het geven van tienden

Egbert

het geven van tienden

Bericht door Egbert »

Ik ben [n.a.v. het topic over adoptiekinderen] nieuwsgierig geworden naar het giftenpatroon van de OSW bezoeker.

Wie kan en/of wil hier aangeven hoe men hier overdenkt. Moet men nog steeds de tienden geven [dus 10% van het inkomen] of is het nu meer symbolisch [als je maar wat geeft]. En waar geef je je giften zoal aan, moet er een link met verkondiging van het Woord bij zijn of strooi je links en rechts je euro's uit. Is het ethisch om vervolgens je giften op te geven aan de belasting [om geld terug te krijgen] denk hierbij aan je linker en rechterhand.
Gezien de linker en rechterhand theologie hoef ik niet te weten wat een ieder geeft.

Voor ons huishouden kan ik alvast bekennen dat de tienden niet helemaal gehaald worden al doe ik mijn best. Wel probeer ik mijn kinderen als ze structureel gaan [bij]verdienen te leren 10% opzij te leggen voor een zelfgekozen doel.

Ooit hoorde of las ik ergens dat het geven van giften pijn moest doen [in de portomonnee] dus voor welvermogenden meer dan 10% en minvermogenden zouden het dus met minder kunnen.

Nog een mooi verhaal [of het waar is? ik weet het niet maar ik vond het goed klinken]
In een kerkelijke gemeente hadden een groep mensen afgesproken dat ze allemaal 10 % van hun [bruto] inkomen op een speciaal daarvoor bestemde [door de diaconie beheerde] rekening zouden storten. Vervolgens werd het eindbedrag gedeeld door het aantal deelnemers en weer terug gegeven. Het kwam hierop neer dat mensen met een hoger inkomen minder terug kregen dan ze gaven en mensen met een lager [bijstands] inkomen meer terug kregen.
zou dit niet meer ingevoerd kunnen worden?

Laat je geluid eens horen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Volgens mij maakt het niet uit hoeveel je geeft. Het gaat er meer om hoe je het geeft. Welke gedachte je er achter hebt.

Ik geef lang niet aan alle "goede doelen". Vind dat de laatste tijd er wel erg veel doelen bedacht worden.

tukkertje
england

Bericht door england »

het is hier nog vrij algemeen in de kerken om tienden te gevn, wat dan ook de redn is dat een kerk van zeg 20 mensen makkelijk een predikant kan onderhouden.

Er zijn zelfs kerken waar het verplicht is... Wij doen het op het moment niet, omdat we geen standaard inkomen hebben op het moment, maar zodra we dat hebben willen we het zeker doen. Ik denk niet dat het een verplichting moet zijn, een ieder moet zelf maar weten wat hij/zij geeft.
Mirror

Bericht door Mirror »

10%; Ik kom er ook niet aan, maar denk dat het een strevenswaardig percentage is. Het is goed om jezelf te realiseren hoeveel geld je aan van alles en nog wat uitgeeft, maar wat geef ik nu concreet aan God (terug) en mijn naaste?

Egbert, je schreef dat het pijn moet doen. Ik begrijp hoe je dit bedoelt. Toch zou ik willen zeggen dat geld geven geen pijn mag doen, maar wij mogen blijmoedig geven:

2 Corinthiers 9 : 7 Een iegelijk doe, gelijk hij in zijn hart, voorneemt; niet uit droefheid, of uit nooddwang; want God heeft een blijmoedigen gever lief.

In dat verband vind ik het altijd mooi om het Bijbelse woord offer te gebruiken.

Hebreen 13 : 16 En vergeet de weldadigheid en de mededeelzaamheid niet; want aan zodanige offeranden heeft God een welbehagen.

[Aangepast op 4/3/03 door Mirror]
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Hoewel ik het helemaal terecht vindt dat er zoiets is als een streefgedrag van 10%, denk ik dat deze 'bijbelse' norm niet echt meer toepasbaar is in deze tijd.

De situatie van toen wijkt namelijk helemaal af van de situatie van nu. Toen werd er 10% gegeven (corrigeer me als ik het fout heb, ik weet het niet zo zeker) als loon voor de priesters en voor de armen? Het gemiddelde en relatieve loon lag trouwens een stuk lager in die tijd, net als het welvaartsniveau. Tegenwoordig hebben we een uitgebeid en prachtig belastingsysteem waar de gemiddelde Nederlander wel meer dan 10% aan kwijt is. En met 10% van ons inkomen zou elke gemeente een hele theologische faculteit kunnen onderhouden. Daarom denk ik niet dat dit "de norm" is waar je naar zou moeten streven.

