Alphacursus

Plaats reactie
Refojongere

Alphacursus

Bericht door Refojongere »

Er is binnen de rechterflank van de gereformeerde gezindte veel kritiek op de Alphacursus. Waarom? Wie kan de 'foute' passages voor me aanwijzen?
Kislev

Bericht door Kislev »

Hoi Refojongere,

Deze vraag had ik -voor je deze topic hebt opgestart- via de mail al aan Dennis gesteld. Hij heeft daar een heel gedegen en gefundeerd antwoord op gegeven.

Wellicht dat Dennis het hier wil plaatsen?

Eén zin uit zijn reactie sprak me bijzonder aan. Ik denk dat hierin een kern van waarheid zit. Ik plaats het even op persoonlijke titel:

De alphacursus wordt gewaardeerd onder een afvallig christendom, niet onder een getrouw christendom.
Dennis

Bericht door Dennis »

Kislev,

Als je mijn reactie die ik je heb gestuurd, hier wilt plaatsen, dan heb ik daar geen problemen mee.

Mvg,

Dennis
Kislev

Bericht door Kislev »

Bij deze de reactie van DENNIS:

Aangaande de alphacursus heb ik wel een aantal zaken onderzocht.
- Een tweetal jaar terug heb ik een keer de hele Engelse site van de alpha-cursus doorgenomen voor mezelf
- thuis heb ik wat materiaal van de alphacursus incluis een van de boekjes van Nicky Gumbl
- enkele jaren terug ben ik op een Crossroadsvakantie geweest, waarvan later bleek na die vakantie dat een van de 'zusters' een alphacursus was gaan geven Deze 'zuster' bleek later haar geloof verloren te hebben
- ik ben op een seminar over de alpha-cursus van Nicky Gumbly geweest op Amsterdam2000 waar de valse profeet Billy Graham als paus werd geeerd, en waarin bijvoorbeeld ook Simonis een welkomstwoord gaf waarin hij meer 'christendom' liet doorklinken dan de overige zogenaamd protestantse sprekers op de beginavond. Voorafgaand werd in de zaal een stuk gedraaid waarbij NG heel 'relaxed' als een soort 'gigolo' zijn boodschap afdraaide tegenover een aantal rijen van mensen gezeten aan tafels in de UK. Tijdens het vragen-uurtje heb ik NG de vraag gesteld in de trant van: Stel dat in de zaal mannen als Spurgeon, Gill, Owen, Watson, Boston zouden zitten met voor op tafel de KJV en de Westminster Standards, u mocht ook nog eens 25 van uw beste 'bekeerlingen' meenemen, en stel dat deze Godsmannen uit uw rijke Engelse geschiedenis zouden u, uw boodschap en uw beste bekeerlingen gaan onderzoeken, hoe denkt u dat hun bevindingen zouden zijn ? Hierop schrok NG terug, herhaalde meteen dat zowat op iedere pagina van zijn boeken een bijbeltekst staat, en dat het gaat om 'eenheid onder de christenen' De bezoekers kregen een alphanewsblad mee, waarin op de voorpagina heel duidelijk stond met foto's dat de RK in Engeland de alphacursus een prima cursus vinden..
- een tijdlang heb ik bij mijn ouders op zaterdagochtend de herhaling van 'geloven-tv'(?) van de EO gezien waarin zeer regelmatig de landelijke pr-persoon van alpha-NL plaats nam. In dit programma kwamen de vreemdste 'christenen' incluis werd mijn ex-voorganger uitgenodigd die openlijk heel de protestantse religie ontkent. In het programma zelf werd hij als de 'dominee' gezien. Wat ik van deze pr-persoon heb gehoord, gaat echt niet verder dan een nette heiden. En de overige gasten aan tafel waren een potpourri van de meest vreemdsoortige 'gristenen' waarbij het niveau van de gesprekken zeer zeer abominabel was.
- dit jaar ben ik een dag op een alphacursusleidersconferentie geweest in Houten Tijdens deze dag heb ik enkele zeer kritische vragen gesteld aan de leiding van alpha-NL, incluis ook die pr-persoon van hierboven. Ook heb ik een tijdlang met een jonge ex-gereformeerde bondsdominee gesproken die ook in de leiding zat. die mijn kritiek alleen maar kon beamen. Wat ik toen begreep is dat de leiding bestaat uit een SOW-dominee uit Houten, een vrouwelijke theologe, een ex-gereformeerde bondsdominee, en die pr-persoon. De lezingen die zij gaven, waren echt niet om naar huis over te schrijven. Zowel qua inhoud (oppervlakkigheid, opnieuw herhalen van dezelfde alphamantra's die men al jaren de mensen voorhoudt) als qua presentatie (gevlei, grappenmakerij, roemen op eigen verdiensten, ijdele hoogmoed) was het erg abominabel. Daarnaast werd er openlijk voor het oog van iedereen een gebedssessie uitgevoerd waarbij de SOW-dominee commentaar gaf terwijl de sessie met 3 man voluit aan het bidden was voor de hele zaal die toekeek. Ook moesten de mensen in de zaal in kleine groepjes gaan bidden voor elkaar en elkaars ziel aan elkaar blootleggen als men dat wilde. Daarnaast begonnen de 'lezingen' steeds met het zingen van een groot aantal opwekkingslieden met een groot combo erbij. Dit groepjesbidden en beginnen met zingen, wekte bij mij de indruk van proberen een eenheidsgevoel te creëren waarbij kritisch nadenken zou verzanden in een zee van positieve gevoelens. Ik heb overigens niet deelgenomen aan de 'aanbidding' en aan het groepsgebed Tijdens de dag was er ook een boekentafel, daar stonden hoofdzakelijk boeken en materiaal van NG en alpha, en een tafel met alle soorten boeken die je ook in een gemiddelde evangelische boekhandel tegenkomt, ook met zeer zeer weinig wat iemand als orthodox protestant nog herkent. De algehele indruk van de bezoekers alsmede de sprekers was heidendom. Het spijt me niet om dit te zeggen, ik weet echt niet waarin ik protestantisme bij leiding en cursusgevers zou moeten herkennen. Tijdens de behandeling van de vragen op het podium werd er bovendien ook nog gelogen dat er op een bepaald punt geen kritische vragen waren gesteld, terwijl ik wel een kritische vraag had gesteld. Ik ben toen opgestaan en heb dit gezegd in de zaal, alsmede dat ik weinig herkenning vond. Hierop kreeg ik van de SOW-dominee een erg vaag antwoord. Na de conferentie kreeg ik een aantal brieven binnen waarin op een leugenachtige manier over de conferentie werd gesproken. Net zo leugenachtig als dat men constant loopt voor te doen alsof de alphacursus groeiende groeiende groeiende en o,ja groeiende is, en een heel heel groot succes, zo groot dat je het gewoon een heel heel groot succes is. Ja, ja,…..
- in Breda bleek de alphacursus ook gegeven te worden door de Nazarenerkerk waarvan ik de voorganger enkele jaren terug behoorlijk aan de tand heb gevoeld.

Persoonlijk begin ik steeds meer te kijken naar de leiding van een bepaalde beweging. Immers als de leiding getrouw is, dan werkt dit door in alle geledingen. Is er iets grondig mis met de leiding, dan werkt dat ook door in alles. Als ik kijk naar Nicky Gumble, dan is dit een Anglicaanse dominee (priester ?). Dus deze man behoort bij een totaal afvallige kerk in de UK die openlijk met Rome samenwerking zoekt, en waarin (corrigeer me als het niet klopt) hele dubieuze leringen zijn aangaande de vrouw in het ambt, homofilie e.a.. Deze man schrijft dus de boeken die heel de wereld ineens overgaan, door zowat alle demoninaties geprezen worden (incluis RK, SOW, Anglican Church, Nazarenerkerk, evangelische beweging), en die ineens ook wat 'media-attention' krijgt doordat in de UK op televisie zo'n cursus volgens mijn informatie toendertijd is gegeven. Het zogenaamde succes van deze cursus klopt niet, zeer zeker niet in de het licht van de moeite die het protestantisme heeft om haar hoofd boven water te houden de afgelopen 100 jaar in Europa. Als ik kijk naar de leiding van alpha-NL. Dan zie ik allereerst een SOW-dominee in een vage kerk in Houten, een theologe wiens lezing tijdens die conferentiedag meer thuishoorde op een humanistische psychologenconferentie, een ex-gereformeerde bondsdominee die tijdens deze conferentie even mocht spreken over een bijbeltekst waarover in de kerken al honderdduizenden malen is gesproken (in de trant van Petrus die over het water loopt), en een pr-man die in een heel vaag EO-programma met hele vage 'gristelijke gasten' loopt te praten op het niveau waar een 16-jarig jeugdlid die net komt kijken, zich nog vanaf zou kunnen vragen of dat niet erg oppervlakkig was. Als ik dan de 'reader' bekijk die de (aankomende) cursusgevers ontvingen, dan heeft dat werkelijk niets meer met het christendom van doen, en staan daar zeer zeer grote dwalingen in, alsmede is de inhoud van die reader een teken dat de leiding zelf zich weinig aantrekt van de Bijbel, meer nog kan ik de principes daarin verwoord beschouwen als manipulatie van eenvoudige mensen in de cursussen die denken dat de leiders altijd zo vriendelijk zijn tegenover vrienden, terwijl het een techniek is om iedereen op zijn gemak te doen voelen.

