Vrouw in het ambt

-DIA-

Vrouw in het ambt

Bericht door -DIA- »

Ik krijg de indruk dat sommigen hier zich tekort gedaan voelen als in beroepingsberichten de vrouwen, die zich in de kerk van Christus indringen, niet vermeld worden.

Mijn gedachten gingen naar een schriftgedeelte dat handeld over de laatste tijden. En mij viel op dat daar iets staat waar ik verder ook geen licht over heb, maar wat me wel te denken gaf.

Hoe denken de Refoforummers hierover?

Ik citeer 1 Timotheus 3:

1 En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden.

2 Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig.

3 Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden,

4 Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods;

5 Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van deze.

6 Want van dezen zijn het, die in de huizen insluipen, en nemen de vrouwkens gevangen, die met zonden geladen zijn, en door menigerlei begeerlijkheden gedreven worden;

7 Vrouwkens, die altijd leren, en nimmermeer tot kennis der waarheid kunnen komen.

8 Gelijkerwijs nu Jannes en Jambres Mozes tegenstonden, alzo staan ook deze de waarheid tegen; mensen, verdorven zijnde van verstand, verwerpelijk aangaande het geloof.

9 Maar zij zullen niet meerder toenemen; want hun uitzinnigheid zal allen openbaar worden, gelijk ook die van genen geworden is.

10 Maar gij hebt achtervolgd mijn leer, wijze van doen, voornemen, geloof, lankmoedigheid, liefde, lijdzaamheid.

11 Mijn vervolgingen, mijn lijden, zulks als mij overkomen is in Antiochië, in Ikonium en in Lystre; hoedanige vervolgingen ik geleden heb, en de Heere heeft mij uit alle verlost.

12 En ook allen, die godzaliglijk willen leven in Christus Jezus, die zullen vervolgd worden.

13 Doch de boze mensen en bedriegers zullen tot erger voortgaan, verleidende en wordende verleid.

14 Maar blijft gij in hetgeen gij geleerd hebt, en waarvan u verzekering gedaan is, wetende, van wien gij het geleerd hebt;

15 En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.

16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door -DIA- »

Mijn aandacht werd met name getrokken door vers 7

7. Vrouwkens, die altijd leren, en nimmermeer tot kennis der waarheid kunnen komen.

Ik denk dat het overdenken hiervan wel goed is.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Het is 2 Timotheus 3 ;)
Ik zou niet weten wat die tekst betekent.

Ik heb het even opgezocht. Het gaat hier over valse leraren die de huizen binnendringen en de zondige vrouwen verleiden tot dwaalleer en deze vrouwen staan altijd open om 'opmerkelijke' dingen te leren, behalve voor de waarheid. Het gaat hier in ieder geval niet over het vrouw in het ambt.
Laatst gewijzigd door Kaw op 07 jan 2009, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik krijg de indruk dat sommigen hier zich tekort gedaan voelen als in beroepingsberichten de vrouwen, die zich in de kerk van Christus indringen, niet vermeld worden.
Mocht je mij bedoelen - zou zomaar kunnen - dan sla je de plank geheel en al mis.
Het gaat mij er alleen maar om dat we de afspraak hebben dat beroepingswerk onverkort wordt weergegeven. Als dat de afspraak is, moeten we ons daar ook aan houden. Heel simpel.
't Gaat niet om de vrouwen, 't gaat om de afspraak.
~~Soli Deo Gloria~~
Grace

Bericht door Grace »

Anekdote:

"Er was eens een man die vroeg aan zijn voorganger: 'Dominee, wat vindt u van vrouwen op de kansel?". De voorganger antwoordde de man: 'Wat is daar mis mee, die moeten toch ook schoongemaakt worden?"
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Weet niet of hier nou direct op vrouwen in het ambt, als dominica wordt gesproken.
Maar ik zie geen grond in de bijbel voor vrouwelijke predikanten.

Zoals ik al eerder gezegd heb, vind ik het hypcriet, om te zeggen met een vroom gezicht, tuurlijk zijn wij tegen vrouwen in het ambt, ik ga er vanuit dat men er hier nog steeds niet voor is, maar ondertussen wel
zeggen dat het beroepen van dames wel vermeld moet/mag worden.

Wat mij betreft, en ik ben vast weer te rechtlijnig voor sommigen, is het:
- Voor vrouwen in het ambt, dus geen problemen met het vermelden van beroepen van vrouwen.
- Tegen vrouwen in het ambt, dus wel problemen met het vermelden van beroepen van vrouwen.