Het is goed om geld te geven aan een goed doel, maar geef geen 10% omdat dit de bijbelse norm is, geef 20% (of 5% :) ) omdat jij je naaste wil helpen en jouw rijkdom wil delen.
Pieterman

Bericht door Pieterman »

Ik ben wel eens op kamp geweest zeg maar voor f 1000,-. Toen berekenden we dat ieder dus f 100,- voor het kampproject kon geven. Ik denk dat je door zo'n gedachte best aangezet wordt om meer geld te geven. Ik voor f 1000,- lol en ontspanning en verder een beetje aan mijn naaste. Ik vond toen die tienden wel mooi.

Groeten,

Piet
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Bestond de 10% in Israel ook voor een deel uit belasting?:pu
strik

Bericht door strik »

En 10% waarvan? Van je bruto loon of van je netto loon, voor of na aftrek van typisch werkgeversgebonden lasten zoals collectieve ziektekostenpremies etc. etc.

Het is en blijft een lastig onderwerp. "Vroeger" bouwden de mensen zelf hun huisje, bewerkten hun grond. Waren er toen al 'grondprijzen', opgedreven door vastgoedontwikkelaars? Men verbouwde voor zichzelf, men werkte als dagloner.

Bij aktie kerkbalans wordt geloof ik, afhankelijk van inkomen, tussen 2 en 5% aangehouden van het bruto loon. Maar ook dat is nog veel als je een zwaren hypotheek en schoolgaande kinderen hebt.

Ikzelf ben met weinig bijdrage begonnen en dat voelde toen als zwaar. Toch heb ik sindsdien ieder jaar met 10% verhoogd, dus ruimschoots boven inflatie etc. En dat probeer ik te blijven doen.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Mirror
10%; Ik kom er ook niet aan, maar denk dat het een strevenswaardig percentage is. Het is goed om jezelf te realiseren hoeveel geld je aan van alles en nog wat uitgeeft, maar wat geef ik nu concreet aan God (terug) en mijn naaste?

Egbert, je schreef dat het pijn moet doen. Ik begrijp hoe je dit bedoelt. Toch zou ik willen zeggen dat geld geven geen pijn mag doen, maar wij mogen blijmoedig geven:

2 Corinthiers 9 : 7 Een iegelijk doe, gelijk hij in zijn hart, voorneemt; niet uit droefheid, of uit nooddwang; want God heeft een blijmoedigen gever lief.

In dat verband vind ik het altijd mooi om het Bijbelse woord offer te gebruiken.

Hebreen 13 : 16 En vergeet de weldadigheid en de mededeelzaamheid niet; want aan zodanige offeranden heeft God een welbehagen.

[Aangepast op 4/3/03 door Mirror]
Uiteraard moeten we blijmoedig geven, anders kunnen we net zo goed niet geven. Maar over dat pijn doen, ik kan me voorstellen dat voor de een 10% een schijntje is en dan kan deze wel blijmoedig geven terwijl voor de ander 10% een rib uit zijn lijf is. Toch kan de laatste blijmoedig geven terwijl het toch pijn doet in zijn of haar portomonnee.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Quazzy
Hoewel ik het helemaal terecht vindt dat er zoiets is als een streefgedrag van 10%, denk ik dat deze 'bijbelse' norm niet echt meer toepasbaar is in deze tijd.

De situatie van toen wijkt namelijk helemaal af van de situatie van nu. Toen werd er 10% gegeven (corrigeer me als ik het fout heb, ik weet het niet zo zeker) als loon voor de priesters en voor de armen? Het gemiddelde en relatieve loon lag trouwens een stuk lager in die tijd, net als het welvaartsniveau. Tegenwoordig hebben we een uitgebeid en prachtig belastingsysteem waar de gemiddelde Nederlander wel meer dan 10% aan kwijt is. En met 10% van ons inkomen zou elke gemeente een hele theologische faculteit kunnen onderhouden. Daarom denk ik niet dat dit "de norm" is waar je naar zou moeten streven.

Het is goed om geld te geven aan een goed doel, maar geef geen 10% omdat dit de bijbelse norm is, geef 20% (of 5% :) ) omdat jij je naaste wil helpen en jouw rijkdom wil delen.
Beste Quazzy, 10% is 10% hoe ook de verhoudingen tussen vroeger en nu zijn. Verder komen de belastingen via via weer bij ons terecht, dus daar profiteren we [misschien niet 100% maar toch voor een groot gedeelte] weer van. Als je verder eens kijkt wat een armoede en leed er in de wereld geleden wordt geef je niet zoveel meer aan theologische faculteiten, dan is 10% van alle gemeente leden nog lang niet voldoende.

Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door strik
En 10% waarvan? Van je bruto loon of van je netto loon, voor of na aftrek van typisch werkgeversgebonden lasten zoals collectieve ziektekostenpremies etc. etc.

Het is en blijft een lastig onderwerp. "Vroeger" bouwden de mensen zelf hun huisje, bewerkten hun grond. Waren er toen al 'grondprijzen', opgedreven door vastgoedontwikkelaars? Men verbouwde voor zichzelf, men werkte als dagloner.

Bij aktie kerkbalans wordt geloof ik, afhankelijk van inkomen, tussen 2 en 5% aangehouden van het bruto loon. Maar ook dat is nog veel als je een zwaren hypotheek en schoolgaande kinderen hebt.

Ikzelf ben met weinig bijdrage begonnen en dat voelde toen als zwaar. Toch heb ik sindsdien ieder jaar met 10% verhoogd, dus ruimschoots boven inflatie etc. En dat probeer ik te blijven doen.
Kijk eens naar je loonstrookje Strik, als ik het goed heb staat er ergens onderaan een bedrag [als het goed is het laagste bedrag van alle bedragen ;)] dat is het netto loon neem dat nou eens als uitgangspunt. Verder heeft een zware hypotheek misschien wel te maken met een levensstijl die dan misschien wel de burennorm kan verdragen maar w.s. te groots is voor de hypotheek nemer.

Maar nogmaals 10% is een streefbedrag, als minder al voelbaar is, is dat mindere ook goed. Maar kijk wel naar je levenstijl, op wintersport gaan en nog eens tussendoor een stedentrip als voorbereiding op de zomervakantie en vervolgens klagen dat 10% pijn doet klopt niet!

007

Bericht door 007 »

Het geven van tienden is bijbels. Je verdient je geld bruto, dus 10% van je bruto loon! (lees: deut.14:22. spr. 3:9 en lucas 20:25)
Auw!!!! Ja, dat doet misschien bij sommige pijn. Maar is niet al het goud en zilver van God? Het is en blijft Gods geld om het zo maar eens te zeggen.
Het principe "wat je zaait zal je ook oogsten" hoort bij het geven van tienden en offers.
Offers geven is daarentegen weer heel iets anders, dan het geven van tienden aan de gemeente waar je bent aangesloten.
Wat heeft God mij te vertellen over "mijn geld"?
(1 kron. 29:12)"Rijkdom en eer komen u toe"
(Hagga 2:8)"Van wie is "jouw" geld"

Je hebt ook nog verschillende soorten tienden en offers. maar die bespaar ik je nu nog even, het is al een hele lap tekst. :roll:

God wil dat we rijk zijn!
Lees maar in Genesis 12:2-3, en in 13:2 en vers 6. Rom. 4:11, 12, 16 en Galaten 3:29 zegt: "Abraham is ons voorbeeld in geloof, we horen ook te wandelen zoals hij."
Denk aan David in de psalmen: 23:1, 5. psalm 34: 10 en 84:11.
En koning Salomo natuurlijk. Hij overtrof alle koningen der aarde in rijkdom en wijsheid. (1 kon. 10:23) En spreuken 15:6. 22:4 en prediker 7:12. en ga zo maar door!

Jezus was ook rijk! lees 2 Cor. 8:9.
Jezus had nooit tekort! Schatten bij Zijn geboorte (matt.2:11), muntje, (matt 17:27) eigen huis (joh. 1:39-40) Joh. 4:8 "voedsel kopen", schatbewaarder (joh 12:6), vele andere, die hen dienden met hetgeen zij bezaten. (lucas 8:3) Voertuig zonder te betalen! (lucas 19:30 uit eten (lucas 22:12) zijn onderkleed (matt 27:35)
En: in het graf was Hij bij de rijke! (matt 27:57)

Maar wat zei Jezus dan over geld?
"Waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn"
Lees ook (matt 6:20-24)
Hebzucht is afgoderij! (kol. 3:5)

Mag de pastor/voorganger/dominee etc. rijk zijn?
...dubbel eerbewijs,...dorsende os niet muilbanden,...de arbeider is zijn loon waard. (Tim. 5:17-18)

Het verschil tussen het wereldse en Gods geldsysteem.
Wereld: Wie geld liefheeft, wordt van geld niet verzadigd, ...smartelijk kwaad, dat ik gezien heb onder de zon:rijkdom, door zijn bezitter bewaard tot zijn eigen onheil 14. Die rijkdom toch gaat door tegenspoed teniet...in duisternis, en hij heeft veel verdriet , lijden en ergernis (Pred.5:9-16) gevolgen van iemand die rijkdom voor zichzelf bewaart/bewaakt

