Boos zijn op God
Geplaatst: 01 mei 2009, 20:03
Is boos zijn op God zonde?
Elia's houding op de Karmel enzo, was dat zonde?
Elia's houding op de Karmel enzo, was dat zonde?
Wat denk je zelf? Heb je het recht om als zondig mens boos te zijn op een rechtvaardig God?Avi schreef:Is boos zijn op God zonde?
Elia's houding op de Karmel enzo, was dat zonde?
Toch vind ik het mooi om te lezen hoe God Elia weer opzoekt, nadta hij onder de jeneverstruik zich had neergelegd.sander schreef:Wat denk je zelf? Heb je het recht om als zondig mens boos te zijn op een rechtvaardig God?Avi schreef:Is boos zijn op God zonde?
Elia's houding op de Karmel enzo, was dat zonde?
Ik denk dat het zonde is.
God weet dat wij vaak anders naar dingen kijken. Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten. Jes. 55.
Persoonlijk denk ik dat alle boosheid, maar zeker ook boosheid tegen God zonde is.
Waarom stel je deze vraag. Ben je zelf om bepaalde redenen boos op God? Is je iets ergs overkomen?Avi schreef:Is boos zijn op God zonde?
Elia's houding op de Karmel enzo, was dat zonde?
Het kan ook anders: Jona was ook boos op God (zie Jona 3:10 en Jona 4:1+2)JolandaOudshoorn schreef:
Dat lees je steeds opnieuw, mensen die "boos" zijn op Hem, twijfelen aan Hem, het niet meer ziet zitten en dan... hoe vol liefde Hij de Zijnen weer opzoekt.
Laat God Jona vallen??albion schreef:Het kan ook anders: Jona was ook boos op God (zie Jona 3:10 en Jona 4:1+2)JolandaOudshoorn schreef:
Dat lees je steeds opnieuw, mensen die "boos" zijn op Hem, twijfelen aan Hem, het niet meer ziet zitten en dan... hoe vol liefde Hij de Zijnen weer opzoekt.
Ik zie Job meer als een poging om God voor de menselijke rechterstoel te dagen. Job laat zien dat God totaal soeverein in Zijn handelen is en dat Zijn wegen niet na te speuren zijn.memento schreef:Het Bijbelboek Job is één groot antwoord op de vraag of je boos mag zijn op God. De conclusie staat in de laatste hoofdstukken...
Misschien ga ik dat bijbelboek eens lezen.memento schreef:Het Bijbelboek Job is één groot antwoord op de vraag of je boos mag zijn op God. De conclusie staat in de laatste hoofdstukken...
En dan verklap ik alvast het slot. In hst. 42 neemt God alle schuld op zich, nadat Hij Job allerlei vragen gesteld heeft. Job is tot de conclusie gekomen dat God niet past binnen zijn denkkaders. Hij roept het uit: eerst kende ik God van horen zeggen, maar nu heb ik God gezien van aangezicht tot aangezicht.memento schreef:Het Bijbelboek Job is één groot antwoord op de vraag of je boos mag zijn op God. De conclusie staat in de laatste hoofdstukken...
Je conclusie deel ik niet. En dat is ook niet de boodschap die God aan Job gaf!theoloog schreef:En dan verklap ik alvast het slot. In hst. 42 neemt God alle schuld op zich, nadat Hij Job allerlei vragen gesteld heeft. Job is tot de conclusie gekomen dat God niet past binnen zijn denkkaders. Hij roept het uit: eerst kende ik God van horen zeggen, maar nu heb ik God gezien van aangezicht tot aangezicht.memento schreef:Het Bijbelboek Job is één groot antwoord op de vraag of je boos mag zijn op God. De conclusie staat in de laatste hoofdstukken...
Wat uiterst opmerkelijk is in hst. 42 is dat God al zijn vee en goederen 2x keer teruggeeft en zijn kinderen 1x. Dat is precies wat in de wetten van Mozes wordt opgedragen. Als je vee of goederen van iemand gestolen had of er schade aan had toegebracht moest je het dubbel vergoeden. Als je echter een mens iets had aangedaan was het oog om oog tand om tand. Kortom de genoegdoening was gelijkwaardig. Dat is wat God hier doet in hst. 42. Om diep van onder de indruk te raken. Zo groot is God dat Hij zelf de schuld op zich neemt. Zou je dan niet op je knieën vallen van aanbidding. Zo gaat God met mensen om!
Dat bedoel ik juist te zeggen. Maar misschien heb ik iets gemistAfgewezen schreef:Je conclusie deel ik niet. En dat is ook niet de boodschap die God aan Job gaf!theoloog schreef:En dan verklap ik alvast het slot. In hst. 42 neemt God alle schuld op zich, nadat Hij Job allerlei vragen gesteld heeft. Job is tot de conclusie gekomen dat God niet past binnen zijn denkkaders. Hij roept het uit: eerst kende ik God van horen zeggen, maar nu heb ik God gezien van aangezicht tot aangezicht.memento schreef:Het Bijbelboek Job is één groot antwoord op de vraag of je boos mag zijn op God. De conclusie staat in de laatste hoofdstukken...
Wat uiterst opmerkelijk is in hst. 42 is dat God al zijn vee en goederen 2x keer teruggeeft en zijn kinderen 1x. Dat is precies wat in de wetten van Mozes wordt opgedragen. Als je vee of goederen van iemand gestolen had of er schade aan had toegebracht moest je het dubbel vergoeden. Als je echter een mens iets had aangedaan was het oog om oog tand om tand. Kortom de genoegdoening was gelijkwaardig. Dat is wat God hier doet in hst. 42. Om diep van onder de indruk te raken. Zo groot is God dat Hij zelf de schuld op zich neemt. Zou je dan niet op je knieën vallen van aanbidding. Zo gaat God met mensen om!
Dat Hij Job het dubbele gaf van wat hij verloren had, was genade.
Ik geef aan hoe opmerkelijk het is dat God op deze manier Job herstelt. En volgens mij gaat het hele boek over wie nu de schuld heeft van Jobs ellende. Dat blijft boven de markt hangen. Het wordt niet letterlijk gezegd maar in daden door God uitgebeeld. Daarmee heeft God niet de schuld, maar Hij neemt die op Zich. Dat lijkt me niet onbijbels en ik sta niet echt alleen in mijn exegese, dat is door meerdere theologen opgemerkt.Ook was het denk ik een eerherstel voor Job t.o.v. zijn vrienden. Maar "dat God de schuld Zelf op Zich nam" lees ik nergens en concludeer ik ook nergens uit.
Het antwoord op de vraag wie de schuld is van Jobs ellende, is duidelijk: dat is Satan. Dat God Job schadeloosstelt voor het leed, door Satan hem aangedaan, betekent nog niet dat "God de schuld op Zich neemt".theoloog schreef:Ik geef aan hoe opmerkelijk het is dat God op deze manier Job herstelt. En volgens mij gaat het hele boek over wie nu de schuld heeft van Jobs ellende. Dat blijft boven de markt hangen. Het wordt niet letterlijk gezegd maar in daden door God uitgebeeld. Daarmee heeft God niet de schuld, maar Hij neemt die op Zich. Dat lijkt me niet onbijbels en ik sta niet echt alleen in mijn exegese, dat is door meerdere theologen opgemerkt.
Bovendien behoort dit boek tot de wijsheidsliteratuur. En daarmee past mijn exegese zeker binnen de leesregels van die literatuur.
albion schreef:Het kan ook anders: Jona was ook boos op God (zie Jona 3:10 en Jona 4:1+2)JolandaOudshoorn schreef:
Dat lees je steeds opnieuw, mensen die "boos" zijn op Hem, twijfelen aan Hem, het niet meer ziet zitten en dan... hoe vol liefde Hij de Zijnen weer opzoekt.