Ds. A.J. Wijnmalen overleden

hans123
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 okt 2008, 13:00

Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door hans123 »

VIANEN - Ds. A. J. Wijnmaalen, hersteld hervormd emeritus predikant, is zondagmorgen overleden. Ds. Wijnmaalen woonde in Vianen. Hij bereikte de leeftijd van 94 jaar.

Abraham Jacob Wijnmaalen werd op 7 februari 1914 in Delft geboren. Zijn voorouders waren thuislezers.

In de Tweede Wereldoorlog, op 23 april 1944, werd kandidaat Wijnmaalen op 30-jarige leeftijd bevestigd als predikant van de hervormde gemeente te Leerbroek. Oldebroek werd eind 1947 zijn tweede gemeente. In 1952 nam hij het beroep aan naar Maartensdijk, waar hij bleef tot aan zijn emeritaat op 1 mei 1979.

Na zijn emeritaat verleende hij nog vele jaren bijstand in het pastoraat in Numansdorp, Culemborg, Lekkerkerk en Stap-horst.

De predikant zei van zichzelf dat hij sterk is gestempeld door ds. P. Zandt. Regelmatig noemde hij zich een „Zandtmannetje.” Ook de interkerkelijke insteek van ds. Zandt zou ds. Wijnmaalen hebben overgenomen.

Ds. Wijnmaalen sprak geregeld op bijeenkomsten voor de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS), de SGP en een aantal evangelisaties. De predikant was jarenlang tweede voorzitter van de GBS.

Ds. Wijnmaalen wordt vrijdag begraven.

Bron: http://www.refdag.nl
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door freek »

Hoe relevant is het om te vermelden dat zijn 'voorouders' thuislezers waren??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door refo »

Meestal wordt de kerkelijke afkomst vermeld. In die zin is het relevant voor deze dominee.
Ik vraag me alleen af of je voor 1914 ook al thuislezers had. Ik dacht dat dat een modern verschijnsel was.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door freek »

refo schreef:Meestal wordt de kerkelijke afkomst vermeld. In die zin is het relevant voor deze dominee.
Ik vraag me alleen af of je voor 1914 ook al thuislezers had. Ik dacht dat dat een modern verschijnsel was.
Nee hoor, in Werkendam ontstond de 'thuisleeskerk' in de 19e eeuw, ongeveer tegelijk met de afscheiding(en)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door refo »

freek schreef:
refo schreef:Meestal wordt de kerkelijke afkomst vermeld. In die zin is het relevant voor deze dominee.
Ik vraag me alleen af of je voor 1914 ook al thuislezers had. Ik dacht dat dat een modern verschijnsel was.
Nee hoor, in Werkendam ontstond de 'thuisleeskerk' in de 19e eeuw, ongeveer tegelijk met de afscheiding(en)
Het woord thuisleeskerk wordt door google niet erkend.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door freek »

refo schreef:
freek schreef:
refo schreef:Meestal wordt de kerkelijke afkomst vermeld. In die zin is het relevant voor deze dominee.
Ik vraag me alleen af of je voor 1914 ook al thuislezers had. Ik dacht dat dat een modern verschijnsel was.
Nee hoor, in Werkendam ontstond de 'thuisleeskerk' in de 19e eeuw, ongeveer tegelijk met de afscheiding(en)
Het woord thuisleeskerk wordt door google niet erkend.
Dus?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door J.C. Philpot »

Openbaringen 14:13
En ik hoorde een stem uit den hemel, die tot mij zeide: Schrijf, zalig zijn de doden, die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen.

Hebreeen 13:7
Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

Moge dit ook de troost van de nabestaanden zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Fred
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2006, 13:08

Re: Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door Fred »

hans123 schreef:VIANEN - Ds. A. J. Wijnmaalen, hersteld hervormd emeritus predikant, is zondagmorgen overleden. Ds. Wijnmaalen woonde in Vianen. Hij bereikte de leeftijd van 94 jaar.

Abraham Jacob Wijnmaalen werd op 7 februari 1914 in Delft geboren. Zijn voorouders waren thuislezers.

In de Tweede Wereldoorlog, op 23 april 1944, werd kandidaat Wijnmaalen op 30-jarige leeftijd bevestigd als predikant van de hervormde gemeente te Leerbroek. Oldebroek werd eind 1947 zijn tweede gemeente. In 1952 nam hij het beroep aan naar Maartensdijk, waar hij bleef tot aan zijn emeritaat op 1 mei 1979.

Na zijn emeritaat verleende hij nog vele jaren bijstand in het pastoraat in Numansdorp, Culemborg, Lekkerkerk en Stap-horst.

De predikant zei van zichzelf dat hij sterk is gestempeld door ds. P. Zandt. Regelmatig noemde hij zich een „Zandtmannetje.” Ook de interkerkelijke insteek van ds. Zandt zou ds. Wijnmaalen hebben overgenomen.

Ds. Wijnmaalen sprak geregeld op bijeenkomsten voor de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS), de SGP en een aantal evangelisaties. De predikant was jarenlang tweede voorzitter van de GBS.

Ds. Wijnmaalen wordt vrijdag begraven.

Bron: http://www.refdag.nl

De begrafenis zal in Maartensdijk zijn; Aldaar ligt ook zijn vrouw begraven.


(Ps. uit respect voor de overledene verzoek ik een ieder niet over zijn verleden te discusseren!)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door refo »

De mortuibis nil nisi bene.

Maar is het dan zo erg dat je er niet over mag praten?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door jvdg »

refo schreef:De mortuibis nil nisi bene.

Maar is het dan zo erg dat je er niet over mag praten?
Nee, mits het maar op respectvolle wijze gebeurt.

En zeker als het Gods knechten betreft.
En niet omdat predikanten meerder zijn dan niet-predikanten, maar vanwege het hun van God opgelegde ambt.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door albion »

refo schreef:De mortuibis nil nisi bene.

Maar is het dan zo erg dat je er niet over mag praten?
Waarom zouden we??
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jan
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 apr 2008, 14:54

Re: Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door Jan »

De begrafenis zal worden geleid door ds. J. Roos (GGiN)
Gebruikersavatar
sunlover
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 feb 2007, 23:11

Re: Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door sunlover »

Weet je dat zeker?
Ds W Roos uit Doornspijk ( HHK) lijkt me een logischer optie?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door freek »

Jan schreef:De begrafenis zal worden geleid door ds. J. Roos (GGiN)
:quoi
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Ds. A.J. Wijnmalen overleden

Bericht door Johannes 3:16 »

Uit het boekje 'Terugblik':
Ds. F. Mallan: 'Zelf heb ik meerdere kinderen Gods gekend uit andere kerken. Denk bijvoorbeeld aan ds. Smits en mevr. Wijnmalen'.

Misschien dat dit e.e.a. verklaart.
Gesloten