geloof

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

geloof

Bericht door henriët »

vraag 1 Wat verstaan we onder een toevluchtnemend geloof en een verzekerd geloof?
vraag 2 Wat is het verschil tussen ongeloof en ongelovigheid?
Laatst gewijzigd door henriët op 31 mar 2009, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: geloof

Bericht door refo »

henriët schreef:wat verstaan we onder een toevluchtnemend geloof en een verzekerd geloof?
Een toevluchtnemend geloof zegt: 'uw volk is mijn volk en uw God mijn God'.
Het verzekerd geloof ook.

Er is geen verschil.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: geloof

Bericht door henriët »

refo schreef:
henriët schreef:wat verstaan we onder een toevluchtnemend geloof en een verzekerd geloof?
Een toevluchtnemend geloof zegt: 'uw volk is mijn volk en uw God mijn God'.
Het verzekerd geloof ook.

Er is geen verschil.
hoe ligt het dan in de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw? zie mark 5:25-34
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: geloof

Bericht door Marnix »

Die vrouw kwam toch bij Jezus om genezing te worden?

Jezus ziet echter haar geloof en verzekert haar daarom veel meer dan dat ze genezen is:

Ga heen, uw geloof heeft u behouden, en wees genezen van uw kwaal.

Er kan allicht een fase zijn dat je tot Hem vlucht maar je zelf nog niet verzekerd bent dat je Gods kind bent. De Geest verzekert ons daar van. Dat kan een groeiproces zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: geloof

Bericht door Afgewezen »

henriët schreef:
refo schreef:
henriët schreef:wat verstaan we onder een toevluchtnemend geloof en een verzekerd geloof?
Een toevluchtnemend geloof zegt: 'uw volk is mijn volk en uw God mijn God'.
Het verzekerd geloof ook.

Er is geen verschil.
hoe ligt het dan in de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw? zie mark 5:25-34
Hoe moet je dit dan toepassen op het geestelijk leven?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: geloof

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
henriët schreef:
refo schreef:
henriët schreef:wat verstaan we onder een toevluchtnemend geloof en een verzekerd geloof?
Een toevluchtnemend geloof zegt: 'uw volk is mijn volk en uw God mijn God'.
Het verzekerd geloof ook.

Er is geen verschil.
hoe ligt het dan in de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw? zie mark 5:25-34
Hoe moet je dit dan toepassen op het geestelijk leven?
Niet toepassen op het geestelijke leven. Daar geeft de Schrift tenslotte geen enkele aanleiding toe.

1. Buiten Jezus is geen leven
2. Het ware leven is daar waar men Jezus ziet

Meer hoeven we niet te onderscheiden, toch?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: geloof

Bericht door henriët »

De bloedvloeiende vrouw ging naar JEzus toe, en raakt Zijn zoom aan ..
de vraag was niet of JEzus haar zou kunnen genezen, maar de vraag was, hoe kom ik bij Jezus, want ze moest door de menigte van mensen door, dus ging ze van achter. raakte de zoom aan. en voelde dat ze genezen werd. daad des geloofs..
de Heere Jezus wil haar niet laten gaan, en laten aanvallen door de duivel, met 'je hebt t gestolen' maar keert Zich tot haar, en bevestigt dat ze gelooft..
( wederkerende daad)

in het toevluchtnemen zit een verzekering..

in elk geloof is een verzekerd element aanwezig
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: geloof

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
henriët schreef:
refo schreef:
henriët schreef:wat verstaan we onder een toevluchtnemend geloof en een verzekerd geloof?
Een toevluchtnemend geloof zegt: 'uw volk is mijn volk en uw God mijn God'.
Het verzekerd geloof ook.

Er is geen verschil.
hoe ligt het dan in de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw? zie mark 5:25-34
Hoe moet je dit dan toepassen op het geestelijk leven?
Nou Afgewezen, dat heb je in het verleden toch zelf ook wel gedaan.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: geloof

Bericht door Marnix »

henriët schreef:De bloedvloeiende vrouw ging naar Jezus toe, en raakt Zijn zoom aan ..
de vraag was niet of JEzus haar zou kunnen genezen, maar de vraag was, hoe kom ik bij Jezus, want ze moest door de menigte van mensen door, dus ging ze van achter. raakte de zoom aan. en voelde dat ze genezen werd. daad des geloofs..
de Heere Jezus wil haar niet laten gaan, en laten aanvallen door de duivel, met 'je hebt t gestolen' maar keert Zich tot haar, en bevestigt dat ze gelooft..
( wederkerende daad)

in het toevluchtnemen zit een verzekering..