Als Nicky Gumble alsmede de leiding in NL degenen zijn die overal lezingen geven, en de alpha-cursus promoten onder jongeren en ouderen, dan heb ik daar in zijn geheel geen hoge pet van op. Meer nog dan vraag ik me ernstig af of ik niet beter naar een humanistische godsdienstwetenschapbijeenkomst over het christendom in de 21e eeuw kan gaan, want daar hoor ik dezelfde principes maar met wat meer kennis van zaken. Als ik kort inga op de inhoud van de cursus. Wat is het verschil tussen 'teambuilding' in het bedrijfsleven waar de collega's 10 avonden met elkaar gezellig gaan eten, en elkaar daarna beter leren kennen in gespreksgroepjes waarbij de baas iedere avond een stichtelijk woord van een hele dikke 10 minuten brengt, om te eindigen met een weekendje zeilen en de alpha-cursus ? De baas heeft ook de mogelijkheid om op cursus te gaan om zo goed mogelijk die avonden te begeleiden, leert daar ook hoe gesprekken te leiden, wat voor een problemen iemand tegen kan komen, en wat wel en niet acties zijn om de avond tot een succes te maken. En middels vleierij en herkennen in wereldse zaken, zullen na de teambuildingsessies de collega's ook heel enthousiast in allerlei bladen kunnen vertellen zodat andere bedrijven dit middel ook zullen gaan gebruiken. Gezien de positieve houding van de katholieke kerk, de wereldwijde verspreiding van de alphacursus in zowat alle denominaties, de mogelijkheden qua financien en media die de alphacursus heeft, alsmede het grote vermoeden dat de Anglican Church doorspekt is met invloed van Jezuietisme en vrijmetselarij, vermoed ik dat of Nicky Gumble of een van de leiding in NL, danwel degenen di het geld financieren dan wel adviezen geven, vanuit Rome opdracht hebben gekregen om deze 'tool' van de alphacursus te gebruiken om alle denominaties samen te brengen uiteindelijk onder de banier van Rome.

De alphacursus wordt gewaardeerd onder een afvallig christendom, niet onder een getrouw christendom. Tenslotte hoop ik niet dat je aanstoot neemt aan mijn woorden, persoonlijk weet ik echt niet meer wat voor een soort mensen dit zijn en op welke manier ik hen moet beschrijven. Zelf heeft men de ware protestantse religie totaal uit het zichtsveld gehaald, en tegelijkertijd een gruwelijke perversie zoals de alphacursus ervoor in de plaats gesteld. Ik hoop van harte dat de heer Gumble alsmede de leiding van alphacursus NL tot Christus zullen komen, dat degenen die een alphacursus volgen door Gods Geest worden geleid tot de oude paden zodat ze de inhoud van deze cursus gaan zien voor wat zij is, maar er is iets zeer grondig mis met deze cursus. Interessant wellicht is ook om eens wat kritische stukken op internet te gaan bekijken. Nog 1 voorbeeld. Stel dat ik een Engelsman zou zijn, die weet dat ik het Evangelie kan uitdragen middels de KJV uit 1611, de Westminister Standards, en John Foxe’s book of Martyrs. En in plaats daarvan kom ik met Het Boek of de NIV, eigen geschreven boekjes met over de allereerste beginselen mijn eigen visie, samenwerking met alle denominaties van RK tot gereformeerd waarbij doctrine en godvruchtig leven weinig meer uitmaakt, en hele vage getuigenissen ontdaan van het protestantisme, en doe alsof ik in dit alles de meest fijne persoon ter wereld ben vol met enkel goede intenties, die ook overal geliefd is zelfs bij de RK. Wat zal een getrouw Engels christen dan denken van mij ?
Refojongere

