Popversie moet psalmen redden

tukkertje
Contacteer:

Popversie moet psalmen redden

Bericht door tukkertje »

Een nieuwe berijming en popmelodieën moeten zorgen dat de eeuwenoude psalmen ook buiten kerkdiensten gezongen blijven worden. Een groep van twintig popcomponisten, dichters, vertaalwetenschappers en kenners van het Hebreeuws gaat aan de slag met 150 psalmen.

De groep werkt onder de noemer Psalmen voor Nu aan nieuwe woorden en nieuwe muziek voor de bijbelse psalmen. Dat hebben de initiatiefnemers dinsdag aangekondigd.

De initiatiefnemers maken zich zorgen over het feit dat de psalmen in de gangbare berijmingen met hun plechtige taal en gedragen melodieën steeds minder mensen aanspreken. Dat ligt volgens hen niet aan de oorspronkelijke tekst. ,,Een liedboek waaruit al millennia lang gezongen wordt, kan niet ineens in vijftig jaar zijn waarde verliezen.''

De medewerkers van Psalmen voor Nu komen volgens initiatiefnemer Rien van den Berg, dichter en journalist van het Nederlands Dagblad, uit verschillende kerken, van de Rooms-Katholieke Kerk tot de orthodox-protestantse Gereformeerde Gemeenten. De groep wil zich echter aan geen enkele kerk of organisatie binden. Hun streven is dan ook niet dat het eindresultaat, in de vorm van een boek en een cd, een officiële kerkelijke status krijgt.

,,We zijn al lang blij als het zijn weg vindt in jongerenvieringen, bijbelstudiegroepen en jeugdkampen.'' De initiatiefgroep wil een hedendaagse vertaling zonder ,,kerk- en kanseltaal'' combineren met melodieën ,,in de traditie van de singer-songwriters van de 20e en 21e eeuw'', aldus de aankondiging. Daardoor moeten de psalmen weer in hun ,,oorspronkelijke directheid'' gaan leven.

Wat vinden jullie hiervan??

tukkertje
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Zeg er ff bij dat het uit het RD is (ja toch?) Anders denken we dat het jouw visie is! ;)

Pim.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Tja ?

Eerlijk gezegd vind ik dat er niet "gerommeld" moet worden aan de psalmen Het gevaar bestaat denk ik dat de teksten dusdanig aangepast worden (om het beter of soepeler te laten klinken)
dat de oorsprong verwaterd.

Psalmen zijn nu eenmaal kerkelijk en plechtig

En aan de andere kant is toch ook wel weer een goede promotie en wie weet kan het de kerkgang bevorderen

Dus
enerzijds zeg nee en anderzijds ja...(blijft lastig dus)

groet
parsifal

Bericht door parsifal »

Een nieuwe berijming kan waarschijnlijk voor de getrouwheid aan de tekst niet zo veel kwaad, omdat men qua rijm tegenwoordig minder hoge eisen stelt.

Ik ben benieuwd hoe psalm 137 opnieuw berijmd zal worden, van de eerste verzen ken ik al een engelse versie, waar stijl en inhoud niet zo overeen komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Kislev

Bericht door Kislev »

Zou, echt wel heel benieuwd zijn hoe dat klinkt. Loop je op straat te fluiten, zegt iemand: hé, ben jij fan van Tom Jones. Nee, zeg je dan, dat was psalm 150 :D:,

Voor de kerken is het natuurlijk onzin. Maar het initiatief is opzich wel 'grappig'. Alhoewel we het denk ik nooit te horen krijgen hoe het klinkt omdat dit project wel eens een stille dood kon sterven.

Maar jullie weten dat de melodie van "Een vaste burcht is onze God" ook één of ander straatlied is geweest? Luther vond namelijk dat niet alleen de wereld de leuke melodieen mocht hebben.
strik

Bericht door strik »

Ja Bart,

En dan te bedenken dat de vertaling van de psalmen die 'jullie' gebruiken van de hand van Ida Gerhardt zijn (in ieder geval die uit de eerste Willibrord Bijbel, die ook in de kloosters wordt gebruikt).

En berijming? Wij zingen geen berijmde psalmen. Als de melodie eenvoudig wordt gehouden, dan kun je gewoon de oorspronkelijke tekst zingen. Dan doe je dus helemaal niets geweld aan!
Olli

Bericht door Olli »

Popversie moet de psalmen redden??:$:$:$
Nee dat hoeft van mij nou absoluut niet.
Rinie

Bericht door Rinie »

Ha liederen,

Een popversie zal de psalmen niet redden, tenminste, dat verwacht ik niet. Naar mijn idee hebben de geneefse melodieën voldoende slagvaardigheid om te overleven. Klassieke muziek houdt het ook nog steeds uit (zie de Kruidvat).
Dat neemt niet weg, dat veel jongeren er niet over peinzen om in d'r vrije tijd een psalmvers te zingen, terwijl popverzen, maar ook opwekkingsliederen, wel gezongen worden.

