Predikant uit ambt na moeite met leer
Geplaatst: 19 nov 2008, 10:45
Predikant uit ambt na moeite met leer
ENKHUIZEN - De vrijgemaakt-gereformeerde evangelisatiepredikant ds. Ton de Ruiter uit Enkhuizen is op eigen verzoek ontheven uit het ambt van predikant. Hij heeft moeite met de gereformeerde rechtvaardigingsleer.
De ontheffingsaanvraag van de predikant van de samenwerkingsgemeente van christelijk- en vrijgemaakt-gereformeerden is vorige week in een besloten zitting behandeld en toegekend door de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) in de regio Alkmaar-Haarlem.
Volgens De Ruiter gaan de gemeente en hij zonder ruzie of gebakkelei uit elkaar, maar ligt er wel een fundamenteel verschil van inzicht. Omdat hij als predikant zijn handtekening onder de gereformeerde belijdenissen heeft gezet, maar daar nu niet langer mee instemt, heeft hij zelf ontheffing gevraagd.
De Ruiter is betrokken geweest bij de heiligingsbeweging van Aad Kamsteeg. Hij zegt al jaren geboeid te zijn door de ,,tweedeling rechtvaardiging en heiliging'', waarin de gereformeerde traditie volgens hem een accent op het eerste legt en hij zelf al lange tijd een accent op het tweede. ,,Het gaat God om heiliging. De rechtvaardiging beschouwde ik als de opstap.'' Maar na een recent studieverlof zegt hij ontdekt te hebben dat de rechtvaardingsleer niet Bijbels is.
De gereformeerde leer van de rechtvaardiging stelt dat Jezus stierf voor de zonden van de mensen en dat zijn lijden en sterven een betaling van schuld en straf is aan God. Deze verzoening opent voor mensen weer de weg naar God.
De Ruiter: ,,Kernvraag voor mij is: Kan God alleen maar vergeven als er plaatsvervangend betaald wordt? Dat raakt de vraag wat deed Jezus op Golgota voor mij?'' Het argument dat met Jezus' offer aan Gods gerechtigheid wordt voldaan, zoals de Heidelbergse Catechismus het verwoordt, zegt de predikant nergens in de Bijbel terug te lezen. En: ,,Wordt Gods genade minder als hij vergeeft 'om niet'? Ik denk het niet. Kijk naar de gelijkenissen van de rechtvaardige koning of van de verloren zoon. De koning scheldt een schuld kwijt, de vader sluit zijn verloren zoon in de armen, nergens lees ik dat er nog betaald moet worden.'' Zelf komt hij tot de slotsom dat Jezus op Golgota geen verzoening bracht door betaling, maar door de definitieve overwinning op satan, zonde en dood. Deze overwinning wil Hij vervolgens in de harten van mensen planten door de Heilige Geest. ,,Dat is wedergeboorte. Dat is 'Jezus in mij', een onderbelicht thema in de gereformeerde leer.'' Dat God Jezus opdroeg de weg naar Golgota te gaan, was geen noodzaak om de menselijke schuld in te lossen, maar de uiterste beproeving, zegt De Ruiter.
De Ruiter zegt veel geestelijke lauwheid onder gereformeerden te zien omdat de nadruk op de leer van de rechtvaardiging christenen 'gearriveerd' maakt. ,,Velen geloven, en dat is het. Maar waar blijft de verandering, waar is de kracht van de wedergeboorte, waar blijft de radicaliteit die Jezus van zijn volgelingen vraagt? De worsteling met deze vragen zette hem op het spoor van zijn 'verzoening door wedergeboorte-theologie'. Hij gelooft nu dat de overwinning is behaald, maar dat de mens die moet aanvaarden en God dat God dat mogelijk maakt.
De Ruiter overweegt als kerklid een bezwaarschrift tegen de belijdenis in te dienen bij zijn kerkenraad. Daarin wil hij aantonen dat de gereformeerde rechtvaardigingsleer niet Bijbels onderbouwd is en dat de belijdenis op onderdelen moet worden aangepast.
Moeite
In een reactie zegt Peter de Lange, kerkenraadsvoorzitter van de samenwerkingsgemeente in Enkhuizen, dat er in de raad heel veel moeite bestaat met De Ruiters nieuwe opvattingen. ,,De leer van de verzoening is het hart van het evangelie en biedt troost aan veel mensen.''
De Lange wijst verder op bijvoorbeeld de situatie in het Oude Testament, waar het verzoenen van schuld door offeren een rode draad is die heenwijst naar Jezus. Deze schuldbetaling schetst hij als een Bijbelse lijn.
