LIEVER DOOD DAN DE BERG AF

Plaats reactie
strik

Bericht door strik »

Uit de krant van vandaag (met mijn commentaar):
Meer dan 100 Grieks Orthodoxe monniken hebben gisteren gezworen een spirituele oorlog te beginnen als zij uit hun klooster Esfigmenou op de berg Athos worden verdreven.
Er zijn twintig kloosters op de ‘Heilige Berg’ (de ‘tuin van de Moeder Gods’) en een veelvoud aan leefgemeenschappen (inclusief kluizenaars), ook voor de andere kloosters is Esfigmenou ‘te’ fanatiek.
De ultraconservatieve monniken weigeren patriarch Bartolomeos te erkennen als leider van de Orthodox-christelijke wereld. De in Istanbul residerende Bartolomeos probeert als jaren het duizend jaar oude schisma (scheuring) in het christendom te herstellen en heeft daarom al een aantal ontmoetingen gehad met de rooms-katholieke paus Johannes Paulus II.
De Patriarch is ‘primus inter pares’ van de Orthodoxe wereld, echter geen leider. De Patriarchaten zijn -anders dan Rome- zelfstandig (autokefaal). Wel is Bartolomeos als Patriarch van Konstantinopel (Istanbul) geestelijk leider van Athos. Zijn ontmoetingen met Rome zijn uitsluitend oriënterend. De Orthodoxe kerk verwacht van Rome een terugkeer in de kerk, wat voor Rome betekent dat ze afstand moeten nemen van de dwalingen die hebben geleid tot het schisma van 1054. Hier zal geen compromis mogelijk zijn.
Dat is bij de monnikengemeenschap in het verkeerde keelsgat geschoten. Al twintig jaar tooien de monniken hun klooster aan de zee met zwarte vlaggen en een gigantisch spandoek met daarop “Orthodoxie of de doodâ€
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Ik weet niet precies wat mijn houding is tov de Orthodoxe Kerk, maar ik kan in ieder geval wel waardering opbrengen voor de monikken. Ze staan voor wat ze beleiden, dat spreekt me wel aan. Verder weet ik te weinig om er over te oordelen.

Vraagje aan strik:
Ik zou graag eens wat meer over de Orthodoxe kerk willen weten. Zijn er misschien sites op internet, die kort en bondig de geschiedenis van de kerk beschrijven?

Groeten van de Waarheidsvriend.
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door De waarheidsvriend

Vraagje aan strik:
Ik zou graag eens wat meer over de Orthodoxe kerk willen weten. Zijn er misschien sites op internet, die kort en bondig de geschiedenis van de kerk beschrijven?

Als je hiermee begint, dan kun je van de ene link naar de andere surfen. Er zijn zo ontzettend veel orthodoxe sites:

http://home.wanadoo.nl/de.teebusch/INDEX.htm

Surf daarna eens door naar Orthodoxe kerk van Amsterdam en lees het artikel onder 'informatie'

http://www.orthodox.nl/Dutch/Index.html

Veels succes!

[Veranderd op 21/1/03 door strik]
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door De waarheidsvriend

Vraagje aan strik:

Dit is een hele complete, maar dan moet je Engels kunnen lezen:

http://www.goarch.org/en/ourfaith/

Groet,
Strik
Plaats reactie