God: Ook ieder mens, aan wie God rijdom en schatten geeft, en hij in staat stelt daarvan te eten en zijn deel te krijgen en zich bij zijn zwoegen te verheugen, dat is een gave Gods (pred. 5:19-18)

Dus:
Wereld: smarten!
Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht... met vele smarten doorboord. (1 tim. 6:3-10)

God: geen smart!
De zegen des HEEREN, die maakt rijk; en Hij voegt er geen smart bij. (spr.10:22)

Wereld: voorbijgaand goed.
(jer. 17:11)...een veldhoen, ....op de helft zijner dagen zal hij die moeten achterlaten
de voorspoed der zotten zal hen verderven(sper.1:32)

God: duurzaam goed
Rijdom en eer zijn bij mij, duurzaam goed en gerechtigheid. (spr. 8:18)

Wat als je schulden hebt?
if you have a need, sow a seed! (lees 2 kon. 4:1-7 en 1 kon. 17:7-16)
Je mag schulden hebben, maar niet eindeloze! Je wilt immers geen knecht/slaaf zijn van de bank. (lees spr.22:7)
Leg prioriteit bij het betalenb van je tienden. (lees spr.3:9 en Lev. 27:30-31)

Tienden zijn een vast bedrag, die je betaald uit gehoorzaamheid,. Het behoort imemrs God toe. Het is een sleutel en bescherming van je bezit!

Offers variëren. Je brengt ze uit dankbaarheid. Je MAG ze geven.(hand 5:4) Het is levend zaad om later te oogsten!

1.Geef nooit zonder eerst te hebben gebeden.
2.Geef nooit uit emotie, of impulsief.
3.Geef nooit uit een nood, maar uit leiding van de heilige Geest.
4.Geef nooit uit schuldgevoel, maar uit overtuiging.
5.Hou contact met de organisatie die je steunt. Wat zijn de vruchten?
K6.ijk of de persoon aan wie je geeft bezig is met goed rentmeesterschap. (lees luc. 19:26 en spr. 10:4)
7.Geef stap voor stap naar de mate van je geloof.

Ga niet achter het geld aan, ga achter God aan, dan komt het geld achter jou aan!

Het is goed om rijk te zijn, om te kunnen goed doen; steunen van evangelisten, weeshuizen etc.

Pas op voor koe-beest principe! Als je arm bent, wil dat niet zeggen dat je geen goede christen bent! [/i]

De wet van zaaien en oogsten.
Voortaan zullen, zolang de aarde bestaat, zaaiing en oogst,...zomer en winter,..niet ophouden. (gen.8:22)
Er zijn er, die uitstrooien en toch nog meer verkrijgen; terwijl anderen meer inhouden dan recht is en toch gebrek lijden. De zegenende ziel wordt overvloedig verkwikt, wie laaft, wordt ook zelf gelaafd. (spr. 11:24-25)

Voorwaardes om te oogsten:
Bedenk dit : wie karig zaait, zal ook karig oogsten, en wie mildelijk zaait, zal mildelijk oogsten. En ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen, want God heeft de blijmoedige gever lief. En God is bij machte alle genade in u overvloedig te schenken opdat gij, in alle opzichten te allen tijde van alles genoegzaam voorzien, in alle goed werk overvloedig moogt zijn, gelijk geschreven staat: Hij heeft uitgedeeld, aan de armen gegeven, zijn gerechtigheid blijft in eeuwigheid.
Hij nu, die zaad verschaft aan de zaaier en brood tot spijze, zal u uw zaaisel verschaffen en vermeerderen(=vermenigvuldigen)
en het gewas uwer gerechtigheid doen opschieten, (De vruchten vermeerderen)
terwijl gij in alles verrijkt wordt tot alle onbekrompenheid , welke door onze bemiddeling dankzegging aan God bewerkt. (2 cor. 9:6-11)

Een Hemelse bankrekening
Veilig! (mat 6:20)
het is mij te doen om de opbrengst, die als tegoed op uw rekening aangroeit. (fil. 4:17) GOEIE RENTE!
Numeri 7:10-17: hier wordt het 12x herhaald! Hij houdt precies bij wat je op je rekening zet.
Wie zich over de arme ontfermt, leent de Here; Hij zal hem zijn weldaad vergelden.

