Leesbare brieven in deze tijd

Plaats reactie
Refojongere

Leesbare brieven in deze tijd

Bericht door Refojongere »

Naar aanleiding van een opmerking van ds. H. Zweistra in het RD:
"Er is gelukkig nog beslag onder het Woord, nog gewetensvorming. Maar wat
hebben we behoefte aan leesbare brieven. Het was mij vroeger soms een raadsel dat een preek me niets deed, terwijl mijn vader onder tranen vertelde hoe God Zich aan zijn ziel had weggeschonken. Maar als ik dan uit het stadion kwam, wist ik toch dat er een volk was dat iets anders kende en dat mijn luchtkasteel geen waarde had."

Ergens anders zegt ds. L.H. Oosten:
"Ook jongeren zijn soms leesbare brieven. „De Heere werkt zeker onder jongeren. Dat merk ik ook in mijn gemeente. Er straalt iets van uit. Mensen die buiten of naast de kerk leven, voelen aan of iets echt is of niet. Dat heeft weer alles te maken met die leesbare brief die we voor de buitenwereld moeten zijn.â€
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik ken leesbare brieven in mijn omgeving ja. Ze zijn te herkennen aan liefde. Echte liefde. En het zijn soms de zwaksten in het geloof. Voor de oud-refotrefpunters onder ons. Leah heeft me meer van Christus laten zien dan veel mensen die heel wat zekerder zijn. Maar ook mensen die volop getuigen van hun blijde toekomst kunnen echte brieven zijn.

Vaya con Dios,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
limosa

Bericht door limosa »

Waar zijn leesbare brieven aan te herkennen?

Da's de vraag ja. En om die te beantwoorden moeten we eerst weten wat we in die brieven willen lezen. Want anders gaan we selectief zoeken en dan vinden we brieven die ons laten lezen wat we willen lezen. Zo draaien we dan in kringetjes rond.

Iets anders is het dat we een leesbare brief voor de buitenwereld moeten zijn. We hoeven niet prekend rond te gaan maar als het goed is kan de buitenwereld wel aan onze houding, gedrag en gemaakte keuzen zien uit welk nest we komen. En daar kan zo af en toe nog wel eens een goed gesprek uit voortkomen.
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Ik ken leesbare brieven in mijn omgeving ja. Ze zijn te herkennen aan liefde. Echte liefde.
Ja, van dat soort mensen ken ik ook ja. Die hoeven ook niet te zeggen dat ze bekeerd zijn want dat voel je wel aan.

Afgelopen vrijdagavond was ik bijvoorbeeld bij een lezing van ds. Vanhuysse. Hij hield het over de vraag van Jezus aan Petrus of hij hem meer lief had dan deze. Deze vraag legde Vanhuysse op een indringende wijze voor aan z'n hoorders. Toen was de laatste vraag na de pauze die aan Vanhuysse werd gesteld: "wie is de Heere Jezus voor u?" Toen stond Vanhuysse een tijdje met die microfoon in z'n handen na te denken. Hij gaf een antwoord, maar dat antwoord had hij niet hoeven geven omdat z'n gezicht al boekdelen sprak. De man begon namelijk helemaal te stralen. Dat was ontzettend mooi en indrukwekkend om te zien.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Is het echt zo droevig gesteld met de leesbare brieven in deze tijd? Kijk, dat gezelschappen haast niet meer te vinden zijn, dat wist ik al. Maar forummers kennen toch nog wel leesbare brieven die kunnen getuigen van wat God in hun ziel heeft gedaan en dat dieper steekt dan 'dat men zoveel kracht kan putten uit het geloof'?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Is het echt zo droevig gesteld met de leesbare brieven in deze tijd? Kijk, dat gezelschappen haast niet meer te vinden zijn, dat wist ik al. Maar forummers kennen toch nog wel leesbare brieven die kunnen getuigen van wat God in hun ziel heeft gedaan en dat dieper steekt dan 'dat men zoveel kracht kan putten uit het geloof'?
Het is niet goed om een waardeoordeel te gaan verbinden aan de "brieven" die we tegen komen, laat dat aan God over.

Als we de schrift bestuderen zien we dat de kenmerken van "een brief" zijn: geloof, hoop en liefde. De ene gelovige heeft meer van het ene, de ander meer van het andere. God deelt deze gaven uit naar zijn welbehagen en in de hoeveelheid die Hij nodig acht. Als je dat niet diep genoeg vind gaan, maar allerlij onschriftuurlijke menselijke ervaringen wil kweken (anders steekt het niet dieper) ben je verkeerd bezig. Met noemt dat geen vrucht van de Geest, maar geestdrijverij.

[Aangepast op 24/6/03 door Dathenum]
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Voor mij is een leesbare brief iemand, die iets uitstraalt. Mooie woorden kunnen misschien wel bedriegen, maar iemands uitstraling zegt boekdelen.

Zo zijn er mensen die altijd klaar staan, om een ander te helpen. Ze verloochenen zichzelf altijd, zo lijkt het.

Nog wel dan de vraag. Kunnen niet-gelovigen ook niet een leesbare brief zijn?
Plaats reactie