EO Documentaire "Nooit meer laf"

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:Overigens: Met het grootste deel van je posting over TV, uitzendinggemist, etc, ben ik het eens, hoor.
We hebben keurig netjes de TV buiten de deur gehouden (alhoewel je het aantal TV kaarten in PC's niet moet onderschatten), maar via de PC en DVD komt het toch gewoon binnen. En dan nog wel in high-res.
Eigenlijk zou ik meer naar een situatie willen gaan dat we ons niet zo druk meer maken over wat een ander wel niet doet. Daarom keur ik mijn eigen vorige posting zelf af eigenlijk. Die sociale druk hoe je moet kleden en bewegen zie ik als een groot nadeel van de reformatorische gemeenschap. Sociale controle is oké, maar dan vanuit een ander perspectief. Laten we elkaar controleren of zoals Paulus zegt in Hebr. 4 "Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn." om hun aan te sporen om als nog "met vrijmoedigheid toe (te) gaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door MarthaMartha »

albion schreef:
MarthaMartha schreef:
albion schreef:
MarthaMartha schreef:

:oO :oO :oO
Als je er niet tegen kon???

bizar.... wat maakt dát nou uit....
God kan er niet tegen! "want de Heere zal niet onschuldig houden die zijn naam onnodig gebruikt"

Is er verschil tussen lichtvaardig en onnodig, MM?
volgens mij niet.... evenals bij 'ijdel gebruiken' ..... denk jij van wel?
onnodig en lichtvaardig zijn in ieder geval geen synoniemen van elkaar. Ik vind dat er gevoelsmatig een verschil zit.

En als er volgens jou toch geen verschil zit waarom gebruik je dan onnodig?
ik probeer een beetje gewoon hedendaags Nederlands te praten. Als ik dat niet probeerde zou ik nog geen "lichtvaardig" gebruiken maar zou citeren zoals het er letterlijk staat "die zijn naam ijdellijk gebruikt" - omdat ijdellijk zo oud is, verving ik het even door onnodig.... want ijdellijk en onnodig zijn wel synoniemen denk ik zo.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door MarthaMartha »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:Overigens: Met het grootste deel van je posting over TV, uitzendinggemist, etc, ben ik het eens, hoor.
We hebben keurig netjes de TV buiten de deur gehouden (alhoewel je het aantal TV kaarten in PC's niet moet onderschatten), maar via de PC en DVD komt het toch gewoon binnen. En dan nog wel in high-res.
Eigenlijk zou ik meer naar een situatie willen gaan dat we ons niet zo druk meer maken over wat een ander wel niet doet. Daarom keur ik mijn eigen vorige posting zelf af eigenlijk. Die sociale druk hoe je moet kleden en bewegen zie ik als een groot nadeel van de reformatorische gemeenschap. Sociale controle is oké, maar dan vanuit een ander perspectief. Laten we elkaar controleren of zoals Paulus zegt in Hebr. 4 "Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn." om hun aan te sporen om als nog "met vrijmoedigheid toe (te) gaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd."
mee eens!

