Een vakante gemeente

Jelle

Een vakante gemeente

Bericht door Jelle »

Kan het wel eens goed zijn als een gemeente vakant is?

Of het goed is zou ik niet kunnen zeggen maar soms denk ik wel eens was de gemeente maar wat langer vakant.
Waarom?
Als ik zie bij de gemeente waar ik ter kerke ga, die nu sinds heel kort vakant is, krijgen we andere dominees uit de regio die anders nooit gevraagd worden.
Zo ook nu. Ik las in de krant dat dominee Budding a.s. zondag komt preken, ik kijk er nu al naar uit en hoop dat het een gezegende dienst mag worden.
Op zulke zondagen denk ik wel eens: ik hoop dat de gemeente maar lang vakant zal blijven dan kunnen we ook nog weer eens onder een goede gereformeerde prediking zitten. Jammer dat dergelijke dominees na die tijd dan niet meer gevraagd worden.
Mijn vraag is wat vinden jullie als de gemeente vakant is.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik mag het niet zeggen, maar ik kijk nu al uit naar de vakantie en vacanteperiode!
Het is een verademing als er dominees van buiten komen. Tegenwoordig staan dominees veel te lang in plaatsen, dat is een ongezonde situatie.
Lecram

Bericht door Lecram »

Vakant heeft inderdaad als voordeel dat je diverse predikanten hoort. Maar het missen van een eigen herder en leraar is toch niet goed, vooral voor de jeugd. Als we verlangen naar een vacante periode zijn we in wezen te verwend, alhoewel ik het in sommige gevallen wel kan begrijpen.
Wij zijn ook vakant, alweer bijna 6 jaar. Het is frustrerend als je ziet dat de hele Veluwe vol staat en de classis R'dam slechts 1 predikant telt (na vertrek ds. Schot).
Wij hebben gelukkig een zeer actieve ouderling die predikanten 'dwingt' te komen. En met resultaat. De vorige stuurde een brief met: "als u wilt komen, mag u de brief terugsturen met de datum van uw voorkeur". Met als gevolg dat we bijna iedere zondag leesdiensten hadden.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Vakant is volgens mij nooit goed te praten. Dit geeft heel duidelijk de nood aan die er is! Ik denk wel dat het per landelijk verband verschilt. Is het vakant zijn niet een aanklacht tegen onze geesteloze staat? Als je uitziet naar de vakantie/ vakante periode, kan je dan niet beter een andere kerk/kerkverband opzoeken?
Ik hoop dat we weer gauw een dominee mogen krijgen. We zijn nu ruim een jaar vakant; maar er zijn zelfs gemeentes die nog nooit een dominee hebben gehad. Wat zijn we dan misschien hypocriet als we naar een vakante periode verlangen! Of zie ik het verkeerd? In de Ger. Gem. zijn gemeentes die al meer dan 30 jaar of zelfs sinds hun hele bestaan nog geen eigen predikant hebben gehad!!!!!
Rinie

Bericht door Rinie »

De Veluwe is soms inderdaad wel rijkelijk verwend, ja ;-)
Volgens mij is het uitermate kwalijk, dat er tegenwoordig gemeenten zijn die 'standaard' vacant zijn. Ik heb niet het idee, dat dit een erg Bijbelse situatie is.
Wel kan een vacante periode soms erg gezegend zijn. Met name in kerken waar geen kanselruil is (binnen de GerGem bijvoorbeeld) kan het een verademing zijn, dat er ook eens andere geluiden gehoord kunnen worden.
roseline

Bericht door roseline »

Welke taken, gaven en bedieningen wordt een dominee allemaal toegerekend?

Is de dominee binnen een gemeente dan de enige persoon die de gave heeft
- om met wijsheid te spreken?
- om met kennis te spreken?
- om met geloof te spreken heeft?
- om te profeten?
Is de dominee dan zowel apostel, profeet, leraar, herder, voorganger etc.? Is er daar maar 1 van binnen een gemeente, die over al deze gaven beschikt? En is de gemeente dan vervolgens verplicht om elke keer naar dezelfde persoon, zonder afwisseling te luisteren? Is die persoon dan de énige binnen de gemeente die openbaringen van God krijgt?

