Drie afsnijdingen...

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door refo »

jvdg schreef:Marnix, ik wil jou niet persoonlijk aannspreken, maar vaak bekruipt me het gevoel dat je de Waarheid wil ombuigen naar jouw eigen menselijke inzicht, waarbij je jezelf "overeind" kan houden.

Die Hem nederig valt te voet,
Zal van Hem zijn wegen leren.
Het valt me op dat de berijmde psalmregels heel andere dingen zeggen dan de bijbel.
Hij zal den zachtmoedigen Zijn weg leren, staat er werkelijk.

Zachtmoedig is marnix zeker wel. Onverdroten en nooit beledigd blijft hij argumenteren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door jvdg »

artistiek schreef: We bidden toch niet voor niets dagelijks: verlos ons van de boze...
Ja!

Maar, bidden we daar echt om, als we worden geplaagd door wat dan ook.....?
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door artistiek »

jvdg schreef:
artistiek schreef: We bidden toch niet voor niets dagelijks: verlos ons van de boze...
Ja!

Maar, bidden we daar echt om, als we worden geplaagd door wat dan ook.....?
Bidden we echt 'leidt ons niet in verzoeking' en vervolgens met 160 over de snelweg te gaan rijden om nog op tijd hier of daar te zijn...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door jvdg »

refo schreef:
jvdg schreef:Marnix, ik wil jou niet persoonlijk aannspreken, maar vaak bekruipt me het gevoel dat je de Waarheid wil ombuigen naar jouw eigen menselijke inzicht, waarbij je jezelf "overeind" kan houden.

Die Hem nederig valt te voet,
Zal van Hem zijn wegen leren.
Het valt me op dat de berijmde psalmregels heel andere dingen zeggen dan de bijbel.
Hij zal den zachtmoedigen Zijn weg leren, staat er werkelijk.

Zachtmoedig is marnix zeker wel. Onverdroten en nooit beledigd blijft hij argumenteren.
Volkomen met je eens refo, maar (alweer maar), die zachtmoedigheid is niet altijd datgene wat aansluit bij.....

Maar ik wil en mag niet oordelen.

Laat ons Marnix respectvol antwoorden en behandelen.

Maar ik wil anderzijds ook Marnix vragen begrip op te brengen voor de mening en gedachtengang voor de doelgroep van dit forum.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door freek »

jvdg schreef:
refo schreef:
jvdg schreef:Marnix, ik wil jou niet persoonlijk aannspreken, maar vaak bekruipt me het gevoel dat je de Waarheid wil ombuigen naar jouw eigen menselijke inzicht, waarbij je jezelf "overeind" kan houden.

Die Hem nederig valt te voet,
Zal van Hem zijn wegen leren.
Het valt me op dat de berijmde psalmregels heel andere dingen zeggen dan de bijbel.
Hij zal den zachtmoedigen Zijn weg leren, staat er werkelijk.

Zachtmoedig is marnix zeker wel. Onverdroten en nooit beledigd blijft hij argumenteren.
Volkomen met je eens refo, maar (alweer maar), die zachtmoedigheid is niet altijd datgene wat aansluit bij.....

Maar ik wil en mag niet oordelen.

Laat ons Marnix respectvol antwoorden en behandelen.

Maar ik wil anderzijds ook Marnix vragen begrip op te brengen voor de mening en gedachtengang voor de doelgroep van dit forum.
Marnix brengt vaak heel reformatorische gedachten naar voren hoor. Gedachten die bij 'ons' wel eens wat ondergesneeuwd zijn geraakt. Verder moet hij zichzelf maar verdedigen :)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:Gods volk is verlost MAAR NIET VAN HET LICHAAM DER ZONDE!!! Tot de dood blijven ze hun oude mens omdragen.
Klopt. En tegelijkertijd zijn ze er van bevrijd. We blijven tot de dood de oude mens meedragen in die zin, dat we zondigen. En tegelijkertijd zijn we dood voor de zonde! En dat mis ik. Die nuance, aan de ene kant wel zondig, aan de andere kant door voor de zonde, bevrijd van de zonde. Hoe dat kan? Niet omdat wij nu uit onszelf zonder zonde zijn, absoluut niet. Maar door Christus zijn we voor God wel zonder zonde, omdat Hij de zonde vergeeft en wegdoet. De schuld is betaald dus we zijn geen schuldenaren meer voor God. Door Hem. Daarom kan Johannes ook schrijven dat wie in Hem is, niet zondigt.

