2009 - Darwinjaar

jakobmarin

2009 - Darwinjaar

Bericht door jakobmarin »

Jawel, het is zover. Het Darwinjaar is begonnen. Bij mijn weten is er nog geen topic over.
Ik wil voorstellen dat in dit topic niet zozeer gediscussieerd wordt, maar we elkaar helpen om te wijzen op links, weetjes, anekdotes, etc. die gaan over de Schepping.

links:
- Evolutie of Schepping? Wat geloof jij? De folder wordt 12 februari 2009 bezorgd.
- Reactie hierop van evolutionistenOm een sticker op je brievenbus te plakken
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
astroguy

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door astroguy »

jakobmarin schreef:Jawel, het is zover. Het Darwinjaar is begonnen. Bij mijn weten is er nog geen topic over.
Ik wil voorstellen dat in dit topic niet zozeer gediscussieerd wordt, maar we elkaar helpen om te wijzen op links, weetjes, anekdotes, etc. die gaan over de Schepping.

links:
- Evolutie of Schepping? Wat geloof jij? De folder wordt 12 februari 2009 bezorgd.
Wie heeft het weerwoord?

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/art ... e_verstaan
Atze
parsifal

Bericht door parsifal »

Er is weinig weerwoord te geven tegen dat stukje in de volkskrant. Het meeste wat er staat klopt gewoon. Zij het dat evolutietheorie een heel breed begrip is en niet alles de status van wetenschappelijke theorie mag hebben en dat de uitspraak "evolutie is blind" niet noodzakelijk is binnen de evolutie theorie.

Merk hierbij op dat wetenschappelijk niet gelijk is aan betrekking hebbend op de waarheid of definitief.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

jakobmarin schreef:Jawel, het is zover. Het Darwinjaar is begonnen. Bij mijn weten is er nog geen topic over.

links:
levert onze postbode dit ook nog werk op?
albion

Bericht door albion »

Gijs83 schreef:

links:
Wat denk je zelf?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

albion schreef:
Gijs83 schreef:

links:
Wat denk je zelf?
Nou hier wordt een bepaalde vaststaande datum genoemd, dus ik dacht het kon wel eens een huis-aan-huis folder worden en dat levert mij werk op. Dan nog is de vraag of het via TNT Post word verspreid.
jakobmarin

laat ik eens wat promberen:
De evolutietheorie is toch maar een theorie?
Evolutie bestaat, dat is zeker. Micro-evolutie bestaat, dus binnen de soorten (van bijv. darwins vogels). Evolutie die over grenzen van soorten heen gaat bestaat niet en er is ook geen wetenschappelijk bewijs (dus die proefondervindelijk is vast te stellen, en is te herhalen) voor.
En het ontstaan van het leven dan? Dat verklaart de evolutietheorie niet.
Nee, maar dat heeft er wel alles mee te maken. Er is een vooroordeel bij de meeste evolutionisten dat God niet bestaat, en laat nou net dat allereerste begin door Hem geschapen te zijn.
Mensen stammen af van apen.
Dat gelooft toch niemand?!? :modo
Zoiets complex als het oog kan nooit ontstaan zijn door iets eenvoudigs als evolutie.
Leuk dat ze het oog als voorbeeld nemen. Er zijn nog tientallen andere voorbeelden van onherleidbaar complexe organen. Overigens vind ik wel de redenatie kloppend (die hier niet eens wordt genoemd) dat wat wíj onherleidbaar complex vinden, het nog niet door de evolutie 'onherleidbaar complex' hoeft te zijn. We bestempelen dat zo, vanuit onze onze kennis, vooroordelen, gevoel, etc.
We moeten de zwakkeren niet helpen; dat druist in tegen het proces van evolutie.
Dat zal Darwin inderdaad wel niet zo gezegd hebben, maar de abortus en euthanasie past wel heel mooi in het plaatje van survival of the fittest.

Betere tegenargumenten vind ik:
- missing links. Als er echt miljoenen jaren tijd nodig waren voor de evolutie van ééncelligen naar mens, zouden er triljarden tussenvormen aan fossielen in de grond zitten. Er is er nog nooit eentje gevonden...
- astronomie: enkele planeten draaien net de andere kant op rond de zon dan de anderen. Als de zon met de planeten tot stand is gekomen door een oerknal (met een ronddraaiende beweging) zouden alle planeten dezelfde kant op draaien.
astroguy

Bericht door astroguy »

jakobmarin schreef:laat ik eens wat promberen:
De evolutietheorie is toch maar een theorie?
Evolutie bestaat, dat is zeker. Micro-evolutie bestaat, dus binnen de soorten (van bijv. darwins vogels). Evolutie die over grenzen van soorten heen gaat bestaat niet en er is ook geen wetenschappelijk bewijs (dus die proefondervindelijk is vast te stellen, en is te herhalen) voor.
En het ontstaan van het leven dan? Dat verklaart de evolutietheorie niet.
Nee, maar dat heeft er wel alles mee te maken. Er is een vooroordeel bij de meeste evolutionisten dat God niet bestaat, en laat nou net dat allereerste begin door Hem geschapen te zijn.
Mensen stammen af van apen.
Dat gelooft toch niemand?!? :modo
Zoiets complex als het oog kan nooit ontstaan zijn door iets eenvoudigs als evolutie.
Leuk dat ze het oog als voorbeeld nemen. Er zijn nog tientallen andere voorbeelden van onherleidbaar complexe organen. Overigens vind ik wel de redenatie kloppend (die hier niet eens wordt genoemd) dat wat wíj onherleidbaar complex vinden, het nog niet door de evolutie 'onherleidbaar complex' hoeft te zijn. We bestempelen dat zo, vanuit onze onze kennis, vooroordelen, gevoel, etc.
We moeten de zwakkeren niet helpen; dat druist in tegen het proces van evolutie.
Dat zal Darwin inderdaad wel niet zo gezegd hebben, maar de abortus en euthanasie past wel heel mooi in het plaatje van survival of the fittest.

