Wat is belangrijker? Tekst of schrijver
Geplaatst: 15 jan 2009, 21:03
Mag je liederen afwijzen op basis van de leefwijze van de schrijver?
Laten we dan de Psalmen van David, en het Hooglied van Salomo maar uit ons bijbeltje schrappen...Ariene schreef:Mag je liederen afwijzen op basis van de leefwijze van de schrijver?
memento schreef:Laten we dan de Psalmen van David, en het Hooglied van Salomo maar uit ons bijbeltje schrappen...Ariene schreef:Mag je liederen afwijzen op basis van de leefwijze van de schrijver?
Was ook mijn eerste gedachte...memento schreef:Laten we dan de Psalmen van David, en het Hooglied van Salomo maar uit ons bijbeltje schrappen...Ariene schreef:Mag je liederen afwijzen op basis van de leefwijze van de schrijver?
Wat is er op hun leefwijze tegen?memento schreef:Laten we dan de Psalmen van David, en het Hooglied van Salomo maar uit ons bijbeltje schrappen...Ariene schreef:Mag je liederen afwijzen op basis van de leefwijze van de schrijver?
Tsja, dan zou je de psalmen van David die hij geschreven had voor zijn 'struikeling' gedurende 9 maanden niet hebben mogen zingen? Moeilijk te bepalen.Tiberius schreef:Wat is er op hun leefwijze tegen?memento schreef:Laten we dan de Psalmen van David, en het Hooglied van Salomo maar uit ons bijbeltje schrappen...Ariene schreef:Mag je liederen afwijzen op basis van de leefwijze van de schrijver?
Ze zijn weliswaar in de zonde gevallen (en wie struikelt er niet eens?), maar ze zijn er niet in blijven liggen.
Daar ligt het criterium, denk ik.
Van Salomo weten we niet of hij de zonden de rug heeft toegekeerd. We lezen nergens dat hij zich bekeerd heeft van zijn veelwijverij en afgodendienst...Tiberius schreef:Wat is er op hun leefwijze tegen?memento schreef:Laten we dan de Psalmen van David, en het Hooglied van Salomo maar uit ons bijbeltje schrappen...Ariene schreef:Mag je liederen afwijzen op basis van de leefwijze van de schrijver?
Ze zijn weliswaar in de zonde gevallen (en wie struikelt er niet eens?), maar ze zijn er niet in blijven liggen.
Daar ligt het criterium, denk ik.
zo wat "wat ik niet ziet dat is er niet"wim schreef:Tsja, dan zou je de psalmen van David die hij geschreven had voor zijn 'struikeling' gedurende 9 maanden niet hebben mogen zingen? Moeilijk te bepalen.Tiberius schreef:Wat is er op hun leefwijze tegen?memento schreef:Laten we dan de Psalmen van David, en het Hooglied van Salomo maar uit ons bijbeltje schrappen...Ariene schreef:Mag je liederen afwijzen op basis van de leefwijze van de schrijver?
Ze zijn weliswaar in de zonde gevallen (en wie struikelt er niet eens?), maar ze zijn er niet in blijven liggen.
Daar ligt het criterium, denk ik.
Ik denk dat je moet kijken naar de bekendheid van de schrijver bij de gebruikers van de tekst. Als de schrijver amper bekend is, dan doet zijn/haar leefwijze er niet zo toe.
Dat klopt toch ook? Wat je niet weet, kun je onmogelijk betrekken bij je oordeel. Of je moet altijd van alle tekstschrijven hun hele leven willen doorspitten? Dat is namelijk de uiterste consequentie van de niet-struisvogelpolitiek.Ariene schreef:zo wat "wat ik niet ziet dat is er niet"wim schreef: Tsja, dan zou je de psalmen van David die hij geschreven had voor zijn 'struikeling' gedurende 9 maanden niet hebben mogen zingen? Moeilijk te bepalen.
Ik denk dat je moet kijken naar de bekendheid van de schrijver bij de gebruikers van de tekst. Als de schrijver amper bekend is, dan doet zijn/haar leefwijze er niet zo toe.
Beetje struisvogelpolitiek?
Ja maar, ís het leven van de schrijver belangrijker dan de tekst van het lied?wim schreef:Dat klopt toch ook? Wat je niet weet, kun je onmogelijk betrekken bij je oordeel. Of je moet altijd van alle tekstschrijven hun hele leven willen doorspitten? Dat is namelijk de uiterste consequentie van de niet-struisvogelpolitiek.Ariene schreef:zo wat "wat ik niet ziet dat is er niet"wim schreef: Tsja, dan zou je de psalmen van David die hij geschreven had voor zijn 'struikeling' gedurende 9 maanden niet hebben mogen zingen? Moeilijk te bepalen.
Ik denk dat je moet kijken naar de bekendheid van de schrijver bij de gebruikers van de tekst. Als de schrijver amper bekend is, dan doet zijn/haar leefwijze er niet zo toe.
Beetje struisvogelpolitiek?
Paulus citeert een dichtregel van een heidense dichter in zijn brieven...Ariene schreef:Ja maar, ís het leven van de schrijver belangrijker dan de tekst van het lied?
Ik vind dat de Bijbel door de Heilige Geest is geïspireerd en daar horen ook de Spreuken, Prediker en Hooglied bij evenals de Psalmen. Dus om deze boeken te gaan vergelijken met de gedichten van de schrijvers van (ik neem aan) deze tijd vind ik slaan als een tang op een varken...memento schreef:Van Salomo weten we niet of hij de zonden de rug heeft toegekeerd. We lezen nergens dat hij zich bekeerd heeft van zijn veelwijverij en afgodendienst...Tiberius schreef:Wat is er op hun leefwijze tegen?memento schreef:Laten we dan de Psalmen van David, en het Hooglied van Salomo maar uit ons bijbeltje schrappen...Ariene schreef:Mag je liederen afwijzen op basis van de leefwijze van de schrijver?
Ze zijn weliswaar in de zonde gevallen (en wie struikelt er niet eens?), maar ze zijn er niet in blijven liggen.
Daar ligt het criterium, denk ik.
Je maakt me nieuwsgierig, welke tekst bedoel je hiermee?memento schreef:Paulus citeert een dichtregel van een heidense dichter in zijn brieven...Ariene schreef:Ja maar, ís het leven van de schrijver belangrijker dan de tekst van het lied?
Hand 17:28 "Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.” (NBV)albion schreef:Je maakt me nieuwsgierig, welke tekst bedoel je hiermee?memento schreef:Paulus citeert een dichtregel van een heidense dichter in zijn brieven...Ariene schreef:Ja maar, ís het leven van de schrijver belangrijker dan de tekst van het lied?
Lijkt me geen goed idee.Ariene schreef:Mag je liederen afwijzen op basis van de leefwijze van de schrijver?