Waar is het, waar het Woord van God recht gepredikt wordt?
Waar is het, waar het Woord van God recht gepredikt wordt?
Wat is volgens jou een goede preek?
Als de 3 stukken en de 2 wegen verkondigd wordt?
Als de dominee dingen preekt die ons goed in de oren klinkt?
Als de zonde bijnaam gepreekt wordt en de vergeving daarvan?
Als de dominee preekt hoe we Christus moeten volgen en nadoen?
Als alleen puur de tekst uitgelegd wordt?
Als het bevindelijk is?
Of anders nl.
Gods Woord is vlees afbrekend.
Gods waarheid is wel voor de mens, maar niet naar de mens. Want als de waarheid openbaar komt, dan komen we in het licht te staan. En dat vinden we toch niet prettig? Kunnen we überhaupt spreken over een goede preek?
Wat zijn de valse profeten in deze tijd? Zijn dat niet de dominees die naar de mens preekt? Die zich aanpast aan de mensen die onder zijn gehoor zijn. Zeg maar een kameleon dominee. Waaraan kunnen we valse profeten herkennen? Want ze zijn er wel in deze tijd. Gods Woord spreekt er van.
Gewoon een paar vragen waar ik wel nieuwsgierig naar ben hoe jullie er daarover denken.
Matthijs
Als de 3 stukken en de 2 wegen verkondigd wordt?
Als de dominee dingen preekt die ons goed in de oren klinkt?
Als de zonde bijnaam gepreekt wordt en de vergeving daarvan?
Als de dominee preekt hoe we Christus moeten volgen en nadoen?
Als alleen puur de tekst uitgelegd wordt?
Als het bevindelijk is?
Of anders nl.
Gods Woord is vlees afbrekend.
Gods waarheid is wel voor de mens, maar niet naar de mens. Want als de waarheid openbaar komt, dan komen we in het licht te staan. En dat vinden we toch niet prettig? Kunnen we überhaupt spreken over een goede preek?
Wat zijn de valse profeten in deze tijd? Zijn dat niet de dominees die naar de mens preekt? Die zich aanpast aan de mensen die onder zijn gehoor zijn. Zeg maar een kameleon dominee. Waaraan kunnen we valse profeten herkennen? Want ze zijn er wel in deze tijd. Gods Woord spreekt er van.
Gewoon een paar vragen waar ik wel nieuwsgierig naar ben hoe jullie er daarover denken.
Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Nou ja wat mij het meest aanspreekt is een preek die niets van mijn "goede" gedrag overlaat. Maar Christus centraal in het midden plaats. En dat er nog hoop/genade is voor de grootste der zondaren.
Wat zijn de valse profeten in deze tijd?
Alleen goede werken preken. Het zgn kiezen voor Jezus, en dat verder kunnen leven zonder enige verandering. en de andere kant. God met het doen en als God het niet doet dan heb je pech gehad.
Zijn dat niet de dominees die naar de mens preekt?
Precies
Die zich aanpast aan de mensen die onder zijn gehoor zijn. Zeg maar een kameleon dominee. Waaraan kunnen we valse profeten herkennen?
dominees die alleen verkiezing en alleen activisme preken. Dominees die preken dat er in de mens iets goed leeft. enzv
Want ze zijn er wel in deze tijd. Gods Woord spreekt er van.
Ze zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven. Maar ik weet ook dat God met kromme stokken mensen zalig maakt. Gelukkig maar, want zelfde de meest zuivere in de leer is ook maar een mens.
Wat zijn de valse profeten in deze tijd?
Alleen goede werken preken. Het zgn kiezen voor Jezus, en dat verder kunnen leven zonder enige verandering. en de andere kant. God met het doen en als God het niet doet dan heb je pech gehad.
Zijn dat niet de dominees die naar de mens preekt?
Precies
Die zich aanpast aan de mensen die onder zijn gehoor zijn. Zeg maar een kameleon dominee. Waaraan kunnen we valse profeten herkennen?
dominees die alleen verkiezing en alleen activisme preken. Dominees die preken dat er in de mens iets goed leeft. enzv
Want ze zijn er wel in deze tijd. Gods Woord spreekt er van.
