mag een ds. modder gooien naar zijn hoorders
-
mag een ds. modder gooien naar zijn hoorders
Wij hebben bezwaar tegen zijn prediking, deze prediking is niet zoals we gewend zijn van o.a. ds. Lamain. We hebben onze bezwaren bekendbaar gemaakt en nu krijgen we antwoordt via de kansel.. o.a. het zijn aanvallen van de satan zegt de dominee.. is dit de weg....?
Re: mag een ds. modder gooien naar zijn hoorders
Als ik de topictitel lees is mijn antwoord: Neen, nooit en te nimmer.de zuivere leer schreef:Wij hebben bezwaar tegen zijn prediking, deze prediking is niet zoals we gewend zijn van o.a. ds. Lamain. We hebben onze bezwaren bekendbaar gemaakt en nu krijgen we antwoordt via de kansel.. o.a. het zijn aanvallen van de satan zegt de dominee.. is dit de weg....?
Maar, vriend of vriendin, verklaar u nader.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Je moet met de kritiek niet naar de dominee, maar naar de ouderlingen gaan...de zuivere leer schreef:Wij hebben bezwaar tegen zijn prediking, deze prediking is niet zoals we gewend zijn van o.a. ds. Lamain. We hebben onze bezwaren bekendbaar gemaakt en nu krijgen we antwoordt via de kansel.. o.a. het zijn aanvallen van de satan zegt de dominee.. is dit de weg....?
(niet dat die de kritiek noodzakelijk beter zullen behandelen)
en, over de modder gesproken: terug gooien, joh.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
ja, naar de ouderlingen gaan heeft geen zin die zijn het helemaal met de dominee en de prediking eens, Ze gaan allemaal zo boos kijken joh....
We laten de modder maar thuis.....
We laten de modder maar thuis.....
Als het om de zuivere leer gaat krijg je snel boze gezichten. Hoort er bij denk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
-
Wat moeten we hieraan doen?
Maar wat bedoelt de topicstarter nu concreet.
Gaat het over geestelijke zaken?
Of over de "buitenkant".
Anyway, in een ander topic is al genoemd, gaat het over preken of steken?
Steken mag nimmer.
Dat is vaak gericht tegen personen, en dat mag niet via de kansel worden gedaan.
Gaat het over geestelijke zaken?
Of over de "buitenkant".
Anyway, in een ander topic is al genoemd, gaat het over preken of steken?
Steken mag nimmer.
Dat is vaak gericht tegen personen, en dat mag niet via de kansel worden gedaan.
-
Het gaat over de geestelijke zaken. Ik moet me voort slepen naar de kerk.... Er wordt niet meer gepreekt als vroeger. Maar in ieder kerkverband is er wel wat.... dus ik weet niet waar ik het zondags zoeken moet.. ik denk dat ik met een boekje in een hoekje terecht komt.. boekjes van Lamain, Mieras, Straalen enz.
Dit is toch in en in triest als je zo tegen iedere zondag opziet..
Dit klinkt als Knielen op....
Ergert u niet, verwondert u slechts.
-
BoCo schreef:Dit klinkt als Knielen op....
Hoe bedoel je..
...wordt niet meer gepreekt als vroeger...
...boekje in een hoekje terecht komt..
...boekjes van Lamain, Mieras, Straalen enz....
...boekje in een hoekje terecht komt..
...boekjes van Lamain, Mieras, Straalen enz....
Ergert u niet, verwondert u slechts.
- MarthaMartha
dat klopt... dat is enorm triest.de zuivere leer schreef:Het gaat over de geestelijke zaken. Ik moet me voort slepen naar de kerk.... Er wordt niet meer gepreekt als vroeger. Maar in ieder kerkverband is er wel wat.... dus ik weet niet waar ik het zondags zoeken moet.. ik denk dat ik met een boekje in een hoekje terecht komt.. boekjes van Lamain, Mieras, Straalen enz.
Het is jammer als een kerk meent alleen de zuivere leer in pacht te hebben en daarom niet in gesprek wil gaan. Ik vind het ook jammer als iemand zichzelf 'de zuivere leer' noemt. Het klinkt niet alsof er veel ruimte in zit om bij te leren, dingen bij te stellen, het klinkt ook als overtuigd van eigen gelijk, dan zit er misschien van beide kanten wat te weinig ruimte om te praten?
Ik weet er te weinig van. Ik weet wel wat het is om je eigen brieven zondags vanaf de preekstoel weerlegd te krijgen in niet vriendelijke bewoordingen... Bidden voor je tegenstanders... én telkens weer voor jezelf: "Heere, zie of er bij mij een schadelijke weg is, leidt mij op de eeuwige weg".
En zoeken, niet met eigen visie en zelf gekozen boeken thuis gaan zitten, maar de onderlinge bijeenkomsten zoeken. Niet aan de hand van bekende predikers, niet aan de hand van de preken van vroeger, maar aan de hand van Gods Woord. Zoeken waar Zijn Woord verkondigd wordt!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Beste zuivere leer,
Ik heb je eerste posting eens goed bestudeerd en daaruit concludeer ik het volgende:
1. Het gaat over de Gereformeerde Gemeente...
2. ... met een eigen predikant...
3. ... die niet zo preekt als ds. W.C. Lamain (1904 - 1984).
4. Je hebt bezwaren tegen de prediking, omdat deze niet gelijk is aan die van o.a. ds. Lamain.
5. Je bent met deze bezwaren naar de dominee gegaan, of hebt ze per brief kenbaar gemaakt.
6. Je denkt antwoord te krijgen via de kansel op je bezwaren.
7. Dit noem je 'gooien met modder'.
Volgens mij heb ik je punt zo goed samengevat.
