

Iemand zei dat de uiterlijke zonden te overwinnen zijn, allemaal. Ook dat hij/zij geen zonden meer doet.
En dat God dat van ons allemaal eist, dat we zo leven.
En dat God anders niet in ons kan wonen met Zijn Geest. Dit noemen ze volgensmij 'overwinningsleven'

Nou, ik dus zoeken, zoeken, in de Bijbel....
En toen kwam ik uiteindelijk, via Kort begrip uit bij 1 Johannes 1: 8-10

8.Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is ons niet.
9. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
10. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.

Dat lijkt mij duidelijk, maar toch wel moeilijk. Hoe vinden jullie dat?

Zijn er ook boeken over te vinden? Heeft iemand wat te leen, breng maar mee, dan kom ik ook op de meeting. ;)

Groetjes,
Juud
Laatst gewijzigd door judith op 23 mei 2009, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door Afgewezen »

Je hebt het beste Boek over dit onderwerp al gevonden, Judith! :super
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door Luther »

judith schreef:8.Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is ons niet.
9. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
10. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leigenaar, en Zijn woord is niet in ons.
Dat lijkt mij duidelijk, maar toch wel moeilijk. Hoe vinden jullie dat?
Judith, dit lijkt niet alleen duidelijk, maar het is het ook. Mensen die zeggen dat ze de zonden kunnen overwinnen, zijn of onwetend of bedriegen zichzelf.
Tot de laatste snik zal onze oude mens meegezeuld moeten worden. De Christus Jezus mogen we wel zien op Hem als Overwinnaar in de strijd en Die Zijn volk de zegen geeft. Maar die hemel is niet ten volle hier op aarde. Zou er één dag in het leven van Gods kinderen zijn, dat ze Christus niet nodig hebben als Profeet, Koning, maar ook als Priester. Nee, we hebben dagelijks te maken met en te strijden tegen onze zwakheden, ons inwonend verderf en de boze lusten van ons vlees. Gelukkig als in ons leven in de handen van Christus mag liggen, want dan is die strijd tegen de zonde geen verloren strijd, maar zijn we in Hem meer dan overwinnaars. Dan is de strijd niet de onze maar Gods strijd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9010
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door J.C. Philpot »

Het is de vraag of je deze tekst kunt gebruiken tegen mensen die stellen dat bepaalde bewuste zonden overwonnen kunnen worden. Deze tekst kan enkel worden gebruikt tegen mensen die de mogelijkheid van het bereiken van een zondeloze staat (sinless perfection) leren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door judith »

J.C. Philpot schreef:Het is de vraag of je deze tekst kunt gebruiken tegen mensen die stellen dat bepaalde bewuste zonden overwonnen kunnen worden. Deze tekst kan enkel worden gebruikt tegen mensen die de mogelijkheid van het bereiken van een zondeloze staat (sinless perfection) leren.
Ja, die mensen bedoel ik ook...
Maar ook al gebruik je die tekst....Ze komen dan altijd met een hoofdstuk uit de Romeinen.
Over Paulus.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9010
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door J.C. Philpot »

judith schreef:Ja, die mensen bedoel ik ook...
Ok, ik zelf kom eigenlijk nooit deze mensen tegen.
judith schreef:Maar ook al gebruik je die tekst....Ze komen dan altijd met een hoofdstuk uit de Romeinen.
Over Paulus.
Ik ben benieuwd met welke tekst ze dan precies komen. Zou je dit kunnen achterhalen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door Kaw »

Het al met al wel de bedoeling dat we tegen de zonde blijven strijden. ;) En de zonden zijn wel vechtbaar en veel zonden kun je door een biddend en gehoorzaam leven 'afleren', maar juist in dat biddend en gehoorzaam leven zal je alleen maar meer je zondige aard gaan zien en dankbaar zijn dat het niet gaat om ons strijden, maar het volbrachte werk van onze Heiland. Het helpt ons ook uit te zien naar de nieuwe hemel en nieuwe aarde.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door judith »

J.C. Philpot schreef:
judith schreef:Ja, die mensen bedoel ik ook...
Ok, ik zelf kom eigenlijk nooit deze mensen tegen.
judith schreef:Maar ook al gebruik je die tekst....Ze komen dan altijd met een hoofdstuk uit de Romeinen.
Over Paulus.
Ik ben benieuwd met welke tekst ze dan precies komen. Zou je dit kunnen achterhalen?
Zoek zoek. Ik zal even kijken, oké?
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door judith »