Ze zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven. Maar ik weet ook dat God met kromme stokken mensen zalig maakt. Gelukkig maar, want zelfde de meest zuivere in de leer is ook maar een mens.
Toen een student van Spurgeon ergens in een gemeente moest gaan preken vroeg deze aan Spurgeon wat de ligging van de gemeente was. Dan kon hij daar rekening mee houden.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Wat is volgens jou een goede preek?
Als de 3 stukken en de 2 wegen verkondigd wordt?
Toen zei Spurgeon dat de student daar niks mee te maken had maar dat hij Jezus Christus moest preken, ongeacht wat men daar zou vinden. En als die gemeente dat niet aanstond moest hij de volgende keer dat hij er zou komen preken over Jezus Christus. Net zolang tot men er mee zou instemmen.
Dat is denk ik ook de goede manier van preken. Niet links of rechts er van langs geven maar de tekst goed uitleggen en toepassen. Dat is soms bemoedigend, soms confronterend. Soms gaat het over de tenen van links een andere keer over de tenen van rechts.
Een goede preek is volgens mij.
Waarin de onbekeerde hoort dat hij er buiten staat en waarin de bekeerde hoort dat hij er binnen staat...
Moeten de 3 stukken en de 2 wegen altijd voorkomen in een preek?
Is een preek over Christus niet de zwaarste preek voor je, als je Christus nog niet kennen mag als je Borg en Zaligmaker?
Ik wil hier niet mee zeggen dat ik tegen ben dat de 3 stukken en 2 wegen gepreekt worden in de kerk. Maar is dit de prediking waar mensen sneller door bekeerd worden?
Waarin de onbekeerde hoort dat hij er buiten staat en waarin de bekeerde hoort dat hij er binnen staat...
Moeten de 3 stukken en de 2 wegen altijd voorkomen in een preek?
Is een preek over Christus niet de zwaarste preek voor je, als je Christus nog niet kennen mag als je Borg en Zaligmaker?
Ik wil hier niet mee zeggen dat ik tegen ben dat de 3 stukken en 2 wegen gepreekt worden in de kerk. Maar is dit de prediking waar mensen sneller door bekeerd worden?
Liever Turks dan Paaps
Dan wil ik het zo verwoorden:
De drie stukken, de twee wegen en Die Ene Naam, Jezus Christus, door welke wij moeten zalig worden.
Even voor de goede orde. Die drie stukken waar het over gaat, had Paulus die ook in zijn prediking? Was dat E-V-D of Geloof, Hoop en Liefde:%?
mvrgr, Grace
De drie stukken, de twee wegen en Die Ene Naam, Jezus Christus, door welke wij moeten zalig worden.
Even voor de goede orde. Die drie stukken waar het over gaat, had Paulus die ook in zijn prediking? Was dat E-V-D of Geloof, Hoop en Liefde:%?
mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Waar is het, waar het Woord van God recht gepredikt wordt?
Wat is volgens jou een goede preek?
Als de 3 stukken en de 2 wegen verkondigd wordt?
Als de dominee dingen preekt die ons goed in de oren klinkt?
Als de zonde bijnaam gepreekt wordt en de vergeving daarvan?
Als de dominee preekt hoe we Christus moeten volgen en nadoen?
Als alleen puur de tekst uitgelegd wordt?
Als het bevindelijk is?
Of anders nl.
Gods Woord is vlees afbrekend.
Gods waarheid is wel voor de mens, maar niet naar de mens. Want als de waarheid openbaar komt, dan komen we in het licht te staan. En dat vinden we toch niet prettig? Kunnen we überhaupt spreken over een goede preek?
Wat zijn de valse profeten in deze tijd? Zijn dat niet de dominees die naar de mens preekt? Die zich aanpast aan de mensen die onder zijn gehoor zijn. Zeg maar een kameleon dominee. Waaraan kunnen we valse profeten herkennen? Want ze zijn er wel in deze tijd. Gods Woord spreekt er van.
