Gods Naam ijdel gebruiken

Plaats reactie
Madtice

Gods Naam ijdel gebruiken

Bericht door Madtice »

Het gebod: Gij zult de Naam van God niet ijdel gebruiken, wordt volgens mij regelmatig 'ijdel' gebruikt. Vaak wordt dit uitgelegt als vloeken, maar laat mij er nog een betekenis aan verlenen. Dit kwam ik tegen op de site van een zoekende gereformeerde:

In Gods Naam

"Hou d'r nu in Gods Naam mee op". Misschien heb jij die uitdrukking ook wel 's gehoord. Ik vond het altijd een opmerking op de rand. Een beetje te gedurfd. Gebruik van Gods Naam zonder inhoud misschien?
In Gods Naam is er overigens al heel wat gebeurd. In Gods Naam werd het celibaat ingesteld en in Gods Naam werden duizenden mensen bedrogen door de aflaatleer van de Rooms Katholieke kerk. In Gods Naam vermoorden protestanten de katholieken en in Gods Naam vermoorden de katholieken de protestanten.
In Gods Naam verlieten duizenden de Hervormde Kerk en in Gods Naam bleven duizenden in de Hervormde Kerk. En beide hadden ze gelijk. Gods Naam in het vaandel.
En vandaag? Ook vandaag worden in Gods Naam dingen opgelegd die louter menselijk zijn en uit ons verstandelijk brein voortspruiten. In Gods Naam worden mensen geknecht. In Gods Naam worden dienaren van het Woord meester en noemen ze zich knecht. En in Gods Naam worden er duizenden principes aan u voorgeschoteld c.q. opgelegd.
Na 36 jaar gebruik ik het woord met inhoud: "Hou d'r in Gods Naam mee op"

Ik denk dat hij gelijk heeft: elke keer dat Gods Naam geplakt wordt aan een idee, daad of gebeurtenis die van mensenhanden komt, is het ijdel gebruiken van God. Weest daarom voorzichtig met uitspraken als "alzo spreekt den HEERE" en "alzo heeft God het gewild."
Kislev

Bericht door Kislev »

Mooi stukje!
Madtice

Bericht door Madtice »

Vond ik ook, dank je! :)
Daphne

Bericht door Daphne »

Op de Jongerendag kreeg ik een T-shirt van de bond tegen het vloeken met de tekst:

I am too Blessed to swear!!!

Daar ben ik t mee eens, dus ik ga t T-Shirt dragen met trots!!!

Shaloom
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
limosa

Bericht door limosa »

Madtice,

Op zich een mooi stukje. Maar als ik het goed begrijp mogen we elkaar niet meer waarschuwen voor dwalingen met de Bijbel (waarmee de Heere tot ons spreekt en aangeeft wat Zijn wil is) als richtsnoer??

limosa
Plaats reactie