RefoCalvinist schreef:Maar op grond van Gods Woord mogen en moeten we zeggen dat Sion door recht verlost worden. Neem Jesaja 1. Daar wordt eerst de eis gelegd op het volk Israël om zich te bekeren en hun overtredingen weg te doen. En dan pas komt de nodiging tot Christus: "komt DAN en laat ons samen richten".
"Sion door recht verlost worden.", Jesaja 1.
Deze tekst hoor je zo'n beetje in elke preek van de rechterflank dominees om er op te wijzen dat er een bepaalde bekeringsweg nodig is.
Een bekeringsweg die niet buiten het recht van God om gaat. Dus eerst het recht van God leren kennen, verloren gaan (het wordt dan voor de zondaar hopeloos, iedereen kan nog bekeert worden maar hij niet meer.) en pas daarna de openbaring van Christus.
Maar ik vraag me af of dit de juiste verklaring is van deze tekst. Dit is misschien wel de meest verkeerd gebruikte tekst? (als ik het goed begrijp)
Deze tekst lijkt meer te duiden op dat God recht zal doen aan de verdrukten en hen zal verlossen.
Dat is een spreekwijze die we op meerdere plaatsen in de Bijbel vinden.
Ten eerste de verlossing uit Babylon, en ook later door de komst van Christus.
Door de gerechtigheid en trouw van God.
Het gaat niet over bepaalde ervaringen die nodig zouden zijn voor we tot Christus komen.
Kantekeningen:
Sion zal door recht(1) verlost(2) worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid(3).
1. Dat is, door de gerechtigheid Gods; dewijl het recht is bij God, verdrukking te vergelden dengenen die anderen verdrukken. Zie 2 Thess. 1:6.
2. Te weten uit de Babylonische gevangenis; of van de bovenverhaalde straffen. Versta dit wijders van de geestelijke verlossing door Christus, die ook door Gods gerechtigheid geschied is.
3. Versta hier de gerechtigheid Gods, dat is, Zijn waarheid en trouw, dewijl Hij zulks om Christus’ wil beloofd heeft, en het derhalve billijk is dat Hij het doet.
Ik hoor graag als ik het mis heb....