Gewoon een paar vragen waar ik wel nieuwsgierig naar ben hoe jullie er daarover denken.
Matthijs
Laat ik beginnen om te schrijven Matthijs dat ik me bij je laatste posting aansluit.
De prediking kan en mag niet anders zijn dan een prediking van Wet en Evangelie. De Wet moet voor de onbekeerde hoorder dienen tot verbrijzeling van het hart. Dat hoeft niet liefelijk te gaan. Veel te veel wordt in de prediking van vandaag gesproken over ‘de godsdienst van vandaag’ of ‘Nederland die het verzondigt’ of … vul zelf maar in. Waar horen we nog een prediking die ons vertelt dat wij het verzondigt hebben? Wij, het kerkvolk? Wij, die zondag aan zondag opgaan? Ja, wij! Tenzij wij in de Zoon geloven, liggen we verdoemelijk voor God. Niet een prediking waar ontzettend de nadruk ligt op hoe een mens tot God bekeerd moet worden, nee een prediking die ons aanzegt dat we tot God bekeerd moeten worden. Waartoe dient de Wet? Tot het leven. Daarom moet ook de Christus der Schriften verkondigt worden, tot heil voor de zondaar en als zalf voor Gods volk.
Jazeker Matthijs, Gods Woord is vlees afbrekend, of beter gezegd scherpsnijdend. Gods Woord verkondigt ons, in een rechte prediking, op welke weg wij ons bevinden. Of op de weg ten leven, of op de weg ten dode.
Velen vinden het goed als een predikant gepredikt heeft, hoe nauw de weg is, hoe weinig er zalig worden. Dat geeft ze immers een bevestiging van hun staat. Nee, hun moet aangezegd worden: ‘Gij zijt ten dode opgeschreven, reeds hangt de geur van de dood rondom u, de hel verwacht u’. Hierop mag niet ontbreken de lieflijkheid en gepastheid van Jezus Christus, Hij moet aan de voeten van de mensen gelegd worden. Ja, want ze zijn immers gezanten van Christus’ wege die u brengen de heilsboodschap: ‘Laat u met God verzoenen’.
Wat zijn valse profeten? Dat zijn zeker de predikanten die mensen naar het gehoor preken. Dat zijn echter ook de predikanten die de Christus niet prediken. Terwijl ik hierover nadenk besef ik wel dat er ook soms uit ‘onkunde’ anders gepredikt wordt. Maar waar de heilsboodschap verschraalt tot een algemeen verhaal over hoe God een mens bekeert, zijn we op de verkeerde weg. Eveneens als ik in de prediking tot de onbekeerde medereiziger slechts hoor spreken in een wensende vorm, ook dan is de prediking niet wat ze moet zijn. Is echter niet veel angst? Durft men nog wel? Is alles, ook bij ons niet gerationaliseerd?
Groeten,
Wat is volgens jou een goede preek?
Als de 3 stukken en de 2 wegen verkondigd wordt?
Als de dominee dingen preekt die ons goed in de oren klinkt?
Als de zonde bijnaam gepreekt wordt en de vergeving daarvan?
Als de dominee preekt hoe we Christus moeten volgen en nadoen?
Als alleen puur de tekst uitgelegd wordt?
Als het bevindelijk is?
Of anders nl.
Gods Woord is vlees afbrekend.
Gods waarheid is wel voor de mens, maar niet naar de mens. Want als de waarheid openbaar komt, dan komen we in het licht te staan. En dat vinden we toch niet prettig? Kunnen we überhaupt spreken over een goede preek?
Wat zijn de valse profeten in deze tijd? Zijn dat niet de dominees die naar de mens preekt? Die zich aanpast aan de mensen die onder zijn gehoor zijn. Zeg maar een kameleon dominee. Waaraan kunnen we valse profeten herkennen? Want ze zijn er wel in deze tijd. Gods Woord spreekt er van.
Gewoon een paar vragen waar ik wel nieuwsgierig naar ben hoe jullie er daarover denken.
Matthijs
Laat ik beginnen om te schrijven Matthijs dat ik me bij je laatste posting aansluit.
De prediking kan en mag niet anders zijn dan een prediking van Wet en Evangelie. De Wet moet voor de onbekeerde hoorder dienen tot verbrijzeling van het hart. Dat hoeft niet liefelijk te gaan. Veel te veel wordt in de prediking van vandaag gesproken over ‘de godsdienst van vandaag’ of ‘Nederland die het verzondigt’ of … vul zelf maar in. Waar horen we nog een prediking die ons vertelt dat wij het verzondigt hebben? Wij, het kerkvolk? Wij, die zondag aan zondag opgaan? Ja, wij! Tenzij wij in de Zoon geloven, liggen we verdoemelijk voor God. Niet een prediking waar ontzettend de nadruk ligt op hoe een mens tot God bekeerd moet worden, nee een prediking die ons aanzegt dat we tot God bekeerd moeten worden. Waartoe dient de Wet? Tot het leven. Daarom moet ook de Christus der Schriften verkondigt worden, tot heil voor de zondaar en als zalf voor Gods volk.
Jazeker Matthijs, Gods Woord is vlees afbrekend, of beter gezegd scherpsnijdend. Gods Woord verkondigt ons, in een rechte prediking, op welke weg wij ons bevinden. Of op de weg ten leven, of op de weg ten dode.
Velen vinden het goed als een predikant gepredikt heeft, hoe nauw de weg is, hoe weinig er zalig worden. Dat geeft ze immers een bevestiging van hun staat. Nee, hun moet aangezegd worden: ‘Gij zijt ten dode opgeschreven, reeds hangt de geur van de dood rondom u, de hel verwacht u’. Hierop mag niet ontbreken de lieflijkheid en gepastheid van Jezus Christus, Hij moet aan de voeten van de mensen gelegd worden. Ja, want ze zijn immers gezanten van Christus’ wege die u brengen de heilsboodschap: ‘Laat u met God verzoenen’.
Wat zijn valse profeten? Dat zijn zeker de predikanten die mensen naar het gehoor preken. Dat zijn echter ook de predikanten die de Christus niet prediken. Terwijl ik hierover nadenk besef ik wel dat er ook soms uit ‘onkunde’ anders gepredikt wordt. Maar waar de heilsboodschap verschraalt tot een algemeen verhaal over hoe God een mens bekeert, zijn we op de verkeerde weg. Eveneens als ik in de prediking tot de onbekeerde medereiziger slechts hoor spreken in een wensende vorm, ook dan is de prediking niet wat ze moet zijn. Is echter niet veel angst? Durft men nog wel? Is alles, ook bij ons niet gerationaliseerd?
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Niek,
Bedankt voor de heldere taal! Ik kan hier hartelijk amen op zeggen.
Matthijs,
Ik vind het getuigen van weinig schriftkennis als een ds. bij ieder bijbelgedeelte weer die drie stukken in de tekst probeert te krijgen. En maar persen en wringen, want ja die drie stukken moeten er natuurlijk wel in.
Dat is volgens mij niet de bedoeling. Sommige bijbelgedeelten lenen zich niet voor een bepaald schema. Zo de tekst is en staat, daar moet over gepredikt worden. En dan zal het de ene keer meer over het verkiezend welbehagen des Heeren gaan en de andere keer over de verantwoordelijkheid die wij als gedoopten en verbondsvolk hebben met het gegeven en geschonken Woord.
Ik denk wel dat de twee wegen iedere preek duidelijk gepredikt moeten worden. Dat je voor je naar huis gaat weet of je de Heere (misschien in beginsel) mag kennen, of je er inderdaad(door eigen schuld nog) buiten staat. Iedere preek brengt je of dichter bij de Heere of verder er bij vandaan.
Tegenwoordig heb je drie soorten mensen in de kerk zitten: 1) de gelovigen, zij die door genade Christus hebben leren kennen; 2.) de onbekeerden, zij die hun hoop nog stellen buiten Christus op een verloren (godsdienstige) wereld 3.) de eerlijke onbekeerden, zij zoeken ernstig en denken er moet wat met een mens gebeuren en het is nog niet gebeurt. ZIj zoeken en bidden ernstig totdat men hoopt dat de Heere een keer ingrijpt.
