Spurgeon over de doop

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Spurgeon over de doop

Bericht door Bert Mulder »

Denken sommigen hier op dit forum dat ik soms (altijd?) een beetje hard oordeel over de baptisten. Nou, dit had Rev. Spurgeon over het onderwerp te zeggen (heb dit geleend uit een onderwerp van PuritanBoard) http://www.puritanboard.com/f57/spurgeo ... dos-40291/
What we want is new zeal, fresh energy, more fire; our old Baptist cause has become very slack. The great mass of Baptists appear to be ashamed of their opinions, and many of our ministers say so very little about baptism that people forget that there is such an ordinance of Christ. If we have held our tongues concerning baptism, we have that sin lying at our door, for which we shall have to give account; and I trust that we shall not continue in it any longer. If believers' baptism is an ordinance of Christ - and we know that it is - we ought to speak out plainly about it. I recommend our brethren and sisters to distribute tracts upon the subject, as widely as ever they can; and, especially, to make known the teaching of the New Testament upon this matter. If Paedo-Baptist ministers will only preach upon it, I need not do so, for that will send some of their people to search the Scriptures, and that is all that we want. If our views are not in accordance with God's Word, let us abandon them; but if they are in harmony with our Lord's teaching, let us not hold our tongues concerning them. We have had too much of this guilty silence; let us boldly proclaim the whole truth and, by terrible things in righteousness, answer thou, O God!

From: "Lukewarmness," a sermon on Revelation 3:15-16, preached during the winter of 1860-1861.
Blijkt dat ook Rev. Spurgeon beslist meende dat het een onderwerp is dat aangesneden hoort te worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Spurgeon over de doop

Bericht door mayflower »

Bert Mulder schreef:Denken sommigen hier op dit forum dat ik soms (altijd?) een beetje hard oordeel over de baptisten.

Beste vriend en broeder,
Als zeer overtuigde credo-baptist, waardeer ik jou uitspraken en onderbouwingen rondom de kinderdoop (ondanks dat ik het niet eens ben), en heb liever gemeenschap met een overtuigde kinderdoper, en die hard is in zijn woorden, dan iemand die dit onderwerp maar liever aan de kant legt om zogenaamd de eenheid te bewaren. En aan dat oordeel, neem ik geen aanstoot omdat ik weet dat je de (calvinistische)baptisten als broeders ziet en niet als vijanden, ondanks wat in jou ogen een zeer ernstige dwaling is. En ondanks ons fundamenteel verschil rondom de doop, zijn er gelukkig veel meer zaken die ons in de gemeenschap van de Drie-eenheid Gods binden.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Spurgeon over de doop

Bericht door Gian »

mayflower schreef:en heb liever gemeenschap met een overtuigde kinderdoper, en die hard is in zijn woorden, dan iemand die dit onderwerp maar liever aan de kant legt om zogenaamd de eenheid te bewaren.
:oO
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Spurgeon over de doop

Bericht door freek »

mayflower schreef:
Bert Mulder schreef:Denken sommigen hier op dit forum dat ik soms (altijd?) een beetje hard oordeel over de baptisten.

Beste vriend en broeder,
Als zeer overtuigde credo-baptist, waardeer ik jou uitspraken en onderbouwingen rondom de kinderdoop (ondanks dat ik het niet eens ben), en heb liever gemeenschap met een overtuigde kinderdoper, en die hard is in zijn woorden, dan iemand die dit onderwerp maar liever aan de kant legt om zogenaamd de eenheid te bewaren. En aan dat oordeel, neem ik geen aanstoot omdat ik weet dat je de (calvinistische)baptisten als broeders ziet en niet als vijanden, ondanks wat in jou ogen een zeer ernstige dwaling is. En ondanks ons fundamenteel verschil rondom de doop, zijn er gelukkig veel meer zaken die ons in de gemeenschap van de Drie-eenheid Gods binden.
Hoe overtuigd ben jij eigenlijk, Mayflower. Toen ik pas de geschiedenis van dit forum na zat te struinen, verdedigde je nog een heel ander standpunt? Ben je van gedachten veranderd? (Kan hoor, trouwens)
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Spurgeon over de doop

Bericht door mayflower »

freek schreef:
mayflower schreef:
Hoe overtuigd ben jij eigenlijk, Mayflower. Toen ik pas de geschiedenis van dit forum na zat te struinen, verdedigde je nog een heel ander standpunt? Ben je van gedachten veranderd? (Kan hoor, trouwens)
Mijn overtuiging als baptist is toch al een paar jaar (volgens mij was het sinds 2005 ?). Ik heb jaren een strijdt ervaren rondom het onderwerp verbond en de doop. Toen ik de rijkdom van het calvinisme en de gereformeerde theologie 9 jaar geleden leerde kennen, maakte dit een enorme indruk op mij, vooral omdat ik als ex-RKK tot bekering mocht komen in een evangelische gemeente, waar de leerstukken van genade en Gods absolute Sovereinteit niet echt bekend waren. Van Calvijn en de puriteinen mocht ik zeer veel leren, maar uiteindelijk kwam ik ook terrecht bij het vraag stuk van het verbond en de doop, en op dat moment dacht ik de volkomen eenheid te zien tussen het verbonds"volk" in het OT en het NT, waardoor ik de doop inplaats begon te zien van de besnijdenis. Maar er waren toch nog wel vragen zoals, in hoe verre is het nieuw verbond daadwerkelijk "nieuw" en wat relatie heeft dit tot het verbondsvolk, en kan het nieuwe verbond door de mens ook nog verbroken worden net zoals in het oude verbond ? Is het verbond nu alleen opgericht met de uitverkorenen of is ook het geheel natuurlijk nageslacht van die ouders ook in dat verbond ? Heb hier verschillende verdedigers van de zuigelingendoop op na geslagen.
Nadat ik hier tijd voor had genomen, en de schrijvers zoals calvinistische baptisten John Gill, John Brine en de baptisten puritein Nehemia Cox, Abraham Booth, Fred Malone en nog wat andere boeken had gelezen en lezingen beluisterd zoals : A covenantal defense of believers baptism van William Einwechter, werd het nu duidelijk voor mij, dat de NT doop, alleen een doop voor discipelen is, die zich bekeerd hebben en hun toevlucht hebben genomen tot het evangelie. Ik zal hier verder niet over uitbreiden, omdat dit een gereformeerd forum is, waar de zuigelingendoop een belangrijke leerstelling is, en heb dit alleen even kort willen beschrijven omdat jij hier naar vroeg.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Spurgeon over de doop

