morgengebed

Ander

morgengebed

Bericht door Ander »

"Ik ga slapen, ik ben moe" is erg bekend als avondgebed voor kinderen. Is er ook iets in die geest als morgengebed? Wie helpt?
Mister
Administrator

Re: morgengebed

Bericht door Mister »

Enige gezangen

Morgenzang

1. Wij danken U, barmhartig God,
Beschikker van ons deel en lot,
Voor Uwe hoed' en trouwe wacht,
Ons weer betoond in dezen nacht.

2. Verleen ons, na genoten rust,
Opnieuw gezondheid, kracht en lust;
Daar 't lichaam, door den slaap verkwikt,
Zich weder tot den arbeid schikt.

3. Dat wij ons ambt en plicht, o HEER,
Getrouw verrichten, tot Uw eer;
Dat Uwe gunst ons werk bekroon',
Uw Geest ons leid', en in ons woon'.

4. Zie op ons neder in genâ,
Opdat ons werk voorspoedig ga;
En scheld ons alle misdaân kwijt,
O HEER, die vol ontferming zijt.

5. Verlicht ons hart, dat duister is,
Wil ons, naar Uw getuigenis,
Doen vlieden alle kwade paân,
En ijv'rig in Uw wegen gaan.

6. Schenk Uwen zegen bij Uw Woord;
Het rijk des satans word' verstoord;
Sterk leraars, sterk onz' overheid,
In 't werk, door U hen opgeleid.

7. Troost allen, die, in nood en smart,
Tot U verheffen 't angstig hart;
Maak ons in tegenspoeden stil;
Hoor ons, o God, om Jezus' wil.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Op de wijze van 'Ik ga slapen ik ben moe' :

Morgengebed :

In mijn bedje, warm en zacht,
Sliep ik rustig deze nacht.
En nu ik weer op mag staan,
Vraag ik Heer, wil met mij gaan.

Geef dat ik op deze dag,
Heel veel aan u denken mag.
Leer mij leven zo't behoort,
Leid mij door Uw Geest en Woord

Amen
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Trouwe Vader in de nacht,
hield U over mij de wacht.
Wil mij ook vandaag weer sparen,
voor de zonde mij bewaren.
Geef m' een hart dat u bemint,
maak mij Uw gehoorzaam kind.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Marnix

Bericht door Marnix »

Mister schreef:Enige gezangen

Morgenzang

Volgens mij ging het om een morgengebed voor kinderen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:
Mister schreef:Enige gezangen

Morgenzang

Volgens mij ging het om een morgengebed voor kinderen :)
Wat is eigenlijk je kritiek?
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat kinderen van die taal niet veel snappen. Je kan ze beter een morgengebed in hedendaags Nederlands, wat ze een beetje kennen, leren dan ze iets laten opzeggen in een taal die ze totaal niet begrijpen... en dan ook nog met taalkundige fouten om het te laten rijmen, waardoor het allemaal nog minder begrijpelijk wordt. Daarom zijn de andere genoemde gebeden volgens mij geschikter.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Marnix schreef:Dat kinderen van die taal niet veel snappen. Je kan ze beter een morgengebed in hedendaags Nederlands, wat ze een beetje kennen, leren dan ze iets laten opzeggen in een taal die ze totaal niet begrijpen... en dan ook nog met taalkundige fouten om het te laten rijmen, waardoor het allemaal nog minder begrijpelijk wordt. Daarom zijn de andere genoemde gebeden volgens mij geschikter.
Met een goed stukje uitleg kom je een heel eind hoor. :hum
Marnix

Bericht door Marnix »

En dat onthouden ze allemaal.... :) Volgens mij werkt het niet zo goed.... elke keer als ze bidden moeten ze ondertussen denken: Oh en wat betekende het ook alweer. Iedere leraar die met kinderen werkt, snapt dat je ook hun taal moet spreken. Dat het dan veel beter blijft hangen, dat ze zich bij liedjes veel bewuster zijn van wat ze zingen... en dat geldt ook voor het bidden. En dan zijn er prima morgengebeden voor kinderen volgens mij, en als ze er niet zijn, dan moeten die nodig geschreven worden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Marnix schreef:En dat onthouden ze allemaal.... :) Volgens mij werkt het niet zo goed.... elke keer als ze bidden moeten ze ondertussen denken: Oh en wat betekende het ook alweer. Iedere leraar die met kinderen werkt, snapt dat je ook hun taal moet spreken. Dat het dan veel beter blijft hangen, dat ze zich bij liedjes veel bewuster zijn van wat ze zingen... en dat geldt ook voor het bidden. En dan zijn er prima morgengebeden voor kinderen volgens mij, en als ze er niet zijn, dan moeten die nodig geschreven worden.
Ja hoor, dat kunnen kinderen allemaal onthouden. Zeker kinderen, als je ouder wordt, gaat dat steeds moeizamer. Doel is niet om altijd alles aan het niveau van kinderen aan te passen, maar kinderen een niveau hoger te krijgen. Dan moet de stof wel een beetje moeilijk zijn... ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

Bidden is praten met God. Het lijkt me toch vreemd als je je kinderen leert praten met God en ze vervolgens (of van tevoren) moet gaan uitleggen wat ze nou precies tegen Hem hebben gezegd.