Kaw schreef:Het al met al wel de bedoeling dat we tegen de zonde blijven strijden. ;) En de zonden zijn wel vechtbaar en veel zonden kun je door een biddend en gehoorzaam leven 'afleren', maar juist in dat biddend en gehoorzaam leven zal je alleen maar meer je zondige aard gaan zien en dankbaar zijn dat het niet gaat om ons strijden, maar het volbrachte werk van onze Heiland. Het helpt ons ook uit te zien naar de nieuwe hemel en nieuwe aarde.
Ja, daar heb je gelijk in, dat we wel tegen de zonden moeten blijven strijden. En 'afleren' kan ook, door bidden, dat is moeilijk, maar het kan zeker wel, en ja, het is de bedoeling om tegen de zonden te blijven strijden. Altijd moeilijk....
Maar, weetje, dan snap ik het niet...Wij strijden tegen de zonden, en hun hebben de zonden overwonnen en doen geen zonden meer. (alleen onbewuste zonden, zoals sommige zeggen, dan doen ze dus nog wel zonden, lijkt mij?)

Ja, uitzien naar de nieuwe hemel en nieuwe aarde, dat helpt wel.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door judith »

J.C. Philpot schreef:
judith schreef:Ja, die mensen bedoel ik ook...
Ok, ik zelf kom eigenlijk nooit deze mensen tegen.
judith schreef:Maar ook al gebruik je die tekst....Ze komen dan altijd met een hoofdstuk uit de Romeinen.
Over Paulus.
Ik ben benieuwd met welke tekst ze dan precies komen. Zou je dit kunnen achterhalen?
Ik weet het niet...
Kan het niet meer vinden. Ik dacht Romeinen 7: 5,6...of verder op.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door judith »

Afgewezen schreef:Je hebt het beste Boek over dit onderwerp al gevonden, Judith! :super
Ja, dat wel :tilt
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door judith »

PvS schreef:En dat God anders niet in ons kan wonen met Zijn Geest. Dit noemen ze volgensmij 'overwinningsleven'

Dus er moet nog iets door de mens gedaan worden?
Wat wordt ervan begrepen/verstaan: "Uit u worde geen vrucht meer in der eeuwigheid..."?
In welk Bijbelboek staat die tekst: "Uit u worde geen vrucht meer in der eeuwigheid" ?
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door Avi »

Misschien Romeinen 7, Judith?
Ik heb wel eens horen zeggen dat Paulus daar niet bedoelt dat hij in de heiliging een ellendig mens is maar dat dat slaat op hemzelf, toen hij nog farizeeér was. Missch bedoelde je dat Judith?

( Ik ben het trouwens niet met die stelling eens :nonnon )
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door judith »

Luther schreef:
judith schreef:8.Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is ons niet.
9. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
10. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leigenaar, en Zijn woord is niet in ons.
Dat lijkt mij duidelijk, maar toch wel moeilijk. Hoe vinden jullie dat?
Judith, dit lijkt niet alleen duidelijk, maar het is het ook. Mensen die zeggen dat ze de zonden kunnen overwinnen, zijn of onwetend of bedriegen zichzelf.
Tot de laatste snik zal onze oude mens meegezeuld moeten worden. De Christus Jezus mogen we wel zien op Hem als Overwinnaar in de strijd en Die Zijn volk de zegen geeft. Maar die hemel is niet ten volle hier op aarde. Zou er één dag in het leven van Gods kinderen zijn, dat ze Christus niet nodig hebben als Profeet, Koning, maar ook als Priester. Nee, we hebben dagelijks te maken met en te strijden tegen onze zwakheden, ons inwonend verderf en de boze lusten van ons vlees. Gelukkig als in ons leven in de handen van Christus mag liggen, want dan is die strijd tegen de zonde geen verloren strijd, maar zijn we in Hem meer dan overwinnaars. Dan is de strijd niet de onze maar Gods strijd.
Ja, het is ook zo. Ja, we mogen wel zien op Christus Jezus als Overwinnaar in de strijd, en Die Zijn volk de zegen geeft. Gelukkig wel.
Ja, dat ons leven in de handen van Christus mag liggen is een groot geluk. Dan is het helemaal geen verloren strijd tegen de zonden!

Maar, als ik die mensen spreek daarover, over zonden, en als ik ze dan hoor, zo van..
"ik doe geen zonden meer, ik heb mijn zonden overwonnen (uitgezonderd de onbewuste zonden)...
Dan weet ik 't ook niet....
Maar, toch, over de zonden, het staat duidelijk in de Bijbel....in 1 Johannes 1.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Plaats reactie