Dan wordt de tendens heel anders.De Bijbel zegt niet: Je blijft tot de dood je oude mens omdragen. Hij zegt: U hebt de oude mens met zijn praktijken afgelegd. Dat is het tegenovergestelde van "de oude mens omdragen".

9 Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, 10 en de nieuwe aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper, 11 waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus.
Marnix, stop maar. Je blijft je eigen verhaaltjes herhalen. Het is een grondpunt van de gereformeerde leer en van de Bijbel dat de mens de zonde om blijft dragen. DEnk maar aan de "komma-preek" van Kohlbrugge. Dat we ten aanzien van God een verzoende betrekking hebben is zeker waar maar heel wat anders. Dat heeft niets met andere tendenzen te maken.
Zoals ik heb aangegeven zegt de Bijbel beiden, en dat heb ik aan de hand van de Bijbel ook geprobeerd aan te tonen. Waarom heb je het toch over eigen praatjes, ik citeer de Bijbel waarin staat dat we de oude mens en haar praktijken hebben afgelegd. Ik ga niet vierkant tegen je in hoor, mocht je dat denken, ik nuanceer je reactie alleen door aan te geven dat als je zegt: "We blijven de oude mens ons hele leven omdragen" dat de Bijbel ook wat anders zegt, dat we de oude mens hebben afgelegd. Daarom begon ik mijn posting met: Klopt, en tegelijk...... Ik wilde er iets aan toevoegen. Ik stemde dus in dat de mens zondig is en dat ook blijft tot zijn dood, en dat hij tegelijkertijd om Christus volkomen vergeven en dus zondeloos voor God mag staan. Dat is volgens mij helemaal in de lijn van Kohlbrugge, die juist zo van door die enorme tegenstelling onder de indruk was en dat vaak sterk benadrukte.
jvdg schreef:
jvdg schreef:Marnix, ik wil jou niet persoonlijk aannspreken, maar vaak bekruipt me het gevoel dat je de Waarheid wil ombuigen naar jouw eigen menselijke inzicht, waarbij je jezelf "overeind" kan houden.

Die Hem nederig valt te voet,
Zal van Hem zijn wegen leren.
Jvdg, ik heb begrip voor de meningen hier, maar probeer ook altijd de Bijbel er naast te leggen. Soms ga ik dan tegen dingen in, soms wil ik dingen aanvullen of nuanceren. Ik probeer dat altijd met de Bijbel te doen om niet mezelf te laten spreken maar de Bijbel. Natuurlijk hebben we een ietwat verschillende achtergrond, dat bepaalt ook ongetwijfeld mijn visie, zoals dat bij iedereen wel is. En die verschillende invalshoeken maken het leerzaam, zo ontdek ik hier regelmatig nieuwe dingen. Ik hoop dat dat wederzijds is. Ik waardeer de postings hier dan ook zeker, denk niet dat ik, omdat ik op dingen inga en soms er tegenin ga, ik dingen niet zou waarderen.

Verder bedankt voor je reactie, ik weet dat die uit je hart komt en met liefde gepost is. En de oproep ons door God te laten onderwijzen kan nooit te vaak klinken, we moeten altijd waken voor subjectiviteit en dingen in je eigen straatje willen passen. Ook bedankt voor alle bijval die daarna kwam, maar ik heb geen moeite met deze reactie hoor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door speranza »

Zonderling schreef: :)
Mijn excuses voor de gechargeerde toon.
Het bezwaar richtte zich vooral op een aanmeten van een heiligmaking die enkel stilzit zonder een bevindelijke kennis van de rechtvaardiging. Eén en ander kwam over als een veronderstelde rechtvaardiging op grond van gevoelens en geconcludeerde wedergeboorte zonder geloof en zonder nochtans te kennen.
Ik blijf erbij dat het nochtans van het geloof weet verlost te zijn. Ondanks de zonden die dagelijks opspelen en een verschrikkelijke strijd opleveren. Desondanks zijn we overwinnaar in Hem. Volharding tot het einde toe. Uitzien! Dat is een kenmerk dat bij geloof hoort. Hopelijk is ieder het daarmee eens.
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door speranza »

refo schreef: Die Hem nederig valt te voet,
Zal van Hem zijn wegen leren.

