Aandacht voor Bijbellezen

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Luther »

Raka, dan heb je de acta niet goed gelezen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere, beter had ik het niet onder woorden kunnen brengen! Een posting waar ik helemaal achter kan staan!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door raka »

Luther schreef:Raka, dan heb je de acta niet goed gelezen!
Die woorden laat ik voor jouw rekening
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:Jongere, beter had ik het niet onder woorden kunnen brengen! Een posting waar ik helemaal achter kan staan!
:super
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10470
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Zita »

kunnen we het - als we het over Bijbellezen hebben - ook nog over iets anders hebben dan over SV vs HSV? ::please
-DIA-
Berichten: 32774
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:kunnen we het - als we het over Bijbellezen hebben - ook nog over iets anders hebben dan over SV vs HSV? ::please
Prima! wat mij betreft
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Afgewezen »

Zita schreef:kunnen we het - als we het over Bijbellezen hebben - ook nog over iets anders hebben dan over SV vs HSV? ::please
Nou, brand los, zou ik zeggen.
Voor mij is een goede vertaling een belangrijk item bij het Bijbellezen. Wat is voor jullie belangrijk?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hoe lezen jullie de Bijbel?? Van voor naar achteren, met of zonder dagboek/verklaring, lezen jullie ook de Bijbela als "tussendoor" lees je per Bijbelboek of per tekstgedeelte, welk boek vind je moeilijk om doorheen te komen??

Ben eigenlijk wel benieuwd!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:Hoe lezen jullie de Bijbel?? Van voor naar achteren, met of zonder dagboek/verklaring, lezen jullie ook de Bijbela als "tussendoor" lees je per Bijbelboek of per tekstgedeelte, welk boek vind je moeilijk om doorheen te komen??

Ben eigenlijk wel benieuwd!
Van voor naar achter. Bij een nieuw Bijbelboek lees ik vaak een inleidinkje. Het moeilijkste hoofdstuk om doorheen te komen vind ik Num. 7.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Zelf gebruik ik ook liever de NBG'51, wanneer ik toch iets naast de SV gebruik.
Nou, kijk eens aan! Maar waarom prefereer jíj NBG '51 dan boven de HSV?
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Jongere »

JolandaOudshoorn schreef:Hoe lezen jullie de Bijbel?? Van voor naar achteren, met of zonder dagboek/verklaring, lezen jullie ook de Bijbela als "tussendoor" lees je per Bijbelboek of per tekstgedeelte, welk boek vind je moeilijk om doorheen te komen??

Ben eigenlijk wel benieuwd!
Bij een dagboek (dus de daarin aangegeven stukken). En daarnaast per hoofdstuk, op dit moment Markus.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:Hoe lezen jullie de Bijbel?? Van voor naar achteren, met of zonder dagboek/verklaring, lezen jullie ook de Bijbela als "tussendoor" lees je per Bijbelboek of per tekstgedeelte, welk boek vind je moeilijk om doorheen te komen??

Ben eigenlijk wel benieuwd!
Bij de maaltijden, met ijzeren regelmaat, van voor naar achteren.
's-Morgens en bij het te bedde gaan, geheel willekeurig: bijbel openslaan of iets toepasselijks zoeken (voorzover ik dat kan).

Bij bijzondere gelegenheden, feestdagen, gedenkdagen, verjaardagen etc. de "geijkte" bijbelgedeelten.

En daartussendoor "lezen" mijn gedachten, meestal de psalmen, of de preken van de Heere Jezus.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:Hoe lezen jullie de Bijbel?? Van voor naar achteren, met of zonder dagboek/verklaring, lezen jullie ook de Bijbela als "tussendoor" lees je per Bijbelboek of per tekstgedeelte, welk boek vind je moeilijk om doorheen te komen??

Ben eigenlijk wel benieuwd!
's Morgens voor mezlef aan de hand van een dagboek.
's Avonds samen aan de hand van een dagboek.

Verder 's morgens en 's avonds als gezin van Genesis naar Openbaringen, maar dan wel zo dat we steeds een OT-boek afwisselen met een NT-boek. (Dus: Genesis, Matth, Exodus, Markus, etc.: enkele kleine boekjes samen nemen en je kunt dan op 1x OT 2x het NT lezen.)

Daarnaast 's middags uit de kinderbijbel van L. Snoek.

En verder natuurlijk persoonlijke bijbelstudie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Zelf gebruik ik ook liever de NBG'51, wanneer ik toch iets naast de SV gebruik.
Nou, kijk eens aan! Maar waarom prefereer jíj NBG '51 dan boven de HSV?
Om dezelfde reden als jij.
Maar toen ik dat enkele maanden geleden typte, werd ik bijna van het forum gehoond, omdat "de achtergrond van de vertalers er ineens niet meer toe zou doen".
Daarom verbaast het me nu, dat je aangeeft de voorkeur voor de NBG51 te hebben.
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door zusterelly »

JolandaOudshoorn schreef:Hoe lezen jullie de Bijbel?? Van voor naar achteren, met of zonder dagboek/verklaring, lezen jullie ook de Bijbela als "tussendoor" lees je per Bijbelboek of per tekstgedeelte, welk boek vind je moeilijk om doorheen te komen??

Ben eigenlijk wel benieuwd!
's Morgens uit dagboekje (voor onszelf, ieder z'n eigen :) ) Bij de middag en avondmaaltijd uit de bijbel (van voor naar achter)
persoonlijk stille tijd: per bijbelboek me er in verdiepen, ik gebruik dan als verklaring M Henry en lees dan Het Leven erbij. ( ik vind die stukjes met uitleg , vragen, toepassing voor de tijd waarin we nu leven, gewoon heel prettig om me zo in de bijbel te verdiepen.)
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Plaats reactie