Zijn dromen bedrog?
Zijn dromen bedrog?
Over dromen wordt nogal vaag gedaan in christelijke kringen. Voorspellende dromen worden afgewezen. En zo er voorspellende dromen zijn, zijn deze van de duivel. Of heb ik het mis?
Is het uberhaupt verkeerd om in dromen te geloven?
[Veranderd op 18/11/02 door wpv]
Is het uberhaupt verkeerd om in dromen te geloven?
[Veranderd op 18/11/02 door wpv]
Het is vrij algemeen bekend dat dromen voortkomen uit het onderbewuste. Ik denk niet dat we er teveel waarde aan moeten hechten, maar het kan goed zijn om het serieus te nemen als de zelfde droom steeds terug komt. Ik bedoel hiermee dat als dromen uit het onderbewuste komen en je blijft dromen over hetzelfde, dan houdt dat misschien in dat je onbewust er veel aan denkt, en is het misschien handig om er ook bewust eens wat tijd aan te geven...
Normaliter komen alleen de dingen die we bewust hebben meegemaakt terug in onze dromen. Zodra dit andersom gebeurt is er sprake van een wonder.
Ongeveer hetzelfde als: normaal draait de zon vooruit. Wanneer de zon achteruit draait is er sprake van een wonder.
God kan dit natuurlijk wel gebruiken, maar dat is meer uitzondering dan regel. Hierbij zal de inhoud van een droom nooit strijdig zijn met de Bijbel.
Ongeveer hetzelfde als: normaal draait de zon vooruit. Wanneer de zon achteruit draait is er sprake van een wonder.
God kan dit natuurlijk wel gebruiken, maar dat is meer uitzondering dan regel. Hierbij zal de inhoud van een droom nooit strijdig zijn met de Bijbel.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik droom nogal eens dingen die ik helemaal niet heb meegemaakt.Origineel geplaatst door JGP
Normaliter komen alleen de dingen die we bewust hebben meegemaakt terug in onze dromen. Zodra dit andersom gebeurt is er sprake van een wonder.
Maar volgensmij hebben die dromen lang niet altijd een speciale betekenis of een bedoeling van God.
Een simpel voorbeeldje: Ik droomde eens dat ik op de maan liep.
Nou dat heb ik echt nooit gedaan!
(en er zit volgensmij ook geen bijzondere betekenis achter)
Verder ben ik best geïnteresseerd in dromen maar ik heb er eigenlijk niet veel verstand van of dingen over gelezen. Ik droom heel vaak en ook soms de gekste dingen. Weet iemand of dat ook aan je persoonlijkheid kan liggen? Dat hele rustige en kalme mensen minder dromen dat drukke en gestresste mensen?
Ik heb het idee van wel. Want als ik het druk heb droom ik ook veel meer dan wanneer ik het niet zo druk heb.
:o
In je dromen worden de dingen die je mee hebt gemaakt, bewerkt door je fantasie. Vaak ook in onmogelijke combinaties.
Dus, je hebt gelopen en je hebt de maan wel eens gezien. Zie daar, de ingredienten voor een spannende droom.
Misschien probeer je in je dromen wel grenzen te overschrijden waar je overdag tegenaan loopt.
Dus, je hebt gelopen en je hebt de maan wel eens gezien. Zie daar, de ingredienten voor een spannende droom.
Misschien probeer je in je dromen wel grenzen te overschrijden waar je overdag tegenaan loopt.
Pingpongbal, ik denk dat je dat inderdaad kunt stellen dat het te maken heeft met je persoonlijkheid.
Kalme mensen,die zich nooit ergens over druk maken zullen waarschijnlijk minder panische dromen hebben, dan mensen die altijd leeuwen en beren op de weg zien bij daglicht, laat staan als ze slapen...:-)
Kalme mensen,die zich nooit ergens over druk maken zullen waarschijnlijk minder panische dromen hebben, dan mensen die altijd leeuwen en beren op de weg zien bij daglicht, laat staan als ze slapen...:-)
Ik denk dat God best dromen kan gebruiken om iets duidelijk te maken aan Zijn mensen. Dat deed Hij in de Bijbel immers net zo goed, waarom nu niet meer? Maar ja, wij zijn alleen niet meer zo gebrand op het horen van Zijn stem, dat is denk ik meer het probleem. Hij praat wel met ons, en tegen ons, maar wij zijn niet geoefend in het horen van Zijn stem. Daarom denk ik dat we moeite hebben te ontdekken wat gewoon een droom is, en wat van God is, laat staan al die andere dingen die God gebruikt om Zijn mensen iets duidelijk te maken (zoals via andere mensen, op forums bijvoorbeeld)
En PingiePongieBallie, die droom van dat over de maan lopen moet je maar even met Appie21 bespreken, die zal meteen zeggen dat het je reinste onzin is, hahaha
En PingiePongieBallie, die droom van dat over de maan lopen moet je maar even met Appie21 bespreken, die zal meteen zeggen dat het je reinste onzin is, hahaha

Ik ben heel goed bevriend met iemand die veel droomt. Ze heeft psychische problemen en bezoekt ook een therapeut. Vaak kan ze aan de hand van haar dromen die ze met haar therapeut bespreekt een heel stuk verder komen in haar psychische problematiek. En dat werkt dus genezend.
