Weet iemand waarom er twee Kerstdagen, twee Paasdagen en twee Pinksterdagen zijn, maar geen twee Hemelvaartsdagen of goede vrijdagen?
Iemand vroeg dat pas aan mij, maar ik wist eigenlijk het antwoord niet. Is Pinksteren belangrijker dan Goede Vrijdag dan? Nee toch?
Waarom 2 pinksterdagen?
Goede Vrijdag is het lijden en sterven van onze Heer Jezus Christus. Goede Vrijdag wordt gezien als het moment dat de Discipelen Apostelen werden, begenadigd met het Woord, door de Heilige Geest (de preek van Petrus), het 'formele' begin van de christelijke Kerk. Mag je daar een vergelijking trekken in termen van belangrijkheid? Het is zo anders, maar het één ook niet los van het ander.Origineel geplaatst door pingpongbal
Weet iemand waarom er twee Kerstdagen, twee Paasdagen en twee Pinksterdagen zijn, maar geen twee Hemelvaartsdagen of goede vrijdagen?
Iemand vroeg dat pas aan mij, maar ik wist eigenlijk het antwoord niet. Is Pinksteren belangrijker dan Goede Vrijdag dan? Nee toch?
Vertel me maar!
En die twee dagen? Niet alle landen kennen dit, wel veel, tenminste in Europa. De tweede dagen worden in ieder geval niet gezien als christelijke feestdagen in relatie tot de eerste dagen.
Hier is alles op tegen. In artikel 36 onverkort staat dat we de valse godsdiensten moeten uitroeien. Het mag duidelijk zijn dat er een probleem ligt in het aanduiden van wat nu precies wel, en wat niet een valse godsdienst is. Maar ik denk dat we het er met z'n allen over eens zijn dat de Islam een valse godsdienst is. Daarom zeker geen suikerfeest of zoiets toelaten. Dit bevorderd de godsdienst alleen maar. En daar zijn we toch op tegen?Als tweede Pinksterdag niet echt een christelijke feestdag is, wat is er dan op tegen om deze dag nog te houden? Wat is er (naast de bij sommige mensen nog gangbare mening dat Nederland een christelijke natie is) op tegen om een islamitische feestdag op te nemen (Suikerfeest?)
Vrije dagen moeten een reden hebben. Zo hebben we 5 mei, koninginne dag, en pinksteren, pasen en kerst. Zolang de vrije dagen worden toegekend aan zulk soort dagen ben ik tevreden.
Deze redenering klopt alleen nog vanuit het -orthodox- gereformeerde (reformatorische) gedachtengoed. En dus Artikel 36 ook. Je kunt en mag onze seculariserende samenleving niet wegschrijven, want die gaat veel verder dan de -nog- groeiende islamitische gemeenschap, en die heeft daar verder geen boodschap aan.Origineel geplaatst door De waarheidsvriend
Hier is alles op tegen. In artikel 36 onverkort staat dat we de valse godsdiensten moeten uitroeien. Het mag duidelijk zijn dat er een probleem ligt in het aanduiden van wat nu precies wel, en wat niet een valse godsdienst is. Maar ik denk dat we het er met z'n allen over eens zijn dat de Islam een valse godsdienst is. Daarom zeker geen suikerfeest of zoiets toelaten. Dit bevorderd de godsdienst alleen maar. En daar zijn we toch op tegen?
Vrije dagen moeten een reden hebben. Zo hebben we 5 mei, koninginne dag, en pinksteren, pasen en kerst. Zolang de vrije dagen worden toegekend aan zulk soort dagen ben ik tevreden.
In dat kader moet je de koopzondagen en dergelijke ook zien. En dan is mijn vraag: moet je dit willen verbieden? Moet je de mogelijkheid willen ontnemen (Balkenende heeft ook al negatief gereageerd op de mogelijkheid van een islamitische feestdag)? Mijn jongste zoon zit op een VMBO met veel islamitische kinderen, en die waren vorige week gewoon vrij vanwege het offerfeest. En ze krijgen gewoon vrij vanwege suikerfeest. Dan kan dat toch net zo goed landelijk worden ingesteld?
Het hoeft echter helemaal niet de vraag te zijn of dat ten koste moet gaan van onze christelijke en traditionele feestdagen. Nederland heeft in vergelijking met ons omringende landen toch al heel weinig van dit soort vrije dagen.
Daarnaast: Jij hoeft het suikerfeest niet te vieren, noch het offerfeest, terwijl je toch vrij bent. Verder redenerend: het feit dat er een koopzondag bestaat, betekent toch niet dat jij dan moet gaan winkelen? Dat moet je zien in de eigen verantwoordelijkheid die de mens heeft voor zijn eigen handelen. En ik ben van mening dat die eigen verantwoordelijkheid van God gegeven is.
Oh ja: half Nederland heeft geen vrij op 5 mei omdat de Nederlandse regering op dit punt een zwabberbeleid voert.
[Veranderd op 13/2/03 door strik]