Lezen van oudvaders
Persoonlijk heb ik nog nooit een 'oudvader' gelezen.
Het trekt mij absoluut niet.
Alleen de naam 'oudvader' geeft mij al iets kriebeligs...... :,
Geef mij maar de hedendaagse christelijke c.q. evangelische lectuur.
Actueel en geplaatst in de tijd waarin wij mogen leven.
Een 'breekje' van Breekijzertje
[Veranderd op 19/10/02 door Breekijzertje]
Het trekt mij absoluut niet.
Alleen de naam 'oudvader' geeft mij al iets kriebeligs...... :,
Geef mij maar de hedendaagse christelijke c.q. evangelische lectuur.
Actueel en geplaatst in de tijd waarin wij mogen leven.
Breekijzertje,
Waarom zou je opnieuw het wiel uit willen vinden? Veel theologische problemen hebben zich in het verleden ook afgespeelt, dus is het wel eens goed om te zien hoe andren die opgelost hebben...
Bovendien, als je bijvoorbeeld puriteinen of zo leest, die hadden een leven heel erg dicht bij God, daar kun je een hoop van leren.
Tijdens een lezing zei ds Beeke over een predikant (zoals zoveel puriteinen) dat hij 7 uur (!), ja, 7 uur per dag badt... Hij zei: don't even try it, you'll fall flat...
Daar ben ik soms wel jaloers op. Luther zei ooit tegen Melanchton: ik moet morgen langer bidden want ik heb een hoop te doen morgen... Zouden wij het niet andersom doen?
Soms denk ik wel eens dat als wij zouden leven zoals de Puritans en de oude schrijvers dat de kerk er heel anders uit zou zien, denk je niet?
Waarom zou je opnieuw het wiel uit willen vinden? Veel theologische problemen hebben zich in het verleden ook afgespeelt, dus is het wel eens goed om te zien hoe andren die opgelost hebben...
Bovendien, als je bijvoorbeeld puriteinen of zo leest, die hadden een leven heel erg dicht bij God, daar kun je een hoop van leren.
Tijdens een lezing zei ds Beeke over een predikant (zoals zoveel puriteinen) dat hij 7 uur (!), ja, 7 uur per dag badt... Hij zei: don't even try it, you'll fall flat...
Daar ben ik soms wel jaloers op. Luther zei ooit tegen Melanchton: ik moet morgen langer bidden want ik heb een hoop te doen morgen... Zouden wij het niet andersom doen?
Soms denk ik wel eens dat als wij zouden leven zoals de Puritans en de oude schrijvers dat de kerk er heel anders uit zou zien, denk je niet?
Theologische problemen??????????Origineel geplaatst door england
Breekijzertje,
Alsof ik dáár op zit te wachten?? (Wie wel eigenlijk?)
Nee, dan kijk ik het journaal wel of lees de krant......
Er is ook een topic over Puritans:
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=849
Nu vraag ik mij af, wat is nu het verschil tussen oudvaders en puriteinen?
En: er zijn evangelischen, die de puriteinen erg waarderen.
Lees hiervoor het George whitefield bulletin.
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=849
Nu vraag ik mij af, wat is nu het verschil tussen oudvaders en puriteinen?
En: er zijn evangelischen, die de puriteinen erg waarderen.
Lees hiervoor het George whitefield bulletin.
Hieronder enkele links. Wel allemaal engelstalig, maar dat is wat ik thuis heb ook. Toch is het de moeite waard, omdat zijn preken (homilies) ook (of met name) in de Engelse vertaling, zeer toegankelijk zijn. Vergeet niet dat dit dus preken zijn, en brieven aan zijn 'broeders', uit de vierde eeuw!
http://pascal.calvin.edu/cgi-bin/htsear ... method=and
http://www.ccel.org/fathers2/NPNF1-12/TOC.htm
In Christus
http://pascal.calvin.edu/cgi-bin/htsear ... method=and
http://www.ccel.org/fathers2/NPNF1-12/TOC.htm
In Christus
Beste Strik,
Dit is echt voer voor theologen.
Voor de gewone man is er ook het volgende (mits je Engels kunt lezen):
kleine witte boekjes met een preek, handig om in je tas te steken en onderweg, b.v. in de trein te lezen. Ook zeer geschikt om te evangeliseren. De laatste die ik kreeg was van Rev. John Newton met de titel Laboring and heavy laden sinners promised rest
Anyone wishing to receive our publications may send their name and address to the address below. All booklets are sent free and postpaid. By means of voluntary gifts the work can continue.
Treasured Meditations
P.O. Box 2753
Grand Rapids
Michigan
49501-2753
United States of America
Voor de gewone man is er ook het volgende (mits je Engels kunt lezen):
kleine witte boekjes met een preek, handig om in je tas te steken en onderweg, b.v. in de trein te lezen. Ook zeer geschikt om te evangeliseren. De laatste die ik kreeg was van Rev. John Newton met de titel Laboring and heavy laden sinners promised rest
Anyone wishing to receive our publications may send their name and address to the address below. All booklets are sent free and postpaid. By means of voluntary gifts the work can continue.
Treasured Meditations
P.O. Box 2753
Grand Rapids
Michigan
49501-2753
United States of America
Wel leuk dat je dat zo zegt. Want in de Orthodoxe kerk worden wij allemaal als theologen beschouwd. Immers, wij bezitten van nature Godgeleerdheid? Uiteraard is het de Heilige Geest die ons leidt, maar o.a. de Heilige (ja, echt) Johannes Chrysostomos helpt ons op die weg (en met hem vele anderen).Origineel geplaatst door Gerrie
Beste Strik,
Anders is het als je het hebt over de "academische" theologen. Daar wordt met argusogen naar gekeken, mits ook zij worden begeleid door de kerkvaders in hun geestelijke weg.
Dit is trouwens wel één van de grootste verschillen tussen de reformatorische (protestantse) en Orthodoxe kerken.
Orthodoxen evangeliseren trouwens niet. Tenminste niet op de wijze die jij bedoeld. Ik liep vorige week op de Uithof (Utrecht), wat peinzend over straat, en toen fietste iemand mij tegemoet, stopte, en vroeg of hij me iets mocht geven. We raakten in gesprek. Hij evangeliseerde, terwijl ik het gesprek met hem aanging. Dat is onze manier van evangeliseren. Snap je?[/quote]Voor de gewone man is er ook het volgende (mits je Engels kunt lezen):
kleine witte boekjes met een preek, handig om in je tas te steken en onderweg, b.v. in de trein te lezen. Ook zeer geschikt om te evangeliseren.
Strik,
Het is maar hoe je evangeliseren invult, maar je kunt dat ook door een gesprek met iemand aan te gaan. Dat is iets anders dan iemand een boekje geven. Maar je kunt het ook beide doen.
Madtice,
Deze topic gaat over het lezen van Oudvaders. Misschien kun je een andere topic vinden of openen over evangeliseren.
Het is maar hoe je evangeliseren invult, maar je kunt dat ook door een gesprek met iemand aan te gaan. Dat is iets anders dan iemand een boekje geven. Maar je kunt het ook beide doen.
Madtice,
Deze topic gaat over het lezen van Oudvaders. Misschien kun je een andere topic vinden of openen over evangeliseren.