Wat is er tegen de Communie

Bart-rk

Wat is er tegen de Communie

Bericht door Bart-rk »

Dit is voor vele niet katholieken een probleem (althans dat heb ik begrepen)
Ik zou graag willen weten wat de argumenten zijn om tegen de communie te zijn zoals de katholieken dat vieren. Ook wil graag weten hoe jullie het avondmaal vieren daar ik daar niet bekend mee ben. En ben dus zeer benieuwd naar julie postings

Tijdens de Mis komt het hoogte punt voor de katholiek en dat is het ter communie gaan De priester nodigt ons dan uit aan de tafel van de Heer en spreekt de woorden zoals beschreven zijn in 1Cor 11:24-25 De parochianen komen dan naar voren ontvangen de hostie dopen de hostie in de beker met wijn en eten dan de hostie (Dit in het kort hoe de communie gaat)

De bijbelse redenatie van deze plechtigheid of beter gezegd van dit sacrament staan in de volgende bijbel verzen.

Filip 2:16-18
Houd vast aan het woord dat leven geeft. Dan kan ik, als de dag van Christus komt, trots zijn omdat ik niet tevergeefs heb gelopen en niet voor niets heb gezwoegd. 17 Maar ook al wordt mijn bloed geplengd bij de offerdienst van uw geloof, dan nog ben ik verheugd en wens ik u allen geluk. 18 En u moet evengoed verheugd zijn en delen in mijn vreugde.

Luc 22:19-20
Hij nam een brood, sprak het dankgebed, brak het brood in stukken en gaf het hun, en zei: `Dit is mijn lichaam; het wordt voor jullie gegeven. Blijf dit doen om Mij te gedenken.' 20 Na de maaltijd zei Hij zo ook van de beker: `Deze beker is het nieuwe verbond door mijn bloed; hij wordt voor jullie leeggegoten

1Cor 11:23-29
Zelf heb ik van de Heer de overlevering ontvangen die ik u op mijn beurt heb doorgegeven: dat de Heer Jezus in de nacht waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, 24 het dankgebed sprak, het brood in stukken brak en zei: `Dit is mijn lichaam; het is voor jullie. Blijf dit doen om Mij te gedenken.' 25 Na de maaltijd zei Hij zo ook van de beker: `Deze beker is het nieuwe verbond door mijn bloed. Blijf dit doen om Mij te gedenken, telkens wanneer jullie eruit drinken.'
26 Telkens als u dus dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer totdat Hij komt. 27 Wie dan op onwaardige wijze het brood eet of uit de beker van de Heer drinkt, bezondigt zich aan het lichaam en het bloed van de Heer. 28 Iedereen moet zichzelf onderzoeken alvorens van het brood te eten en uit de beker te drinken. 29 Wie eet en drinkt zonder het lichaam te onderkennen, eet en drinkt zijn eigen vonnis
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Heb 9:23-28

'Zo was het dan noodzaak, dat wel de voorbeeldingen der dingen, die in de hemelen zijn, door deze dingen gereinigd werden, maar de hemelse dingen zelve door betere offeranden dan deze.
Want Christus is niet ingegaan in het heiligdom, dat met handen gemaakt is, hetwelk is een tegenbeeld van het ware, maar in den hemel zelven, om nu te verschijnen voor het aangezicht van God voor ons;
Noch ook, opdat Hij Zichzelven dikwijls zou opofferen, gelijk de hogepriester alle jaar in het heiligdom ingaat met vreemd bloed;
(Anders had Hij dikwijls moeten lijden van de grondlegging der wereld af) maar nu is Hij eenmaal in de voleinding der eeuwen geopenbaard, om de zonde te niet te doen, door Zijnszelfs offerande.
En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel;
Alzo ook Christus, eenmaal geofferd zijnde, om veler zonden weg te nemen, zal ten anderen male zonder zonde gezien worden van degenen, die Hem verwachten tot zaligheid.'

[Aangepast op 28/2/03 door lebaoth]
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Lebaoth
Er staat geschreven Doet dit tot mijn gedachtenis Er is dus geen sprake van opnieuw een opoffering en of kruisiging De priester zegt zegt niet offeren /kruisigen !
Op het Gebed des Heren en het breken van het brood volgt de communie, waarin de gelovigen 'het brood uit de hemel' en 'de beker van het heil' ontvangen, het lichaam en bloed van Christus die zich heeft overgeleverd 'ten bate van het leven der wereld' (Joh. 6,51):
We danken Hem dus voorhetgeen Hij voor ons gedaan heeft

Het bijbel deel wat jij aanhaalde moet mijninziens niet vergeleken worden met de communie daar in vers22 staat
De tent en alle benodigdheden voor de eredienst besprenkelde hij eveneens met het bloed. 22 Nagenoeg alles wordt volgens de wet met bloed gereinigd, en zonder het vergieten van bloed is er geen vergeving.
23 Als dus de afbeeldingen van de hemelse dingen door zulke riten gereinigd moeten worden, dan vereist het hemelse origineel ongetwijfeld een voortreffelijker offer
Er wordt hier geduid op een tent/tabernakel op een manier die wij ons niet kunnen voorstellen tevens zijn er in de katholieke kerken geen zaken die de originaliteit van de hemel zouden voorstellen.

groet.

[Aangepast op 28/2/03 door Bart-rk]
Loïs

Bericht door Loïs »

Ik heb in de katholieke catechismus wel eens gelezen dat de mis écht het opnieuw offeren van Christus zou zijn (in ieder geval in een soortgelijk geschrift). Dat hoort volgens mij ook bij de officiële leer van de RK-kerk, niet?

Groetjes van Loïs.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Lois

Hieronder wat er in de KKK (katechismus vd katholiek kerk) staat

groetjes

2099
Het is goed God offers op te dragen als teken van aanbidding en dankbaarheid, als teken van ons smeekgebed en van onze gemeenschap met Hem: 'en waar offer is elk werk waardoor wij met God worden verbonden in een heilige gemeenschap. Dat wil zeggen: elk werk dat gericht is op het hoogste goed dat ons echt gelukkig kan maken, is een waar offer'.

2100
Om waarachtig te zijn moet het uiterlijke offer de uitdrukking zijn van een geestelijke offerande: 'Wat ik offer, God, is mijn boetvaardigheid, een vermorzeld en vernederd hart wijst Gij niet af' (Ps. 51,19). De profeten van het oude verbond hebben vaak de offers afgekeurd, die opgedragen werden zonder innerlijke betrokkenheid1 of zonder verband met de liefde tot de naaste.2 Jezus brengt de woorden van Hosea in herinnering: 'Ik wil liever barmhartigheid dan offers' (Mt. 9,13); (Mt. 12,7).3 Het enige volmaakte offer is dat van Christus, die zich op het kruis als een volmaakte offerande uit liefde voor de Vader, voor ons heil heeft opgedragen.4 Door ons bij zijn offer aan te sluiten kunnen wij van ons leven een offerande aan God maken

Ik vond trouwens nog een goede omsrchijving van de eucharistie
De eucharistieviering bestaat steeds uit: de verkondiging van het woord van God, de dankzegging aan God de Vader voor al zijn weldaden, vooral voor de gave van zijn Zoon, de consecratie van het brood en de wijn en de deelname aan het liturgisch gastmaal door het ontvangen van het lichaam en het bloed van de Heer. Deze elementen vormen één en dezelfde daad van eredienst
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

De Rk leer stelt dat het brood daatwerkelijk in het lichaam van Christus veranderd, zo ook de wijn in het bloed van CHristus. Dat is dus gezien vanuit het oogpunt van de Christelijke kerken niet zo. Denk dat daar het wezelijke verschil ligt tussen het Heilig Avondmaal zoals wij dat kennen en de communie zoals de roomsen dat kennen.

tukkertje
Loïs

Bericht door Loïs »

OK.

Maar als je zoekt op substantieleer kom je toch nog wel op andere dingen die bij de officiële leer horen?

Ik moet wel zeggen dat ik weinig weet van de katholieke kerk, dus een echt goed antwoord kun je in dezen van mij niet verwachten. Sorry!
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Substantieleer????????????????:pu:pu:pu:pu:pu
Loïs

Bericht door Loïs »

Excuses, dit typte ik terwijl jij je vorige reactie typte. ;)

Substantieleer is een vorm van vervanging, dus in dit geval: brood=Christus zelf, wijn=Christus' bloed.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Is dat niet de consubstantieatieleer??? Heb ooit wel eens die term horen vallen.

tukkertje
Loïs

Bericht door Loïs »

Could be, ik houd het maar bij de makkelijke term, dat is nog enigszins te begrijpen voor mij. :,
Mirror

Bericht door Mirror »

Je hebt volgens mij twee termen:

Consubstantiatie
Dit is de leer van Luther, Christus zou in Zijn menselijke natuur aanwezig bij het avondmaal.

Transsubstantiatie
Dit leert de roomse kerk, het brood zou tijdens het breken daadwerkelijk lichaam van Christus worden, de wijn zou daadwerkelijk bloed van Christus worden.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Lois
Er waren er al paar voor me maar inderdaad ...

Je vroeg iets over substantie leer Ik denk dat je het volgende bedoeld want de substantie leer ken ik niet

TRANSSUBSTANTIATIE
Verandering van brood en wijn in lichaam en bloed van Christus.

Groetjes Bart.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

tukkertje

je schreef
[quore]Dat is dus gezien vanuit het oogpunt van de Christelijke kerken niet zo. Denk dat daar het wezelijke verschil ligt tussen het Heilig Avondmaal zoals wij dat kennen en de communie zoals de roomsen dat kennen. [/quote]

Jezus zei toc dit is mijn lichaam en dit is mijn bloed ? dit is volgens mij wel degelijk die verandering van het lichaam

Kun je mij in vogevlucht uitleggen hoe bij jou het avondmaal gaat ?
Loïs

Bericht door Loïs »

Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
Lois
Er waren er al paar voor me maar inderdaad ...

Je vroeg iets over substantie leer Ik denk dat je het volgende bedoeld want de substantie leer ken ik niet

TRANSSUBSTANTIATIE
Verandering van brood en wijn in lichaam en bloed van Christus.

Groetjes Bart.
OK, maar in z'n algemeenheid is dat dus substantie/substantiatie.
Dat de transsubstantiatieleer niet klopt heeft Lebaoth al aangetoond met haar verzen uit Hebr. 9, ik sluit me wat dit betreft helemaal bij haar aan.

Groetjes van Loïs.
Plaats reactie