Reformatoren en de toekomst v.d. kerk/het laatst der dagen
- Johann Gottfried Walther
Reformatoren en de toekomst v.d. kerk/het laatst der dagen
Is het zo of lijkt het alleen zo dat de Reformatoren weinig
zicht/aandacht hadden voor de toekomst van de kerk/ het laatst der dagen?
Omdat meen o.a. Ds. Zwingli, en Ds. Calvijn en Ds. Luther geen commentaar
op het Bijbelboek Openbaringen schreven.
Ze spreken wel over het laatste oordeel soms, dat bedoel ik dus niet zo zeer.
Maar er staan veel meer zaken, in Openbaringen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Re: Reformatoren en de toekomst v.d. kerk/het laatst der dagen
De manier waarop het boek openbaringen uitgelegd wordt, is sinds de reformatie sterk verandert.Johann Gottfried Walther schreef:Is het zo of lijkt het alleen zo dat de Reformatoren weinig
De reformatoren hadden niet een zo spectaculiare uitleg voor ogen van openbaringen dan die we nu overal horen.
Het boek openbaringen bekijkt de heilsgeschiedenis van meerdere kanten.
Nu zien we bv, als de twee getuigen, Mozes en Elia figuren die het oordeel aanzeggen en vreselijke tekenen doen.
maar van uit de reformatie zagen we ze als heel Gods kerk door de hele nieuw testamentische geschiedenis, de Heere Jezus zegt immers gij zult Mijn getuigen zijn, telkens weer op vele plaatsen in het nieuwe testament wordt als getuigen Gods kinderen gezien niet Mozes en Elia.
Hetzelfde geldt voor openbaringen 20, waar veel nu denken aan een duizendjarig vrede rijk op aarde, vanuit de reformatie zien we Christus die aan het Kruis voor onze zonden stierf en daarmee de satan bondt, om vrij baan ter maken voor het evangelie, zodat Gods kinderen het koninkrijk zouden kunnen binnenwandelen, want nu is het de dag der zaligheid, niet straks en nu is het de laatste ure en niet straks, en zo zijn er vele voorbeelden te noemen uit openbaringen, die slaan op de gemeente/kerk.
Het ligt meer aan ons dan aan de reformatoren.
Alexander CD schreef:De manier waarop het boek openbaringen uitgelegd wordt, is sinds de reformatie sterk verandert.Johann Gottfried Walther schreef:Is het zo of lijkt het alleen zo dat de Reformatoren weinig
De reformatoren hadden niet een zo spectaculiare uitleg voor ogen van openbaringen dan die we nu overal horen.
Het boek openbaringen bekijkt de heilsgeschiedenis van meerdere kanten.
Nu zien we bv, als de twee getuigen, Mozes en Elia figuren die het oordeel aanzeggen en vreselijke tekenen doen.
maar van uit de reformatie zagen we ze als heel Gods kerk door de hele nieuw testamentische geschiedenis, de Heere Jezus zegt immers gij zult Mijn getuigen zijn, telkens weer op vele plaatsen in het nieuwe testament wordt als getuigen Gods kinderen gezien niet Mozes en Elia.
Hetzelfde geldt voor openbaringen 20, waar veel nu denken aan een duizendjarig vrede rijk op aarde, vanuit de reformatie zien we Christus die aan het Kruis voor onze zonden stierf en daarmee de satan bondt, om vrij baan ter maken voor het evangelie, zodat Gods kinderen het koninkrijk zouden kunnen binnenwandelen, want nu is het de dag der zaligheid, niet straks en nu is het de laatste ure en niet straks, en zo zijn er vele voorbeelden te noemen uit openbaringen, die slaan op de gemeente/kerk.
Het ligt meer aan ons dan aan de reformatoren.
Juist ja. Maar waarom hebben ze het op enkele uitzonderingen na dan niet op papier gezet?
-
geen idee, misschien omdat 't laatste bijbelboek isJuist ja. Maar waarom hebben ze het op enkele uitzonderingen na dan niet op papier gezet?
Lekker suf dan om zo'n belangrijk boek te vergeten.Alexander CD schreef:geen idee, misschien omdat 't laatste bijbelboek isJuist ja. Maar waarom hebben ze het op enkele uitzonderingen na dan niet op papier gezet?
-
Wat zou het verschil geweest zijn als we de commentaren van Luther en Calvijn wel hadden?freek schreef:Lekker suf dan om zo'n belangrijk boek te vergeten.Alexander CD schreef:geen idee, misschien omdat 't laatste bijbelboek isJuist ja. Maar waarom hebben ze het op enkele uitzonderingen na dan niet op papier gezet?
Ook in de historie zijn er altijd weinig reformatisch theologen geweest die een commentaar over Openbaringen hebben geschreven.
Pas na de opkomst van het chiliasme zijn er ook een aantal gereformeerde theologen aan het schrijven gegaan.
Zou het ook te maken hebben met de wederkomst verwachting?
Weet ik niet. Ik vind het zelf nogal merkwaardig dat de reformatoren zo weinig raad wisten met het boek Openbaring. Volgens mij was dat in de begintijd van de christeijke kerk wel anders.
Da's jouw interpretatie.freek schreef:Weet ik niet. Ik vind het zelf nogal merkwaardig dat de reformatoren zo weinig raad wisten met het boek Openbaring. Volgens mij was dat in de begintijd van de christeijke kerk wel anders.

-
Ook al hebben ze geen commentaar over openbaringen geschreven wil nog niet zeggen dat ze er geen raad mee wisten, dat hoor ik vaak bij de chiliasten die de reformatie in discredit willen brengen, en daarmee hun gelijk willen aantonen.freek schreef:Weet ik niet. Ik vind het zelf nogal merkwaardig dat de reformatoren zo weinig raad wisten met het boek Openbaring. Volgens mij was dat in de begintijd van de christeijke kerk wel anders.
God heeft hun gebruikt in hun tijd.
wat denk je bijv. van de beteknis van devolgende tekst
toegesloten en verzegeld tot de tijd van het einde, verandert dat ook je oordeel over de reformatoren?Dan 12.Dit hoorde ik, doch ik verstond het niet; en ik zeide: Mijn Heere! wat zal het einde zijn van deze dingen?
En Hij zeide: Ga henen, Daniel! want deze woorden zijn toegesloten en verzegeld tot den tijd van het einde.
Velen zullen er gereinigd en wit gemaakt, en gelouterd worden; doch de goddelozen zullen goddelooslijk handelen, en geen van de goddelozen zullen het verstaan, maar de verstandigen zullen het verstaan.
Ja dat is waar. Maar het is toch best eigenaardig?Afgewezen schreef:Da's jouw interpretatie.freek schreef:Weet ik niet. Ik vind het zelf nogal merkwaardig dat de reformatoren zo weinig raad wisten met het boek Openbaring. Volgens mij was dat in de begintijd van de christeijke kerk wel anders.
Poeh poeh, dat maak je er toch echt zelf van. Ik ben de laatste die de reformatie in diskrediet wil brengen. Maar ik ben ook de laatste om te beweren dat ze het in alles het meest juist hadden. 'AlexanderCD schreef:Ook al hebben ze geen commentaar over openbaringen geschreven wil nog niet zeggen dat ze er geen raad mee wisten, dat hoor ik vaak bij de chiliasten die de reformatie in discredit willen brengen, en daarmee hun gelijk willen aantonen.
God heeft hun gebruikt in hun tijd
En wat betreft jou geciteerde tekst uit Daniel: zelfs als je je nog nooit verdiept hebt in de eschatologie, dan weet je nog dat met de komst van Christus de tijd van het einde nabij gekomen is en dat de woorden niet meer verzegeld mogen worden. "En hij zeide tot mij: Verzegel de woorden der profetie dezes boeks niet; want de tijd is nabij." (Openb 22:10) Dus 1600 jaar na dato hadden de reformatoren best met een verklaring mogen komen.toegesloten en verzegeld tot de tijd van het einde, verandert dat ook je oordeel over de reformatoren?
Ik denk dat het eindtijdsprobleem toen niet echt urgent was.
Veel van wat er in Openbaring staat was veel te abstract en afstandelijk voor hen.
Wat moesten ze met die zaken die een mate van globalisering en automatisering nodig lijken hebben?
Uiteraard is het onze interpretatie dat op onze tijd toe te passen, daar kunnen we falikant naast zitten, maar wij kunnen er wat mee.
Om nog niet te spreken over het feit dat zij voor 1948 leefden.
De holocaust en de stichting van de staat Israel en de daarmee gepaard gaande vervulling van veel profetieen heeft zaken ook in beweging gezet.
Ik denk dat de urgentie van de eindtijd in onze tijd veel groter is.
Wij leven in de periode waarin de liefde is bekoeld, mensen wel religieus zijn maar de kern van het evangelie afwijzen.
In de tijdperk waarin de mens haar greep op het goddelijke steeds beter te kunnen uitvoeren, en waarin de gevolgen van de zondeval (vrouw overheerst door man, baren met smart, werken in zweet van het aanschijn) steeds meer teniet gedaan lijken te worden.
Als er een tijd is die steeds meer lijnrecht tegenover Gen 3 lijkt te komen te staan dan is het onze tijd wel.
Dat wil niet zeggen dat wij het allemaal mee gaan maken, maar wij hebben wel een kader waarbinnen we profetieen kunnen plaatsen, daarom hebben wij het er steeds vaker over, terecht of ten onrechte.
Neem bv. Op 13, ik weet nog dat ik 16 was en iemand op de JV het teken van het beest uitlegde als een onderhuidse chip oid.
Wij hebben hem toen uitgelachen, min of meer. Belachelijk, dat zou er echt niet van komen, dat was zo science fiction.
Nu kunnen we ons er alles bij voorstellen. Dat wil niet zeggen dat zijn uitleg waar is, maar zijn uitleg is wel voorstelbaar.
