Kerstfeest en verlichting/versieringen
Kerstfeest en verlichting/versieringen
Ik vraag me ten zeerste af of al die kerstbomen en kerstverlichting en alles wat daar komt kijken wel echt iets met het Kerstfeest te maken heeft. Ik geloof van niet. Ik hoop dat de meeste van jullie het daarmee eens zijn. Wat ik dan wel raar vind, dat mensen die zich christelijk noemen wel daaraan mee doen en dat soms ook nog heel normaal vinden. Op zich vind ik, dat er niets op tegen om kaarsen of allerlei verlichting aan te steken, maar doe dat dan niet speciaal om in de decembermaand! Dan zou ik het de hele winter doen als het een beetje donker is. (Is wel gezellig en romantisch
). Verslaat hiermee ook satan 'zijn duizenden' niet in onze dagen? Door ze op die manier af te trekken van het ware? Wat hij ook doet met mensen die zeggen bekeerd, maar dat in hun levensstijl niet openbaren. Of die op valse gronden naar de eeuwigheid reizen. Volgens mij is men daar tegenwoordig vaak weinig beducht voor.

Re: Kerstfeest en verlichting/versieringen
Ik vind het wel een mooi: lichtjes als symbool van het Licht dat in de duisternis heeft geschenen. Al zullen veel mensen niet om deze reden hun kerstboom optuigen. Het gaat niet om die kerstboom, want je kunt ook zonder valse gronden naar de eeuwigheid reizen en iets met lichtjes doen rond de kerst. Het gaat vooral om de zinloosheid waarmee veel mensen hun leven leiden. De lichtjes in een boompje als het summum van Kerstbeleving zijn daar slechts één uiting van. Het voortdurend bekritiseren van mensen die het anders doen dan wij gewend zijn, misschien ook wel.
@Gijs83 Zijn er bij jou dan mensen in de gemeente die hun lichtjes, kaarsen en andere zaken als valse grond hebben voor hun persoonlijke heil in Christus? Dan zit er inderdaad iets heel heel erg fout... Ik neem aan dat dat toch niet genoemd wordt in de prediking?
Veritas odium parit
Ben je niet beducht voor mensen die zeggen niet bekeerd te zijn, maar er desondanks een perfecte levensstijl op nahouden? Die reizen naar de eeuwigheid met andere valse gronden: geen lichtjes, geen TV, geen broeken bij vrouwen, geen slechte bijbelvertaling, scherp kunnen zien waar het bij anderen fout zit...... en geen deel aan het Licht van deze wereld.Gijs83 schreef:[...] Wat hij ook doet met mensen die zeggen bekeerd, maar dat in hun levensstijl niet openbaren. Of die op valse gronden naar de eeuwigheid reizen. Volgens mij is men daar tegenwoordig vaak weinig beducht voor.
Wat een armoe! Steek dan liever maar wat lichtjes aan. Dan is de duisternis niet volkómen.
Wel mooi gezegd. Schijnlicht vergroot echter de duisternis en leidt af van de duisternis. Nooit de duisternis willen verdoezelen door licht waardoor de duisternis groter wordt. Al heb je een punt: vroomheid zonder wezen ligt op één lijn met kerstfeest ingevuld met kerstbomen/ballen/lichtjes en verder niks. Allebei even schijnheilig.wim schreef:Ben je niet beducht voor mensen die zeggen niet bekeerd te zijn, maar er desondanks een perfecte levensstijl op nahouden? Die reizen naar de eeuwigheid met andere valse gronden: geen lichtjes, geen TV, geen broeken bij vrouwen, geen slechte bijbelvertaling, scherp kunnen zien waar het bij anderen fout zit...... en geen deel aan het Licht van deze wereld.Gijs83 schreef:[...] Wat hij ook doet met mensen die zeggen bekeerd, maar dat in hun levensstijl niet openbaren. Of die op valse gronden naar de eeuwigheid reizen. Volgens mij is men daar tegenwoordig vaak weinig beducht voor.
