Leer der alverzoening

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Leer der alverzoening

Bericht door freek »

speranza schreef:
refo schreef:t valt me niet mee en jou blijkbaar ook niet :)
Ja, da's makkelijk. Een bewering zonder onderbouwing en nu een grapje. Komop, maak je naam eens waardig en doe ook eens meer dan alleen maar 'teugen' te roepen.
Wat plaats jij ontzettend onsympathieke postings, speranza 8|
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leer der alverzoening

Bericht door refo »

freek schreef:
speranza schreef:
refo schreef:t valt me niet mee en jou blijkbaar ook niet :)
Ja, da's makkelijk. Een bewering zonder onderbouwing en nu een grapje. Komop, maak je naam eens waardig en doe ook eens meer dan alleen maar 'teugen' te roepen.
Wat plaats jij ontzettend onsympathieke postings, speranza 8|
O, dat mag wel.

Maar ik word wel steeds benieuwder.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Leer der alverzoening

Bericht door speranza »

freek schreef:Wat plaats jij ontzettend onsympathieke postings, speranza 8|
Zo moet je zo niet zien. Ze zijn uitdagend bedoeld. Om iemand zover te krijgen echt inhoudelijk te reageren.
Quaerite prime regnum Dei
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Leer der alverzoening

Bericht door Erasmiaan »

speranza schreef:
freek schreef:Wat plaats jij ontzettend onsympathieke postings, speranza 8|
Zo moet je zo niet zien. Ze zijn uitdagend bedoeld. Om iemand zover te krijgen echt inhoudelijk te reageren.
Dat gaat je niet lukken. Dat is trekken aan een dood paard.
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Leer der alverzoening

Bericht door speranza »

Erasmiaan schreef:Dat gaat je niet lukken. Dat is trekken aan een dood paard.
Het paard kan anders behoorlijk blaten. En dat is heel knap voor een paard!
Sorry, Refo, het is maar scherts.
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Leer der alverzoening

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:
freek schreef:Jolanda, wat is er met je aan de hand? :bobo
Niets bijzonders. Ze verdiept zich in een vraagstuk en krijgt deze vragen op zich af.

De antwoorden van speranza voldoen niet helemaal. Er wordt uit de losse pols wat antwoorden gegeven, maar een verwijzing naar bijbelgedeeltes die daarop betrekking hebben ontbreekt.
gelukkig, refo snapt mij ;)
maar idd, ik krijg deze vragen en stuur ze door naar mensen die het weten :hum
Dank je speranza voor de moeite die je hebt genomen om de vragen te beantwoorden. Maar Bijbelteksten zouden ook welkom zijn.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leer der alverzoening

Bericht door refo »

Als God aan Mozes voorbij gaat op de berg roept Hij over Zichzelf uit: HEERE, HEERE, God, barmhartig en genadig, lankmoedig en groot van weldadigheid en waarheid. Die de weldadigheid bewaart aan vele duizenden, Die de ongerechtigheid, en overtreding, en zonde vergeeft; Die den schuldige geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen, en aan de kindskinderen, in het derde en vierde lid.

Dit wil niet persé zeggen dat iedereen behouden zal zijn, daar gaat deze uitroeping niet over, want deze gaat over God Zelf en niet over mensen.
Maar het is wel allemaal WAAR is. Hij is barmhartig en genadig, OOK als Hij straf oefent.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Leer der alverzoening

Bericht door speranza »

refo schreef:Dit wil niet persé zeggen dat iedereen behouden zal zijn
Dit is toch net waar de vraag van Jolanda om draait?
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Leer der alverzoening

Bericht door JolandaOudshoorn »

JolandaOudshoorn schreef:Vragen om te overwegen.
Als u in een plaats genaamd “hel” gelooft, hoe gaat u de volgende vragen dan beantwoorden:
Als God ons de opdracht geeft onze vijanden lief te hebben, is het dan niet veilig om aan te nemen dat God Zijn vijanden lief heeft ?
Als de mens verkeerd doet door kwaad met kwaad te vergelden, is het dan niet veilig aan te nemen dat God geen kwaad met kwaad vergeldt ?
Is eeuwigdurende straf op een manier die zijn weerga niet kent kwaad voor kwaad vergelden?

Wij worden opgeroepen om kwaad met goed te beantwoorden. Mogen we dan aannemen dat God dit zelf ook doet ?
Als ieder mens rechtvaardig een eindeloze straf verdient…zijn dan degenen die gered worden niet onrechtvaardig gered ?

