de jongeling uit Markus 14
Geplaatst: 06 apr 2009, 21:24
Gisteren hoorde ik een preek over Markus 14:51-52
En een zeker jongeling volgde Hem, hebbende een lijnwaad omgedaan over het naakte lijf, en de jongelingen grepen hem. En hij, het lijnwaad verlatende, is naakt van hen gevloden.
Een weinig bepreekte tekst. De dominee verklaarde deze tekst als volgt:
De jongeling is Markus, de evangelist (twee bewijzen: 1. de jongeling wordt niet met name genoemd. Johannes verwijst op dezelfde manier naar zichzelf: de discipel dien Jezus liefhad. Mattheus gebruikt een schuilnaam: Levi. Ik vraag me af of je dit als bewijs kunt zien; de rijke jongeling zou dan evengoed Markus kunnen zijn. 2. Verder is Markus enige die deze passage vertelt. Het is dus waarschijnlijk dat hij er zelf bijgeweest is.). Markus was op dat moment een jongen van maximaal 12-14 jaar oud. (Hier is de griekse term 'jongeling' een bewijs voor.) Het pascha werd door de Heere Jezus ieder jaar in het huis van de ouders van Markus gevierd. (Bewijs daarvoor is Handelingen 12:12. Dit bewijs snapte ik niet helemaal; dat in Handelingen 12:12 het huis van de ouders van Markus wordt genoemd, is volgens mij geen bewijs dat dit in Markus 14 ook het geval is, vooral ook omdat de Heere Jezus twee van zijn discipelen uitzendt naar een plaats die voor hen onbekend lijkt te zijn. Het lijkt geen jaarlijkse gewoonte te zijn dat het Pascha bij Markus gevierd wordt.). Ieder jaar mocht Markus met zijn ouders aanzitten aan het avondmaal, behalve dit jaar. Hij wordt naar bed gestuurd (bewijs hiervoor is het feit dat hij alleen maar een lijnwaad aanheeft). Als hij dan de Heere Jezus na het zingen van het Hallel hoort vertrekken, volgt hij Hem naar Getsemane. In Getsemane is Markus de laatste die bij de Heere Jezus blijft. De predikant vond het heel treffend dat juist een kind het langst 'trouw' bleef. Uiteindelijk vlucht ook hij. Hij moet zijn dure jas achterlaten in de handen van de jongelingen.
De boodschap van de tekst was volgens de predikant dat zelfs weglopers weer terug mogen keren tot Christus: Markus werd een evangelist en werd de metgezel van Paulus en Barnabas.
Wat ik me nu afvraag is of deze verklaring (nl dat 'de jongeling' Markus zou zijn) door schriftbewijs gesteund wordt. Ik werd tijdens de preek een beetje kriegel van de aanwijzingen die de predikant bij elkaar raapte en waaruit hij conclusies trok.
Verder vraag ik me een beetje af of het zin heeft om uit te vissen wie hij geweest zou kunnen zijn, als de Bijbel er niets rechtstreeks over zegt.
Wie trouwens de preek wil naluisteren: http://kerkdienstgemist.nl/assets/90187 ... Veenendaal. Of anders via http://www.kerkdienstgemist.nl, Nieuwerkerk aan den IJssel, Hervormde gemeente, Oude Kerk, zondagochtend 5 april.
En een zeker jongeling volgde Hem, hebbende een lijnwaad omgedaan over het naakte lijf, en de jongelingen grepen hem. En hij, het lijnwaad verlatende, is naakt van hen gevloden.
Een weinig bepreekte tekst. De dominee verklaarde deze tekst als volgt:
De jongeling is Markus, de evangelist (twee bewijzen: 1. de jongeling wordt niet met name genoemd. Johannes verwijst op dezelfde manier naar zichzelf: de discipel dien Jezus liefhad. Mattheus gebruikt een schuilnaam: Levi. Ik vraag me af of je dit als bewijs kunt zien; de rijke jongeling zou dan evengoed Markus kunnen zijn. 2. Verder is Markus enige die deze passage vertelt. Het is dus waarschijnlijk dat hij er zelf bijgeweest is.). Markus was op dat moment een jongen van maximaal 12-14 jaar oud. (Hier is de griekse term 'jongeling' een bewijs voor.) Het pascha werd door de Heere Jezus ieder jaar in het huis van de ouders van Markus gevierd. (Bewijs daarvoor is Handelingen 12:12. Dit bewijs snapte ik niet helemaal; dat in Handelingen 12:12 het huis van de ouders van Markus wordt genoemd, is volgens mij geen bewijs dat dit in Markus 14 ook het geval is, vooral ook omdat de Heere Jezus twee van zijn discipelen uitzendt naar een plaats die voor hen onbekend lijkt te zijn. Het lijkt geen jaarlijkse gewoonte te zijn dat het Pascha bij Markus gevierd wordt.). Ieder jaar mocht Markus met zijn ouders aanzitten aan het avondmaal, behalve dit jaar. Hij wordt naar bed gestuurd (bewijs hiervoor is het feit dat hij alleen maar een lijnwaad aanheeft). Als hij dan de Heere Jezus na het zingen van het Hallel hoort vertrekken, volgt hij Hem naar Getsemane. In Getsemane is Markus de laatste die bij de Heere Jezus blijft. De predikant vond het heel treffend dat juist een kind het langst 'trouw' bleef. Uiteindelijk vlucht ook hij. Hij moet zijn dure jas achterlaten in de handen van de jongelingen.
De boodschap van de tekst was volgens de predikant dat zelfs weglopers weer terug mogen keren tot Christus: Markus werd een evangelist en werd de metgezel van Paulus en Barnabas.
Wat ik me nu afvraag is of deze verklaring (nl dat 'de jongeling' Markus zou zijn) door schriftbewijs gesteund wordt. Ik werd tijdens de preek een beetje kriegel van de aanwijzingen die de predikant bij elkaar raapte en waaruit hij conclusies trok.
Verder vraag ik me een beetje af of het zin heeft om uit te vissen wie hij geweest zou kunnen zijn, als de Bijbel er niets rechtstreeks over zegt.
Wie trouwens de preek wil naluisteren: http://kerkdienstgemist.nl/assets/90187 ... Veenendaal. Of anders via http://www.kerkdienstgemist.nl, Nieuwerkerk aan den IJssel, Hervormde gemeente, Oude Kerk, zondagochtend 5 april.