Dus in korte tijd (15 jaar) is onze hele visie op globalisering en automatisering / controle toegenomen.
Een wereldwijd computer netwerk (internet) globalisering, wereldwijde betaalsystemen (visa), groter wordende volkeren bonden (NAVO, maar ook VN), massavernietigingswapens die veel oordelen uit Openbaring dichterbij brengen, of ten minste voorstelbaarder. Drijgende pandemieen, maar ook bereikbaarheid (mobiel), informatie voorziening, etc. etc.
Veel van wat er in Openbaring staat was veel te abstract en afstandelijk voor hen.
Wat moesten ze met die zaken die een mate van globalisering en automatisering nodig lijken hebben?
Uiteraard is het onze interpretatie dat op onze tijd toe te passen, daar kunnen we falikant naast zitten, maar wij kunnen er wat mee.
Om nog niet te spreken over het feit dat zij voor 1948 leefden.
De holocaust en de stichting van de staat Israel en de daarmee gepaard gaande vervulling van veel profetieen heeft zaken ook in beweging gezet.
Ik denk dat de urgentie van de eindtijd in onze tijd veel groter is.
Wij leven in de periode waarin de liefde is bekoeld, mensen wel religieus zijn maar de kern van het evangelie afwijzen.
In de tijdperk waarin de mens haar greep op het goddelijke steeds beter te kunnen uitvoeren, en waarin de gevolgen van de zondeval (vrouw overheerst door man, baren met smart, werken in zweet van het aanschijn) steeds meer teniet gedaan lijken te worden.
Als er een tijd is die steeds meer lijnrecht tegenover Gen 3 lijkt te komen te staan dan is het onze tijd wel.
Dat wil niet zeggen dat wij het allemaal mee gaan maken, maar wij hebben wel een kader waarbinnen we profetieen kunnen plaatsen, daarom hebben wij het er steeds vaker over, terecht of ten onrechte.
Neem bv. Op 13, ik weet nog dat ik 16 was en iemand op de JV het teken van het beest uitlegde als een onderhuidse chip oid.
Wij hebben hem toen uitgelachen, min of meer. Belachelijk, dat zou er echt niet van komen, dat was zo science fiction.
Nu kunnen we ons er alles bij voorstellen. Dat wil niet zeggen dat zijn uitleg waar is, maar zijn uitleg is wel voorstelbaar.
Dus in korte tijd (15 jaar) is onze hele visie op globalisering en automatisering / controle toegenomen.
Een wereldwijd computer netwerk (internet) globalisering, wereldwijde betaalsystemen (visa), groter wordende volkeren bonden (NAVO, maar ook VN), massavernietigingswapens die veel oordelen uit Openbaring dichterbij brengen, of ten minste voorstelbaarder. Drijgende pandemieen, maar ook bereikbaarheid (mobiel), informatie voorziening, etc. etc.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Ach, de toekomst van de Kerk is wel duidelijk: die is goed, wat er ook gebeurd.
Voor ons allen is de eindtijd de beëindiging van het aardse leven.
Weest bereid, eindtijd of niet.
Dit is wel een one-liner, maar maakt wel een eind aan alle discussies, visies en speculaties.
Voor ons allen is de eindtijd de beëindiging van het aardse leven.
Weest bereid, eindtijd of niet.
Dit is wel een one-liner, maar maakt wel een eind aan alle discussies, visies en speculaties.
.....en Bijbelstudies en lezen van belangrijke passages waarvan de Bijbel zegt dat zij die het lezen en bestuderen zalig zijn.Dit is wel een one-liner, maar maakt wel een eind aan alle discussies, visies en speculaties.
En daarmee ook een einde aan de wederkomts verwachting.
Want laten we eerlijk zijn, de gereformeerden zijn niet de groepering in de kerk die het meest uitkijkt naar de komst van Christus.
Zo wordt er meer gezegd over de uitverkiezing, terwijl daar slechts sporadisch over gesproken wordt in de Bijbel, dan over
de komende dingen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
- Bert Mulder
- Contacteer:
Denk dat ze er gewoon niet aan toegekomen zijn, ziende ook het aantal werk dat we verzet hebben, in zaken die in die tijd veel meer dringend waren, in verband met de reformatie.Johann Gottfried Walther schreef:Is het zo of lijkt het alleen zo dat de Reformatoren weinig
Zo hebben de geachte Zwingli, Calvijn en Luther (de laatste twee iig doctoren Nota Bene) tot aan hun dood toe gewerkt. Niet alsof ze met pensioen gegaan zijn, zeggende 'ons werk is af'. Als ik me goed herinner was Calvijn nog druk bezig met Echechiel toen hij stierf...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dat zou anders wel zo moeten zijn.Robert schreef: Want laten we eerlijk zijn, de gereformeerden zijn niet de groepering in de kerk die het meest uitkijkt naar de komst van Christus.
Dan heb het niet over gereformeerden maar over de ware Christenen.