De gemeente in Enkhuizen is via een gemeenteavond deze week uitgebreid geïnformeerd over de gevolgde procedure en de gevolgen van het ontheffingsbesluit van De Ruiter. Daarnaast is de gemeente summier op de hoogte gebracht van de reactie van de kerkenraad op De Ruiters opvattingen. Sommigen wilden graag een brede dialoog met de oud-predikant aangaan, maar daar is de kerkenraad niet voor. ,,Vanuit onze herderlijke zorg willen we De Ruiter niet een podium geven zijn mening uit te dragen'', zegt De Lange.
Volgens ds. H. van Veen uit Broek op Langedijk, voorzitter van de vorige week gehouden classisvergadering, waren de afgevaardigden unaniem van mening dat De Ruiter met zijn opvattingen niet langer predikant in de vrijgemaakt-gereformeerde kerken kon zijn. ,,Het kruisoffer van Christus als plaatsvervangend lijden voor onze schuld is het hart van de christelijke leer.'' Vanuit de classis was er ook waardering voor de terechte aandacht die De Ruiter jarenlang vroeg voor de heiliging, aldus Van Veen. ,,Tegelijk riep dat in zijn eigen gemeente ook wel vragen op. Sommige gemeenteleden ervoeren een sterke eenzijdigheid, er dreigde wetticisme.''
De classis zag geen aanleiding De Ruiter als predikant te schorsen en af te zetten, omdat hij dwaalleer zou aanhangen. Van Veen: ,,Hij heeft dit zo niet in de gemeente geleerd. En hij is open en eerlijk geweest over zijn verandering in opvattingen, waardoor hij zelf ook inzag dat hij zo niet verder kon.''
* Ik vond dit wel een interessante passage:
"Kernvraag voor mij is: Kan God alleen maar vergeven als er plaatsvervangend betaald wordt? Dat raakt de vraag wat deed Jezus op Golgota voor mij?'' Het argument dat met Jezus' offer aan Gods gerechtigheid wordt voldaan, zoals de Heidelbergse Catechismus het verwoordt, zegt de predikant nergens in de Bijbel terug te lezen. En: ,,Wordt Gods genade minder als hij vergeeft 'om niet'? Ik denk het niet. Kijk naar de gelijkenissen van de rechtvaardige koning of van de verloren zoon. De koning scheldt een schuld kwijt, de vader sluit zijn verloren zoon in de armen, nergens lees ik dat er nog betaald moet worden.'' Zelf komt hij tot de slotsom dat Jezus op Golgota geen verzoening bracht door betaling, maar door de definitieve overwinning op satan, zonde en dood. Deze overwinning wil Hij vervolgens in de harten van mensen planten door de Heilige Geest. ,,Dat is wedergeboorte. Dat is 'Jezus in mij', een onderbelicht thema in de gereformeerde leer.'' Dat God Jezus opdroeg de weg naar Golgota te gaan, was geen noodzaak om de menselijke schuld in te lossen, maar de uiterste beproeving, zegt De Ruiter."
Wat zouden jullie als verdediging van de 'klassieke opvatting' naar voren brengen? De gereformeerde uitleg zegt toch ook dat Jezus satan, zonde en dood overwon?
ENKHUIZEN - De vrijgemaakt-gereformeerde evangelisatiepredikant ds. Ton de Ruiter uit Enkhuizen is op eigen verzoek ontheven uit het ambt van predikant. Hij heeft moeite met de gereformeerde rechtvaardigingsleer.
De ontheffingsaanvraag van de predikant van de samenwerkingsgemeente van christelijk- en vrijgemaakt-gereformeerden is vorige week in een besloten zitting behandeld en toegekend door de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) in de regio Alkmaar-Haarlem.
Volgens De Ruiter gaan de gemeente en hij zonder ruzie of gebakkelei uit elkaar, maar ligt er wel een fundamenteel verschil van inzicht. Omdat hij als predikant zijn handtekening onder de gereformeerde belijdenissen heeft gezet, maar daar nu niet langer mee instemt, heeft hij zelf ontheffing gevraagd.
De Ruiter is betrokken geweest bij de heiligingsbeweging van Aad Kamsteeg. Hij zegt al jaren geboeid te zijn door de ,,tweedeling rechtvaardiging en heiliging'', waarin de gereformeerde traditie volgens hem een accent op het eerste legt en hij zelf al lange tijd een accent op het tweede. ,,Het gaat God om heiliging. De rechtvaardiging beschouwde ik als de opstap.'' Maar na een recent studieverlof zegt hij ontdekt te hebben dat de rechtvaardingsleer niet Bijbels is.