Wat een armoe! Steek dan liever maar wat lichtjes aan. Dan is de duisternis niet volkómen.
Overigens lopen deze topics altijd op hetzelfde uit...
Je hebt op beide punten gelijk.Ander schreef:Wel mooi gezegd. Schijnlicht vergroot echter de duisternis en leidt af van de duisternis. Nooit de duisternis willen verdoezelen door licht waardoor de duisternis groter wordt. Al heb je een punt: vroomheid zonder wezen ligt op één lijn met kerstfeest ingevuld met kerstbomen/ballen/lichtjes en verder niks. Allebei even schijnheilig.wim schreef:Ben je niet beducht voor mensen die zeggen niet bekeerd te zijn, maar er desondanks een perfecte levensstijl op nahouden? Die reizen naar de eeuwigheid met andere valse gronden: geen lichtjes, geen TV, geen broeken bij vrouwen, geen slechte bijbelvertaling, scherp kunnen zien waar het bij anderen fout zit...... en geen deel aan het Licht van deze wereld.Gijs83 schreef:[...] Wat hij ook doet met mensen die zeggen bekeerd, maar dat in hun levensstijl niet openbaren. Of die op valse gronden naar de eeuwigheid reizen. Volgens mij is men daar tegenwoordig vaak weinig beducht voor.
Overigens lopen deze topics altijd op hetzelfde uit...
wim schreef:
Je hebt op beide punten gelijk.

Dat is ook zeker waar!Ander schreef: Overigens lopen deze topics altijd op hetzelfde uit...
Ik opteer voor een

- MarthaMartha
als kerst in de zomer viel, hadden we vast al die lichtjes niet Gijs.....Gijs83 schreef:Ik vraag me ten zeerste af of al die kerstbomen en kerstverlichting en alles wat daar komt kijken wel echt iets met het Kerstfeest te maken heeft. Ik geloof van niet. Ik hoop dat de meeste van jullie het daarmee eens zijn. Wat ik dan wel raar vind, dat mensen die zich christelijk noemen wel daaraan mee doen en dat soms ook nog heel normaal vinden. Op zich vind ik, dat er niets op tegen om kaarsen of allerlei verlichting aan te steken, maar doe dat dan niet speciaal om in de decembermaand! Dan zou ik het de hele winter doen als het een beetje donker is. (Is wel gezellig en romantisch). Verslaat hiermee ook satan 'zijn duizenden' niet in onze dagen? Door ze op die manier af te trekken van het ware? Wat hij ook doet met mensen die zeggen bekeerd, maar dat in hun levensstijl niet openbaren. Of die op valse gronden naar de eeuwigheid reizen. Volgens mij is men daar tegenwoordig vaak weinig beducht voor.
maar als het buiten donker is en somber, dan moet je 't binnen met elkaar gezellig maken, en dan zijn lichtjes, kaarsen en alles geweldige sfeermakers. Inderdaad niet alleen met kerst, maar héél december en in januari ook maar.....
en laat de lichtende ster voor het raam de mensen dan maar vertellen dat daar in huis de Heere Jezus te vinden is.... dat ze daar aan kunnen kloppen als ze Hem zoeken.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Vraag het aan de zuidafrikaanse forummer...
In de boeken van Penning gaat het ook wel eens over 'de hete februarizon'.
De sfeer is in onze wintermaanden heel anders daar.
En wat de lichtjes betreft. Maak het gewoon gezellig in huis. Vind je het leuk meet lichtjes, doe je dat.
Hou je het liever donker, is ook prima. Maar dan heb je korte dagen.
Persoonlijk vind ik het knap overdreven om kaarsjes nou ook al in verband te brengen met al of niet aanwezig geestelijk leven. Moeten we mensen daarin nou ook al de maat nemen?
In de boeken van Penning gaat het ook wel eens over 'de hete februarizon'.
De sfeer is in onze wintermaanden heel anders daar.
En wat de lichtjes betreft. Maak het gewoon gezellig in huis. Vind je het leuk meet lichtjes, doe je dat.