Daarnaast is de vraag of het bijeenzijn alleen bestaat uit gebed, 'de preek' en gezang, wat dus neerkomt op "leren en onderwijzen"?
Een andere vraag is hoe het toch mogelijk is dat God, die een ieder zijn gave en taak geeft, er niet voor zorgt dat in iedere gemeente een 'standvastige' herder, een leraar, een voorganger, een profeet etc. aanwezig is... Of hoe het komt dat misschien de herder die er had moeten zijn, of de leraar die er had moeten zijn, of de profeet die er had moeten zijn, of de voorganger, niet zijn taak zíet, dát hij ergens had moeten zijn.
Of heeft het met de verdiensten te maken? Overigens, over de verdiensten van een dominee - ook dat is een discussiepunt :) (1 Kor 9).

Maar goed, als de dominee niet op komt dagen, is dan de rest van de gemeente verplicht om dan maar een preek van een (andere) dominee voor te lezen, omdat niemand anders binnen de gemeente deze gaven heeft of deze misschien wel heeft maar niet gemachtigd is (door wie? of behoort iemand eerst theologie gestudeerd te hebben alvorens bij te mogen dragen aan de samenkomst) om te leren en te onderwijzen?

God heeft zóveel gaven gegeven en er zijn zóveel leden van het lichaam...
Niet iedereen heeft dezelfde dienst, dus niet iedereen kan voorgaan, leren en onderwijzen, maar ook niet alle gaven zijn verenigd in 1 persoon!

"Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen." 1 Kor. 12:7.
Een ieder ontvangt dus openbaring van God. En een ieder is gemachtigd om die openbaring mede te delen aan de rest van de gemeente, tot stichting, aansporing en opbouw van de gemeente. Dit blijkt ook uit 1 Kor. 14:26 en verder "Hoe staat het dan broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft een ieder iets; een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging, dat alles moet tot stichting geschieden."

Een ieder is dus vrij om zijn bijdrage te leveren aan het bijeenzijn. Want God heeft een ieder ook zijn speciale gaven gegeven:
"Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest, aan de een geloof door dezelfde Geest, aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest, aan de een werkingen van krachten, aan de ander profetie, aan de een het onderscheiden van geesten, aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil." 1 Kor. 12:4-11.

"Want gij kunt allen één voor één profeteren, opdat allen lering en allen opwekking erdoor ontvangen" 1 Kor. 14:31.

"Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie" staat er in Openbaringen 19:10. Iedereen die van Jezus wil getuigen mag bijdragen aan het bijeenzijn! Zelfs de vrouw mag (mits zij hoofdbedekking draagt en het niet gaat om het 'leren' ) profeteren. Al zeg je slechts: "Jezus is mijn leidsman en voleinder des geloofs, ik wil Hem volgen" en dan ga je zitten (hoe vaak heb ik niet iets dergelijks korts gezegd), toch zal dat ten goede bijdragen. "Opdat aan allen blijke dat gij vooruit gaat" schrijft Paulus aan Timotheus (1 Tim. 4:11-16). Hij schrijft ook: "Niemand schatte u gering om uw jeugdige leeftijd" "In afwachting van mijn komst moet gij u toeleggen op het voorlezen, het vermanen en het leren" (niet alleen voorlezen dus).

God heeft zoveel rijkdom gegeven binnen de gemeente, door aan verschillende leden verschillende gaven te geven!
"En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, bekwaamheid om te helpen, om te besturen en verscheidenheid van tongen. Zijn zij soms allen apostelen? Allen profeten? Allen leraars? Allen krachten? Hebben soms allen gaven van genezing? Spreken soms allen in tongen? Vertolken zij soms allen? Streeft dan naar de hoogste gaven." 1 Kor. 12:28-30.
Laten we van elkaar 'gebruik' maken, en iedereen zijn deel laten leveren, naar de gave die God hem heeft gegeven. Doen we dat niet, dan functioneert het lichaam niet naar behoren. Dan zou de hand in wezen zeggen tot het oog: 'ik heb u niet nodig' (immers er wordt niet van het oog gebruik gemaakt) en de hoofd tot de voeten: 'ik heb u niet nodig' (immers er wordt niet van de voeten gebruik gemaakt) en daarmee mist er toch best veel, want zonder ogen zie je niets en zonder voeten kom je niet verder. Lees 1 Kor. 12:12-31.

"En laten wij op elkander acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen." Heb. 10;24-25.
Hoe belangrijk is het niet om de bijeenkomsten te gebruiken om elkander aan te vuren en aan te sporen...

