Verzegeling met de Geest.
Verzegeling met de Geest.
Ik ben aan het lezen in het boekje: De verzegeling met de heilige Geest.
Mijn vraag is: Zijn vervuld worden met de Geest en de verzegeling met de heilige Geest hetzelfde.
Gisteravond hebben we daar over gepraat in de chat,maar kwamen er niet uit.
Wat is nou vervuld worden met de Geest/doop met de Geest?
Wat is verzegeling?
Mijn vraag is: Zijn vervuld worden met de Geest en de verzegeling met de heilige Geest hetzelfde.
Gisteravond hebben we daar over gepraat in de chat,maar kwamen er niet uit.
Wat is nou vervuld worden met de Geest/doop met de Geest?
Wat is verzegeling?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
- JolandaOudshoorn
Re: Verzegeling met de Geest.
Wij hadden zondagmorgen een preek hierover. Ik zal hem nog eens naluisteren en een samenvatting hier zetten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Nee, dat is niet helemaal hetzelfde, alhoewel het zeer dicht bij elkaar ligt.Avi schreef:Mijn vraag is: Zijn vervuld worden met de Geest en de verzegeling met de heilige Geest hetzelfde.
Elk kind van God is vervuld met de Geest en wordt geleidt door de Geest.
Wat de verzegeling met de Heilige Geest is, omschrijven de kanttekenaren bij Efeze 1 : 13.
Deze wijze van spreken is genomen van de mensen, die tot versterking van enige beloften verzegelde brieven plegen te geven, en dat menigmaal met opdrukking van hun eigen wapen of beeld. De beloften van de vergeving onzer zonden, van onze aanneming tot kinderen en onze eeuwige erve, worden ons gedaan door het Evangelie, en worden door het geloof ons toegeëigend. De verzegeling des Geestes, die daarbij gevoegd wordt, is de wedergeboorte of vernieuwing van Gods beeld in ons, waarmede Hij onze zielen begiftigt en daarop drukt, als wij in Christus geloven, om ons meer en meer te verzekeren van de uitvoering van deze Zijn beloften, 2 Kor. 1:21, 22; 3:18. En betuigt bovendien hetzelve aan ons gemoed, als met een Goddelijke inspraak, waarover wij ook God als onze Vader durven aanroepen, Rom. 8:15. Gal. 4:6, en roemen op de hoop der heerlijkheid Gods, Rom. 5:2; 8:38, 39.
Laten we, met het maken van dit onderscheid, oppassen dat we niet in de dwaling van een "second blessing" vallen...
Wat bedoel je? Waar ds. de vries het over heeft vandaag in de krant nav het boek over Andrew Murray?memento schreef:Laten we, met het maken van dit onderscheid, oppassen dat we niet in de dwaling van een "second blessing" vallen...
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Wat is die dwaling precies?memento schreef:Laten we, met het maken van dit onderscheid, oppassen dat we niet in de dwaling van een "second blessing" vallen...
Tiberius schreef:Wat is die dwaling precies?memento schreef:Laten we, met het maken van dit onderscheid, oppassen dat we niet in de dwaling van een "second blessing" vallen...
J. Bayense @ refoweb schreef:Zoals de naam al aangeeft ligt de nadruk bij de pinkstergemeenten op het gebeuren van Pinksteren; de uitstorting van de Heilige Geest. Men kent de doop met de Heilige Geest als een aparte ervaring naast de waterdoop of de wedergeboorte. Men spreekt dan wel van een second blessing.
Zo ontstaan er twee soorten christenen: gewone christenen die (nog) niet gedoopt zijn met de Geest en 'plus-christenen' die dat wel hebben meegemaakt. Het gedoopt zijn met de Heilige Geest is onder andere te herkennen aan het spreken in tongen (vreemde talen, zie bijvoorbeeld 1 Korinthe 14). In een aantal gemeenten komen ook een aantal andere zaken voor zoals lachen of vallen in de Geest. Mensen beginnen te trillen en/of vallen spontaan achterover. In veel evangelische gemeenten vindt men dit soort uitingen te ver gaan.
Precies. Alleen, met de aanvulling, dat deze dwaling er ook in een rechts-bevindelijk-gereformeerd jasje is (onderscheid tussen mensen die zien maar nog niet hebben, en mensen die wel hebben), en ook in een links-bevindelijk-gereformeerd jasje (mensen die bekeerd zijn, en mensen die actief strijden tegen de zonde en zo de zonde in zich doden).Mister schreef:Tiberius schreef:Wat is die dwaling precies?memento schreef:Laten we, met het maken van dit onderscheid, oppassen dat we niet in de dwaling van een "second blessing" vallen...J. Bayense @ refoweb schreef:Zoals de naam al aangeeft ligt de nadruk bij de pinkstergemeenten op het gebeuren van Pinksteren; de uitstorting van de Heilige Geest. Men kent de doop met de Heilige Geest als een aparte ervaring naast de waterdoop of de wedergeboorte. Men spreekt dan wel van een second blessing.
