's morgens, 's middags en 's avonds dienst

The Critical Brother

's morgens, 's middags en 's avonds dienst

Bericht door The Critical Brother »

Zijn er nog kerkverbanden waar 's zondags 3 x dienst wordt gehouden of is dit verleden tijd?
Ik heb het dan niet over kerken waar dubbele diensten worden gedraaid i.v.m. een te klein gebouw voor een grote gemeente hè!

The Critical Brother (o.a van te lange kerkdiensten!)
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

In het kerkverband van de Ger. Gem. wordt het op een paar plaatsen nog gedaan. Als ik het goed heb een paar gemeentes in Zeeland.
Egbert

Bericht door Egbert »

Goedenavond, ik was laatst in de Ger.Gem. van Middelburg centrum en daar wordt inderdaad nog 3 maal diensten gehouden. 's morgen en 's avonds stampvolle kerk [let wel met bekende predikant dus ik weet niet hoe het normaal zonder predikant is].'s middags op een paar mensen na geheel lege kerk. Vroeg ik me werkelijk af waarom er driemaal diensten wordt gehouden. De reden dat dan iedereen min. tweemaal kan gaat m.i. niet geheel op daar er ook een kindercréche kan of wordt gehouden.

Maar alnaar gelang de dienst vorderde kon ik me wel een reden bedenken voor de middagdienst. Als er nou 's morgens en 's avonds de gewone diensten worden gehouden kunnen er 's middags themadiensten worden gehouden waarbij b.v. het verbond e.d aan de orde zou kunnen komen dmv. het lezen van oude schotse schrijvers, dit dus voor de liefhebbers.

Anders zou ik me geen reden kunnen bedenken waarom er drie maal dienst wordt gehouden.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Lecram

Bericht door Lecram »

Waarschijnlijk omdat 'het altijd al zo is geweest' en dat moet je zeker niet zomaar veranderen! Je moest eens weten wat er dan kan gebeuren zeg.
Billy

Bericht door Billy »

ik durf te beweren dat er mensen zijn die het liefst wel de hele zondag onder Het Woord wilde zitten!!!!!

Vroeger was het in het gros van de gemeenten ook heel normaal. waarschijnlijk was er toen ook meer ""honger"" naar de prediking!!!

tegenwoordig zoekt men het liever op zgn jongerenavonden e.d. volgesn mij als dat men op zondagf 3 x in de kerk zou zitten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Origineel geplaatst door Billy
tegenwoordig zoekt men het liever op zgn jongerenavonden e.d. volgesn mij als dat men op zondagf 3 x in de kerk zou zitten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Deze reactie is net zo generaliserend! Als je graag naar jongerenavonden gaat zit je waarschijnlijk ook graag in de kerk!!
Ik kan me er iets bij voorstellen dat een jongerenavond meer aanspreekt, je kunt vragen stellen, in groepjes bespreken e.d. kortom je hebt veel meer reflectie.
Overigens ben ik nog nooit op een jongerenavond geweest.
Lecram

Bericht door Lecram »

Het is meer een kwestie van gezond beleid. Wanneer wij op zondag niet in de kerk zitten (tussen en na de diensten) dan wil dat niet zeggen dat je dan uit je neus zit te eten. Die tijd kan je besteden aan aandacht aan je gezin, zeg maar thuis godsdienst, of je verdiepen in een goed boek. Het spreekt je kleine kinderen meer aan als je uit de kinderbijbel voorleest, dan dat ze onder de preek zitten. De praktijk bewijst toch dat mensen lang niet allemaal drie keer naar de kerk gaan? Dan is het wel erg makkelijk om te stellen dat er geen honger is naar het Woord.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Laten we elkaar a.u.b. in waarde. Als men plaatselijk drie diensten houd laat het dan zo en gaat het niet afkraken. Als je het niet doet, besteed dan de tijd van de derde dienst aan een nuttig boek of iets dergelijks. Doe jij dat ook?

Hierbij moet ik wel denken aan een Psalm van David (welke?). In deze Psalm zingt David dat hij wel altijd in Gods huis (kerk!) wil zijn!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Psalm 84 spreekt daarover Kridje. Ik zou willen reageren over deze opmerkingen:
dat een jongerenavond meer jongeren aanspreekt dan een preek (Zoeker)
dat voorlezen uit de kinderbijbel meer doet met kleine kinderen (Lecram)

Wat ik hier mis is het besef dat de Kerk de werkplaats is van Gods Geest. Ik vind het een foute ontwikkeling dat er stemmen opgaan (ik zeg niet dat jullie dat vinden) dat wanneer je thuis zit Gods Geest net zo goed kan werken dan dat je naar de kerk gaat. Een preek is niet om te horen, maar ook om na de dienst over te 'reflecteren' te overdenken. Dan zal de prediking meer vrucht hebben.