in elk geloof is een verzekerd element aanwezig
Hmm ja, de verzekering kwam niet naast het gevolg maar als gevolg van. Jezus zegt dat helder: Uw geloof heeft u behouden en wees genezen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: geloof

Bericht door judith »

Marnix schreef:
henriët schreef:De bloedvloeiende vrouw ging naar Jezus toe, en raakt Zijn zoom aan ..
de vraag was niet of JEzus haar zou kunnen genezen, maar de vraag was, hoe kom ik bij Jezus, want ze moest door de menigte van mensen door, dus ging ze van achter. raakte de zoom aan. en voelde dat ze genezen werd. daad des geloofs..
de Heere Jezus wil haar niet laten gaan, en laten aanvallen door de duivel, met 'je hebt t gestolen' maar keert Zich tot haar, en bevestigt dat ze gelooft..
( wederkerende daad)

in het toevluchtnemen zit een verzekering..

in elk geloof is een verzekerd element aanwezig
Hmm ja, de verzekering kwam niet naast het gevolg maar als gevolg van. Jezus zegt dat helder: Uw geloof heeft u behouden en wees genezen.
Ja, inderdaad, in het toevlucht nemen zit een verzekering.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: geloof

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:
Afgewezen schreef:Hoe moet je dit dan toepassen op het geestelijk leven?
Nou Afgewezen, dat heb je in het verleden toch zelf ook wel gedaan.
Ja, maar ik ben daar niet helemaal uit. Dus leg ik de vraag maar weer eens in het midden. Eén ding moeten we echter voor ogen houden: de geschiedenis van de genezing van de bloedvloeiende vrouw is geen bekeringsgeschiedenis. Wel is de genezing in de Bijbel beeld voor de vergeving van de zonden, maar de genezing van deze vrouw is niet hetzelfde als haar bekering.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: geloof

Bericht door Marnix »

Mee eens. Ze geloofde al, daarom ging ze naar Jezus. Het naar Jezus komen in dit verhaal moeten we niet zien als "gaan geloven, tot geloof komen".

Het verhaal is een geloofsdaad, geen bekeringsverhaal.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: geloof

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:
freek schreef:
Afgewezen schreef:Hoe moet je dit dan toepassen op het geestelijk leven?
Nou Afgewezen, dat heb je in het verleden toch zelf ook wel gedaan.
Ja, maar ik ben daar niet helemaal uit. Dus leg ik de vraag maar weer eens in het midden. Eén ding moeten we echter voor ogen houden: de geschiedenis van de genezing van de bloedvloeiende vrouw is geen bekeringsgeschiedenis. Wel is de genezing in de Bijbel beeld voor de vergeving van de zonden, maar de genezing van deze vrouw is niet hetzelfde als haar bekering.
Dat ben ik met je eens. Je ziet in deze verhalen goed hoe geloof kan werken bij een mens, maar ook hoe God omgaat met mensen (zoals ook bij de vrouw wiens kind door de duivel was bezeten). Ik las een tijdje terug 'Uw geloof heeft u behouden' van Maarten Luther, een boekje over de genezing van de tien melaatsen. Hij trekt hierbij ook veel lijnen door naar het geestelijke leven maar geeft er ook een verklaring bij waarom hij dit doortrekt. Mooi om te lezen!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: geloof

Bericht door henriët »

Marnix schreef:Mee eens. Ze geloofde al, daarom ging ze naar Jezus. Het naar Jezus komen in dit verhaal moeten we niet zien als "gaan geloven, tot geloof komen".

Het verhaal is een geloofsdaad, geen bekeringsverhaal.
ja inderdaad een geloofsdaad..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: geloof

Bericht door artistiek »

henriët schreef:Wat is het verschil tussen ongeloof en ongelovigheid?
Ongeloof is een daad van een goddeloos mens: En wij zien, dat zij niet hebben kunnen ingaan vanwege hun ongeloof.
Ongelovigheid huist in ieder mens ook na ontvangen genade: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.
Ik denk dat je ongelovigheid ook mag uitleggen als twijfelmoedig of geneigd om ongelovig te zijn.
Plaats reactie