Het evangelie in stripverhaal
Het evangelie in stripverhaal
Als je op onderstaande link klikt, zie je in ee kort stripverhaal het evangelie. Wat vind je ervan?
http://www.jesus-fanclub.org/nl/overwin ... erwin1.htm
http://www.jesus-fanclub.org/nl/overwin ... erwin1.htm
Ik heb er een aantal gedachten bij en die zijn niet positief.
Ik kan me niet echt vinden in het taal gebruik. Dit komt niet overeen met hetgeen we vinden in Gods Woord.
Ik denk dat we het gerust Biblicisme mogen noemen.
Daarnaast, wie denk je er mee te bereiken? Mensen uit de wereld? Ik denk dat je mensen uit de traditionele kerken trekt en niet mensen uit de wereld.
Ik kan me niet echt vinden in het taal gebruik. Dit komt niet overeen met hetgeen we vinden in Gods Woord.
Daarnaast, wie denk je er mee te bereiken? Mensen uit de wereld? Ik denk dat je mensen uit de traditionele kerken trekt en niet mensen uit de wereld.
Hoi Adryan,Origineel geplaatst door Adryan
Ik heb er een aantal gedachten bij en die zijn niet positief.
bedankt voor je reactie. Een paar vragen:
Zijn al je gedachten negatief?
En wat bedoel je met taalgebruik niet overeenkomstig Gods Woord? Bedoel je dat inhoudelijk of niet overeenkomstig de woorden in de Statenvertaling?
Kan je je laatste stelling uitleggen?
Ik denk dat hetgeen er wordt geschreven/uitgebeeld wel bijbels is maar het geef geen evenwichtig beeld! Dit hoef eigenlijk ook niet want men kan erop reageren zodat erover door kan worden gepraat!
Verder vraag ik me af of je het op deze wijze wel mag aanpakken! Als je het zo gaat aanpakken komt er dan niet een heel popiejopie idee bij het christendom? Dit is toch niet de bedoeling van een geloof? Je praat namelijk niet zomaar over iets!
Verder vraag ik me af of je het op deze wijze wel mag aanpakken! Als je het zo gaat aanpakken komt er dan niet een heel popiejopie idee bij het christendom? Dit is toch niet de bedoeling van een geloof? Je praat namelijk niet zomaar over iets!
Ach, dat is allemaal cultuur gebonden.mensen die men eert en hoogacht spreekt men met U aan.
Lees die site eens verder, die hoogste God, Drieënige Schepper van ons nietige zondaren, die spreken we met "JE" en "JIJ" aan.
Weten deze "fans" wel waar ze het over hebben?? en over WIE??
De engelsen hebben alleen "you".
De duitsers zeggen "du" tegen God.
In de Bijbel is het woord "je" niet eens bekend. (in sommige vertalingen is het zelfs allemaal "gij")
Het Grieks kent in ieder geval geen verschil tussen u en jij.
Ik zeg ook u tegen God,
maar die conclusies die jij trekt vind ik wel heel erg ver gaan. De site probeert aansluiting te krijgen bij de cultuur van deze tijd, waar 'jij' niet zoveel meer in voorkomt.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Lecram en alle anderen,
Misschien dat ik moet zeggen dat de taal niet overeenkomstig is met de statenvertaling. Want inhoudelijk is het misschien wel juist, maar de taal die gebruikt is, is erg populair. Vandaar ook mijn tweede vraag wie moet men ermee bereiken. Want is dit taal om over het grootste wonder te praten? Is dit taal om te praten over dat God zijn eigen Zoon naar deze wereld stuurde voor verloren zondaren?
Vandaar dat ik al veel moeite heb met de titel Jezus-fans. Alsof het om Jezus gaat?!
Vergeten we niet dat we zondaren zijn die met God verzoend moeten worden. Met God de Vader als rechter wel te verstaan en dat dit alleen mogelijk is door zulk een middelaar die tegelijk waarachtig God en waarachtig en rechtvaardig mens is. Deze middelaar is Jezus Christus. Dan mogen we daar eerbied voor hebben. En ik denk dat het woord Jezus-fan die eerbied vergeet.