Zo ontstaan er twee soorten christenen: gewone christenen die (nog) niet gedoopt zijn met de Geest en 'plus-christenen' die dat wel hebben meegemaakt. Het gedoopt zijn met de Heilige Geest is onder andere te herkennen aan het spreken in tongen (vreemde talen, zie bijvoorbeeld 1 Korinthe 14). In een aantal gemeenten komen ook een aantal andere zaken voor zoals lachen of vallen in de Geest. Mensen beginnen te trillen en/of vallen spontaan achterover. In veel evangelische gemeenten vindt men dit soort uitingen te ver gaan.
Klopt, waardenvolle aanvulling.memento schreef:Precies. Alleen, met de aanvulling, dat deze dwaling er ook in een rechts-bevindelijk-gereformeerd jasje is (onderscheid tussen mensen die zien maar nog niet hebben, en mensen die wel hebben), en ook in een links-bevindelijk-gereformeerd jasje (mensen die bekeerd zijn, en mensen die actief strijden tegen de zonde en zo de zonde in zich doden).Mister schreef:Tiberius schreef:Wat is die dwaling precies?memento schreef:Laten we, met het maken van dit onderscheid, oppassen dat we niet in de dwaling van een "second blessing" vallen...J. Bayense @ refoweb schreef:Zoals de naam al aangeeft ligt de nadruk bij de pinkstergemeenten op het gebeuren van Pinksteren; de uitstorting van de Heilige Geest. Men kent de doop met de Heilige Geest als een aparte ervaring naast de waterdoop of de wedergeboorte. Men spreekt dan wel van een second blessing.
Komt trouwens bij meer dwalingen voor dat je de dwaling in verschillende jasjes in verschillende flanken aantreft.
en dan te bedenken dat de jeugd..Mister schreef:
Klopt, waardenvolle aanvulling.
Komt trouwens bij meer dwalingen voor dat je de dwaling in verschillende jasjes in verschillende flanken aantreft.
de toekomst heeft..
en zoveel voorgeschoteld krijgt....
ik kan de verwarring wel begrijpen denk ik...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ds. De Vries berijdt ook maar zijn eigen stokpaardjes. Soms wordt ik wel wat moe van die man. HAvi schreef:Wat bedoel je? Waar ds. de vries het over heeft vandaag in de krant nav het boek over Andrew Murray?memento schreef:Laten we, met het maken van dit onderscheid, oppassen dat we niet in de dwaling van een "second blessing" vallen...
et boek over Murray is een aanrader. Alle boeken over Van Valen, trouwens.
Alle gelovigen zijn gedoopt in, verzegeld en vervuld met de Heilige Geest, aldus de Bijbel. Vervulling vind telkens plaats, door het geloof.
Ik ga echt niet af op wat die dominee zegt. Je kunt een stokpaardje hebben. Iedereen heeft z'n eigen interesse.freek schreef:Ds. De Vries berijdt ook maar zijn eigen stokpaardjes. Soms wordt ik wel wat moe van die man. HAvi schreef:Wat bedoel je? Waar ds. de vries het over heeft vandaag in de krant nav het boek over Andrew Murray?memento schreef:Laten we, met het maken van dit onderscheid, oppassen dat we niet in de dwaling van een "second blessing" vallen...
et boek over Murray is een aanrader. Alle boeken over Van Valen, trouwens.
Alle gelovigen zijn gedoopt in, verzegeld en vervuld met de Heilige Geest, aldus de Bijbel. Vervulling vind telkens plaats, door het geloof.
Ik heb verschillende boeken van Murray gelezen.
Geef mij Packer maar.

Vezegeling met de Heilige Geest te ontvangen, krijgt ieder kind van God. En m.i. ALLEEN kinderen van God.
Dit in BEWUSTHEID te ontvangen betekent : bewust zijn van de rechtvaardigmaking voor God de Vader door de Zoon (vergeving der zonden bewust te ervaren en ook meerdere gaven / bescherming te ontvangen). Dit gebeurt dan in de vierschaar der conciëntie. Anders kan het niet bewust ervaren worden.
Dit in BEWUSTHEID te ontvangen betekent : bewust zijn van de rechtvaardigmaking voor God de Vader door de Zoon (vergeving der zonden bewust te ervaren en ook meerdere gaven / bescherming te ontvangen). Dit gebeurt dan in de vierschaar der conciëntie. Anders kan het niet bewust ervaren worden.
Waar kan ik dit lezen in de Bijbel?seuter schreef:Vezegeling met de Heilige Geest te ontvangen, krijgt ieder kind van God. En m.i. ALLEEN kinderen van God.
zie Romeinen 8:16.Waar kan ik dit lezen in de Bijbel?
"Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn".