De toegang tot de tafel ontzegd voor het oog van de gehele g

Breekijzertje

De toegang tot de tafel ontzegd voor het oog van de gehele g

Bericht door Breekijzertje »

Persoonlijk heb ik meerdere malen meegemaakt dat tijdens een avondmaalsviering personen die naar de tafel kwamen, door de dominee of door ouderlingen het aangaan werd geweigerd.
Dat maakte toen als klein ukkie best wel indruk op me.
'k Herinner me nog dat het doodstil werd in de kerk en alle mensen rekten zich uit om maar niets van het gebeuren te missen, tenminste, zo kwam dat op mij over.
De discussie werd zelfs openlijk aangegaan........brrr....

Mijn vraag in deze: Kan iemand zo publiekelijk worden geweerd van de tafel?

Ik kan me voorstellen dat zo iemand wel in de grond kan zakken van schaamte.

Een 'breekje'van Breekijzertje

[Aangepast op 27/2/03 door Breekijzertje]
Quazzy

Bericht door Quazzy »

brrrrrrr, lijkt me erg om mee te maken. Ik ben blij dat er in onze gemeente nooit iemand geweigerd wordt.

Ik denk ook niet echt dat het vruchtbaar is om het te doen. Degene die wordt geweigerd zal, lijkt mij, nooit meer in dat gebouw komen. Verschillende mensen in de gemeente zullen zo'n gemeente verlaten. Dat is tenminste wat ik heb gezien: verschillende mensen bij ons in de gemeente zijn afkomstig van verschillende kerken/gemeentes, ook ger.gem.ers. Iemand met wie ik belijdenis heb gedaan verliet de ger. gem. nadat een zus van haar geweigerd was en de vorige dag door de voltallige kerkenraad + uitgelopen dorp bezocht werd. Dit zijn natuurlijk de excessen die niet bedoeld zijn voor te komen, maar het gevaar van 'publiek gerecht' wordt wel gelopen. Volgens mij zou het beter zijn als predikant om iemand achteraf eens te bezoeken (dus onder 4 ogen) om het nog eens door te spreken.
Kislev

Bericht door Kislev »

Als iemand onder censuur staat en de persoon en de gemeente weet dat, is het misschien logisch dat je tegengehouden wordt.

Maar word je geweerd omdat je volgens sommigen niet bekeerd bent dan gaat er volgens mij iets niet helemaal goed (komt dat voor?). Dan kan inderdaad beter achteraf de predikant / kerkenraad met zo'n iemand gaan praten.
england

Bericht door england »

Ik weet dat het hier bij ons 1 keer gebeurd is. Iemand die niet overeenkomstig Gods Woord leefde. Hij nam deel, en is daarna gewaarschuwd dat hij eerst bepaalde dingen in zijn leven aan moest pakken, voor hij weer deel kon nemen. De derde keer dat hij aan zou gaan is hij geweigerd... Maar dat was dus na verschillende waarschuwingen etc.
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Volgens mij komt het ook wel voor dat de dominee die persoon overslaat bij het uitdelen van het brood. Dat is minder theatraal.

Ik herinner me ook van heel vroeger dat een vrouw eens opstond in haar bank en op zichzelf wees. Waarop de dominee nee schudde en de vrouw weer ging zitten. Waarom hij nee schudde weet ik niet. Of dat was omdat ze geen lid was of dat ze in zonde leefde.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Iemand die onder censuur staat heeft van te voren al te horen gekregen dat hij niet welkom is aan de Tafel.

Zelf vind ik het ongehoord als personen die niet onder censuur staat niet wordt toegelaten. Als eerste is het een zaak tussen die persoon en God. Als tweede krijg anders de gemeente voor de maandag erg veel roddelstof wat zeker niet opbouwend is!

Er zijn echter ook nog gemeentes waar personen worden geweigerd omdat de predikant denkt dat hij de hartenkenner is. Die wordt meestal aangegeven tijdens een bezoek die na het Avondmaal plaats vind.
sunshine

Bericht door sunshine »

Ik denk dat het inderdaad niet goed is dat je voor het oog van de hele gemeente geweigerd word aan de Tafel, maar aan de andere kant heb ik ook wel eens mijn twijfels als ik zie dat er gemeenten zijn waar het Avondmaal niet in een keer gehouden word omdat er meer dan 80 mensen naar de tafel vliegen.( Ik wil beslist niemand veroordelen, en ik zal de laatste zijn die over een Avondmaalganger gaat zitten kletsen!, zo van; ja hoor Die aan het Avondmaal!? dat kan toch geen Kind van God zijn?!) Het is namelijk wel een zaak tussen God en die persoon! Aan de andere kant is het natuurlijk ook niet goed dat er gemeenten zijn waar er maar 2 avondmaalgangers zijn. Hoe zou dat dan komen? Zou het aan de prediking liggen? Ik heb er wel eens mijn vragen bij.........
Quazzy

Bericht door Quazzy »

In onze gemeente zijn er meestal 5, 6 Avondmaalsgangen nodig om iedereen de mogelijkheid te geven aan het Avondmaal te gaan. Nu gaat ook het grootste gedeelte van de mensen die belijdenis hebben gedaan aan het Avondmaal. Bij ons dus geen toestanden van 2, 3 mensen aan het Avondmaal. Maar onze gemeente is daar ook wat makkelijker in, denk ik.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Tja, bij ons zijn er minimaal 6 of 7 tafels. Maar eigenlijk vind ik het helemaal niet belangrijk hoeveel tafels er zijn! Het gaat er om dat je er ook bij moeten horen om het eeuwige leven te kunnen hebben. Dus laten we eerst naar ons zelf kijken en dan pas naar de vele of weinige mensen die aangaan.
Kan jij aangaan? Dat is de levensvraag!

Jammer dat er twijfel komt als er veel Avondmaalgangers zijn! We horen dan toch juist verheugd te zijn? Tuurlijk; hoe meer koren, hoe meer kaf maar laten we u.a.b. niet gaan twijfelen over andere maar naar ons zelf kijken!
refo

Bericht door refo »

Wij belijden dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen. Dus wordt iedereen gedoopt. Wij belijden dat het Avondmaal in de plaats van het Pascha is gekomen. Maar waarom mag dan opeens NIET iedereen aangaan?

(Ik stel voor de discussie 'doop ipv besnijdenis' niet hier te voeren)
Lecram

Bericht door Lecram »

Tijdens de laatste keer HA bij ons leek het erop dat de 2e tafel niet helemaal vol zou worden, terwijl normaal gesproken 3 keer bediend wordt.
Ik was er blij om dat de (gast)dominee zei tegen de gemeente: Zal het dan echt zo zijn dat dit de laatste tafel wordt? M.a.w. laat je niet weerhouden aan te gaan!
Ja, dat gebeurt ook in de Ger.Gem.!! :o
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Jammer dat er twijfel komt als er veel Avondmaalgangers zijn! We horen dan toch juist verheugd te zijn? Tuurlijk; hoe meer koren, hoe meer kaf maar laten we u.a.b. niet gaan twijfelen over andere maar naar ons zelf kijken!
Ik ben er iedere keer weer blij om dat er bij ons relatief veel aan gaan, maar ook weer teleurgesteld dat er ook zoveel blijven zitten.
Wat een enorm groot feest als iedereen van de gemeente aan de tafel Jezus zou ontmoeten!
bjdendekker

Oorspronkelijk gepost door sunshine
...maar aan de andere kant heb ik ook wel eens mijn twijfels als ik zie dat er gemeenten zijn waar het Avondmaal niet in een keer gehouden word omdat er meer dan 80 mensen naar de tafel vliegen
Ik heb nog nooit mensen naar het Avondmaal zien vliegen, maar ik neem aan dat je het figuurlijk bedoelt. En dan maak ik bezwaar tegen je redenering.

Het lijkt in de rechterflank van de ger gez wel of de ergste zonde die je bedrijven kunt het ontijdig of vroegtijdig deelnemen aan het Avondmaal is. Daar wordt namelijk veel om veroordeeld. terwijl de massa die in ongeloof blijft zitten buiten schot blijft.

Als ik het inschat gaat bij ons in de gemeente zo'n 20% aan het avondmaal, wat heel veel is voor een gereformeerde gemeente. (Toen we hier kwamen wonen kregen we dan ook vanuit onze vorige gemeente het advies om niet hier naar d de kerk te gaan maar een plaats verderop). Pas hoorde ik iemand zeggen: "Het lijkt hier wel de ark van Noach, mannetje en vrouwtje kwamen samen." Nou en? Kan dat niet?

80% van de gemeente blijft zitten, belijdt daarmee Christus niet nodig te hebben. Wat erg...

Laten we aub niet in de fout vervallen dat een gemeente met veel avondmaalgangers minder is dan een gemeente met weinig!
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wat betreft het aangaan. Het HA is bestemd voor Gods kinderen. Dwz voor bekeerde mensen, ter versterking van hun geloof. Ik denk dat de kerkeraad/dominee wel degelijk iemand kan weigeren. Staat er immers niet in het formullier dat als je onbekeerd aanzit, dan eet en drink je jezelf een oordeel.

Dit is heel erg, om als onheilige aan het Heilig Avondmaal te zitten.

Ik weet ook best dat je als mens niet mag oordelen over of iemand nu wel of niet bekeerd is. Iedereen moet bij zichzelf te rade gaan.

Ken wel een voorbeeld van een man die vreselijke dingen thuis deed, in de relationele sfeer, en 's zondags met een stalen gezicht aanging. Dan heb ik zo wel mijn vraagtekens hierbij.

tukkertje
bjdendekker

Als je als onbekeerde blijft zitten, zit je jezelf dan ook niet een orodeel?
Plaats reactie