Wat zei Jezus over geven?
Zoekt eerst het koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden. (mat 6:33)
Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde en overlopende maat zal men in uw schoot geven. Want met de maat, waarmede gij meet, zal u wedergemeten worden. (lucas 6:38)
De kinderen dezer wereld gaan... met veel meer overleg te werk dan de kinderen des lichts (lucas 16:8) Lees ook lucas 19:13 en hand. 20:35)

De Tienden.

Je 1e tiende
Die van je brutosalaris :)
De gehele opbrengst van het zaad dat uit uw akker voortkomt, stipt vertienen, jaar op jaar.
Vereer de Here met uw rijkdom en met de EERSTELINGEN van AL uw inkomsten. (spr.3:9)
En Hij zeidetot hen: Geeft dan de keizer wat des keizers is, en GOde wat Gods is. (lucas 20:25)

De 2e tiende:
Gij zult u verheugen voor het aangezicht van de Here, uw God, (deut. 12:17-18)
en gij zult dat geld besteden voor alles waarin gij lust hebt, voor runderen of kleinvee, voor wijn of bedwelmende drank, of wat gij ook wenst, en gij ZULT daar voor het aangezicht van de Here, uw God, eten en u verheugen. (deut. 14:22-27)

Armentiende
Na verloop van drie jaar....vreemdeling, de wees en de weduwe, die binne uw poorten wonen, komen en eten en zich verzadigen. (deut. 14:28-29 en deut. 26:12)

Waar je tienden betalen?
En hier ontvangen sterfelijke mensen tienden, doch daar iemand, van wie wordt getuigd, dat hij leeft. (hebr. 7:8)
Je tiende betaal je aan Jezus; wat wil hij er dan mee?
EERST NAAR DE VOORRAADKAMER. (nehemia 10:38, 13:12 en Mal. 3:10) VAN DAARUIT: naar bedieningen:
...voor de priesters en voor de Levieten....want Juda verheugde zich over de dienstdoende priester en lLevieten... evenzo de zangers en de poortwachters, (Nehemia 12:44-45 en Num. 18:21)...legden die aan de voeten der apostelen; aan een ieder werd uitgedeeld naar behoefte (hand. 18:21)
Je betaalt je tiende niet rechtstreeks aan de armen! Maar aan de kerk. De leiders mogen wel beslissen jouw tienden aan de armen te geven!
Paulus vergelijkt hier de inkomsten van de dienstdoende priesters met degenen die het evangelie van Jezus verkondigen. (zie: 1Cor. 9:4-14)

Ik hoop dat het tienden verhaal een beetje duidelijk is en laat zien wat God met ZIJN geld wil doen. :D
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Mag ik je een vraag stellen?? Hoeveel geef jij eigelijk.

Laten we een tiende eens in geld uitdrukken. Wat is een modaal salaris. Ik neem daarvoor €23.000,-- perjaar (bruto, incl. vakantiegeld)

Een tiende daarvan is € 2.300,--

Uitgedrukt in hollandse guldens, nee ik kan het nog niet laten, is dat f 5068,--

Een behoorlijk bedrag dus. Kan me best voorstellen dat velen dit niet kunnen betalen. Deel die € 2.300,-- eens door 52 weken, dan kom je uit op € 44,-- euro per week. Vind ik erg veel.

Geef daarom naar je mogelijkheden. De een iets meer , de ander iets minder.
strik

Bericht door strik »

Nee Egbert en 007,

Zo werkt het nu een keer niet, want dan is 10% bij de één van een heel ander orde dan bij de ander. Heb je 40 jaar geleden een huisje gekocht, of moet je dat nu doen, in oost-Groningen of in de Randstad; hoeveel schoolgaande en studerende kinderen zijn er, of zijn ze het huis al uit. Dat heeft allemaal niets met status te maken. Maar het is wel realiteit voor veel gezinnen.
007

Bericht door 007 »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Mag ik je een vraag stellen?? Hoeveel geef jij eigelijk.
een tiende van al mijn bruto inkomsten
Laten we een tiende eens in geld uitdrukken. Wat is een modaal salaris. Ik neem daarvoor €23.000,-- perjaar (bruto, incl. vakantiegeld)

Een tiende daarvan is € 2.300,--

Uitgedrukt in hollandse guldens, nee ik kan het nog niet laten, is dat f 5068,--

Een behoorlijk bedrag dus. Kan me best voorstellen dat velen dit niet kunnen betalen. Deel die € 2.300,-- eens door 52 weken, dan kom je uit op € 44,-- euro per week. Vind ik erg veel.

Geef daarom naar je mogelijkheden. De een iets meer , de ander iets minder.
Ja iemand die 5,- p/w verdient geeft toch ook minder dan iemand die 10,- p/w verdient. :!
Plaats reactie