Beschermengel
Beschermengel
Vanmorgen hoorde ik een mooi stukje van prof Verboom (eo)
Hij merkte op dat kinderen een beschermengel hebben.
Is dat zo? Staat dat in de Bijbel. Hij haalde wel een tekst aangeloof ik.
Hij merkte op dat kinderen een beschermengel hebben.
Is dat zo? Staat dat in de Bijbel. Hij haalde wel een tekst aangeloof ik.
"Er zijn veel vlinders die ontkennen ooit rups geweest te zijn."
Re: Beschermengel
Matth. 18:10 10 Ziet toe, dat gij niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg ulieden, dat hun engelen, in de hemelen, altijd zien het aangezicht Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Ik ben overbezorgd (denk dat ik dat meegekregen heb van mijn moeder) totdat ik eens een
keer een gedeelte uit de Bijbel las (en ik weet echt niet meer waar), dat te bezorgd te zijn
ook zonde is, want wij kunnen onze kinderen niet bewaren, wij moeten dat kunnen overgeven.
Ik denk daar vaak aan als ik me weer eens zorgen maakt over 'Jan'.
Maar ik geloof wel dat kleine kinderen een 'beschermengel' hebben. Je houdt je hart soms vast
als je ze door het dorp ziet fietsen of als ze bij de haven spelen....
keer een gedeelte uit de Bijbel las (en ik weet echt niet meer waar), dat te bezorgd te zijn
ook zonde is, want wij kunnen onze kinderen niet bewaren, wij moeten dat kunnen overgeven.
Maar ik geloof wel dat kleine kinderen een 'beschermengel' hebben. Je houdt je hart soms vast
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, ik maak me ook vaak zorgen. nu ook.albion schreef:Ik ben overbezorgd (denk dat ik dat meegekregen heb van mijn moeder) totdat ik eens een
Deze tekst geeft me vaak moed: Filipenzen 4: 4, 5,6 en 7.
Ik geloof ook dat kleine kinderen een 'Beschermengel' hebben.
Hebben alleen kleine kinderen dat? Of hebben oudere, of gewoon volwassenen die ook?
Dat weet ik niet...
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk als je je moewillig in gevaar brengt, hoef je niet bewaard te worden (dus lopen op een drukke weg, heel hoog klimmen etc), maar ik denk dat alle mensenPvS schreef:
Nogmaals:
Psalm 34: 8; De Engel des HEEREN legert Zich rondom degenen, die Hem vrezen, en rukt hen uit. Matth. 18: 10 slaat op de kleinen die in Mij geloven.
gelovigen en ongelovigen toch wel bewaard worden. Dat noemt met de algemene genade (denk ik dan, maar misschien heb ik het helemaal mis).
Daar zijn voorbeelden te over van.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Dan is dat niet omdat de beschermengel de andere kant op keek.PvS schreef:En als ze nu eens in de haven fietsen...albion schreef:Ik ben overbezorgd (denk dat ik dat meegekregen heb van mijn moeder) totdat ik eens een

Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
-
Zelf geloof ik niet zo in persoonlijke beschermengelen.
Het is denk meer dat zoals PvS schrijft, dat Gods kinderen beschermd worden.
Wat is in jullie ogen dan de taak van beschermengelen?
Kinderen/ volwassenen beschermen?
Waarom wordt de een dan wel beschermd, en de ander niet? Wie maakt dat onderscheid?
En waarom houd die bescherming bij het ene kind dan wel op, en bij het andere kind niet?
Er zijn toch genoeg kinderen die, t.g.v. de zonde, een ernstig ongeluk of een ernstige ziekte krijgen?
Denken jullie dat een beschermengel dit kan tegenhouden?
Het is denk meer dat zoals PvS schrijft, dat Gods kinderen beschermd worden.
Wat is in jullie ogen dan de taak van beschermengelen?
Kinderen/ volwassenen beschermen?
Waarom wordt de een dan wel beschermd, en de ander niet? Wie maakt dat onderscheid?
En waarom houd die bescherming bij het ene kind dan wel op, en bij het andere kind niet?
Er zijn toch genoeg kinderen die, t.g.v. de zonde, een ernstig ongeluk of een ernstige ziekte krijgen?
Denken jullie dat een beschermengel dit kan tegenhouden?
Laatst gewijzigd door edele strijdster op 13 mei 2009, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Gevonden op Internet:
Er is de laatste jaren, ongetwijfeld onder de invloed van het newagedenken, een toenemende belangstelling voor engelen en engelenfiguren. De gedachte dat iedereen vanaf de geboorte een persoonlijke beschermengel meekrijgt, is niet nieuw. Individuele beschermgeesten in de gedaante van een vrouw of een dier zijn in de Germaanse volksverhalen terug te vinden. Heel oud is bijvoorbeeld ook het gebedje dat kinderen nog in de vorige eeuw voor het slapen opzeiden: „’s Avonds als ik slapen ga, volgen mij veertien engeltjes na: twee aan mijn hoofdeind, twee aan mijn voeteneind, twee aan mijn linkerzij; twee aan mijn rechterzij, twee die mij dekken, twee die mij wekken, twee die mij wijzen naar ’s hemels paradijzen.” Hoewel het in de Rooms-Katholieke Kerk geen dogma is, heeft deze kerk sinds 1670 een officiële dag ter verering van de beschermengelen.
Ook nu circuleren er veel verhalen over bewaarengelen. Als iemand een bijna-ongeluk heeft, zou dat een aanwijzing zijn dat zijn beschermengel ingreep. De verhalen worden gretig doorverteld en kennen allerlei varianten.