Het valt me op dat de berijmde psalmregels heel andere dingen zeggen dan de bijbel.
Hij zal den zachtmoedigen Zijn weg leren, staat er werkelijk.
Beste Refo. Uw naam suggereert affiniteit met de reformatie. Wist u dat soortgelijke 'ombuigingen' ook al voorkwamen in de berijming van Datheen? Wist u dat deze een vrijwel letterlijke vertaling was van de versie van Calvijn (vandaar die kromme zinnen en onzingbare ritmiek afgezet tegen de kunstzinnige bedoelingen van Calvijn).
Waarde Refo, u heeft naar de letter zeker gelijk.
Maar naar de strekking is er toch niets mis mee? Of zat de reformatie er met haar oorspronkelijke geneefse psalmen al naast?
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door refo »

speranza schreef:
refo schreef: Die Hem nederig valt te voet,
Zal van Hem zijn wegen leren.

Het valt me op dat de berijmde psalmregels heel andere dingen zeggen dan de bijbel.
Hij zal den zachtmoedigen Zijn weg leren, staat er werkelijk.
Beste Refo. Uw naam suggereert affiniteit met de reformatie. Wist u dat soortgelijke 'ombuigingen' ook al voorkwamen in de berijming van Datheen? Wist u dat deze een vrijwel letterlijke vertaling was van de versie van Calvijn (vandaar die kromme zinnen en onzingbare ritmiek afgezet tegen de kunstzinnige bedoelingen van Calvijn).
Waarde Refo, u heeft naar de letter zeker gelijk.
Maar naar de strekking is er toch niets mis mee? Of zat de reformatie er met haar oorspronkelijke geneefse psalmen al naast?
Wat bijbelvertalingen verweten wordt, wordt blijkbaar getolereerd in psalmberijmingen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Marnix »

het is een zijspoortje maar het valt me inderdaad op, als het om bijbelvertalingen gaat is er geen goede vertalingbehalve de Statenvertaling. Maar als er dan een slechte vertaling van een psalmvers is is dat opeens geen probleem want Calvijn deed dat ook al en Datheen ook. De streking kan wel goed zijn, maar het gaat er om dat de Psalmen zoals ze in de Bijbel staan, correct berijmd worden. Zonder eigen toevoegingen of aanpassingen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door speranza »

refo schreef:Wat bijbelvertalingen verweten wordt, wordt blijkbaar getolereerd in psalmberijmingen.
So what? Een vertaling is wat anders dan een nieuwe zingbare vorm van de psalmen creeëren. Niemand heeft een berijming ooit canoniek verklaard.
Heeft u dan principieel bezwaar tegen de visie van Luther en Calvijn en hun navolgers op de psalmen en gezangen die zij hebben ingevoerd? Wat zingt u dan met uw kinderen op de zondag?
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door speranza »

Marnix schreef:maar het gaat er om dat de Psalmen zoals ze in de Bijbel staan, correct berijmd worden. Zonder eigen toevoegingen of aanpassingen.
Beste Marnix, en dan ook zonder weglatingen, nietwaar? Hoe zie je dat voor je?
Elke berijming is een kunstzinnige vorm waarin een artistiek element is toegevoegd. Toevoegen is inherent aan berijmen.
Alleen al het rijmwoord toevoegen vraagt correcte en getrouwe inlegkunde.
Quaerite prime regnum Dei
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Jongere »

Dat zijspoor gaan we niet in. Anders komt er nog een afsnijding: :lock
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Marnix »

Is een topic-scheuring misschien een goed idee?

Ik vind het wel een interessant onderwerp om even verder over na te denken en te praten.

In jargon kunnen we dan spreken van de Afscheiding van 8077
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Jongere »

Ik vermoed dat er nog wel ergens een topic te vinden is waarin deze discussie kan worden gevoerd. :) Sluit je daarbij aan, zou ik zeggen. ;)
Plaats reactie