her-Reformatie?

Tuur

her-Reformatie?

Bericht door Tuur »

Waar ik benieuwd naar ben is hoe 'refo's' denken over het katholicisme. (meningen zullen verdeeld zijn denk ik :) )

was de reformatie een goddelijke ingreep? en zou zo'n ingreep nog eens noodzakelijk zijn? Of hebben 'we' de waarheid nu zo'n beetje wel boven tafel?
Wat zou zo'n her-reformatie dan moeten inhouden (voor jou)?

Uit nieuwsgierigheid,
Tuur.
Madtice

Bericht door Madtice »

Dit is inderdaad een hele goed vraag, Tuur: heeft de gereformeerde kerk de gehele waarheid in pacht, of niet? Of hebben we met alle kerken bij elkaar de hele waarheid in pacht? En als één van deze vragen met 'nee' beantwoord wordt, wat is er dan nog mis?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Even een opmerking aan zijlijn:
Een ieder die in zijn ongeloof volhard moet een reformatie ondergaan.

En ik denk dat we nog steeds behoefte aan een reformatie hebben. We moeten terug naar God's woord, en niets meer en minder. De sola's van de reformatie (sola fide, sola gratia, sola scriptura, Solos Christos, Sola Deo Gloria) worden wel beleden met de mond, maar in praktijk worden ze afgeschreven. En dit onder de mom van vroomheid, en soms ook met openlijke ongeinteresseerdheid. Als de Zone God's terugkomt, zal Hij dan nog geloof vinden????

[Aangepast op 13/6/03 door Dathenum]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De Reformatie was een Goddelijke ingreep door mensen.

De kerk lag in de Middeleeuwen helaas onder de ban van het Semi-Pelagianisme. De mens wat en God wat. De kerk wenste ook niet meer aangesproken te worden op het Sola Scriptura. Ook de traditie had en heeft daar sterke papieren. Gelukkig is de Reformatie er geweest en mag tot nu toe in vele kerken het Woord verkondigd worden. Dat Woord verkondigt justificatio ex fidei de rechtvaardiging door het geloof alleen!
Dat geloof is tota gratia, genade alleen. Het is niet uit u, nee het is Gods gave.

Madtice, de kerk ook in Nederland is een kerk van mensen. Mensen zoals Paulus die beleed dat als hij het goede wil het kwade hem bijlag. Deze kerk hier op aarde zal nooit volmaakt zijn. Wel moet de kerk aangesproken kunnen worden op deze drie sola's.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Robert

Bericht door Robert »

Als eerste sluit ik me bij ndonselaar aan.
De reformatie was een duidelijk teken van hoe God zich ook in de middeleeuwen nog met Zijn kerk bemoeit!

Maar inderdaad door mensen uitgevoerd. Zoals God altijd mensen heeft gebruikt om Zijn plan uit te voeren.

Er is altijd her-reformatie nodig, want kerken en christenen hebben, doordat ze zondaren zijn, altijd de neiging de verkeerde kant op te gaan.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Tuur

Bericht door Tuur »

Sorry, maar ik heb toch het idee dat de mens met iets hoger doel geschapen is dan knielen voor God. Hij zal misschien niet afhankelijk zijn van één mens om zijn plan uit te voeren, maar zonder mensen viel er weinig te beleven, ook voor God. Hij heeft ons geschapen om een relatie met ons te hebben. Ik geloof niet in een God die ons 'gebruikt naar zijn goeddunken' Dat is toch geen liefdevolle God?

Maar om terug te gaan naar een van de eerste vragen. Wat zou er dan moeten veranderen in een nieuwe reformatie?

Tuur.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

maar zonder mensen viel er weinig te beleven, ook voor God.

Beste Tuur, God is een volzalig wezen in Zichzelf. Dus God heeft de mens niet nodig.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
maar zonder mensen viel er weinig te beleven, ook voor God.

Beste Tuur, God is een volzalig wezen in Zichzelf. Dus God heeft de mens niet nodig.
Het wonder wordt dan des te groter dat God door middel van Zijn Zoon nog naar de mensheid heb omgekeken! Dat er toch een weg van zalig worden is!
Tuur

Bericht door Tuur »

Is een God zonder mensen wel een God, stel je eens een leeg universum voor met alleen God, hoe bepaal je daar hoe groot God is? Dat is toch moeilijk voor te stellen... Dit is niet om godslasterend te zijn overigens, maar iets wat je je serieus af kan vragen, want het bepaald de rol van de mens in zijn relatie met en tot God!!

Het wonder wordt dan des te groter dat God door middel van Zijn Zoon nog naar de mensheid heb omgekeken! Dat er toch een weg van zalig worden is!
Dus hij heeft zijn zoon gegegeven voor niks, iets onwaardigs, als je ergens je eigen zoon voor geeft, dan is het toch behoorlijk de moeite waard voor je!!!
De mensheid voelt zich vaak klein, kijk maar naar David in een van de psalmen die zich afvraagt WAAROM God naar ons omkijkt. Maar blijkbaar zijn we behoorlijk waardevol!!

Tuur.

Ps. dit beantwoord nog steeds niet de vraag over een eventuele nieuwe reformatie, maar is ondanks dat toch erg interessant... :)
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Tuur
Is een God zonder mensen wel een God, stel je eens een leeg universum voor met alleen God, hoe bepaal je daar hoe groot God is? Dat is toch moeilijk voor te stellen... Dit is niet om godslasterend te zijn overigens, maar iets wat je je serieus af kan vragen, want het bepaald de rol van de mens in zijn relatie met en tot God!!
God is totaal onafhankelijk van de mens. De mens is totaal afhankelijk van God! Was God voor de grondlegging van de wereld geen God? God heeft altijd al bestaan! Dat kunnen we niet begrijpen. Daar kunnen we ons alleen maar verwonderen. Probeer het maar niet te begrijpen ook, want dat is onmogelijk!

Dus hij heeft zijn zoon gegegeven voor niks, iets onwaardigs, als je ergens je eigen zoon voor geeft, dan is het toch behoorlijk de moeite waard voor je!!!
De mensheid voelt zich vaak klein, kijk maar naar David in een van de psalmen die zich afvraagt WAAROM God naar ons omkijkt. Maar blijkbaar zijn we behoorlijk waardevol!!

Tuur.
Het is enkel Gods liefde, barmhartigheid, goedertierenheid dat God het gehele menselijke geslacht niet heeft weggedaan na de val in het paradijs! Dan was Gods eer weer hersteld geweest! Het is enkel Gods liefde, barmhartigheid en goedertierenheid dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft. En dat begrijp ik ook niet. Dat hoef ik niet te begrijpen ook. Ik kan het alleen maar bewonderen. Ongeloofelijk! Dat kunnen we hier ook niet begrijpen. Dat is te hoog voor ons verstand. Dat is iets Goddelijks. En wij zijn daar niets bij.
Het was recht geweest dat Hij ons allemaal weggedaan had.
Liever Turks dan Paaps
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Over her-reformatie zal ik ff over nadenken..

Ik denk wel dat we daar aan toe zijn..

Ik hoop er later op terug te komen..
Liever Turks dan Paaps
Tuur

Bericht door Tuur »

Probeer het maar niet te begrijpen ook, want dat is onmogelijk!
Misschien heb je gelijk, maar het is uitdagender om er toch over na te denken! Over Gods oneindigheid en tijdloosheid is moeilijk te praten, ik denk ook niet dat je dat moet zien in een eeuwigheid aan tijd, maar meer moet zien als het niet bestaan van de tijd.
Maar probeer je gewoon eens voor te stellen: een leeg universum met alleen een God, zonder iets anders. Is dat niet zoiets als een vader die geen kinderen heeft? Maar ok, als je er op in wilt gaan voel je vrij, zo niet dan niet.

Maar ik ben erg benieuwd naar je visie op een nieuwe reformatie...

Het is enkel Gods liefde, barmhartigheid, goedertierenheid dat God het gehele menselijke geslacht niet heeft weggedaan na de val in het paradijs! Dan was Gods eer weer hersteld geweest!

Is God eerzuchtig? Uit welke tekst haal je dat? Dat het liefde was daar zijn we het in ieder geval over eens. Precies dezelfde liefde waarmee Hij ons geschapen heeft deed Hem Jezus zenden om ons weer terug te brengen naar een voorparadijselijke situatie van eenheid met hem. (Volgens mij :) )

Tuur.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Tuur
Misschien heb je gelijk, maar het is uitdagender om er toch over na te denken! Over Gods oneindigheid en tijdloosheid is moeilijk te praten, ik denk ook niet dat je dat moet zien in een eeuwigheid aan tijd, maar meer moet zien als het niet bestaan van de tijd.
Maar probeer je gewoon eens voor te stellen: een leeg universum met alleen een God, zonder iets anders. Is dat niet zoiets als een vader die geen kinderen heeft? Maar ok, als je er op in wilt gaan voel je vrij, zo niet dan niet.
"En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!"

Is God eerzuchtig? Uit welke tekst haal je dat?

Tuur.
1 Toen sprak God al deze woorden, zeggende:
2 Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.
3 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

[Aangepast op 14/6/03 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
strik

Bericht door strik »

Zoals wij hier met elkaar praten (posten), maken wij al onderdeel uit van de Kerk.
Als het de wil van God zou zijn dat er weer één kerk zou ontstaan, dat was dat al gebeurd. Dat dwing je niet af, zie wat er gaat gebeuren met de VPK: de barsten zitten er al in voordat er ook maar één handtekening is gezet.

Wat wil je dan met een her-reformatie? Je kunt alleen vanuit je persoonlijke ambitie een weg inslaag. En dan maar bidden dat het de juiste is.
Oorspronkelijk gepost door Tuur .... katholicisme .....
Beste Tuur, je moet wel goed verwoorden. Wij behoren immers allen tot katholieke kerk? Lees de verschillende Geloofsbelijdenissen er maar op na.
Je bedoeld ongetwijfeld de kerk van Rome.
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
1. De Reformatie was een Goddelijke ingreep door mensen. ....
2. De kerk wenste ook niet meer aangesproken te worden op het Sola Scriptura. Ook de traditie had en heeft daar sterke papieren ....
1. Daar zijn de meningen natuurlijk sterk over verdeeld. Uiteindelijk is de reformatie een dwaalleer binnen de dwaalleer (van Rome) gebleken, en is steeds verder af gaan staan -tot op de dag van vandaag- van de oorspronkelijke kerk van de eerste drie eeuwen.
2. De Bijbel, met als 'sluitstuk' het Nieuwe Testament is aan het begin van de vierde eeuw door de Kerk aan de mensen geschonken, en vormt een onderdeel van de Heilige Traditie. Dat neemt overigens niet weg dat de inhoud van de Bijbel onder Goddelijke inspiratie tot stand is gekomen.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

De gezonde leer is helaas uit veel kerken verdwenen. Welk leer dat is? Niets anders dan 3 stukken en de 2 wegen. Dat is de leer van de apostelen. De leer van de catechismus. De leer van Jezus. De leer van de apostelen, dat is ook de leer van de profeten. De leer van Paulus, de leer van Jesaja. En de leer van Jesaja is de leer van Mozes. Dat is éénzelfde leer. Daar zit geen verschil in.

Dat is geen nieuwe leer! Velen vinden het een nieuwe leer. Dat zeiden ze in de reformatie ook “de nije leerâ€
Liever Turks dan Paaps
Plaats reactie