Mogen vrouwen stemmen voor de kerkenraad?

Breekijzertje

Mogen vrouwen stemmen voor de kerkenraad?

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door bjdendekker Mijn eigen predikant bidt altijd voor "die mannen" die voor Gods Woord uitkomen. En voor de verkiezingen of er nog mannen gekozen mogen worden die...

Dat vind ik op het randje. Zeker sinds Tineke.
Verwacht jij dan andere taal van een ger.gem.dominee BJ?

In de ger.gem. mogen vrouwen toch ook niet stemmen bij ambtsdragersverkiezingen of ben ik verkeerd geïnformeerd?

Een 'breekje' van Breekijzertje
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Klopt, ze mogen zelfs niet ter vergadering aanwezig zijn.
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door bjdendekker
Wat is de argumentatie inzake dit kerkelijk beleid?

Dat er geen vrouwelijke ambtsdragers voorkomen bij de ger.gem. , okay,(door ger.gem.-bril bekeken) maar zelfs niet mogen stemmen....terwijl dat in het maatschappelijk leven wel mag.....

Lecram

Bericht door Lecram »

Het viel me al op dat er zo weinig vrouwen op die vergaderingen aanwezig zijn.
:,:,:,
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Ik denk dat dat standpunt te maken heeft met Paulus: "De vrouw moet stille zijn..."

Ik denk zelf ook dat Paulus hier de kerkelijke gemeente bedoelt en niet zo zeer de overheid. Dusseeh... laat die vrouwen maar komen in de politiek...
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door de orthodoxer
Ik denk dat dat standpunt te maken heeft met Paulus: "De vrouw moet stille zijn..."
Nou, als er gestemd moet worden voor de kerkenraad kunnen wij (als vrouwen) dat toch wel stíl doen....... :,

In onze gemeente mogen vrouwen uiteraard wel stemmen.

anna

Bericht door anna »

Bij sommige vergaderingen wel. Maar dan moet er wel eerst overlegd worden wanneer men aanwezig mag zijn.
Breekijzertje

De zogenaamde 'zwijgteksten' hebben volgens orthodoxe zienswijze toch alleen betrekking op 'het profeteren' van de vrouw in de gemeente.

Wat heeft het stemmen van een vrouw voor de kerkenraad hier dan mee te maken?

tineke

Bericht door tineke »

ja vrouwen mogen ook stemmen voor de kerkenraad, althans bij ons in de kerk wel, ik snap niet waarom ze eingeiljk niet zouden mogen stemmen
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Vraag dat maar aan degenen op dit forum die lid zijn van gemeentes waar vrouwen niet mogen stemmen.
jacob

Bericht door jacob »

bij ons in de ger gem mogen de vrouwen niet stemmen.

Ik weet ook niet waarom dat niet mag. Ik vind het eingenlijk ook niet zo boeiend.

Groeten

Jacob
wpv

Bericht door wpv »

Voorstanders: Wat doen jullie met de tekst uit een van de brieven van Paulus waar hij zegt dat de vrouw hoort te zwijgen in de gemeente?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Hoi,

Hoewel Gods Woord zeer duidelijk is als het gaat om de plaats van de vrouw in de gemeente, vraag ik me wel of of met een beroep hierop vrouwen geweigerd kunnen worden van een ledenvergadering. Alhoewel je wel een enorm spanningsveld oproept natuurlijk, want als diezelfde vrouwen een vrouw voordragen voor de kerkenraad......... wat dan?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
jacob

Bericht door jacob »

wpv,

Is deze tekst niet vooral bedoeld voor de kerkdienst?
Daarbuiten weet ik het niet precies. Ik moet ook zeggen dat ik hier niet voldoende van weet.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ndonselaar,

Als diezelfde vrouwen een vrouw voordragen voor de kerkenraad, dan zou ik ze schorsen ;)
Nee hoor, dat hoef je toch niet te accepteren als kerkenraad?

wpv,

Voorstanders: Wat doen jullie met de tekst uit een van de brieven van Paulus waar hij zegt dat de vrouw hoort te zwijgen in de gemeente?

Net zoals Jacob zegt, dat gaat over de eredienst, en niet voor activiteiten van de gemeente op zich. De vrouw mag best een kerkenraadslid kiezen. Het ideale bijbelse zou natuurlijk zijn dat de man als hoofd van het gezin zou kiezen, en zolang daar geen problemen van komen in Gereformeerde Gemeentes en dergelijke, dan is dat geen onbijbelse praktijk. Hetzelfde geldt voor het kiezen van de regeringen enzo.

Bij ons is het zo dat de kerkenraad een dubbeltal opstelt, en je dan als belijdend lidmaat een van de twee kiest.
Plaats reactie