Ik ben dankbaar voor de gemeente waarin ik geboren en opgegroeid ben. Het begrip 'vakant' las ik vandaag voor 't eerst :) En, ik hoop niet dat wat ik schrijf respectloos overkom, maar ik beklaagde de 'armoede' van een gemeente die daarmee te maken heeft.
Een dominee hebben we overigens niet :) (daar zal 't wel mee te maken hebben dan... )

Groeten, Rose.

[Aangepast op 22/5/03 door roseline]
anne

Bericht door anne »

Oorspronkelijk gepost door Rinie
Wel kan een vacante periode soms erg gezegend zijn. Met name in kerken waar geen kanselruil is (binnen de GerGem bijvoorbeeld) kan het een verademing zijn, dat er ook eens andere geluiden gehoord kunnen worden.
In de GerGem zijn er gemeentes die aan kanselruil doen.

Onze eigen gemeente is sinds 4 maanden weer vacant. Voor dat wij een dominee hadden, hebben we een vacante tijd gehad van 18 jaar. Dus om precies te zijn heb ik in mijn leven nog maar 4,5 jaar een herder en leraar mogen hebben.
Een eigen dominee hebben went snel, hem weer kwijt te zijn, went ook snel. Positief is dat er dominees uit ons kerkverband, maar nu ook dominees buiten ons kerkverband komen om te preken. We zitten nu in de orientatie-fase van het beroepen van een dominee. De komende tijd staan er ds. op de lijst om te preken, in september wordt er dan gekozen wie er beroepen wordt. Wij wachten af...
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Vacant zijn is nooit goed. Maar de Ger Gem en zeker de Oud Ger Gem spreken vanuit een ander probleem als bv. het probleem van Jelle en RJ.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Rinie

Bericht door Rinie »

ND, je hebt in zekere zin gelijk; bij Jelle gaat het inderdaad niet om een 'standaard-vacant-periode'.

Roseline, ik denk dat je gelijk hebt, dat er in 'onze' gemeenten teveel mensen geen taak zien binnen de gemeenten.
Aan de andere kant spreekt de Bijbel duidelijk van orde. Er zijn mensen die onderwijzen, mensen die regeren en mensen die dienen (drie ambten, in reformatorische gemeenten zijn dat predikanten, ouderlingen respectievelijk diakenen).
Een predikant is voltijd in de gemeente bezig. Hij kan dus een werkelijk bestudeerde preek houden. Het is mooi om te horen hoe gemeenteleden in het geloofsleven staan (zoals jij dat zegt), maar het is ook goed, om door iemand die de tijd heeft om te studeren uitgelegd te krijgen wat de achtergrond en inhoud van een bepaald bijbelgedeelte is.
Daarnaast kan een predikant, die de gehele week in een gemeente staat, spreken vanuit de pastorale praktijk. Omdat hij alle zieken bezoekt, catechesatie geeft, begrafenissen leidt, en zo meer, weet hij wat er leeft in de gemeenten, en kan hij daarop ook inspelen, zowel in zijn preek als in zijn gebed. Daarom is het goed, een eigen predikant te hebben.
Een korte vacante periode kan dan wel een verademing zijn overigens, zeker als de vorige dominee heel lang in de gemeente gestaan heeft (na een jaar of 10 begint er zeker wel enige predikant-moeheid in een gemeente te ontstaan).
ndonselaar
Contacteer:

Richting Rose mag ik misschien wel de volgende opmerking maken. Het is zoals Rinie schrijft in de nederlandse kerken van de Reformatie niet gebruikelijk dat meerdere spreken, alhoewel laatst weer de CGK iemand toestond een stichtelijk woord te spreken.

In Schotland kennen ze dat wel. Als een gemeente vacant is en er is die zondag geen predikant dan zijn er mensen uit de gemeente die een preek lezen en indien ze de gave bezitten een preek houden.
Zo hoorde ik dus tijdens mijn vakantie een jongeman 's morgen een preek lezen van R.M. MacCheyne en 's avonds een preek houden uit Jeremia.