Wat Zeeuw zei over de onderlinge bijeenkomsten, kan je dat dan ook doortrekken naar bijbellezingen doordeweeks? Ik vind het moeilijk, veel mensen die maar een keer per zondag naar de kerk gaan halen dan het voorbeeld aan van: als er drie keer kerk is, zou je dan drie keer gaan? Dat vind ik een nogal flauw voorbeeld. En wat Marcel zei over het tijd doorbrengen met je gezin, dat vind ik ook belangrijk.

Ik ben er nog niet uit of ik wel drie keer zou gaan. Maar we doen er zeker ook niet verkeerd aan om dat wel te doen.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

The Critical Brother gaat op zondagmiddag, mits het lekker weer is natuurlijk :D ,heerlijk op zijn fietsje de polder in om "de lelies van het veld te aanschouwen".
Kan al een preek op zich zijn.........!

The Critical Brother (niet van "lelies" hoor!);)

[Veranderd op 22/5/02 door The Critical Brother]
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Refojongere
Wat ik hier mis is het besef dat de Kerk de werkplaats is van Gods Geest. Ik vind het een foute ontwikkeling dat er stemmen opgaan (ik zeg niet dat jullie dat vinden) dat wanneer je thuis zit Gods Geest net zo goed kan werken dan dat je naar de kerk gaat. Een preek is niet om te horen, maar ook om na de dienst over te 'reflecteren' te overdenken. Dan zal de prediking meer vrucht hebben.
De Geest kan zeker thuis net zo goed werken als in de kerk. Sterker nog, mijn ervaring is dat thuis, alleen op een rustige plek, de gemeenschap met God veel intenser kan zijn dan in de kerk. Dat wil niet zeggen dat je niet meer naar de kerk moet gaan. Of je nu 1, 2 of 3 keer gaat, wanneer je relatie met God goed is, dan kan dat goed. Je moet de gemeente en de kerkdiensten zeker niet links laten liggen.
Ik pas 1 keer per zondag op onze jongste zoon. Als de oudere kinderen ook thuis blijven, kunnen we fijn samen over Jezus praten vanuit de kinderbijbel. Uit de kinderbijbel hebben de kinderen al meer geleerd dan van de preken. Wij nemen de kinderen in ieder geval wel minimaal 1 keer mee naar de kerk.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Lecram,

Zijn dit niet de eerste stappen van een eigen godsdienst zonder de onderlinge bijeenkomsten? Paulus (of was het Timotheus) roept toch met nadruk op om de onderlinge bijeenkomsten (kerkdiensten) niet te verzaken (nalaten)?

Als je al zo tegenover je kinderen doet, hoe zullen je kinderen dan in de toekomst hiermee omgaan? Natuurlijk de kleine kinderen kunnen we nog niet 2 diensten meenemen, maar kinderen boven de 10 jaar toch wel?

Als we op dit punt steken laten vallen, geven we dan wel de juiste invulling aan het ja-woord bij de doop?
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door kridje
Lecram,

Zijn dit niet de eerste stappen van een eigen godsdienst zonder de onderlinge bijeenkomsten? Paulus (of was het Timotheus) roept toch met nadruk op om de onderlinge bijeenkomsten (kerkdiensten) niet te verzaken (nalaten)?

Als je al zo tegenover je kinderen doet, hoe zullen je kinderen dan in de toekomst hiermee omgaan? Natuurlijk de kleine kinderen kunnen we nog niet 2 diensten meenemen, maar kinderen boven de 10 jaar toch wel?

Als we op dit punt steken laten vallen, geven we dan wel de juiste invulling aan het ja-woord bij de doop?
Ik ben het met je eens dat je de ondelinge bijeenkomsten niet moet nalaten, dat schrijft Paulus. Ik bedoel er niet mee te zeggen dat je weg moet blijven, alhoewel een derde dienst op zondag nut moet hebben. Ik heb het zelf meerdere keren gedaan, maar nu ik een gezin heb, is de aandacht voor mijn gezin ook belangrijk.
Ik probeerde aan te geven dat de HG ook werkt buiten de diensten en dat de persoonlijke omgang met God het meest intensief kan zijn in de 'binnenkamer'. Mijn kinderen (de oudste is 5) zijn nog niet altijd in staat om 2 keer mee te gaan en de jongste (net 1) moet thuisblijven. Het lieft doe ik hem naar de oppas, maar als mij vrouw eruit geroepen wordt, dan heeft dat ook geen zin.
Ik hoef me hier niet te verantwoorden, maar ons is er alles aan gelegen om de kinderen een godsdienstige opvoeding te geven. En als ze twee keer mee kunnen, dan zullen we ze twee keer meenemen.

[Veranderd op 22/5/02 door Lecram]
madelief

Bericht door madelief »

Je moet zeker de onderlinge bijeenkomsten bezoeken. Maar nergens kan ik ontdekken dat dat 2 keer per zondag is.
En het maakt ook niet uit hoe vaak je gaat, als de relatie met God er maar is. Zelf ga ik een keer per zondag omdat er maar een keer per zondag kerk is. En als ik meer behoefte heb dan ga ik ergens anders nog een keer.
Het is goed om ook andere kerken te bezoeken.
Plaats reactie