De eerste vraag die ik tegenkom geeft aan waarom wij, volgens de Jezus-fans, naar de hemel gaan:
Ik wil graag in het Koninkrijk van God leven en een kind van God zijn.
Want daar schijnt het goed te zijn.
Ze veroordeelt mij zelfs om de kleinste pietluttigheden
Nee, ze veroordeelt me om de zonden en elke zonde is even erg. Het gaat niet om pietluttigheden, we moeten zien dat we tegen elk gebod van God gezondigd hebben. Dat is Bijbelse taal.
Moet er dan toch nog wat van ons bij? Dat vraag ik me af. Jezus is aan het kruis gestorven, maar moet ik dan toch nog wat zelf doen?
Dat idee had ik bij het plaatje ervoor ook. Kies IK voor Jezus? Of geloven we nog in een uitverkiezing van eeuwigheid.
Maar om daar woorden als fantastisch bij te gebruiken?!
Vertrouwend mijn commentaar zo beter toegelicht te hebben.
Een vriendelijke groet,
Adryan
Misschien dat ik moet zeggen dat de taal niet overeenkomstig is met de statenvertaling. Want inhoudelijk is het misschien wel juist, maar de taal die gebruikt is, is erg populair. Vandaar ook mijn tweede vraag wie moet men ermee bereiken. Want is dit taal om over het grootste wonder te praten? Is dit taal om te praten over dat God zijn eigen Zoon naar deze wereld stuurde voor verloren zondaren?
Vandaar dat ik al veel moeite heb met de titel Jezus-fans. Alsof het om Jezus gaat?!
Vergeten we niet dat we zondaren zijn die met God verzoend moeten worden. Met God de Vader als rechter wel te verstaan en dat dit alleen mogelijk is door zulk een middelaar die tegelijk waarachtig God en waarachtig en rechtvaardig mens is. Deze middelaar is Jezus Christus. Dan mogen we daar eerbied voor hebben. En ik denk dat het woord Jezus-fan die eerbied vergeet.
De eerste vraag die ik tegenkom geeft aan waarom wij, volgens de Jezus-fans, naar de hemel gaan:
Ik wil graag in het Koninkrijk van God leven en een kind van God zijn.
Want daar schijnt het goed te zijn.
Ze veroordeelt mij zelfs om de kleinste pietluttigheden
Nee, ze veroordeelt me om de zonden en elke zonde is even erg. Het gaat niet om pietluttigheden, we moeten zien dat we tegen elk gebod van God gezondigd hebben. Dat is Bijbelse taal.
Ik ben gevonden van hen die naar Mij niet zochten. Dat is weer de Bijbelse taal.Ze veroordeelt mij zelfs om de kleinste pietluttigheden
Die opmerking kan ik niet helemaal plaatsen, want Jezus was zonder zonde, dus de wet hield Hem al niet tegen om in Gods Koninkrijk te gaan.Hij (Jezus) kan nu, zonder dat de wet hem tegenhoudt, in Gods Koninkrijk zijn.
Het goede dat ik wil dat doe ik niet, en het kwade dat ik niet wil, dat doe ik en zo ik het goede doet, staat het kwade mij bij.Door Jezus gaat het licht aan in mijn hart.
Ik zie steeds beter wat voor rommeltje het daar was, en houdt er grote schoonmaak.
Moet er dan toch nog wat van ons bij? Dat vraag ik me af. Jezus is aan het kruis gestorven, maar moet ik dan toch nog wat zelf doen?
Dat idee had ik bij het plaatje ervoor ook. Kies IK voor Jezus? Of geloven we nog in een uitverkiezing van eeuwigheid.
Nee. De zonden zijn niet dood voor de wet van God. Want God is rechtvaardig. En de zonde blijven bestaan. Maar God, die rijk is in barmhartigheid, heeft Zijn eniggeboren Zoon gezonden. Die heeft betaald voor onze zonden. Dat wil dus niet zeggen dat de zonden dood zijn, maar dat er voldaan is aan de straf die op de zonde geeist wordt.In Jezus ben ik eigenlijk zelf gestorven en zijn mijn zonden dood voor de wet van God.
Dus ik mag me pas een kind van God noemen als ik gestorven ben? Want de oude mens blijft leven tot wij door de doodsJordaan zijn gegaan en in het eeuwige leven God groot mogen maken. Paulus zegt ook Wie zal mij verlossen van het lichaam des doods.Zo kan ik in het Koninkrijk van God komen en mag ik mezelf een kind van God noemen!
Is dit taal die past bij de eeuwige heerlijkheid die wacht? Bij de nieuwe hemel en de nieuwe aarde waarop gerechtigheid zal wonen? Dus de wet Gods is er nog, maar iedereen zal hem volmaakt houden.Dat zal pas echt fantastisch zijn.
Maar om daar woorden als fantastisch bij te gebruiken?!
Dus toch eigen keus. Kies voor Jezus. Of.... willen we van nature niet? Is dat zwaar? Ja ik ben GerGemmer. Ben ik me bewust. Maar mijns inziens is dit het woord van God.Accepteer dat je uit eigen kracht niet rechtvaardig voor God kan worden.
Accepteer dat je daar Jezus voor nodig hebt.
Laat hem jou van binnenuit een nieuw mens maken.
Zet de deur van je hart voor hem open.
Maak het in orde met God.
Doe het nu het kan.
Vertrouwend mijn commentaar zo beter toegelicht te hebben.
Een vriendelijke groet,
Adryan
Ik had het niet over de site, maar over de strip.Origineel geplaatst door PeterB
mensen die men eert en hoogacht spreekt men met U aan.
Lees die site eens verder, die hoogste God, Drieënige Schepper van ons nietige zondaren, die spreken we met "JE" en "JIJ" aan.
Weten deze "fans" wel waar ze het over hebben?? en over WIE??
Mag ik weer eens met mijn opmerking komen?
Wie is de eerste die de strip toetst aan de bijbel?
Ik zie verschillende meningen, o.a. over naamgeving (u/jij), taalgebruik (fantastisch) en over de theologie (ach ja, we kunnen toch ook niet dood zijn voor de zonde en voor de wet, al staat dat wel in Rom. 6 en 7, en we kunnen niet rein van hart worden, ook al staat er dat we ons moeten reinigen gelijk Hij rein is 1 Joh. 3) , maar ik zie niemand die ook maar één bijbeltekst letterlijk aanhaalt met verwijzing erbij (controleerbaarheid!) - om te bewijzen dat hetgeen er staat al dan niet juist is. Dit is een discussie toch? Dan moet je mening beargumenteerd zijn, en aangezien slechts de bijbel voor ons allen geldt als de enige echte autoriteit... Adryan komt nog 't meest in de richting, al zie ik bij zijn aangehaalde bijbelpassages geen verwijzingen. Niet iedereen weet waar 't staat!
Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Gode zij dank, door Jezus Christus onze Here! Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde. Zo is er dan geen veroordeling voor wie in Christus Jezus is. Want de wet van de Geest des levens heeft u vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods. Rom. 7:24-26, 8:1-2.
Als je elke frase van de strip toetst aan wat de bijbel zegt dan kun je de nuances eruit lichten en het geheel in evenwicht zien. Moet je natuurlijk ook de bijbel in zijn evenwicht zien. En niet alleen vs. 24 uit Rom. 7 aanhalen, maar ook vs. 25 die er als uitroep achterstaat. De rest van Rom. 6, 7 en 8 maakt zo ongeveer het beeld compleet.
Groeten, Rose.
Wie is de eerste die de strip toetst aan de bijbel?
Ik zie verschillende meningen, o.a. over naamgeving (u/jij), taalgebruik (fantastisch) en over de theologie (ach ja, we kunnen toch ook niet dood zijn voor de zonde en voor de wet, al staat dat wel in Rom. 6 en 7, en we kunnen niet rein van hart worden, ook al staat er dat we ons moeten reinigen gelijk Hij rein is 1 Joh. 3) , maar ik zie niemand die ook maar één bijbeltekst letterlijk aanhaalt met verwijzing erbij (controleerbaarheid!) - om te bewijzen dat hetgeen er staat al dan niet juist is. Dit is een discussie toch? Dan moet je mening beargumenteerd zijn, en aangezien slechts de bijbel voor ons allen geldt als de enige echte autoriteit... Adryan komt nog 't meest in de richting, al zie ik bij zijn aangehaalde bijbelpassages geen verwijzingen. Niet iedereen weet waar 't staat!
Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Gode zij dank, door Jezus Christus onze Here! Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde. Zo is er dan geen veroordeling voor wie in Christus Jezus is. Want de wet van de Geest des levens heeft u vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods. Rom. 7:24-26, 8:1-2.
Als je elke frase van de strip toetst aan wat de bijbel zegt dan kun je de nuances eruit lichten en het geheel in evenwicht zien. Moet je natuurlijk ook de bijbel in zijn evenwicht zien. En niet alleen vs. 24 uit Rom. 7 aanhalen, maar ook vs. 25 die er als uitroep achterstaat. De rest van Rom. 6, 7 en 8 maakt zo ongeveer het beeld compleet.
Groeten, Rose.
Taal is een middel om de boodschap te brengen.Want is dit taal om over het grootste wonder te praten? Is dit taal om te praten over dat God zijn eigen Zoon naar deze wereld stuurde voor verloren zondaren?
Paulus vergelijkt God met de 'onbekende god' in Athene. Is dat niet wat populair?
Het is zeer bijbels om een 'fan' van Jezus te zijn. In 1 Cor 8 spreekt Paulus over afgoden, in het grieks staat het woord "eidolon", idd! Idolen!Vandaar dat ik al veel moeite heb met de titel Jezus-fans.
En dan spreekt Paulus dat er maar één God is en één verlosser, dit in tegenstelling tot al die andere idolen, die niet echt zijn.
De Jezus-fan club zet zich dus duidelijk en bijbels af tegen de andere fanclubs in de wereld. Tegen al die moderne idolen.
Volgens Paulus wel.Alsof het om Jezus gaat?!
ik zou die woorden zelf niet gebruiken.Ze veroordeelt mij zelfs om de kleinste pietluttigheden
Maar dit maakt wel duidelijk hoe strict het is. Juist in tegenstelling tot wat veel 'vrijzinigere' christennen zeggen. De wet moet in zijn geheel gehouden worden, anders hou je de wet niet en beerf je het koninkrijk van God niet.
Nee, dat is de statenvertaling.Ik ben gevonden van hen die naar Mij niet zochten. Dat is weer de Bijbelse taal.
De originele Bijbel is in het grieks geschreven.
Maar, om op de inhoud verder te gaan.
Dit betekent dat vele die God niet zochten Hem toch vonden! Wat een wonder. Maar er staat niet dat wie Hem wél zoeken Hem niet vinden. Zoekt en gij zult vinden, zegt Jezus.
Er staat:Hij (Jezus) kan nu, zonder dat de wet hem tegenhoudt, in Gods Koninkrijk zijn.
Die opmerking kan ik niet helemaal plaatsen, want Jezus was zonder zonde, dus de wet hield Hem al niet tegen om in Gods Koninkrijk te gaan.
"Op die manier heeft Jezus in alle opzichten aan de Gods wet voldaan.
Hij was zelf niet schuldig en voor mijn schuld is hij veroordeeld en gestorven.
Hij is ook weer opgestaan uit de dood.
Hij kan nu, zonder dat de wet hem tegenhoudt, in Gods Koninkrijk zijn."
Dus dat klopt: Jezus is nu in Gods Koninkrijk zonder dat de wet hem tegenhoudt. Waarom, omdat Hij de wet wél kon houden.
Je moet het geloven, je moet je leven willen verliezen. En natuurlijk doet God dat voor je, maar je moet het eerst zelf doen, en dan zul je achteraf erkennen dat God het heeft gedaan.Moet er dan toch nog wat van ons bij? Dat vraag ik me af. Jezus is aan het kruis gestorven, maar moet ik dan toch nog wat zelf doen?
Wat wil jij preken aan ongelovigen dan?
Dat ze in hun stoel moeten gaan zitten en dat God het wel opruimt?
Nee, je moet bekering preken!
Preekt Paulus dat laatste ergens aan de ongelovige schare? Of Jezus zelf?Dat idee had ik bij het plaatje ervoor ook. Kies IK voor Jezus? Of geloven we nog in een uitverkiezing van eeuwigheid.
Nee, dat is een constatering achteraf.
Wij moeten kiezen, en dan zullen we achteraf zeggen dat God voor ons gekozen heeft.
Rom 7Nee. De zonden zijn niet dood voor de wet van God. Want God is rechtvaardig. En de zonde blijven bestaan.
Het koninkrijk van God begint bij de bekering! Niet bij de dood.Dus ik mag me pas een kind van God noemen als ik gestorven ben?
IS er een taal die daar bij past?Is dit taal die past bij de eeuwige heerlijkheid die wacht?
Was er een wet in het paradijs?Dus de wet Gods is er nog, maar iedereen zal hem volmaakt houden.
Als je bedoelt dat we allemaal zullen leven naar Gods wil, ja dan heb je gelijk.
Maar de wet zoals die in het oude verbond gegeven was?
Nee, die is weg. Die is gegeven aan de wereld om te laten zien dat er zonde is.
Die is er om te oordelen.
Straks is de wet van Mozes niet meer nodig.
Het is mij ook allemaal zo geleerd.Ja ik ben GerGemmer. Ben ik me bewust. Maar mijns inziens is dit het woord van God.
Maar dat wil niet zeggen dat je ondanks je achtergrond (Die bij mij overigens geen ggem is) weer bewust kunt bestuderen wat God's Woord er zelf van zegt. Het uit de context citeren van bijbelteksten wordt al door teveel mensen gedaan.
De kern van het ggem evangelie is waar. Maar er is een hoop gesleuteld, er worden veel barieres opgeworpen en de wet wordt met islamitische trekjes verheerlijkt en in het middelpunt geplaatst.
Ga eens alle delen van het nieuwe testament waar over de wet gesproken wordt bestuderen, in het grieks (http://www.blueletterbible.org) en met verschillende verklaringen.
Dan zul je m.i. ontdekken dat God een veel rijker leven met je voorheeft na de bekering dan 'slechts' het houden van de wet.
Robert
Carpe Diem tamen Memento Mori
Robert,
je verwoordt helder je standpunten en ik kan me er goed in vinden.
Die strip geeft een veel helderder beeld van de bekering dan dat je in vele preken vindt. Ik merk duidelijk dat jongeren zeer veel moeite hebben om nu eens goed te begrijpen wat Gods bedoeling is met mensen. De titel van Blaauwendraats boekje, Het is ingewikkeld geworden, is dan volledig terecht.
Door in de prediking allerlei barrieres op te werpen, komen maar weinig mensen tot de zekerheid dat Jezus ook voor hun is gestorven.
En natuurlijk kan je in deze strip op allerlei slakjes zout gaan leggen en daarom die hele strip afkeuren, maar dan weet ik er ook wel een paar (maar dan wezenlijke).
je verwoordt helder je standpunten en ik kan me er goed in vinden.
Die strip geeft een veel helderder beeld van de bekering dan dat je in vele preken vindt. Ik merk duidelijk dat jongeren zeer veel moeite hebben om nu eens goed te begrijpen wat Gods bedoeling is met mensen. De titel van Blaauwendraats boekje, Het is ingewikkeld geworden, is dan volledig terecht.
Door in de prediking allerlei barrieres op te werpen, komen maar weinig mensen tot de zekerheid dat Jezus ook voor hun is gestorven.
En natuurlijk kan je in deze strip op allerlei slakjes zout gaan leggen en daarom die hele strip afkeuren, maar dan weet ik er ook wel een paar (maar dan wezenlijke).