Tenzij het woord van God in geding komt, en dat lijkt me met vloeken wel het geval.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33354
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:Overigens: Met het grootste deel van je posting over TV, uitzendinggemist, etc, ben ik het eens, hoor.
We hebben keurig netjes de TV buiten de deur gehouden (alhoewel je het aantal TV kaarten in PC's niet moet onderschatten), maar via de PC en DVD komt het toch gewoon binnen. En dan nog wel in high-res.
Eigenlijk zou ik meer naar een situatie willen gaan dat we ons niet zo druk meer maken over wat een ander wel niet doet. Daarom keur ik mijn eigen vorige posting zelf af eigenlijk. Die sociale druk hoe je moet kleden en bewegen zie ik als een groot nadeel van de reformatorische gemeenschap. Sociale controle is oké, maar dan vanuit een ander perspectief. Laten we elkaar controleren of zoals Paulus zegt in Hebr. 4 "Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn." om hun aan te sporen om als nog "met vrijmoedigheid toe (te) gaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd."
Nee, daar ben ik het niet mee eens.
Wel met het tweede deel natuurlijk, maar het is ook belangrijk om elkaar op te blijven scherpen om niet wereldgelijkvormig te worden. Niet dat dat genoeg is, of een einddoel, maar als middel om elkaar vast te houden. We hebben meer verloren door toe te geven aan wereldse invloeden, dan door vast te houden aan regels.
Wanneer je kinderen mag krijgen, zal je het grote belang daarvan merken.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:
Tiberius schreef:Overigens: Met het grootste deel van je posting over TV, uitzendinggemist, etc, ben ik het eens, hoor.
We hebben keurig netjes de TV buiten de deur gehouden (alhoewel je het aantal TV kaarten in PC's niet moet onderschatten), maar via de PC en DVD komt het toch gewoon binnen. En dan nog wel in high-res.
Eigenlijk zou ik meer naar een situatie willen gaan dat we ons niet zo druk meer maken over wat een ander wel niet doet. Daarom keur ik mijn eigen vorige posting zelf af eigenlijk. Die sociale druk hoe je moet kleden en bewegen zie ik als een groot nadeel van de reformatorische gemeenschap. Sociale controle is oké, maar dan vanuit een ander perspectief. Laten we elkaar controleren of zoals Paulus zegt in Hebr. 4 "Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn." om hun aan te sporen om als nog "met vrijmoedigheid toe (te) gaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd."
Nee, daar ben ik het niet mee eens.
Wel met het tweede deel natuurlijk, maar het is ook belangrijk om elkaar op te blijven scherpen om niet wereldgelijkvormig te worden. Niet dat dat genoeg is, of een einddoel, maar als middel om elkaar vast te houden. We hebben meer verloren door toe te geven aan wereldse invloeden, dan door vast te houden aan regels.
Wanneer je kinderen mag krijgen, zal je het grote belang daarvan merken.
Maar dan gaat het wel om je kinderen en niet om iemand uit de gemeente die je betrapt hebt op het lopen in een broek.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door Marnix »

jakobmarin schreef:EO laat de indrukwekkende documentaire "Nooit meer laf" zien over een verzetsman.
Jammer dat ze niet alle vloeken eruit gehaald hebben. Dat snap ik dan weer niet van de EO....

Wel mooi dat de aartsvijanden (landwachter en verzetsman) nu elkaar ontmoeten en met elkaar spreken.
Ik moet het nog kijken, het schijnt indrukwekkend te zijn. Ik vind de documentaires van Geert-Jan Lassche sowieso altijd erg sterk.

Wat vloeken betreft, ik weet niet wat er gezegd wordt maar het lijkt me dat je vloeken moet censureren / weglaten. Je kan dan wel zeggen: ja maar dat is die man, dat zegt die man, dat is de harde realiteit. Maar het is niet nodig dat over talloze televisies en streams te nog eens uit te gaan zenden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door jakobmarin »

De verzetsman die de landwachter doodschiet verteld op welke manier dat gaat. De landwacht sterft vloekend en de verzetsman herhaalt die vloeken letterlijk. Hij vond dit erg akelig, omdat hij op die manier iemand 'vloekend naar de hel' heeft geschoten.

De 1e keer als hij de vloeken letterlijk aanhaalt is het geluid weggedraaid, de 2e keer niet. En dat snap ik echt niet; de documentaire zou zonder het te horen al indrukwekkend genoeg zijn geweest. Ik heb het als reactie achtergelaten, maar vraag me af of EO daar iets mee doet....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door albion »

Kaw schreef:In een christelijk boekje zou dan staan: "En hij vloekte." Bij een film is dat wat lastig. Evangelischen geven dan de voorkeur aan toch kijken. Reformatorischen doen dat ook hoor. Alleen niet zwart op wit. Ik was toen ik nog vrijgemaakt was stomverbaasd om te bemerken dat de Titanic zo'n beetje door elke refo onder de 30 werd bekeken. Tja, die vrij-scene. Ja, dat ging toen zo he? Van mijzelf mocht ik geen kopspijkers zien. Ik had wel een tv op mijn studentenkamer, maar keek vrijwel alleen Discovery en NGC. Ik werd daarop aangesproken door sommige refo's. Totdat één refo van dat groepje een anekdote vertelde waarvan ik door mijn collega's wist dat het uit kopspijkers kwam. Ik heb hem daar één op één op aangesproken en toen bleek dat hij uitzendinggemist.nl wist te bekijken via een truukje door het kliksafefilter heen en alles keek wat God verbood, maar hij had geen tv en zo was het niet verboden. Titanic was gedownload dus ook geen tv of dvd of video in huis, dus geen probleem. Ja, achterlijk zal iedereen hier zeggen, maar die achterlijkheid lijkt wel een way of live te zijn in de reformatorische gezindte. Waarom geen broek en wel een bikini op vakantie? Waarom zwarte kleren en toch wit ondergoed? :huhu

Hoe herkenbaar!
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door jakobmarin »

Kaw schreef:In een christelijk boekje zou dan staan: "En hij vloekte." Bij een film is dat wat lastig.
Dat kan toch met zo'n balonnetje

Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door Lourens »

Even bij de documentaire blijvend:

Vorige week was een docu over het verzet die 'per ongeluk' een verrader had geëxecuteerd die achteraf geen verrader bleek te zijn.

De dader heeft de familie opgezocht en de plaats aangewezen waar het lichaam begraven was.

Heel indrukwekkend.
Wat niet naar voren kwam of de schuld ook voor de Troon der Genade gebracht is.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door jakobmarin »

fluitje schreef:Even bij de documentaire blijvend:

Vorige week was een docu over het verzet die 'per ongeluk' een verrader had geëxecuteerd die achteraf geen verrader bleek te zijn.

De dader heeft de familie opgezocht en de plaats aangewezen waar het lichaam begraven was.

Heel indrukwekkend.
Wat niet naar voren kwam of de schuld ook voor de Troon der Genade gebracht is.
is dat niet deel II van deze documentaire die gister is uitgezonden?

"Deel II – woensdag 6 mei 22.50 uur Nederland 2, In 1943 beweert het verzet dat een onderduiker spioneert voor de Duitsers. In een vergadering beraadt men zich op deze situatie. Gerrit Gunnink krijgt opdracht deze onderduiker naar Meppel te brengen. De familie van de onderduiker heeft nooit meer iets van hem vernomen. Wat is er gebeurd? Welke rol heeft Gerrit daarin gespeeld?"

Deel I is trouwens in zijn geheel te zien via deze link: http://player.omroep.nl/?aflID=9454426
Deel II kon ik nog niet ontdekken als link
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door Lourens »

Volgens mij inderdaad dezelfde maar die was al een keer uitgezonden. Ik heb het gezien in ieder geval.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door Marnix »

Deel 1 is op 4 mei uitgezonden. Deel 2 gisteravond.

Beide uitzendingen zijn hier te bekijken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door Gian »

Tiberius schreef: (alhoewel je het aantal TV kaarten in PC's niet moet onderschatten),
Ik begrijp even niet het verschil tussen een tv kaart in de pc, en een gewone tv.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: EO Documentaire "Nooit meer laf"

Bericht door Mister »

Gian schreef:
Tiberius schreef: (alhoewel je het aantal TV kaarten in PC's niet moet onderschatten),
Ik begrijp even niet het verschil tussen een tv kaart in de pc, en een gewone tv.
Is er niet, behalve dan dat men mogelijk in sommige gemeenten met een tv-kaart niet en met een tv-kast wél onder censuur wordt gesteld?
Plaats reactie