Mag ik je wat denkwerk meegeven?
- Wat fijn dat de dominee niet preekt zoals je gewend bent. De prediking staat op het snijvlak van hel en hemel. Stel je voor dat je daaraan zou wennen. Kennelijk hoor je dingen die je raken, weliswaar in negatieve zin, maar toch...
- Heb je biddend, het Woord onderzoekend, je afgevraagd of je misschien zelf niet goed luistert?
- Moet een predikant preken zoals ds. Lamain, of zoals het Woord zelf spreekt?
- Kan het zijn dat de dominee zich niet begrepen voelt en zich door kritiek onheus bejegend voelt en daarom niet rechtsstreeks antwoord geeft? (Hoewel dat wel zou moeten, vind ik!)
- Heb je je weleens afgevraagd waarom je eigenlijk naar de kerk gaat? Wil je dat het Woord jou klem zet, zodat je er niet meer onderuit kunt, zodat je neergemaaid wordt in je eigen rechtzinnigheid en dode orthodoxie? Of wil je elke zondag horen hoe God een mens bekeert? (En vervolgens uit de kerk koffie met gebak etend vaststellen dat de dominee het Woord weer recht gesneden heeft en dat hij het weer eens goed gezegd heeft...)
- Je bent lid van de GG. Ik neem aan dat je dan ook de Saambinder leest. Lees dan uit het nummer van deze week eens de laatste alinea's van het interview met ds. J.W. Verweij. (Helaas: hij preekt ook niet als ds. Lamain.)
Ik heb je eerste posting eens goed bestudeerd en daaruit concludeer ik het volgende:
1. Het gaat over de Gereformeerde Gemeente...
2. ... met een eigen predikant...
3. ... die niet zo preekt als ds. W.C. Lamain (1904 - 1984).
4. Je hebt bezwaren tegen de prediking, omdat deze niet gelijk is aan die van o.a. ds. Lamain.
5. Je bent met deze bezwaren naar de dominee gegaan, of hebt ze per brief kenbaar gemaakt.
6. Je denkt antwoord te krijgen via de kansel op je bezwaren.
7. Dit noem je 'gooien met modder'.
Volgens mij heb ik je punt zo goed samengevat.
Mag ik je wat denkwerk meegeven?
- Wat fijn dat de dominee niet preekt zoals je gewend bent. De prediking staat op het snijvlak van hel en hemel. Stel je voor dat je daaraan zou wennen. Kennelijk hoor je dingen die je raken, weliswaar in negatieve zin, maar toch...
- Heb je biddend, het Woord onderzoekend, je afgevraagd of je misschien zelf niet goed luistert?
- Moet een predikant preken zoals ds. Lamain, of zoals het Woord zelf spreekt?
- Kan het zijn dat de dominee zich niet begrepen voelt en zich door kritiek onheus bejegend voelt en daarom niet rechtsstreeks antwoord geeft? (Hoewel dat wel zou moeten, vind ik!)
- Heb je je weleens afgevraagd waarom je eigenlijk naar de kerk gaat? Wil je dat het Woord jou klem zet, zodat je er niet meer onderuit kunt, zodat je neergemaaid wordt in je eigen rechtzinnigheid en dode orthodoxie? Of wil je elke zondag horen hoe God een mens bekeert? (En vervolgens uit de kerk koffie met gebak etend vaststellen dat de dominee het Woord weer recht gesneden heeft en dat hij het weer eens goed gezegd heeft...)
- Je bent lid van de GG. Ik neem aan dat je dan ook de Saambinder leest. Lees dan uit het nummer van deze week eens de laatste alinea's van het interview met ds. J.W. Verweij. (Helaas: hij preekt ook niet als ds. Lamain.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dat laatste is zeker waar.de zuivere leer schreef:Het gaat over de geestelijke zaken. Ik moet me voort slepen naar de kerk.... Er wordt niet meer gepreekt als vroeger. Maar in ieder kerkverband is er wel wat.... dus ik weet niet waar ik het zondags zoeken moet.. ik denk dat ik met een boekje in een hoekje terecht komt.. boekjes van Lamain, Mieras, Straalen enz.
Maar hoe komt dat?
In welke zin wijken de huidige predikaties af van de preken die de door jou genoemde predikanten uitspraken.
Als je ons om een mening vraagt middels dit topic, mag ik je toch vragen om een concrete vraagstelling?
En waarom heb je deze nickname gekozen?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Je moet om liefde bidden, zuivere...de zuivere leer schreef:Het gaat over de geestelijke zaken. Ik moet me voort slepen naar de kerk.... Er wordt niet meer gepreekt als vroeger. Maar in ieder kerkverband is er wel wat.... dus ik weet niet waar ik het zondags zoeken moet.. ik denk dat ik met een boekje in een hoekje terecht komt.. boekjes van Lamain, Mieras, Straalen enz.
Liefde voor God, in de eerste plaats...
Liefde voor Zijn dienst...
Liefde voor je broeders en zusters in Christus...
En ootmoedig tot God komen, dat Hij je nog vertroosten wil
En ondertussen het samenkomen niet verzaken.
En als je de ware leer niet in je kerk tegenkomt, dan een kerk zoeken die het dichtste bij de Waarheid zit.
Maar nooit en te nimmer thuis blijven zitten. Dat is Gods geboden en Zijn kerk verachten!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.