Want is dit taal om over het grootste wonder te praten? Is dit taal om te praten over dat God zijn eigen Zoon naar deze wereld stuurde voor verloren zondaren?
Taal is een middel om de boodschap te brengen.
Paulus vergelijkt God met de 'onbekende god' in Athene. Is dat niet wat populair?
Vandaar dat ik al veel moeite heb met de titel Jezus-fans.
Het is zeer bijbels om een 'fan' van Jezus te zijn. In 1 Cor 8 spreekt Paulus over afgoden, in het grieks staat het woord "eidolon", idd! Idolen!
En dan spreekt Paulus dat er maar één God is en één verlosser, dit in tegenstelling tot al die andere idolen, die niet echt zijn.
De Jezus-fan club zet zich dus duidelijk en bijbels af tegen de andere fanclubs in de wereld. Tegen al die moderne idolen.
Alsof het om Jezus gaat?!
Volgens Paulus wel.
Ze veroordeelt mij zelfs om de kleinste pietluttigheden
ik zou die woorden zelf niet gebruiken.
Maar dit maakt wel duidelijk hoe strict het is. Juist in tegenstelling tot wat veel 'vrijzinigere' christennen zeggen. De wet moet in zijn geheel gehouden worden, anders hou je de wet niet en beerf je het koninkrijk van God niet.
Ik ben gevonden van hen die naar Mij niet zochten. Dat is weer de Bijbelse taal.
Nee, dat is de statenvertaling.
De originele Bijbel is in het grieks geschreven.
Maar, om op de inhoud verder te gaan.
Dit betekent dat vele die God niet zochten Hem toch vonden! Wat een wonder. Maar er staat niet dat wie Hem wél zoeken Hem niet vinden. Zoekt en gij zult vinden, zegt Jezus.
Hij (Jezus) kan nu, zonder dat de wet hem tegenhoudt, in Gods Koninkrijk zijn.
Die opmerking kan ik niet helemaal plaatsen, want Jezus was zonder zonde, dus de wet hield Hem al niet tegen om in Gods Koninkrijk te gaan.
Er staat:
"Op die manier heeft Jezus in alle opzichten aan de Gods wet voldaan.
Hij was zelf niet schuldig en voor mijn schuld is hij veroordeeld en gestorven.
Hij is ook weer opgestaan uit de dood.
Hij kan nu, zonder dat de wet hem tegenhoudt, in Gods Koninkrijk zijn."
Dus dat klopt: Jezus is nu in Gods Koninkrijk zonder dat de wet hem tegenhoudt. Waarom, omdat Hij de wet wél kon houden.
Moet er dan toch nog wat van ons bij? Dat vraag ik me af. Jezus is aan het kruis gestorven, maar moet ik dan toch nog wat zelf doen?
Je moet het geloven, je moet je leven willen verliezen. En natuurlijk doet God dat voor je, maar je moet het eerst zelf doen, en dan zul je achteraf erkennen dat God het heeft gedaan.
Wat wil jij preken aan ongelovigen dan?
Dat ze in hun stoel moeten gaan zitten en dat God het wel opruimt?
Nee, je moet bekering preken!
Dat idee had ik bij het plaatje ervoor ook. Kies IK voor Jezus? Of geloven we nog in een uitverkiezing van eeuwigheid.
Preekt Paulus dat laatste ergens aan de ongelovige schare? Of Jezus zelf?
Nee, dat is een constatering achteraf.
Wij moeten kiezen, en dan zullen we achteraf zeggen dat God voor ons gekozen heeft.
Nee. De zonden zijn niet dood voor de wet van God. Want God is rechtvaardig. En de zonde blijven bestaan.
Rom 7
Dus ik mag me pas een kind van God noemen als ik gestorven ben?
Het koninkrijk van God begint bij de bekering! Niet bij de dood.
Is dit taal die past bij de eeuwige heerlijkheid die wacht?
IS er een taal die daar bij past?
Dus de wet Gods is er nog, maar iedereen zal hem volmaakt houden.
Was er een wet in het paradijs?
Als je bedoelt dat we allemaal zullen leven naar Gods wil, ja dan heb je gelijk.
Maar de wet zoals die in het oude verbond gegeven was?
Nee, die is weg. Die is gegeven aan de wereld om te laten zien dat er zonde is.
Die is er om te oordelen.
Straks is de wet van Mozes niet meer nodig.
Ja ik ben GerGemmer. Ben ik me bewust. Maar mijns inziens is dit het woord van God.
Het is mij ook allemaal zo geleerd.
Maar dat wil niet zeggen dat je ondanks je achtergrond (Die bij mij overigens geen ggem is) weer bewust kunt bestuderen wat God's Woord er zelf van zegt. Het uit de context citeren van bijbelteksten wordt al door teveel mensen gedaan.
De kern van het ggem evangelie is waar. Maar er is een hoop gesleuteld, er worden veel barieres opgeworpen en de wet wordt met islamitische trekjes verheerlijkt en in het middelpunt geplaatst.
Ga eens alle delen van het nieuwe testament waar over de wet gesproken wordt bestuderen, in het grieks (
http://www.blueletterbible.org) en met verschillende verklaringen.
Dan zul je m.i. ontdekken dat God een veel rijker leven met je voorheeft na de bekering dan 'slechts' het houden van de wet.
Robert