Als jij genoeg kracht had, zou je alle mensen dan niet verlossen van zonde ?

Ben jij genadiger dan God, die je gemaakt heeft ?

Als iemand gemaakt word voor eindeloze ellende, is hij/zij dan nog verschuldigd om God te danken voor zijn/haar bestaan ?
Als God wist toen hij de mens creëerde dat veruit de meeste een eindeloze kwelling zouden ondergaan..was dit dan niet Zijn wil voor deze grote groep mensen ?

Als God zou willen dat eindeloze ellende het lot zou zijn voor de meeste van Zijn schepselen, waarom staat er dan in de Heilige Schrift dat het Zijn wil is dat iedereen gered wordt ?
Als er in de Schrift zou staan dat God wil dat alle mensen verdoemd worden, zouden we dan aan kunnen nemen dat er een deel gered zou worden ?
Als er in de Schrift zou staan dat God wil dat alle mensen gered worden, zouden we dan aan kunnen nemen dat er een deel verdoemt zou worden ?
Als God een eeuwigdurende hel heeft gemaakt, was dit dan inbegrepen toen Hij zag wat Hij gemaakt had, en dit “zeer goed” noemde ?
Kan Christus de Redder van de wereld zijn (1 joh 4:14) als de wereld niet door Hem gered wordt ?

Als er een persoon gered wordt door de gift van genade, waarom dan niet iedereen op dezelfde manier ?
Is eindeloze kwelling een “Goed bericht van grote blijdschap voor ALLE mensen ?

Als God een Vader is van alle mensen, zou Hij dan minder doen voor Zijn kinderen dan een aardse vader en moeder zouden doen ?

Kan iemand een christen zijn omdat hij/zij bang is voor de duivel en de hel ?

Kan hij/zij een christen zijn als gezegd word dat de redding van alle mensen niet het eren van God is ?

Kan hij/zij een christen zijn wie stelt: Als alle mensen behouden worden, wat heeft het dan voor nut om heilig te leven ?

Als angst kwelling is, en ware religie blijdschap is, kan angst dan ware religie voortbrengen ?

Als perfecte liefde angst laat verdwijnen, zal dan angst niet perfecte liefde laten verdwijnen ?

Kan een geloof wat iets anders inhoud dan de redding van alle mensen je ziel vullen met blijdschap en vrede ?
Is het niet zo dat de dood, als laatste vijand, opgeslokt en vernietigd gaat worden ? (Jes. 25:6-8; 1Korinte 15: 26-54
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leer der alverzoening

Bericht door refo »

speranza schreef:
refo schreef:Dit wil niet persé zeggen dat iedereen behouden zal zijn
Dit is toch net waar de vraag van Jolanda om draait?
We hebben het toc over de alverzoening? Zie het vragenlijstje van de alverzoeners.
Het zijn vragen die het waard zijn besproken te worden, zo je wilt weerlegd, maar met een one-liner overtuig je die lieden slechts van hun gelijk. En verlies dit ook niet uit het oog: mogelijk hebben wij als refo's van God met woorden een bepaald beeld gemaakt. Naar onze gelijkenis.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Leer der alverzoening

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
speranza schreef:
refo schreef:Dit wil niet persé zeggen dat iedereen behouden zal zijn
Dit is toch net waar de vraag van Jolanda om draait?
We hebben het toc over de alverzoening? Zie het vragenlijstje van de alverzoeners.
Het zijn vragen die het waard zijn besproken te worden, zo je wilt weerlegd, maar met een one-liner overtuig je die lieden slechts van hun gelijk. En verlies dit ook niet uit het oog: mogelijk hebben wij als refo's van God met woorden een bepaald beeld gemaakt. Naar onze gelijkenis.
"wij als refo's"?

refo, niet persoonlijk bedoeld, maar ik voel me absoluut geen geestverwant met jou. En ik heb ook niet de indruk dat jij je verwant met mij voelt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Leer der alverzoening

Bericht door jvdg »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:
speranza schreef:
refo schreef:Dit wil niet persé zeggen dat iedereen behouden zal zijn
Dit is toch net waar de vraag van Jolanda om draait?
We hebben het toc over de alverzoening? Zie het vragenlijstje van de alverzoeners.
Het zijn vragen die het waard zijn besproken te worden, zo je wilt weerlegd, maar met een one-liner overtuig je die lieden slechts van hun gelijk. En verlies dit ook niet uit het oog: mogelijk hebben wij als refo's van God met woorden een bepaald beeld gemaakt. Naar onze gelijkenis.
"wij als refo's"?

refo, niet persoonlijk bedoeld, maar ik voel me absoluut geen geestverwant met jou. En ik heb ook niet de indruk dat jij je verwant met mij voelt.
Erasmiaan, hoewel ik begrijp wat je bedoelt, en hoezeer ik het met je eens ben, please ga hierin verder via PB, opdat het forum niet vervuild wordt met persoonlijke tegenstellingen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Leer der alverzoening

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:
speranza schreef:
refo schreef:Dit wil niet persé zeggen dat iedereen behouden zal zijn
Dit is toch net waar de vraag van Jolanda om draait?
We hebben het toc over de alverzoening? Zie het vragenlijstje van de alverzoeners.
Het zijn vragen die het waard zijn besproken te worden, zo je wilt weerlegd, maar met een one-liner overtuig je die lieden slechts van hun gelijk. En verlies dit ook niet uit het oog: mogelijk hebben wij als refo's van God met woorden een bepaald beeld gemaakt. Naar onze gelijkenis.
"wij als refo's"?

refo, niet persoonlijk bedoeld, maar ik voel me absoluut geen geestverwant met jou. En ik heb ook niet de indruk dat jij je verwant met mij voelt.
De groep 'refo's' is nu eenmaal breder dan de Gereformeerde Gemeenten. Hoe je het ook wendt of keert.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Leer der alverzoening

Bericht door Erasmiaan »

Ik zal me aan JvdG's opmerkingen houden. Eén ding echter nog: de reformatorische zuil is inderdaad breder dan de Gereformeerde Gemeenten. Maar ik heb nog nooit gehoord dat de remonstranten daar ook onder vallen.

::salut
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Leer der alverzoening

Bericht door Jongere »

@ Jolanda
Het gaat het hier denk ik niet zozeer om het beantwoorden van deze vragen stuk voor stuk. Al wil ik als ik tijd heb misschien eens een poging wagen met bijbelteksten.
Het gaat om een totaalbeeld van de Bijbel. Als ik zie hoe sommige mensen hier Romeinen 9 uitleggen, dan heeft dat alles te maken met hun visie op de rest van de Bijbel. Het is tegenwoordig voor ons heel moeilijk om bepaalde dingen te accepteren van de Schrift. Volgens mij zou dat zo goed zijn voor het christendom, als we Gods rechtvaardigheid weer op die manier in het middelpunt zouden stellen als dat tijdens grote opwekkingen is gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan Jonathan Edwards (The Great Awakening!), van wie het volgende citaat is:
Edwards schreef:Van mijn kinderjaren af is mijn geest vol geweest van tegenwerpingen tegen de leer van Gods soevereiniteit, dat Hij kan kiezen wie Hij wil tot het eeuwige leven en verwerpen wie Hij wil, om hen voor eeuwig te laten omkomen en eindeloos gepijnigd te worden in de hel. Het was voor mij een verschrikkelijke leer. Maar ik herinner mij heel goed dat ik werd overtuigd van en bevredigd met de soevereiniteit van God en Zijn rechtvaardigheid om zondaren naar Zijn eeuwig welbehagen te behandelen. (...) Sinds deze eerste overtuiging heb ik vaak een ander besef gehad van Gods soevereiniteit dan ik voorheen had. Ik heb er niet alleen een overtuiging van gehad, maar ook een heerlijke overtuiging. De leer is mij voorgekomen als buitengewoon aangenaam, helder en zoet. Ik wens absolute soevereiniteit aan God toe te schrijven. Maar mijn eerste overtuiging was niet zo.
Juist de mannen die doordrongen waren van de rechtvaardigheid (en heiligheid) van God zijn vaak de "grote mannen" (vergeef me de term) geworden in de kerkgeschiedenis. Kijk alleen maar naar Calvijn. Het is van belang om in te zien hoe de Bijbel over deze dingen spreekt, met name over de uitverkiezing. Je kunt er niet omheen dat Romeinen 9 particulier is bedoeld. Ik raad nog maar eens het boek van John Piper (The Justification of God) aan, al weet ik bij voorbaat al dat toch niemand het gaat lezen vervolgens. Zeker niet degenen die hier niet van willen horen. Maar dat is een doorwrochte exegetische studie over de vraag: waar gaat Romeinen 9 over?
En die juiste visie op de Schrift geeft ook een antwoord op heel veel vragen die je stelt, Jolanda. Vragen vinden we altijd wel, maar het is de vraag of we vóór alles antwoorden willen vinden in de hele Bijbel.
Plaats reactie