Gebedsbijeenkomsten
Gebedsbijeenkomsten
In de rechtse ref. kerken bestaan bezwaren tegen gebedsbijeenkomsten. Men staat er tenminste nogal wantrouwend tegenover. Wat zijn eigenlijk de bezwaren? Kan iemand mij daarover meer vertellen?
Ik vermoed het feit dat men orde en regelmaat wil hebben...En het feit dat het iets is dat moeilijk te contoleren is als je begrijpt wat ik bedoel...
Wij, in Engeland, hebben ze wel, ook in de hele reformatorische kerken. Regel daar is vaak wel weer dat vrouwen niet hardop mogen bidden... Maar verder is het hier wel heel gewoon.
Misschien is men ook bang voor het gevoels element wat dan mee gaat spelen?
Wij, in Engeland, hebben ze wel, ook in de hele reformatorische kerken. Regel daar is vaak wel weer dat vrouwen niet hardop mogen bidden... Maar verder is het hier wel heel gewoon.
Misschien is men ook bang voor het gevoels element wat dan mee gaat spelen?
Iets te makkelijk, vind je niet? Zo zijn er namelijk nog wat goede gewoontes die ook 'te' opgelegd kunnen zijn: catechisatie, kerkdiensten, etc. Dat kan geen reden zijn om het niet te doen. (volgens mij dan)Origineel geplaatst door Refojongere
Wellicht omdat de spontaniteit er vanaf gaat? Het wordt 'te' opgelegd...zo van: Oh ja, vanavond ook nog gebedskring...
Er is geen vraag naar ook. Ruim een jaar lang om de week met maximaal 6 man in een gemeente van meer dan 1000 mensen gezeten. Alleen als er een predikant beroepen is komen er even meer. Ik begrijp de afkeer niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wat is dat nou voor flauwekul. Sorry voor m'n reactie. "Controleren". Of je het over de voormalige KGB hebt. We zijn toch met z'n allen GEMEENTE. Wat moet iemand anders dan nog "controleren"?????Origineel geplaatst door england
Ik vermoed het feit dat men orde en regelmaat wil hebben...En het feit dat het iets is dat moeilijk te contoleren is als je begrijpt wat ik bedoel...
Ik begrijp hier geen snars van!
Een 'breekje' van Breekijzertje
Toch ben ik bang dat dat in veel gemeenten een belangrijke reden is. Stel je voor dat er iets wordt gezegd dat tegen de visie van de kerkenraad/prediukant ingaat. Maar aangezien sommigen toch nog schromen om dat hardop te zeggen (sommigen zelfs ook niet) moeten er andere argumenten gebruikt worden. En daar was ik nu juist nieuwsgierig naar.
Ik denk dat het te maken heeft met: "Het van de mensen gezien te worden". Is het gevaar niet aanwezig dat we onszelf door ons gebed proberen te "verkopen"? Ik bedoel dit niet veroordelend maar ik merk dit bij mezelf. De Heere Jezus zegt dat we niet in het openbaar (zoals de farizeën), maar in het verborgen tot Hem moeten komen, omdat Hij die in het verborgene ziet het u in het openbaar zal vergelden.
Ik projecteer hier mijn gedachten, ik heb mijn mening nog niet helemaal gevormd.
Groeten, Piet
Ik projecteer hier mijn gedachten, ik heb mijn mening nog niet helemaal gevormd.
Groeten, Piet
Het gaat er toch niet om hoe goed jij kunt bidden ofzo? Het gaat om het een zijn met elkaar. Samen voor de Here buigen.
Het is juist heel waardevol om met elkaar te bidden voor elkaar en voor anderen en om samen te danken. Ik heb hier zelf al heel veel van geleerd. Het gaat er niet om of je mooie woorden gebruikt of om op de een of andere manier jezelf te verkopen; het gaat om God.
grtz Em.
Het is juist heel waardevol om met elkaar te bidden voor elkaar en voor anderen en om samen te danken. Ik heb hier zelf al heel veel van geleerd. Het gaat er niet om of je mooie woorden gebruikt of om op de een of andere manier jezelf te verkopen; het gaat om God.
grtz Em.
Het gaat wel om het één zijn samen ja Em, maar ik vind het al heel moeilijk om hardop te bidden met mensen die ik heel goed ken, met mensen die ik niet goed ken is dat dan waarschijnlijk nog veel moeilijker. Daar gaat het niet om, ik weet het.. maar ik blijf het wel heel moeilijk vinden..
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Ja, je moet inderdaad vaak een 'drempel' over...
En ik denk wat RJ zei, dat het eigenlijk iets spontaans moet zijn, daar zit wel wat in... Bidden is vaak moeilijk 'op bevel'... En dat geldt ook voor andere dingen. Inderdaad, hoe komen wij zondags naar de kerk? Is er een verlangen, een uitzien, of is het nou eenmaal een gewoonte...?
Toch denk ik dat ook gebedsbijeenkomsten op een regelmatige tijd moeten zijn, als je begrijpt wat ik bedoel... Het klinkt niet helemaal Hollands, maar ik weet effe niet hoe ik het moet zeggen...
En ik denk wat RJ zei, dat het eigenlijk iets spontaans moet zijn, daar zit wel wat in... Bidden is vaak moeilijk 'op bevel'... En dat geldt ook voor andere dingen. Inderdaad, hoe komen wij zondags naar de kerk? Is er een verlangen, een uitzien, of is het nou eenmaal een gewoonte...?
Toch denk ik dat ook gebedsbijeenkomsten op een regelmatige tijd moeten zijn, als je begrijpt wat ik bedoel... Het klinkt niet helemaal Hollands, maar ik weet effe niet hoe ik het moet zeggen...
Als ik in mijn gezin bij de maaltijden en 's avionds bij de huisgodsdienst hardop voorga is dat ook niet bepaald spontaan. Dan wordt er gewoon wat van mij verwahct als huisvader.
Overigens heb ik nog nooit een gebedskring meegemaakt waar van iedereen verwacht werd dat hij/zij hardop bad. Alleen als je wat op je hart had hoefde het. En had je geen vrijmoedigheid, dan keek niemand daar vreemd van op.
Samen stil bidden kan trouwens ook heel fijn zijn.
Overigens heb ik nog nooit een gebedskring meegemaakt waar van iedereen verwacht werd dat hij/zij hardop bad. Alleen als je wat op je hart had hoefde het. En had je geen vrijmoedigheid, dan keek niemand daar vreemd van op.
Samen stil bidden kan trouwens ook heel fijn zijn.
Is het ook. Ik vond het met name in het begin vreselijk moeilijk om hardop te bidden. Nu nog wel, maar het is toch anders. Het is belangrijk dat het niet gedwongen moet worden, zoals bjdendekker zegt. Op school bidden we ook vrij regelmatig samen en ook op de gebedsgroep. Ik heb daar zelf heel veel van geleerd en merk dat ik nu makkelijker hardop bid.Origineel geplaatst door lebaoth
Het gaat wel om het één zijn samen ja Em, maar ik vind het al heel moeilijk om hardop te bidden met mensen die ik heel goed ken, met mensen die ik niet goed ken is dat dan waarschijnlijk nog veel moeilijker. Daar gaat het niet om, ik weet het.. maar ik blijf het wel heel moeilijk vinden..
Hardop bidden is trouwens geen must, stil bidden kan ook ontzettend waardevol zijn.