Je moet echter niet vergeten dat in Nederland de doperse invloeden veel groter waren als in Schotland en misschien gaan ze er daarom ook makkelijker mee om.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik denk dat als een gemeente vacant wordt het ook een goede leerschool is. Dan komt men er achter wat de rol van een dominee precies is. Als het goed is wordt het dan ook een periode van bidden en vragen aan de Heere om een andere predikant. En die echtebehoefte, daar schort het volgens mij nog wel eens aan. Veel mensen vinden het maar gewoon en normaal dat er een dominee is.

tukker
roseline

Bericht door roseline »

Rinie,
Aan de andere kant spreekt de Bijbel duidelijk van orde.
Hoezo, aan de andere kant? Het sluit elkaar niet uit, integendeel!
In Paulus' opinie (1 Kor. 14:26-41) kan dat heel goed samengaan.
Ordelijkheid is een ander woord dan 'hiërarchie', iets anders dan 'voltijd versus deeltijd' bezig met de gemeente (naar mijn mening ben je altijd bezig met het dienen van Gods gemeente, indien niet, dan is er iets fout), 'eerst theologie studeren' (Jezus was timmerman, Petrus een visser) etc.

"Want gij kunt allen één voor één profeteren, opdat allen lering en allen opwekking erdoor ontvangen" 1 Kor. 14:31.
Is dat niet ordelijk? Paulus geeft veel vermaningen in 1 Kor. 14:26-41. En hij zegt, dat hetgeen hij schrijft een gebod des Heren is.

Overigens, het gevolg ervan dat maar 1 persoon binnen de gemeente 'voltijd' bezig is met het dienen van die gemeente, leidt er automatisch toe dat er ook maar 1 persoon is binnen de gemeente die weet wat er speelt.
Dus wéér schrijft de gemeente de dominee een heleboel taken, functies, gaven èn verantwoordelijkheden toe. Die persoon moet zowel oog, als oor, als hand, als voet, als mond zijn. Maar indien God iemand aanstelt als 'voet', dan kán die persoon niet tegelijkertijd de 'hand' zijn, en indien God iemand aanstelt als 'oog' dan kán die persoon niet tegelijkertijd het 'oor' zijn.
Het ene lichaamsdeel kan niet alle andere lichaamsdelen vervangen, omdat die hun taken niet zien!

ndonselaar,

Ik heb het niet slechts over wanneer de gemeente 'vakant' is, maar over "telkens wanneer gij samenkomt, heeft
een ieder iets" 1 Kor 14:26.

Predikant-moeheid, vakante gemeenten - dat zal dan allemaal verleden tijd zijn.

Maak gebruik van elkaar! Een lichaam maakt gebruik van alle ledematen van dat lichaam. Van het ene lid misschien wat vaker dan van het andere, maar toch wil je er geen één missen. Dat merk je pas als je je ogen mist of je hand of je voet...
Een lichaam dat slechts gebruik maakt van 1 of enkele van zijn ledematen is zeker géén goed functionerend lichaam, dat zijn eigen ontwikkeling chronisch in de weg staat!

Groeten, Rose
ndonselaar
Contacteer:

Rose, ik ben het eens met je reactie, maar je moet voorzichtig zijn. Als je iets persé wil kan de tegenreactie soms zo groot zijn dat het resultaat nog minder is.
Jelle

Bericht door Jelle »

Rose ik begrijp best wat je bedoelt maar als een ieder het woord mag voeren in de kerkdienst dan wordt het op den duur een rommeltje als men niet uitkijkt.
Ook moeten we ons hoeden dat er geen verkondigingen gaan plaatsvinden van allerlei winden van leer.
Struktuur in het hele kerkgebeuren is nodig anders rommelt men maar wat aan.

Uiteraard kunnen we getuigen als we onderling bij elkaar komen en mogen we de Heere loven en prijzen en Zijn Evangelie verkondigen, maar in de kerk moet er orden van dienst zijn, zoals er ook in Jeruzalem een orde was in de tempel. De hoogeprister was degene die de orde moest handhaven en het Woord moest bedienen in de tempel.
Ook hieruit blijkt dat we met orde in de kerk gebaat zijn.

Het is alleen jammer dat wanneer een gemeente vacant is dat er dominees komen die anders nooit gevraagd worden, en waarvan toch ook een grote groep kerkgangers hem graag zien komen.
Daarom kijk ik nu al uit naar de kerkdienst van aanstaande zondag, ik hoop ook echt dat ik met zegen de kerk dan weer kan verlaten, waarvan ik eerlijk moet zeggen dat dit eigenlijk elke weeg zou moeten zijn maar dit zeker niet zo is. Dat zal wel aan mij liggen maar ik denk ook wel gedeeltelijk aan de dominee.
Plaats reactie