Hou je het liever donker, is ook prima. Maar dan heb je korte dagen.
Persoonlijk vind ik het knap overdreven om kaarsjes nou ook al in verband te brengen met al of niet aanwezig geestelijk leven. Moeten we mensen daarin nou ook al de maat nemen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lichtjes rond kerst, en in het bijzonder in de kerstboom, komt van Luther vandaan:
Bij de Germaanse voorchristelijke stammen was de spar het symbool van groei en bloei tijdens het vieren van de kortste dag. In de vijfde eeuw dook de spar op als Boom des Levens in Duitse kerken. Appels wezen naar de zonde en de piek wees naar de ster die redding bracht. In de negende eeuw verbood Karel de Grote het opzetten van een kerstboom en in de tiende eeuw deed paus Martinus II hetzelfde in Italië. De hervormer Maarten Luther was een van de eersten die kaarsjes in de kerstboom plaatste. Hij gebruikte de verlichte kerstboom als illustratie bij de zegwijze dat Jezus het Licht van de Wereld is. Feit is dat de rooms-katholieke kerk de Kerstboom meer geweerd hebben dan de protestantse kerken.
Bron: eo.nl
Ik zou zeggen: Laten we ons asjeblieft niet om dít soort zaken druk maken, maar ons in onze levensheiliging eerst eens richten op de dingen die God direct in Zijn woord verbied/gebied. Ik denk dat we daaraan onze handen al vol hebben...
Bij de Germaanse voorchristelijke stammen was de spar het symbool van groei en bloei tijdens het vieren van de kortste dag. In de vijfde eeuw dook de spar op als Boom des Levens in Duitse kerken. Appels wezen naar de zonde en de piek wees naar de ster die redding bracht. In de negende eeuw verbood Karel de Grote het opzetten van een kerstboom en in de tiende eeuw deed paus Martinus II hetzelfde in Italië. De hervormer Maarten Luther was een van de eersten die kaarsjes in de kerstboom plaatste. Hij gebruikte de verlichte kerstboom als illustratie bij de zegwijze dat Jezus het Licht van de Wereld is. Feit is dat de rooms-katholieke kerk de Kerstboom meer geweerd hebben dan de protestantse kerken.
Ik zou zeggen: Laten we ons asjeblieft niet om dít soort zaken druk maken, maar ons in onze levensheiliging eerst eens richten op de dingen die God direct in Zijn woord verbied/gebied. Ik denk dat we daaraan onze handen al vol hebben...
Versier de kribbe niet zó, dat je het kindje niet meer ziet.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Papier is geduldig....memento schreef:
De hervormer Maarten Luther was een van de eersten die kaarsjes in de kerstboom plaatste. Hij gebruikte de verlichte kerstboom als illustratie bij de zegwijze dat Jezus het Licht van de Wereld is. Feit is dat de rooms-katholieke kerk de Kerstboom meer geweerd hebben dan de protestantse kerken.[/i]
Neemt niet weg, dat ik het héél gezellig vind om wat groens en wat kaarsen tijdens deze dagen in ons huis te hebben. (Mijn opa nam vroeger altijd hulsttakken mee voor mijn moeder). En een kerststukje.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Je bedoelt dat de eo liegt?albion schreef:Papier is geduldig....memento schreef:
De hervormer Maarten Luther was een van de eersten die kaarsjes in de kerstboom plaatste. Hij gebruikte de verlichte kerstboom als illustratie bij de zegwijze dat Jezus het Licht van de Wereld is. Feit is dat de rooms-katholieke kerk de Kerstboom meer geweerd hebben dan de protestantse kerken.[/i]
Dit las ik pas van iemand anders, en dat vind ik hier ook wel toepasselijk:Mister schreef:Je bedoelt dat de eo liegt?albion schreef:Papier is geduldig....memento schreef:
gehoord (ook uit de eerste hand) is veelal gelogen....
Spreek alleen over wat je zelf hebt meegemaakt, please.....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)