Ik denk dat God gebruik maakt van dromen om mensen op (in ieder geval) het psychische vlak te genezen. De Heilige Geest geneest. En dat heeft niet alleen te maken met 'het overtuigen van zonden', maar ook met je totale toestand. Hoe gezonder we later de hemel binnenkomen, hoe beter.
Christenen schoffelen het belang van dromen in Goddelijke context veel te veel onder, vind ik. Voor God is het een belangrijk middel om direct en diep in ons door te dringen: het on(der)bewuste.
Dromen van satan zijn er ook wel, denk ik. Hoewel ik daar niet zeker van ben. Satan kan ons overdag wel beïnvloeden door onze aandacht te richten op iets wat we zien b.v. Maar volgens mij kan hij niet binnen ons denken of bewustzijn doordringen als we slapen. Hij heeft vaak tastbare dingen nodig om onze aandacht te krijgen.
Maar ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Groet,
David
Ik denk dat God gebruik maakt van dromen om mensen op (in ieder geval) het psychische vlak te genezen. De Heilige Geest geneest. En dat heeft niet alleen te maken met 'het overtuigen van zonden', maar ook met je totale toestand. Hoe gezonder we later de hemel binnenkomen, hoe beter.
Christenen schoffelen het belang van dromen in Goddelijke context veel te veel onder, vind ik. Voor God is het een belangrijk middel om direct en diep in ons door te dringen: het on(der)bewuste.
Dromen van satan zijn er ook wel, denk ik. Hoewel ik daar niet zeker van ben. Satan kan ons overdag wel beïnvloeden door onze aandacht te richten op iets wat we zien b.v. Maar volgens mij kan hij niet binnen ons denken of bewustzijn doordringen als we slapen. Hij heeft vaak tastbare dingen nodig om onze aandacht te krijgen.
Groet,
David
Ik denk dat de Satan zeker ook in je dromen kan binnendringen. Als hij op de dag je gedachten kan beïnvloeden, dan zal hij dat ook in je dromen kunnen.Origineel geplaatst door david
... Maar volgens mij kan hij niet binnen ons denken of bewustzijn doordringen als we slapen. Hij heeft vaak tastbare dingen nodig om onze aandacht te krijgen.
Groet,
David
Maar wanneer is nu een droom van God en wanneer van de satan?
Wat te doen als je in je droom iemand dood slaat?
Dat het niet goed is staat vast maar hoe hou je dat tegen? Je kan er wel om bidden natuurlijk, maar als het dan toch nog gebeurt dat je in je dromen andere mensen haat en iets aan doet, ben je daar dan zelf verantwoordelijk voor? Het gaat toch buiten je bewustzijn om?
(Het voorbeeld van iemand doodslaan is natuurlijk aan te vullen met vele andere voorbeelden van verkeerde dromen.)
Dat het niet goed is staat vast maar hoe hou je dat tegen? Je kan er wel om bidden natuurlijk, maar als het dan toch nog gebeurt dat je in je dromen andere mensen haat en iets aan doet, ben je daar dan zelf verantwoordelijk voor? Het gaat toch buiten je bewustzijn om?
(Het voorbeeld van iemand doodslaan is natuurlijk aan te vullen met vele andere voorbeelden van verkeerde dromen.)
Kan Satan het niet gebruiken om ons neer te halen?
denk dan maar aan het avondmaals formulier: en zo wij somtijds door zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij toch niet aan de genade vertwijfelen...
Ik denk dat het goed is om God te bidden om je ook in je slaap te bewaren voor de zonden...
En misschien hebben we toch meer haat in ons dan we zelf zouden denken...
denk dan maar aan het avondmaals formulier: en zo wij somtijds door zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij toch niet aan de genade vertwijfelen...
Ik denk dat het goed is om God te bidden om je ook in je slaap te bewaren voor de zonden...
En misschien hebben we toch meer haat in ons dan we zelf zouden denken...
Ik vind dromen altijd wel interessant, maar meestal zijn het dingen die ik heb meegemaakt, of waar ik mij druk om maak.
Freud heeft het onderbewuste bedacht, of het wel of niet bestaat is nogal onduidelijk omdat je het over iets als de geest hebt dat erg moeilijk onderzocht kan worden omdat je niks concreets kan meten. Dat is sowieso met dromen, voor zover ik weet is er geen wetenschappelijke verklaring voor de inhoud van dromen. Maar ik denk wel dat je dingen van de dag verwerkt, met een grote portie fantasie..
Freud heeft het onderbewuste bedacht, of het wel of niet bestaat is nogal onduidelijk omdat je het over iets als de geest hebt dat erg moeilijk onderzocht kan worden omdat je niks concreets kan meten. Dat is sowieso met dromen, voor zover ik weet is er geen wetenschappelijke verklaring voor de inhoud van dromen. Maar ik denk wel dat je dingen van de dag verwerkt, met een grote portie fantasie..
Omtrent bewust dromen en onbewust dromen, ik heb het één keer meegemaakt dat ik bewust werd van het geen ik aan het dromen was, vanaf dat moment kon ik bewust een richting geven aan de droom.
Maar dit was maar van korte duur.
Waar het vandaan komt ?
Het onbewuste is mijn overtuiging, maar dat het ook van buitenaf geinspireerd kan worden sluit ik niet uit.
Maar dit was maar van korte duur.
Waar het vandaan komt ?
Het onbewuste is mijn overtuiging, maar dat het ook van buitenaf geinspireerd kan worden sluit ik niet uit.