"Zwaar" of "licht"? Maakt het je geloof

Plaats reactie
Breekijzertje

"Zwaar" of "licht"? Maakt het je geloof

Bericht door Breekijzertje »

Een 'breekje' van Breekijzertje
WSO

Bericht door WSO »

Zo'n vraag is eigenlijk niet te beantwoorden. Zelf ben je 'licht' of 'zwaar' en heb je van de andere partij hooguit een bepaald beeld.

Ik zal een voorzet doen.
Licht wil zeggen: De Heere Jezus is gestorven voor zondaren. Ik ben een zondaar. Hij is voor mij gestorven. Een leven vol dankbaarheid, als het goed is.

Zwaar wil zeggen: Ja, maar dat gaat zo maar niet. Eerst moet je het lijden van de Heere Jezus dunnetjes overdoen. Je moet van God verlaten zijn, niet meer weten hoe je zalig kunt worden en pas dan komt Hij in beeld als noodzakelijke Middelaar.

Advies van mijn kant: wordt licht, want dan ben je blij en een vrolijk bijbellezer. Houdt echter de zware mogelijkheid open, want het is altijd mogelijk dat het toch zwaar moet, maar dat komt vanzelf. Dat is namelijk de lichte kant van de zware kant. Alles wordt je gegeven. Wat dat betreft hebben de lichten het zwaarder. Die moeten geloven, maar day doen ze lichter, gemakkelijker.
pa pinkelman

Bericht door pa pinkelman »

Precies,
Zwaar en licht is meestal de qualificatie die aan een persoon gegeven wordt en niet een eigenschap van de persoon zelf. Veelal is de preciese inhoud nog afhankelijk van het kerkverband waarin men groot is gebracht.

Die defenities die u geeft, zijn er een van de velen, al draait dit wel om de kern. Veelal zullen die defenities draaien om tradities en de kwalificatie van de "toe-eigening van het heil".

Concreet denk ik dat u kunt zeggen dat zwaar en licht het geloof wezenlijk niet veranderen. Hooguit uw eigen beleven van dat geloof.

Ik hoorde pas een mooie uitspraak. Links en rechts wordt ook wel eens gebruikt als synoniem voor zwaar en licht. Deze predikant zei: of je nu links of rechts van het kruis van Christus staat, je zult allebei naar het midden toe moeten vallen.

Inderdaad!

Met vriendelijke groet,
Pa Pinkelman
jacob

Bericht door jacob »

Zwaar wil zeggen: Ja, maar dat gaat zo maar niet. Eerst moet je het lijden van de Heere Jezus dunnetjes overdoen.
Oef, ik denk dat niet veel "zware" het hier mee eens zullen zijn. Juist omdat God alles heeft volbracht hoeven wij niets te doen. Zoals de "zware" het zeggen. Goede werken worden gedaan uit dankbaarheid.

Ik hoorde pas een mooie uitspraak. Links en rechts wordt ook wel eens gebruikt als synoniem voor zwaar en licht. Deze predikant zei: of je nu links of rechts van het kruis van Christus staat, je zult allebei naar het midden toe moeten vallen.
helemaal mee eens!!
WSO

Bericht door WSO »

Goede werken staan ook in het stuk van de dankbaarheid. Da's niet per definitie 'zwaar'.

Dat 'overdoen' zie ik toch wel zo. Men zegt dan: de Middelaar heeft zwaar moeten lijden om der zonden wil. Denk nu niet dat de wedergeboorte kan zonder dat het er diep doorgaat. Die twee zaken worden verbonden.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik ben de laatste jaren wel wat zwaarder geworden, maar dat heeft geen invloed op mijn geloof. Vooral dat buikje he......

En Ik probeer een beetje een licht te zijn in de wereld, maar moet eerlijk toegeven dat ik er vaak nix van bak.....
jacob

Bericht door jacob »

WSO,

Hebben wij dan een God die niet volledig heeft genoeg gedaan? Hij verwacht van ons geen medwerking. Ik denk dat we wel het zelfde bedoelen. Maar ik zou niet de indruk wilen wekken dat je met God moet meewerken om te helpen. God heeft jou en mijn goede werken niet nodig. Hij vindt redenen uit zichzelf. Gelukkig maar want we zijn tot niets goeds instaat.

Niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader hem trekke.

er is dus niets anders nodig toch?
Plaats reactie