De gedachte over een persoonlijke beschermengel is speculatief. De engelen zijn gewillige dienstknechten van God. Ze worden uitgezonden om gelovigen te helpen en te ondersteunen. In Psalm 91:11 staat: „Want Hij zal voor u Zijn engelen bevelen dat zij u bewaren op al uw wegen.” In Mattheüs 18:10: „Kijk uit dat u niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg u dat hun engelen in de hemelen altijd het aangezicht zien van Mijn Vader, Die in de hemelen is.” De bescherming van en de zorg voor Gods kinderen hoort tot de taak van de engelen. Dat blijkt ook uit sommige geschiedenissen in de Bijbel. Bijvoorbeeld de geschiedenis van Elisa in Dothan (2 Kon. 6:13-17) en het verhaal uit Handelingen 12, waar een engel Petrus bevrijdt uit de gevangenis.
In deze laatste geschiedenis staat nog iets dat met dit thema te maken heeft. De gemeente zegt in verwarring tegen het dienstmeisje Rhodé: „Het is zijn engel.” Dit kennelijke bijgeloof van de gemeente kan natuurlijk geen bewijs zijn voor het bestaan van een beschermengel, evenmin als de schreeuw van de discipelen: „Het is een spooksel” (Matth. 14:26) een bewijs is voor het bestaan van spoken.
De Bijbel veroordeelt zelfs het denken waarin engelen centraal staan. Hij noemt het gevaarlijk, aanmatigend en vleselijk. Lees Kolossensen 2:18: „Laat niemand die behagen schept in (…) verering van engelen, u de prijs van het eeuwige leven ontzeggen, omdat hij intreedt in wat hij niet gezien heeft en zonder reden aanmatigend is door zijn vleselijke denken.” Engelen moeten vervagen in het grote Licht der wereld, de Heere Jezus Christus.
S. D. Post
Er is de laatste jaren, ongetwijfeld onder de invloed van het newagedenken, een toenemende belangstelling voor engelen en engelenfiguren. De gedachte dat iedereen vanaf de geboorte een persoonlijke beschermengel meekrijgt, is niet nieuw. Individuele beschermgeesten in de gedaante van een vrouw of een dier zijn in de Germaanse volksverhalen terug te vinden. Heel oud is bijvoorbeeld ook het gebedje dat kinderen nog in de vorige eeuw voor het slapen opzeiden: „’s Avonds als ik slapen ga, volgen mij veertien engeltjes na: twee aan mijn hoofdeind, twee aan mijn voeteneind, twee aan mijn linkerzij; twee aan mijn rechterzij, twee die mij dekken, twee die mij wekken, twee die mij wijzen naar ’s hemels paradijzen.” Hoewel het in de Rooms-Katholieke Kerk geen dogma is, heeft deze kerk sinds 1670 een officiële dag ter verering van de beschermengelen.
Ook nu circuleren er veel verhalen over bewaarengelen. Als iemand een bijna-ongeluk heeft, zou dat een aanwijzing zijn dat zijn beschermengel ingreep. De verhalen worden gretig doorverteld en kennen allerlei varianten.
De gedachte over een persoonlijke beschermengel is speculatief. De engelen zijn gewillige dienstknechten van God. Ze worden uitgezonden om gelovigen te helpen en te ondersteunen. In Psalm 91:11 staat: „Want Hij zal voor u Zijn engelen bevelen dat zij u bewaren op al uw wegen.” In Mattheüs 18:10: „Kijk uit dat u niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg u dat hun engelen in de hemelen altijd het aangezicht zien van Mijn Vader, Die in de hemelen is.” De bescherming van en de zorg voor Gods kinderen hoort tot de taak van de engelen. Dat blijkt ook uit sommige geschiedenissen in de Bijbel. Bijvoorbeeld de geschiedenis van Elisa in Dothan (2 Kon. 6:13-17) en het verhaal uit Handelingen 12, waar een engel Petrus bevrijdt uit de gevangenis.
In deze laatste geschiedenis staat nog iets dat met dit thema te maken heeft. De gemeente zegt in verwarring tegen het dienstmeisje Rhodé: „Het is zijn engel.” Dit kennelijke bijgeloof van de gemeente kan natuurlijk geen bewijs zijn voor het bestaan van een beschermengel, evenmin als de schreeuw van de discipelen: „Het is een spooksel” (Matth. 14:26) een bewijs is voor het bestaan van spoken.
De Bijbel veroordeelt zelfs het denken waarin engelen centraal staan. Hij noemt het gevaarlijk, aanmatigend en vleselijk. Lees Kolossensen 2:18: „Laat niemand die behagen schept in (…) verering van engelen, u de prijs van het eeuwige leven ontzeggen, omdat hij intreedt in wat hij niet gezien heeft en zonder reden aanmatigend is door zijn vleselijke denken.” Engelen moeten vervagen in het grote Licht der wereld, de Heere Jezus Christus.
S. D. Post
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Als je in zo'n beschermengel gelooft, geloof je dan eigenlijk nog wel in God 

- JolandaOudshoorn
waarom niet??Gijs83 schreef:Als je in zo'n beschermengel gelooft, geloof je dan eigenlijk nog wel in God
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Je vertrouwd dan toch op zo'n engel i.p.v. op God?JolandaOudshoorn schreef:waarom niet??Gijs83 schreef:Als je in zo'n beschermengel gelooft, geloof je dan eigenlijk nog wel in God
Ieder kind van God heeft een beschermengel... er wordt in deze tijd weinig over gepraat.Gijs83 schreef:Als je in zo'n beschermengel gelooft, geloof je dan eigenlijk nog wel in God
Maar het is wel Bijbels... en ook de ervaring (bevinding) van de heiligen...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«