Dit is een vrucht van een bepaalde prediking. Het is of voor God of tegen God. Het is of in de Ark of buiten de Ark. Geen tussenweg van ja, ik hoop dat het wel in orde is. Nee of in Christus of buiten CHristus.
En die twee wegen moeten duidelijk in iedere prediking naar voren komen.
mvrgr, Grace
[Aangepast op 2/7/03 door Grace]
Bedankt voor de heldere taal! Ik kan hier hartelijk amen op zeggen.
Matthijs,
Ik vind het getuigen van weinig schriftkennis als een ds. bij ieder bijbelgedeelte weer die drie stukken in de tekst probeert te krijgen. En maar persen en wringen, want ja die drie stukken moeten er natuurlijk wel in.
Dat is volgens mij niet de bedoeling. Sommige bijbelgedeelten lenen zich niet voor een bepaald schema. Zo de tekst is en staat, daar moet over gepredikt worden. En dan zal het de ene keer meer over het verkiezend welbehagen des Heeren gaan en de andere keer over de verantwoordelijkheid die wij als gedoopten en verbondsvolk hebben met het gegeven en geschonken Woord.
Ik denk wel dat de twee wegen iedere preek duidelijk gepredikt moeten worden. Dat je voor je naar huis gaat weet of je de Heere (misschien in beginsel) mag kennen, of je er inderdaad(door eigen schuld nog) buiten staat. Iedere preek brengt je of dichter bij de Heere of verder er bij vandaan.
Tegenwoordig heb je drie soorten mensen in de kerk zitten: 1) de gelovigen, zij die door genade Christus hebben leren kennen; 2.) de onbekeerden, zij die hun hoop nog stellen buiten Christus op een verloren (godsdienstige) wereld 3.) de eerlijke onbekeerden, zij zoeken ernstig en denken er moet wat met een mens gebeuren en het is nog niet gebeurt. ZIj zoeken en bidden ernstig totdat men hoopt dat de Heere een keer ingrijpt.
Dit is een vrucht van een bepaalde prediking. Het is of voor God of tegen God. Het is of in de Ark of buiten de Ark. Geen tussenweg van ja, ik hoop dat het wel in orde is. Nee of in Christus of buiten CHristus.
En die twee wegen moeten duidelijk in iedere prediking naar voren komen.
mvrgr, Grace
[Aangepast op 2/7/03 door Grace]
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Grace,
Die drie soorten mensen hebben altijd al in de kerk gezeten en is vrucht van de juiste prediking. Een prediking waar de bekeerden gevoed en getroost en vermaand door worden. Een prediking waar het Woord van God een reuke des doods ten dode wordt voor mensen, waar mensen zich tegen verharden. En een prediking waar mensen ontdekt worden aan hun staat, dat ze al meer moeten inleven dat zalig worden onmogelijk is, deze mensen zijn op de weg tot Christus cq. worden getrokken door God tot God.
Die drie groepen heb je altijd in de kerk zitten. Maar er zijn wel slechts twee staten: bekeerd of onbekeerd. En we hebben aan de kenmerken van Gods Woord te toetsen in welke staat we nu zijn. Ook dat moet in de prediking scherp naar voren komen.
Beste ndonselaar,
Je zei: "Niet een prediking waar ontzettend de nadruk ligt op hoe een mens tot God bekeerd moet worden, nee een prediking die ons aanzegt dat we tot God bekeerd moeten worden."
Ik begrijp wat je ermee bedoelt. Toch creeer je hiermee een onterechte tegenstelling. Zeker ben ik het met je eens dat een predikant helder moet zijn waarom wij Christus nodig hebben, waarom wij bekeerd moeten worden, maar ook (en dat is het moeilijkste soms: het separerende) WIE er nog tot God bekeerd moeten worden. Dat kunnen zij zijn die zorgeloos leven, degenen met een ingebeeld geloof, degenen met een lijdelijk leven, afwachten wanneer God hen bekeert. Om zo zoveel mogelijk mensen te ontdekken aan de noodzaak ervan.
En nu? Amen? Nee, juist dan is het tijd om te verkondigen hoe het nu verder moet. Wat moeten wij doen? Ik ga het niet zeggen, want ik vind dat er op de site van de jongerenavonden al genoeg op in gegaan wordt, en het hangt van de tekst af. "Vlucht tot Christus heen, Hem belijdende al uw schuld, want Hij is getrouw (1 Joh. 1:9) dat Hij al uw schuld vergeven zal!"
En dan de onbekeerden nog waarschuwen hoe het hen zal vergaan als ze weigeren tot Christus te komen Die hen wil helpen.
En uiteraard behoeft er niet in elke preek naar voren te komen hoe God een mens bekeert enzo. Je moet prediken wat de tekst ons aanreikt. Maar inderdaad wel dat je na de dienst vrij bent van het bloed van je hoorders, dus dat ze voor zichzelf kunnen opmaken of ze er buiten staan of niet. Dat ben ik met Grace volledig eens. En met hun vragen kunnen ze als het goed is naar de dominee of ouderling voor het pastoraat.
Die drie soorten mensen hebben altijd al in de kerk gezeten en is vrucht van de juiste prediking. Een prediking waar de bekeerden gevoed en getroost en vermaand door worden. Een prediking waar het Woord van God een reuke des doods ten dode wordt voor mensen, waar mensen zich tegen verharden. En een prediking waar mensen ontdekt worden aan hun staat, dat ze al meer moeten inleven dat zalig worden onmogelijk is, deze mensen zijn op de weg tot Christus cq. worden getrokken door God tot God.
Die drie groepen heb je altijd in de kerk zitten. Maar er zijn wel slechts twee staten: bekeerd of onbekeerd. En we hebben aan de kenmerken van Gods Woord te toetsen in welke staat we nu zijn. Ook dat moet in de prediking scherp naar voren komen.
Beste ndonselaar,
Je zei: "Niet een prediking waar ontzettend de nadruk ligt op hoe een mens tot God bekeerd moet worden, nee een prediking die ons aanzegt dat we tot God bekeerd moeten worden."
Ik begrijp wat je ermee bedoelt. Toch creeer je hiermee een onterechte tegenstelling. Zeker ben ik het met je eens dat een predikant helder moet zijn waarom wij Christus nodig hebben, waarom wij bekeerd moeten worden, maar ook (en dat is het moeilijkste soms: het separerende) WIE er nog tot God bekeerd moeten worden. Dat kunnen zij zijn die zorgeloos leven, degenen met een ingebeeld geloof, degenen met een lijdelijk leven, afwachten wanneer God hen bekeert. Om zo zoveel mogelijk mensen te ontdekken aan de noodzaak ervan.
En nu? Amen? Nee, juist dan is het tijd om te verkondigen hoe het nu verder moet. Wat moeten wij doen? Ik ga het niet zeggen, want ik vind dat er op de site van de jongerenavonden al genoeg op in gegaan wordt, en het hangt van de tekst af. "Vlucht tot Christus heen, Hem belijdende al uw schuld, want Hij is getrouw (1 Joh. 1:9) dat Hij al uw schuld vergeven zal!"
En dan de onbekeerden nog waarschuwen hoe het hen zal vergaan als ze weigeren tot Christus te komen Die hen wil helpen.
En uiteraard behoeft er niet in elke preek naar voren te komen hoe God een mens bekeert enzo. Je moet prediken wat de tekst ons aanreikt. Maar inderdaad wel dat je na de dienst vrij bent van het bloed van je hoorders, dus dat ze voor zichzelf kunnen opmaken of ze er buiten staan of niet. Dat ben ik met Grace volledig eens. En met hun vragen kunnen ze als het goed is naar de dominee of ouderling voor het pastoraat.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Beste RJ,
Ik meen juist verwoord te hebben WIE er tot God bekeerd moeten worden. In de prediking moet juist de separatie zijn plaats hebben. Wat is dan separatie? Alles wat buiten Christus is, is de dood! Daarom heb ik die scheidslijn wat dichter in de kerk getrokken. Velen trekken de scheidslijn, ook in onze kerken, tussen de kerk en de wereld. Nee, hij loopt dwars door de kerk en de wereld heen. Separeren snijdt diep in ons vlees. Geen heiligheidskrukken, geen vodden om ons vlees te bedekken. Geen opknappen. Ook geen roep als 'ik ben te onwaardig om tot Christus te gaan. Nee, alleen die als een ontledigde zondaar aan Christus voeten neerzit en door het geloof zich heeft laten zakken op deze Rots, mogen we op grond van de Schrift vertroosten.
Groeten,
Ik meen juist verwoord te hebben WIE er tot God bekeerd moeten worden. In de prediking moet juist de separatie zijn plaats hebben. Wat is dan separatie? Alles wat buiten Christus is, is de dood! Daarom heb ik die scheidslijn wat dichter in de kerk getrokken. Velen trekken de scheidslijn, ook in onze kerken, tussen de kerk en de wereld. Nee, hij loopt dwars door de kerk en de wereld heen. Separeren snijdt diep in ons vlees. Geen heiligheidskrukken, geen vodden om ons vlees te bedekken. Geen opknappen. Ook geen roep als 'ik ben te onwaardig om tot Christus te gaan. Nee, alleen die als een ontledigde zondaar aan Christus voeten neerzit en door het geloof zich heeft laten zakken op deze Rots, mogen we op grond van de Schrift vertroosten.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Nog even een reactie op de 3 mensen. Hierbij sluit ik me aan bij Gods Woord en wat Ds. I. Kievit ook verwoordde? Er zijn 2 soorten mensen in de kerk. Gelovigen en ongelovigen, bekeerden en onbekeerden. Een bekommerde kerk? Niet zoals het bedoelen, wel een bekommerde geloofskerk. Deze kerk zal altijd bekommerd zijn, tot de laatste snik.
Groeten,
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
voor mij is het waar ik het volgende in iedere preek (niet letterlijk natuurlijk) hoor terugkomen:
1 Joh 4:15
Zo wie beleden zal hebben,dat Jezus de Zoon
van God is, God blijft in hem, en hij in God.
en
1 Joh 5:12
12
Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den
Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.
1 Joh 4:15
Zo wie beleden zal hebben,dat Jezus de Zoon
van God is, God blijft in hem, en hij in God.
en
1 Joh 5:12
12
Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den
Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.
Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
Wet en Evangelie moet gepredikt worden. Dat haal ik namelijk uit deze tekst.
Waar het evangelie gepreekt wordt, daar moet de zonde (bij naam) ook gepreekt worden.
Genade is daar, waar het recht gepreekt wordt. Want waar geen recht is, is ook geen genade! Want die gaan samen op. En waar geen wet is, is ook geen evangelie. Of het is een goedkoop mismaakt evangelie. Wet en evangelie gaan hand in hand. Beide moet dus gepreekt worden. Als de dominee dat niet doet, dan heeft hij zijn gemeente geestelijk niet lief.
Wet en Evangelie moet gepredikt worden. Dat haal ik namelijk uit deze tekst.
Waar het evangelie gepreekt wordt, daar moet de zonde (bij naam) ook gepreekt worden.
Genade is daar, waar het recht gepreekt wordt. Want waar geen recht is, is ook geen genade! Want die gaan samen op. En waar geen wet is, is ook geen evangelie. Of het is een goedkoop mismaakt evangelie. Wet en evangelie gaan hand in hand. Beide moet dus gepreekt worden. Als de dominee dat niet doet, dan heeft hij zijn gemeente geestelijk niet lief.
Liever Turks dan Paaps
En hoe zat dat dan met Paulus? Griek onder de grieken en Jood onder de Joden? Hij predikte Jezus Christus en de verlossing maar daarbij wel rekening houdend met de toehoorders.Wat zijn de valse profeten in deze tijd? Zijn dat niet de dominees die naar de mens preekt? Die zich aanpast aan de mensen die onder zijn gehoor zijn. Zeg maar een kameleon dominee.