Daarnaast is het gebed ook niet bedoeld als onderwijs-vorm. Het is persoonlijk contact met Hem, spreken tot Hem. Het gebed lijkt me dus ook niet geschikt om kinderen naar "een hoger niveau te tillen".

Dat naar een hoger niveau tillen is op zich goed, maar je moet ze geen onbegrijpelijke dingen laten doen en zeggen: Later ga je het wel begrijpen, we brengen je nu eerst naar een acceptabel niveau.

Dat wil niet zeggen dat kinderen totaal geen niveau aankunnen of dat dit soort gebeden geen inhoud moeten hebben. Over inhoud had ik het dan ook nog helemaal niet gehad. Het is taalkundig al onbegrijpelijk. Als je het gebed dat je noemt nou eens in normaal hedendaags en voor kinderen begrijpelijk Nederlands vertaalt, wordt het al een stuk geschikter. Laat taal geen barrière zijn. Als je mensen wilt onderwijzen probeer je barrières die de kennisoverdracht belemmeren zoveel mogelijk te vermijden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Marnix schreef:Bidden is praten met God. Het lijkt me toch vreemd als je je kinderen leert praten met God en ze vervolgens (of van tevoren) moet gaan uitleggen wat ze nou precies tegen Hem hebben gezegd.

Daarnaast is het gebed ook niet bedoeld als onderwijs-vorm. Het is persoonlijk contact met Hem, spreken tot Hem. Het gebed lijkt me dus ook niet geschikt om kinderen naar "een hoger niveau te tillen".

Dat naar een hoger niveau tillen is op zich goed, maar je moet ze geen onbegrijpelijke dingen laten doen en zeggen: Later ga je het wel begrijpen, we brengen je nu eerst naar een acceptabel niveau.

Dat wil niet zeggen dat kinderen totaal geen niveau aankunnen of dat dit soort gebeden geen inhoud moeten hebben. Over inhoud had ik het dan ook nog helemaal niet gehad. Het is taalkundig al onbegrijpelijk. Als je het gebed dat je noemt nou eens in normaal hedendaags en voor kinderen begrijpelijk Nederlands vertaalt, wordt het al een stuk geschikter. Laat taal geen barrière zijn. Als je mensen wilt onderwijzen probeer je barrières die de kennisoverdracht belemmeren zoveel mogelijk te vermijden.
Marnix, je begrijpt heel best wat er bedoeld wordt. Deze morgenzang is afkomstig uit de berijming van 1773. Die wordt in veel kerken in onze gezindte gebruikt. En ondanks dat de taal niet de straat/spreektaal van 2009 is, betekent dat niet dat het moeten weggooien of vertalen. Het zijn geen onbegrijpelijke zaken. Klinkklare onzin. De vraag is hier een geschikt gebed. Een idee mijnerzijds is de morgenzang, desnoods de eerste 2 coupletten. Mogelijk moet je wat uitleggen. Ik zie daar het probleem niet van.
helma

Bericht door helma »

vers 1-4 zing ik met de kleintjes na het ontbijt :)
wat ze jong leren kunnen ze later profijt van hebben
het gebed zelf doe ik samen met ze op kinderniveau
Ander

Bericht door Ander »

Marnix, Ik ben een leraar van kinderen. Ik gebruik met graag de berijming van 1773. Een beetje uitleg en de kinderen snappen het prima. Niet te snel zeggen dat het ouderwets en te moeilijk is.

Alleen, mijn dochters lichaam, bijna 2 jaar, zal door den slaap verkwikt zich nog niet weder tot den arbeid schikken. ;) Dus vandaar ga ik voor het gebedje dat Wilhelm poste, waarvoor dank! (al zijn andere ideeën ook welkom hoor!)

Helma's idee is wel een goede. Mooi om zo de dag te beginnen. Wij zingen opent uwe mond na het eten nu. Dochterlief zingt al mee, al kloppen nog niet alle woorden. Ik vind dat prachtig! Ze doet haar handen samen en zingt vol overgave. Vroeg mee beginnen!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ander schreef:Marnix, Ik ben een leraar van kinderen. Ik gebruik met graag de berijming van 1773. Een beetje uitleg en de kinderen snappen het prima. Niet te snel zeggen dat het ouderwets en te moeilijk is.

Alleen, mijn dochters lichaam, bijna 2 jaar, zal door den slaap verkwikt zich nog niet weder tot den arbeid schikken. ;) Dus vandaar ga ik voor het gebedje dat Wilhelm poste, waarvoor dank! (al zijn andere ideeën ook welkom hoor!)

Helma's idee is wel een goede. Mooi om zo de dag te beginnen. Wij zingen opent uwe mond na het eten nu. Dochterlief zingt al mee, al kloppen nog niet alle woorden. Ik vind dat prachtig! Ze doet haar handen samen en zingt vol overgave. Vroeg mee beginnen!
Helemaal mee eens. En al zouden ze het niet allemaal snappen, wat dan nog?? Ik denk dan maar: laat ze maar wennen aan wat "moeilijker" taal. Anders zullen ze het nooit leren waarderen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie