Stille Zaterdag

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Marnix »

henriët schreef:
Raike schreef:
henriët schreef:
Raike schreef:Dat is toch geen kerkdienst... :bobo
niet???

oke, je zit niet in een kerk, maar verder..

over preeklezen zeg je toch ook niet, dat is geen preek.
Een kerkdienst bestaat niet alleen uit een preek. ;)
eens..
maar wat is het hoofddoel van de kerkdienst..
Gods Woord laten spreken toch....
Volgens mij is dat niet helemaal juist, ook al zullen de meeste gereformeerden je naspreken. Het heet echter niet voor niets een EREdienst. We moeten dus niet de preek niet tot op eenzame hoogte verheffen wat dit betreft. Het primaire doel van een eredienst is volgens mij dat God er geeerd wordt. Gebed en lofprijzing / aanbidding zijn minstens zo belangrijk als de preek, die zeker ook belangrijk is. Maar we moeten niet zeggen: Het hoofddoel is de preek. Dan zijn we teveel op onszelf gericht. In de preek worden wij onderwezen, kunnen wij dingen leren, wordt er tegen ons gepraat. Maar in die relatie met God is het Hem dienen, met Hem praten, Hem lofzingen minstens zo belangrijk.
Raike schreef:
henriët schreef:
Raike schreef:Dat is toch geen kerkdienst... :bobo
niet???

oke, je zit niet in een kerk, maar verder..

over preeklezen zeg je toch ook niet, dat is geen preek.
Een kerkdienst bestaat niet alleen uit een preek. ;)
Precies. Overigens moet je wel weer uitkijken met dit soort uitspraken. Je moest eens weten hoeveel mensen niet meer naar de kerk kunnen komen, maar dankbaar gebruik maken van kerktelefoon en internet en zich zo toch met hun gemeente verbonden weten, ook al zijn ze er fysiek niet bij.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Stille Zaterdag

Bericht door henriët »

stof tot nadenken..
dank voor je bijdrage marnix, ik laat t bezinken,
de kerkdienst is een eredienst en niet een preek dienst, maar in de eredienst wordt een preek gehouden,
toch denk ik het Evangelie is toch nummer 1 in een dienst?

het ging erom dat Calvijn elke dag een dienst hield.. welk doel had hij hier mee voor ogen..??
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Marnix »

henriët schreef:stof tot nadenken..
dank voor je bijdrage marnix, ik laat t bezinken,
de kerkdienst is een eredienst en niet een preek dienst, maar in de eredienst wordt een preek gehouden,
toch denk ik het Evangelie is toch nummer 1 in een dienst?

het ging erom dat Calvijn elke dag een dienst hield.. welk doel had hij hier mee voor ogen..??
Zeker ook onderwijs. Wat we niet moeten vergeten is dat kort na de reformatie, een heleboel mensen onwetend waren vanwege de latijnse preken. Dat was ook een reden waarom de catechismus werd geschreven en de tweede dienst er bij kwam. Onderwijs is zeker niet onbelangrijk. Het gaat me er om dat we niet moeten zeggen: Onderwijs is het belangrijkst. Er is onderscheid tussen "belangrijk" en "belangrijkst".
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Raike
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2002, 20:58
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Raike »

Marnix schreef:

Een kerkdienst bestaat niet alleen uit een preek. ;)
Precies. Overigens moet je wel weer uitkijken met dit soort uitspraken. Je moest eens weten hoeveel mensen niet meer naar de kerk kunnen komen, maar dankbaar gebruik maken van kerktelefoon en internet en zich zo toch met hun gemeente verbonden weten, ook al zijn ze er fysiek niet bij.

Zeker, maar dat is wel een noodoplossing in een niet-ideale situatie. Da's wat anders dan dat je zomaar een kerkdienst op internet op gaat zoeken.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Jansenius
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 jul 2008, 12:55

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Jansenius »

Tiberius schreef:
jvdg schreef:En het begrip "oliewijding"?
Wat houdt dat in?
Op Witte Donderdag worden de oliën gewijd die bestemd zijn voor de bediening van de sacramenten (doopsel, vormsel, priesterwijding). Dit gebeurt inderdaad ook in de Oud Katholieke Kerk.