Maar om je tekst zomaar op die dames toe te passen, zou ik niet zomaar durven doen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Grace schreef:Anekdote:

"Er was eens een man die vroeg aan zijn voorganger: 'Dominee, wat vindt u van vrouwen op de kansel?". De voorganger antwoordde de man: 'Wat is daar mis mee, die moeten toch ook schoongemaakt worden?"
:humhihi
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Democritus

Bericht door Democritus »

Johann Gottfried Walther schreef:Weet niet of hier nou direct op vrouwen in het ambt, als dominica wordt gesproken.
Maar ik zie geen grond in de bijbel voor vrouwelijke predikanten.

Zoals ik al eerder gezegd heb, vind ik het hypcriet, om te zeggen met een vroom gezicht, tuurlijk zijn wij tegen vrouwen in het ambt, ik ga er vanuit dat men er hier nog steeds niet voor is, maar ondertussen wel
zeggen dat het beroepen van dames wel vermeld moet/mag worden.

Wat mij betreft, en ik ben vast weer te rechtlijnig voor sommigen, is het:
- Voor vrouwen in het ambt, dus geen problemen met het vermelden van beroepen van vrouwen.
- Tegen vrouwen in het ambt, dus wel problemen met het vermelden van beroepen van vrouwen.

Maar om je tekst zomaar op die dames toe te passen, zou ik niet zomaar durven doen.
Nee die vlieger gaat niet op Johann. Het zijn twee totaal verschillende dingen.

Dan kan je ook zeggen: Ik ben tegen de paus.... dus we bespreken geen dingen die de paus heeft gezegd.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:Mijn aandacht werd met name getrokken door vers 7

7. Vrouwkens, die altijd leren, en nimmermeer tot kennis der waarheid kunnen komen.

in vers 7 staan in de grondtekst de vrouwkens niet. Het zou m.i. dus ook kunnen gaan om de dwaalleraars, die nimmermeer tot kennis der waarheid kunnen komen.
By the way, mijn zusje (die bij ons voorlezer is, aangezien dit huishouden manloos is) overweegt een master te gaan doen, dus nog twee jaar langer door te studeren. We lazen aan tafel 2 Tim. 3. Toen was de beslissing gauw genomen. :)
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Zita schreef:

in vers 7 staan in de grondtekst de vrouwkens niet. Het zou m.i. dus ook kunnen gaan om de dwaalleraars, die nimmermeer tot kennis der waarheid kunnen komen.
By the way, mijn zusje (die bij ons voorlezer is, aangezien dit huishouden manloos is) overweegt een master te gaan doen, dus nog twee jaar langer door te studeren. We lazen aan tafel 2 Tim. 3. Toen was de beslissing gauw genomen. :)
Tja Zita dan zal je nu ook wel 2 Timotheüs 4 hebben gelezen over de gezonde leer!!
ook zo'n stuk waarvan ik denk dat we daar midden in leven.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:

Het slaat terug op "vrouwkens" uit het vorige vers; in de grondtekst is dat duidelijk te zien. In het Nederlands zou er verwarring kunnen ontstaan als het woord "vrouwkens" in vers 7 weggelaten zou worden.

Overigens heeft deze tekst niets met de vrouw in het ambt te maken.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:
Zita schreef:

Het slaat terug op "vrouwkens" uit het vorige vers; in de grondtekst is dat duidelijk te zien. In het Nederlands zou er verwarring kunnen ontstaan als het woord "vrouwkens" in vers 7 weggelaten zou worden.
en alweer heb ik spijt dat ik mijn klassieke talen vroegtijdig uit mijn vakkenpakket heb geknikkerd. Danku voor de opheldering.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:
Tiberius schreef:
Zita schreef:

en alweer heb ik spijt dat ik mijn klassieke talen vroegtijdig uit mijn vakkenpakket heb geknikkerd. Danku voor de opheldering.
Je bent nooit te oud om het alsnog bij te schaven. ;)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

In de SV is het woord 'gunaikarion' vertaalt met 'vrouwkens'. In de KJV lezen we 'silly women'. Geen gewone vrouwen dus, maar dwaze, onverstandige, zotte vrouwen. Geeft m.i. toch weer een andere gevoelswaarde aan het woord.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

het vermelden van wolven in de kudde Gods, zij het mannelijk of vrouwelijk, betekend niet goedkeuring.

Anders zou men alle dwaalleraars, ook de mannelijke, niet mogen vermelden....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie