`Geloof en karakter - Waarheidsvriend

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

`Geloof en karakter - Waarheidsvriend

Bericht door Avi »

Er staat een heel mooi artikel in de Waarheidsvriend over geloof en karakter.
Het heet Burcht of reddingsboot.

Is hier iemand die dat artikel op RF kan zetten?
Ik weet niet hoe het moet en graag over doorpraten met iemand.

::bye
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: `Geloof en karakter - Waarheidsvriend

Bericht door Avi »

De persoonlijkheid van mensen heeft, zoals gezegd, haar uitwerking op alle levensterreinen. Ieder gelooft dus op een manier die niet losstaat van zijn/haar karakter. Vervolgens kunnen we ook de manieren van geloven groeperen. Ik plak de belangrijkste stromingen uit het jodendom ten tijde van het N.T op de vierdeling van de psychoanalyse. Daarmee doe ik hen geen recht; ik gebruik hen slechts als kapstok. Ik kijk om me heen naar anderen en naar mezelf. Iedereen beleeft vanuit zijn persoonlijkheid het geloof. Alle varianten en mixen, die mogelijk zijn, komen uit het genoemde grondpatroon van vier mogelijkheden. Er zijn:
Zelfstandige mensen.
Zij zijn de denkers, die het geloof verstandelijk beleven. Vaak zijn ze eigentijds-kritisch. Dat zijn de Saduceeërs in Jezus' dagen. Zij waren toen de moderne verstandsgelovigen.
Afhankelijke mensen.Zij zijn de stilletijdmensen, de gevoelsgelovigen. De mensen die het geloof samen met anderen beleven. Dat zijn de essenen, de kloosterbroeders bij de Dode zee in Jezus' dagen. Ze aten samen, ze prezen samen God en bestudeerden samen de boekrollen.
Onveranderlijke mensen.De plichtsgetrouwe gelovigen, de traditiegelovigen, de wetskenners, de waakhonden. Zij wilden vasthouden en bewaren. dat zijn de farizeeën.
Veranderlijke mensenDe vernieuwers, de vooruitstrevende gelovigen, de koplopers, de geestelijke avonturiers. Dat zijn de zeloten, die we ook tegenkomen in het evangelie, als verzetsmensen tegenover de Romeinen.

Ik hoop dat ik jullie nieuwsgierig maak naar de rest van het artikel. (Zelfs 2)
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: `Geloof en karakter - Waarheidsvriend

Bericht door JolandaOudshoorn »

Poeh... ik zou niet weten waar ik onder zou vallen. Als ik het zelf moet zeggen, ben ik wel een mix van alles. Ik ben soms zelfstandig, soms afhankelijk, soms onveranderlijk en soms veranderlijk.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: `Geloof en karakter - Waarheidsvriend

Bericht door hmprff »

JolandaOudshoorn schreef:Poeh... ik zou niet weten waar ik onder zou vallen. Als ik het zelf moet zeggen, ben ik wel een mix van alles. Ik ben soms zelfstandig, soms afhankelijk, soms onveranderlijk en soms veranderlijk.
In dat artikel staat ook: alle mensen hebben van alle vier de typen wat, maar er is er eentje die overheerst. ;)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18741
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: `Geloof en karakter - Waarheidsvriend

Bericht door helma »

ik heb er een boekje van
Wil Doornenbal; Geloven zoals je bent

http://www.samenverder.net/boekGeloven_bent.html
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: `Geloof en karakter - Waarheidsvriend

Bericht door JolandaOudshoorn »

hmprff schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Poeh... ik zou niet weten waar ik onder zou vallen. Als ik het zelf moet zeggen, ben ik wel een mix van alles. Ik ben soms zelfstandig, soms afhankelijk, soms onveranderlijk en soms veranderlijk.
In dat artikel staat ook: alle mensen hebben van alle vier de typen wat, maar er is er eentje die overheerst. ;)
tja, welke zou dat bij mij zijn...:bobo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie