was de reformatie een goddelijke ingreep? en zou zo'n ingreep nog eens noodzakelijk zijn? Of hebben 'we' de waarheid nu zo'n beetje wel boven tafel?
Wat zou zo'n her-reformatie dan moeten inhouden (voor jou)?
Uit nieuwsgierigheid,
Tuur.
Het wonder wordt dan des te groter dat God door middel van Zijn Zoon nog naar de mensheid heb omgekeken! Dat er toch een weg van zalig worden is!Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
maar zonder mensen viel er weinig te beleven, ook voor God.
Beste Tuur, God is een volzalig wezen in Zichzelf. Dus God heeft de mens niet nodig.
Is een God zonder mensen wel een God, stel je eens een leeg universum voor met alleen God, hoe bepaal je daar hoe groot God is? Dat is toch moeilijk voor te stellen... Dit is niet om godslasterend te zijn overigens, maar iets wat je je serieus af kan vragen, want het bepaald de rol van de mens in zijn relatie met en tot God!!
Beste Tuur, God is een volzalig wezen in Zichzelf. Dus God heeft de mens niet nodig.
Dus hij heeft zijn zoon gegegeven voor niks, iets onwaardigs, als je ergens je eigen zoon voor geeft, dan is het toch behoorlijk de moeite waard voor je!!!
Het wonder wordt dan des te groter dat God door middel van Zijn Zoon nog naar de mensheid heb omgekeken! Dat er toch een weg van zalig worden is!
Het is enkel Gods liefde, barmhartigheid, goedertierenheid dat God het gehele menselijke geslacht niet heeft weggedaan na de val in het paradijs! Dan was Gods eer weer hersteld geweest! Het is enkel Gods liefde, barmhartigheid en goedertierenheid dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft. En dat begrijp ik ook niet. Dat hoef ik niet te begrijpen ook. Ik kan het alleen maar bewonderen. Ongeloofelijk! Dat kunnen we hier ook niet begrijpen. Dat is te hoog voor ons verstand. Dat is iets Goddelijks. En wij zijn daar niets bij.Oorspronkelijk gepost door Tuur
God is totaal onafhankelijk van de mens. De mens is totaal afhankelijk van God! Was God voor de grondlegging van de wereld geen God? God heeft altijd al bestaan! Dat kunnen we niet begrijpen. Daar kunnen we ons alleen maar verwonderen. Probeer het maar niet te begrijpen ook, want dat is onmogelijk!Is een God zonder mensen wel een God, stel je eens een leeg universum voor met alleen God, hoe bepaal je daar hoe groot God is? Dat is toch moeilijk voor te stellen... Dit is niet om godslasterend te zijn overigens, maar iets wat je je serieus af kan vragen, want het bepaald de rol van de mens in zijn relatie met en tot God!!
Dus hij heeft zijn zoon gegegeven voor niks, iets onwaardigs, als je ergens je eigen zoon voor geeft, dan is het toch behoorlijk de moeite waard voor je!!!
De mensheid voelt zich vaak klein, kijk maar naar David in een van de psalmen die zich afvraagt WAAROM God naar ons omkijkt. Maar blijkbaar zijn we behoorlijk waardevol!!
Tuur.
Misschien heb je gelijk, maar het is uitdagender om er toch over na te denken! Over Gods oneindigheid en tijdloosheid is moeilijk te praten, ik denk ook niet dat je dat moet zien in een eeuwigheid aan tijd, maar meer moet zien als het niet bestaan van de tijd.Probeer het maar niet te begrijpen ook, want dat is onmogelijk!
Het is enkel Gods liefde, barmhartigheid, goedertierenheid dat God het gehele menselijke geslacht niet heeft weggedaan na de val in het paradijs! Dan was Gods eer weer hersteld geweest!
1 Toen sprak God al deze woorden, zeggende:Oorspronkelijk gepost door Tuur"En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!"Misschien heb je gelijk, maar het is uitdagender om er toch over na te denken! Over Gods oneindigheid en tijdloosheid is moeilijk te praten, ik denk ook niet dat je dat moet zien in een eeuwigheid aan tijd, maar meer moet zien als het niet bestaan van de tijd.
Maar probeer je gewoon eens voor te stellen: een leeg universum met alleen een God, zonder iets anders. Is dat niet zoiets als een vader die geen kinderen heeft? Maar ok, als je er op in wilt gaan voel je vrij, zo niet dan niet.
Is God eerzuchtig? Uit welke tekst haal je dat?
Tuur.
Beste Tuur, je moet wel goed verwoorden. Wij behoren immers allen tot katholieke kerk? Lees de verschillende Geloofsbelijdenissen er maar op na.Oorspronkelijk gepost door Tuur .... katholicisme .....
1. Daar zijn de meningen natuurlijk sterk over verdeeld. Uiteindelijk is de reformatie een dwaalleer binnen de dwaalleer (van Rome) gebleken, en is steeds verder af gaan staan -tot op de dag van vandaag- van de oorspronkelijke kerk van de eerste drie eeuwen.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
1. De Reformatie was een Goddelijke ingreep door mensen. ....
2. De kerk wenste ook niet meer aangesproken te worden op het Sola Scriptura. Ook de traditie had en heeft daar sterke papieren ....