Hartstikke bedankt Dennis. De sfeer en de acties erom heen geven natuurlijk wel te denken.
Maar, in tegenstelling tot wat ik verwachtte, zie ik geen aanvallen op de leer of het evenwicht van deze cursus in de leer.
Dennis

Bericht door Dennis »

Dan heb je me niet goed begrepen.
Dennis

Bericht door Dennis »

Hallo refojongere,

Deze Sabbath heb ik een stuk gelezen uit 'De Redelijke Godsdienst' van Abrakel, nl. hfd 43
'Waarschuwende bestiering tegen de Pietisten, Quietisten, en dergelijke afdwalenden tot eenen natuurlijken en geesteloozen godsdienst, onder de gedaante van Geestelijkheid.'
Een aantal uitspraken vond ik erg toepasselijk aangaande de alphacursus, derhalve zou ik ze bij deze aan je voor willen leggen. Uiteraard raad ik je aan dit stuk eens te lezen, als je het al niet gelezen hebt !

pag 1094/5 'Iedere dwaalgeest heeft iets, waardoor de godzaligen bestraft en overtuigd worden van hunne nalatigheid, en iets dat hen aangenaam maakt, en dat een onvaste godzalige doet slingeren door begeerte tot die beminnelijke zaken, die zij hooren voorstellen……;
maar de angel die in dat spreken is, is dat de spreker alles door de natuur zonder Geest, en spreekt, en verstaat, en gij het geestelijk opvat, en door zijn spreken u van de geestelijke bevatting, en begeerte om het geestelijke te genieten en te doen, zou afleiden tot de natuurlijke en geestelooze bevatting en werkzaamheid, en meteen tot andere dwalingen, die hij in 't eerste verbergt.'

pag 1098 'Is het zoo met u, gij hebt geen nood om door het schoonspreken van de Pietisten afgeleid te worden; want gij zult ten eerste zien of zij waarheid of valschheid hebben en voorstellen, of ze liefde tot de waarheid hebben, of niet.
Dat zal blijken, als gij hen van het hoogspreken zult afgeleid hebben tot de gronden van de godsdienst, en gij zult bevinden dat zij dienaangaande of onwetenden zijn, en daarom daarvan niet zullen willen spreken, of dat ze verscheidene dwalingen voeden, de een deze, een ander andere, en gij zult genoeg hebben om van hen, door de liefde tot de waarheid, af te wijken, en te zien dat al hun hoogspreken niet door den Geest is, maar door een natuurlijk verstand geschiedt; en zoo gij hun doen beziet, gij zult bevinden dat ze geene liefde tot de waarheid hebben, omdat ze evengelijke gemeenschap hebben met Papisten, Socinianen, Mennisten enz.. en onverschillig in omgang met menschen van allerlei godsdienst, en alzoo waarheid en leugen, licht en duisternis met elkander vereenigen. Zoo zij het al niet zeggen, gelijk velen nochtans doen, zij toonen het voor hunne praktijk, dat men elkander bij zijn gevoelen moet laten, elkander daarover niet moet oordeelen, daarover niet twisten, dat men maar liefde, liefde moet oefenen. Is dat niet de waarheid Gods vewerpen, te verachten, niet lief te hebben, en tegen het bevel Gods, boven vermeld, zich tegen de waarheid te kanten ? Dien men niet kent uit zich zelven, dien kent men uit zijn gezelschap; daarom wijkt af van dezulken, laat ze varen met al hun natuurlijk werk en hoogspreken, daar ze op den eersten trap nog niet geweest zijn. Wordt gij, die geestelijk zijt, niet geslingerd door hun spreken van geestelijke dingen zonder Geest, waaronder verborgen licht het verwerpen van de waarheid.'

p1107 'Omdat zij de geestelijke verborgenheden niet verstaan en maar van buiten aan op eene natuurlijke wijze aanzien, zoo verachten zij ze als inbeeldingen en niet-waardige dingen, en omdat hunne rede niet doordringen kan tot de pit dier waarheden, zoo verwerpen zij ze en sluiten zich zelven alzoo buiten den hemel.'

p1107 'Deze de geestelijke verborgenheden niet kennende, houden zich op met het natuurlijk beschouwen en beelden zich in, dat hunne natuurlijke bevattingen wonder geestelijk zijn, en verre boven het Woord, en alle waarlijk verlichten henengaan, daar het maar enkele versieringen en inbeeldingen zijn, die hen van de zaligheid afhouden.'

p 1108 '…; en onderzoekt nader, als zij de Heilige Schrift gebruiken, of zij den rechten zin in zijne waarheid en geestelijkheid zullen verstaan, en gij zult ze geestelijke blinden bevinden, en een blijk daarvan zal zijn, dat zij dienaangaande niet onderzocht willen zijn, of zij moeten zien, dat ze een kleinwetende voorhebben, dien ze ras zand in de oogen kunnen werpen.'

Als in deze tijd naast de waarschuwingen van Abrakel, ook andere getrouwe leraars uit het verleden zouden mogen spreken over vals christendom en een natuurlijke godsdienst waarbij de lusten geen gevaar lopen, zou de alphacursus dan niet allang en breed in de prullenbak zijn gegooid als zijnde ontdaan van de ware protestantse religie ?
En haar 'leiders' als dwaalgeesten die de christenen verleiden om af te wijken van de Waarheid, af te wijken van het Lichaam van Christus door het verbergen van haar verworvenheden uit het verleden en het verbergen van de paden van de kudde, en af te wijken van Gods Woord ? Mijns inziens ja, de alphacursus en het aanzien van haar 'leiders' bestaan enkel bij de gratie van de onwetendheid bij het kerkvolk. 1 Bijbel (KJV of SV) en 1 getrouwe Engelse of Schotse leraar (van de honderden) uit de Reformatie en de Nadere Reformatie, en de luchtbel van de alphacursus spat direct uit elkaar.

Mvg,

Dennis
Refojongere

Bedankt Dennis voor je verhaal! Hier kan ik wat meer mee.
Marieke

Bericht door Marieke »

Hier een bericht van een 'afvallige christen'!

Momenteel volg ik de alphacursus. Ik ben de alpha-cursus gaan doen omdat ik niet het voorrecht zoals velen van jullie om op te groeien in een christelijk gezin. De Alpha-cursus is in principe opgezet voor mensen die niks van het geloof af weten! Dus het commentaar dat het niveau van de inhoud begrepen kan worden door een 16-jarige jongere die net in de kerk komt klopt wel, want dat is juist de bedoeling. Het niet bedoeld voor mensen die al jaar en dag in de kerk komen.
De alpha-cursus gaat terug naar de beginselen van het christlijk geloof. Om nou te zeggen dat dit simpel is.......... Dat Jezus voor ons is gestorven vind ik niet echt simpel.
Om eerlijk te zijn weet ik niet zo veel van de leiding landelijk gezien! Dus op dat commentaar kan ik weinig zeggen.
Ik vind het jammer dat als je de Alpha-cursus volgt dat je dan als afvallige christen wordt gezien. Ik ervaar Gods leiding in de alpha-cursus die ik volg en het is wellicht een aanrader voor mensen die al jaar en dag in de kerk zitten om weer eens terug te gaan naar het begin.

groetjes van Marieke
Madtice

Bericht door Madtice »

Mijn vader organiseerde altijd een alpha cursus en ik ben het helemaal met je eens! Die cursus is echt heel goed, voor zowel beginnende als ervaren christenen. Een back to the basics cursus voor de zoekende mens! Voor mij ben je dan ook absoluut geen afvallige christen als je die cursus doet.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Nu sijt wellekome op dit forum Marieke en ik hoop dat je het ware geloof vindt m.b.v. de alphacursus.

Een 'breekje' van Breekijzertje
Plaats reactie