Betere tegenargumenten vind ik:
- missing links. Als er echt miljoenen jaren tijd nodig waren voor de evolutie van ééncelligen naar mens, zouden er triljarden tussenvormen aan fossielen in de grond zitten. Er is er nog nooit eentje gevonden...
- astronomie: enkele planeten draaien net de andere kant op rond de zon dan de anderen. Als de zon met de planeten tot stand is gekomen door een oerknal (met een ronddraaiende beweging) zouden alle planeten dezelfde kant op draaien.
Die 8 grote planeten draaien allemaal dezelfde richting om de zon, en ook Pluto. Er zijn planetoiden die wel verkeerd omdraaien, maar bewezen kan worden dat hun banen meerdere keren aangepast zijn toen ze te dicht bij bijvoorbeeld Jupiter kwamen en daardoor een nieuwe baan kregen.
Atze
jakobmarin

astroguy schreef:Die 8 grote planeten draaien allemaal dezelfde richting om de zon, en ook Pluto. Er zijn planetoiden die wel verkeerd omdraaien, maar bewezen kan worden dat hun banen meerdere keren aangepast zijn toen ze te dicht bij bijvoorbeeld Jupiter kwamen en daardoor een nieuwe baan kregen.
Ok, weer wat geleerd. Dank! :OO

Vanavond bij Het Elfde Uur - Aftrap Darwinjaar Ben benieuwd!
refo

Bericht door refo »

jakobmarin schreef:
astroguy schreef:Die 8 grote planeten draaien allemaal dezelfde richting om de zon, en ook Pluto. Er zijn planetoiden die wel verkeerd omdraaien, maar bewezen kan worden dat hun banen meerdere keren aangepast zijn toen ze te dicht bij bijvoorbeeld Jupiter kwamen en daardoor een nieuwe baan kregen.

Venus spint weer wel tegengesteld aan de andere planeten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Een rechts-confessioneel

Bericht door Een rechts-confessioneel »

oja, Kent Hovind zal er weer garen bij spinnen de komende tijd...

voor hen die (nog) openstaan voor een wetenschappelijk onderbouwd verhaal voor dummies (ok, wel in het Engels) raad ik aan om kennis te nemen van dit (klik hier) document, ik mag aannemen dat off-campus te bekijken is: Tolle Lege!

"a freely accessible resource for biologists and others who wish to explain to students, friends or loved ones just what is the evidence for evolution by natural selection. Entitled '15 evolutionary gems', the document summarizes 15 lines of evidence from papers published in Nature over the past 10 years. The evidence is drawn from the fossil record, from studies of natural and artificial habitats, and from research on molecular biological processes."
jakobmarin

refo schreef:Venus spint weer wel tegengesteld aan de andere planeten.
Zie http://janus.astro.umd.edu/SolarSystems/ (een beetje inzoomen) en dan zie je dat Venus ook dezelfde kant op draait.... :slurp
refo

Bericht door refo »

jakobmarin schreef:
refo schreef:Venus spint weer wel tegengesteld aan de andere planeten.
Zie http://janus.astro.umd.edu/SolarSystems/ (een beetje inzoomen) en dan zie je dat Venus ook dezelfde kant op draait.... :slurp
Spinnen heb ik het over. Draaien om de eigen as.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
astroguy

Bericht door astroguy »

refo schreef:
jakobmarin schreef:

Spinnen is wat anders dan draaien om de zon. Het klopt inderdaad dat de verschillende planeten verschillende "dagen" hebben, want dat is wat spinnen eigenlijk veroorzaakt. De korste dag is 10 uur en de langste die van Venus dus 243 dagen. Dit maakt dat de dag op Venus langer duurt dan een Venus jaar en dat geeft het effect dat het tegengesteld lijkt. Overigens is er ook nog de hoek die een planeet met de baan om de zon heeft. Die van de aarde is ongeveer 23 graden uit het lood om het zo eens te zeggen. Deze 23 graden is niet constant maar varieert over de eeuwen. Waarschijnlijk dat de getijde krachten hier verantwoordelijk voor zijn. In elk geval klopt strikt genomen het monument dat wij hier in het Kruger park hebben en die geplaatst is waar de steenbokskeerkring overloopt niet meer. TOen het monument geplaatst werd was het goed, maar de keerkring is inmiddels zo'n km of wat "weggelopen". Blijkbaar wandelt de aardas over de eeuwen zo tussen de 22 en 25 graden.
Atze
Raike
Contacteer:

Bericht door Raike »

astroguy schreef:
refo schreef:
jakobmarin schreef:

Spinnen is wat anders dan draaien om de zon. Het klopt inderdaad dat de verschillende planeten verschillende "dagen" hebben, want dat is wat spinnen eigenlijk veroorzaakt.
Heeft dat spinnen ook nog iets te maken met de oerknaltheorie, net als de draairichting?
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Plaats reactie