Heel eenvoudig: de ene helft van de olie wijden ze om op de dopelingen, catechumenen en priesters te doen, de andere helft kieperen ze in de pan om er frietjes mee te bakken.
Typisch verhaal van iemand die geen flauw benul heeft van waar hij over praat.

Er zijn drie oliën:

1. Cathechumenen - geloofsleerlingen.
2. Zieken
3. Chrisma (priesters, maar ook dopelingen).

---knip-- Niet op de persoon spelen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23894
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stille Zaterdag

Bericht door refo »

We hadden vroeger jarenlang een Oud Katholiek forummer: adorote. Die had ons op de hoogte kunnen houden.
Hij is echter vrij snel na het aantreden van een nieuwe lichting moderators verbannen. ---knip---
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Ander »

refo schreef:We hadden vroeger jarenlang een Oud Katholiek forummer: adorote. Die had ons op de hoogte kunnen houden.
Hij is echter vrij snel na het aantreden van een nieuwe lichting moderators verbannen.
:hum ::salut
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16757
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:We hadden vroeger jarenlang een Oud Katholiek forummer: adorote. Die had ons op de hoogte kunnen houden.
Hij is echter vrij snel na het aantreden van een nieuwe lichting moderators verbannen.
De man van de sigaren en de genever, ja. Zijn inbreng gaf wel sjeu aan de zaak.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33371
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Tiberius »

refo schreef:We hadden vroeger jarenlang een Oud Katholiek forummer: adorote. Die had ons op de hoogte kunnen houden.
Hij is echter vrij snel na het aantreden van een nieuwe lichting moderators verbannen.
Jammer, hè, dat die lastige forumregels ook wel eens gehandhaafd worden?
Overigens is hij destijd niet geband vanwege zijn ongereformeerde uitlatingen, hoor, maar vanwege een paar persoonlijke aanvallen richting een forummer. Bovendien is die ban na een maand (max. 3) beëindigd. Maar dat wist jij natuurlijk wel.
Jansenius
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 jul 2008, 12:55

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Jansenius »

Laten we terugkeren naar het onderwerp en het forumbeleid in de daarvoor bestemde fora voeren.
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Lapressa »

Ik heb eerlijk gezegd alleen pagina 1 gelezen maar daar zag ik al dingen staan die echt niet kloppen.

Voor ons is het gedenken van de lijdenswegen opstanding gisteren al langzaam aan begonnen met een speciale dienst.
Vanavond is het witte donderdag en zullen er ook speciale diensten zijn. Niet alleen in de RKK, maar ik in de OKK, PKN en waarschijnlijk nog wel meer kerken. De instelling vnahet avondmaal wordt dan herdacht en zal dan ook avondmaal gehouden worden. Lijkt mij goed om de instelling van zo'n belangrijk sacrament te gedenken.

Morgen is het Goede Vrijdag. Neem aan dat dan in alle kerkgenootschappen dienst worden gehouden.

Zaterdag is het stille zaterdag. Wij hopen dan naar een kerkje te gaan in Aalsmeer. de lampen zijn dan uit in het begin van de dienst en iedereen krijgt een kaars. Het symboliseerd dat de donkerte waar Jezus in verbleef. In de loop van de dienst gaan de lichten aan. Het wordt ook wel de paaswake genoemd. Tijdens de wake blijkt dat Jezus is opgestaan . Vandaar de overgang. Traditioneel wordt dan ook als slot lied gezongen: Christus onze Heer verrees.
Stille zaterdag is een gedenken dat Jezus in het graf ligt, dat Jezus in de duisternis was. Ook dat is een onderdeel van het pasen en moeten we niet vergeten.
Deze dienst wordt vaak laat gehouden zodat het een echt wake wordt.

Deze diensten zijn niet alleen in de RKK. Kijk maar is rond, maar er zijn meerdere kerken die initiatieven nemen op stille zaterdag voor diensten.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Lapressa »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef:
jvdg schreef:
Lassie schreef:dit is geen ROOMSe kerk. Maar Oud Katholieke Kerk.

En wil je het echt weten. Dit moet je eerst mee hebben gemaakt om te kunnen weten wat het is.
Dat is waar, onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede.
Maar er zijn ook "dingen" die je vooruit kunt weten.
Maar kennelijk weet jij niet veel van de Oud Katholieke Kerk
Hebben ze in Dordt ook hoor, aan de Voorstraat.
ad 1) Klopt
ad 2) 't Zal waar wezen, maar wat moet ik er mee? Ik heb m'n handen al vol ter 'rechterzijde'.
Ten eerste gaat het om je mede broeders en zusters in Christtus. Dus een wat minder afwijzende houding zou netjes zijn. Jezus heeft gelukkig een heel wat opener houding laten zien tijdens zijn leven op aarde.

Daarbij kan de reformatorische kerk echt nog wel wat leren van deze kerken. De diensten zijn anders, maar ga alles maar is goed na in de Bijbel. Dan zal je er achter komen dat heel veel vanwat je ziet in een dienst bij de OKK, terug te leiden is naar de tempel. Daar komt de olie vandaan, daar is ook wierook.

Als je hand ter rechterzijde vol is, dan heb je ook nog een linker hand gekregen.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Lapressa »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Het wordt allemaal wel een beetje erg rooms zo.
Allemaal eigen inzettinkjes, regeltjes en samenkomstjes, waar de mens zo'n goed gevoel bij krijgt als hij zooo dankbaar is en zooo lofprijst, maar die niet op het Woord gegrond zijn.
In plaats van dit ongeestelijk cynisme ten toon te spreiden, had je beter de bijeenkomst van vanavond kunnen bijwonen.
Dan zou je je geschaamd hebben voor wat je vandaag geschreven had.
En je zou écht niet de enige GerGemmer zijn geweest in ons midden!
helemaal mee eens.

Onderzoek eerst maar is waarom er dingen op een bepaalde manier gedaan wordt.

Daarbij kan ik uit ervaring vertellen dat de OKK Paulus beter begrepen heeft aangaande eendracht en gemeente zijn, dan de GerGem. Ik had het graag anders ervaren.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Lapressa »

refo schreef:En wat weet je vooruit van de Oud Katholieke Kerk?
Veel, behoorlijk veel.
Ja, ik ben er ook geweest, aangezien ik zelf 1 van de organisatoren was vande mismeeting via refoweb.

De éne clb spreekt af in het Doornse Gat.
De andere in een OKK.
Dan gaat mijn voorkeur toch naar een kerkdienst!
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Lapressa »

Tiberius schreef:
refo schreef:We hadden vroeger jarenlang een Oud Katholiek forummer: adorote. Die had ons op de hoogte kunnen houden.
Hij is echter vrij snel na het aantreden van een nieuwe lichting moderators verbannen.
Jammer, hè, dat die lastige forumregels ook wel eens gehandhaafd worden?
Overigens is hij destijd niet geband vanwege zijn ongereformeerde uitlatingen, hoor, maar vanwege een paar persoonlijke aanvallen richting een forummer. Bovendien is die ban na een maand (max. 3) beëindigd. Maar dat wist jij natuurlijk wel.
Daar kijk ik niet gek van op.

Als er hier is meer verdieping in andermans kerken zou zijn zonder alle vooroordelen, dan zou je er achter komen dat de verkondiging in de OKK zeer protestants is.

Ik ben blij dat ik gisteren en zaterdag weer diensten mocht en mag gaan bijwonen in de OKK.
Het is gewoon jammer dat de reformatorische kerken weinig aandacht besteden aan witte donderdag en stille zaterdag. Voor mij hoort dat net zo bij pasen als goede vrijdag.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Plaats reactie