Omdat men niet een officiële status op het oog heeft, heb ik het idee dat ik er niet erg op tegen ben ofzo. Een aantal opwekkingsliederen (best wel veel volgens mij), ook een aantal waar ik inhoudelijk geheel achter durf te staan, komt rechtstreeks van een gospelartiest. Doorgaans is deze muziekstijl niet mijn smaak, maar ik heb ook niet het idee dat er veel reden is om er op tegen te zijn. Veel weerstand tegen nieuwe muziekvormen berust vooral op conservatisme.
En wat de inhoud betreft, zoals de groep al aangaf kuinnen ze vrijer omgaan met de tekst dan in de huidige versie mogelijk is, waardoor dichter bij de brontekst gebleven kan worden. Hoewel, als ik het voorbeeld las, dat in het RD opgenomen was, gunnen ze zichzelf soms toch wel redelijk wat vrijheid:

[align=center]Ik kijk omhoog naar de hoge bergen: [/align]
[align=center]Waar komt mijn hulp vandaan?[/align]
[align=center]Mij helpt de Heer die aarde en hemel[/align]
[align=center]Die alles heeft gemaakt[/align]
[align=center]Hij staat niet toe dat je voet zal zwikken[/align]
[align=center]Hij is niet ingedut,[/align]
[align=center]Hij dommelt niet, valt zeker niet in slaap[/align]
[align=center]Die Israël bewaart.[/align]

Het klinkt niet heel verkeerd, maar we zullen het maar op het eindresultaat 'beoordelen'. In elk geval, tegen die tijd zou ik graag het geheel een keer horen of lezen.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Psalmen redden??

Ze verknallen de inhoudt van de psalmen.. Ze verminken zo de psalmen.. Ze spotten zo met de psalmen.. Jammer, jammer...

Sorry, ik zie het niet anders dan een raadslag van de duivel!!

Popmuziek op een godsdienstige manier, dat hebben ze uitgevonden in de hel...

Matthijs
limosa

Bericht door limosa »

Te verschrikkelijk voor woorden . . .

God wordt ont-eerd en de duivel lacht
jacob

Bericht door jacob »

NIet doen inderdaad. Ben het helemaal mee eens dat God op deze manier word onteerd. Als je op die manier de jeugd bij de kerkwil houden is dat toegeven aan de wereldsgezindheid. Je hebt de slag dan allang verloren als je dit middel wil gebruiken.

[Aangepast op 21/5/03 door jacob]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik denk niet dat je het woord pop direct moet linken met duivel/satan. Hiermee wordt toch "gewoon" een populaire versie van de psalmen bedoelt?

Ik sta hier wel voor open hoor (ik denk zowieso dat je initiatieven niet van te voren moet afschieten)! Absoluut. De psalmen zoals wij ze zingen zijn toch ook deels traditie gebonden?! Volgens mij gingen ze in Israel heel anders om met muziek, die daarentegen ook tot eer van God was! Als ik het zwart-wit zeg is in onze tijd eigenlijk alleen het orgel een instrument wat werkelijk tot Gods eer is. In de meeste reformatorische kerkgenootschappen is dat het enige toegestane instrument tijdens de eredienst. Wellicht is dit een andere discussie, maar ik bedoel hiermee te duiden dat we niet direct TEGEN moeten zeggen op zoiets. Laten we het maar even afwachten in plaats van afschieten. Wellicht komen er prachtige liederen uit om thuis in het gezin of op verenigingsavonden te zingen. We zingen naast de psalmen toch diverse geestelijke liederen? Het zou nooit mijn bedoeling zijn de psalmen in de eredienst te vervangen, maar dat is ook de bedoeling niet van deze groep.

Trouwens, wat kletsen we eigenlijk. Weten jullie dat onze psalmen ook op popliedjes (populaire liederen) uit die tijd zijn geschreven? Dat was makkelijk want dan kenden de mensen de melodie al..................!

Broederlijke groet,
Pim.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik ben ook van mening dat je niet op voorhand nee moet zeggen. Ben er wel op tegen als er in de teksten gesneden gaat worden.
Denk niet direct dat het duivels is zoals hier gesuggereerd wordt. Ligt er natuurlijk wel aan welke muziek er onder geschreven wordt. Als het een psalmversie op basis van bv house , of hardrock muziek wordt, dan kan het NOOIT tot Gods eer zijn.
Wat betreft de instrumenten verwijs ik iedereen naar psalm 150.

Hier wordt een verscheidenheid aan instrumenten genoemd om de Heere te loven.

Looft God, met bazuingeklank;
Looft Hem, met de harp en luit;
Looft Hem, met de trom en fluit;
Looft Hem, op uw blijde snaren;
Laat zich 't orgel overal
Met het klinkend cimbelspel,
Looft Hem, op het schel metaal
Van de vrolijke cimbaal

Dus om alleen het orgel te zeggen is te kort door de bocht.

tukkertje
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje

Wat betreft de instrumenten verwijs ik iedereen naar psalm 150.

Hier wordt een verscheidenheid aan instrumenten genoemd om de Heere te loven.

Looft God, met bazuingeklank;
Looft Hem, met de harp en luit;
Looft Hem, met de trom en fluit;
Looft Hem, op uw blijde snaren;
Laat zich 't orgel overal
Met het klinkend cimbelspel,
Looft Hem, op het schel metaal
Van de vrolijke cimbaal

Dus om alleen het orgel te zeggen is te kort door de bocht.

tukkertje
Helemaal met je eens, maar ik wilde met mijn zwart-wit opmerking (orgel) aangeven hoe er in de praktijk mee omgegaan wordt!! Het is natuurlijk vaag dat men een orgel eerbiediger vindt als een gitaar (blijde snaren). In Schotland denkt men weer anders over orgels als ik het goed heb.......

Groeten,
Pim.
roseline

Bericht door roseline »

Zolang er zoveel mogelijk bij de oorspronkelijke tekst gebleven wordt, vind ik wat vlottere melodieën met een vleugje 'pop' voor de psalmen zéker geen slecht idee :)

In het oude testament werd er veel gebruik gemaakt van verschillende instrumenten - bijvoorbeeld de trom en het schel metaal (gecombineerd = het hedendaagse drumstel?) - nu, ik hou wel van een beetje 'beat'...

Aangezien er vroeger ook gedanst werd op deze muziek... vrólijk gedanst, zoals David voor de ark, dan mogen de melodieën dus wel enige 'aanzet tot meebewegen' en 'ritme' bevatten :)

Groetjes, Rose.
Plaats reactie