Bericht door Marnix »

Ik ben het met Spurgeon (en Bert :)) eens dat het een onderwerp is waar we niet te makkelijk over moeten doen. Een houding in de zin van "ach als je maar in Hem gelooft maakt het niet uit" is te makkeljk voor zo'n belangrijk onderwerp.

Aan de andere kant denk ik niet dat de keuze is: Of het onderwerp mijden en de eenheid bewaren, of over het onderwerp discussieren en de eenheid niet bewaren. Op bepaalde vlakken merk je als je serieus over dit onderwerp praat dat je er verdeeldheid is, maar ik ben van mening dat de eenheid in Christus altijd zwaarder dient te wegen. Zo kunnen overtuigde kinder- en volwassendopers het oneens zijn en hun onenigheid ook duidelijk bespreken en toch zich in Christus verbonden weten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Spurgeon over de doop

Bericht door Ariene »

Bert Mulder schreef:Denken sommigen hier op dit forum dat ik soms (altijd?) een beetje hard oordeel over de baptisten. Nou, dit had Rev. Spurgeon over het onderwerp te zeggen (heb dit geleend uit een onderwerp van PuritanBoard) http://www.puritanboard.com/f57/spurgeo ... dos-40291/
What we want is new zeal, fresh energy, more fire; our old Baptist cause has become very slack. The great mass of Baptists appear to be ashamed of their opinions, and many of our ministers say so very little about baptism that people forget that there is such an ordinance of Christ. If we have held our tongues concerning baptism, we have that sin lying at our door, for which we shall have to give account; and I trust that we shall not continue in it any longer. If believers' baptism is an ordinance of Christ - and we know that it is - we ought to speak out plainly about it. I recommend our brethren and sisters to distribute tracts upon the subject, as widely as ever they can; and, especially, to make known the teaching of the New Testament upon this matter. If Paedo-Baptist ministers will only preach upon it, I need not do so, for that will send some of their people to search the Scriptures, and that is all that we want. If our views are not in accordance with God's Word, let us abandon them; but if they are in harmony with our Lord's teaching, let us not hold our tongues concerning them. We have had too much of this guilty silence; let us boldly proclaim the whole truth and, by terrible things in righteousness, answer thou, O God!

From: "Lukewarmness," a sermon on Revelation 3:15-16, preached during the winter of 1860-1861.
Blijkt dat ook Rev. Spurgeon beslist meende dat het een onderwerp is dat aangesneden hoort te worden.
Beste Bert,

Hoewel ik soms het gevoel heb dat iedereen hier vloeiend Engels spreekt moet ik bekennen dat het mij boven me pet gaat.
Ik begrijp het best een beetje, maar wanneer ik dit soort teksten in het engels moet lezen ben ik toch bang dat ik de kern mist.

Zou je het voor mij willen vertalen?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Spurgeon over de doop

Bericht door refo »

ff googelen:

Wat we nodig hebben, is nieuwe ijver, frisse energie, meer vuur; de inzet van onze oude baptisten is erg laks geworden. De grote massa van de baptisten lijken zich te schamen voor hun mening en veel van onze predikers zeggen zo weinig over de doop, dat de mensen vergeten, dat er zo’n verordening van Christus is. Als we onze mond hebben gehouden over de doop, ligt die zonde aan onze deur, want wij zullen er verantwoording over moeten afleggen en ik vertrouw, dat we hierin niet langer zullen doorgaan. Als de doop der gelovigen een verordening van Christus is, - en we weten dat het dat is, - dan horen we ons heel duidelijk daarover uit te spreken. Ik beveel onze broeders en zusters aan traktaten over het onderwerp te verspreiden, zo veel als ze maar kunnen, met het speciale doel de leer van het Nieuwe Testament over deze zaak bekend te maken. Als predikers van de kinderdoop er maar over prediken, hoef ik dat niet te doen, want ze zullen maken dat sommige van hun mensen de Schrift gaan onderzoeken en dat is alles wat we nodig hebben. Als onze gezichtspunten niet in overeenstemming zijn met Gods Woord, laten we ze dan opgeven, maar als ze in harmonie zijn met de leer van onze Here, laten we onze mond er dan niet over houden. We hebben ons al te lang schuldig gemaakt aan stilzwijgen, laten we moedig de hele waarheid verkondigen en antwoord U, o God, met geduchte daden in gerechtigheid!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Spurgeon over de doop

Bericht door freek »

Tjonge, Spurgeon op z'n slechtst.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Spurgeon over de doop

Bericht door Grace »

Waar staat dit in? Wat is de bron?
Plaats reactie