De gereformeerde leer van de rechtvaardiging stelt dat Jezus stierf voor de zonden van de mensen en dat zijn lijden en sterven een betaling van schuld en straf is aan God. Deze verzoening opent voor mensen weer de weg naar God.
De Ruiter: ,,Kernvraag voor mij is: Kan God alleen maar vergeven als er plaatsvervangend betaald wordt? Dat raakt de vraag wat deed Jezus op Golgota voor mij?'' Het argument dat met Jezus' offer aan Gods gerechtigheid wordt voldaan, zoals de Heidelbergse Catechismus het verwoordt, zegt de predikant nergens in de Bijbel terug te lezen. En: ,,Wordt Gods genade minder als hij vergeeft 'om niet'? Ik denk het niet. Kijk naar de gelijkenissen van de rechtvaardige koning of van de verloren zoon. De koning scheldt een schuld kwijt, de vader sluit zijn verloren zoon in de armen, nergens lees ik dat er nog betaald moet worden.'' Zelf komt hij tot de slotsom dat Jezus op Golgota geen verzoening bracht door betaling, maar door de definitieve overwinning op satan, zonde en dood. Deze overwinning wil Hij vervolgens in de harten van mensen planten door de Heilige Geest. ,,Dat is wedergeboorte. Dat is 'Jezus in mij', een onderbelicht thema in de gereformeerde leer.'' Dat God Jezus opdroeg de weg naar Golgota te gaan, was geen noodzaak om de menselijke schuld in te lossen, maar de uiterste beproeving, zegt De Ruiter.
De Ruiter zegt veel geestelijke lauwheid onder gereformeerden te zien omdat de nadruk op de leer van de rechtvaardiging christenen 'gearriveerd' maakt. ,,Velen geloven, en dat is het. Maar waar blijft de verandering, waar is de kracht van de wedergeboorte, waar blijft de radicaliteit die Jezus van zijn volgelingen vraagt? De worsteling met deze vragen zette hem op het spoor van zijn 'verzoening door wedergeboorte-theologie'. Hij gelooft nu dat de overwinning is behaald, maar dat de mens die moet aanvaarden en God dat God dat mogelijk maakt.
De Ruiter overweegt als kerklid een bezwaarschrift tegen de belijdenis in te dienen bij zijn kerkenraad. Daarin wil hij aantonen dat de gereformeerde rechtvaardigingsleer niet Bijbels onderbouwd is en dat de belijdenis op onderdelen moet worden aangepast.
Moeite
In een reactie zegt Peter de Lange, kerkenraadsvoorzitter van de samenwerkingsgemeente in Enkhuizen, dat er in de raad heel veel moeite bestaat met De Ruiters nieuwe opvattingen. ,,De leer van de verzoening is het hart van het evangelie en biedt troost aan veel mensen.''
De Lange wijst verder op bijvoorbeeld de situatie in het Oude Testament, waar het verzoenen van schuld door offeren een rode draad is die heenwijst naar Jezus. Deze schuldbetaling schetst hij als een Bijbelse lijn.
De gemeente in Enkhuizen is via een gemeenteavond deze week uitgebreid geïnformeerd over de gevolgde procedure en de gevolgen van het ontheffingsbesluit van De Ruiter. Daarnaast is de gemeente summier op de hoogte gebracht van de reactie van de kerkenraad op De Ruiters opvattingen. Sommigen wilden graag een brede dialoog met de oud-predikant aangaan, maar daar is de kerkenraad niet voor. ,,Vanuit onze herderlijke zorg willen we De Ruiter niet een podium geven zijn mening uit te dragen'', zegt De Lange.
Volgens ds. H. van Veen uit Broek op Langedijk, voorzitter van de vorige week gehouden classisvergadering, waren de afgevaardigden unaniem van mening dat De Ruiter met zijn opvattingen niet langer predikant in de vrijgemaakt-gereformeerde kerken kon zijn. ,,Het kruisoffer van Christus als plaatsvervangend lijden voor onze schuld is het hart van de christelijke leer.'' Vanuit de classis was er ook waardering voor de terechte aandacht die De Ruiter jarenlang vroeg voor de heiliging, aldus Van Veen. ,,Tegelijk riep dat in zijn eigen gemeente ook wel vragen op. Sommige gemeenteleden ervoeren een sterke eenzijdigheid, er dreigde wetticisme.''
De classis zag geen aanleiding De Ruiter als predikant te schorsen en af te zetten, omdat hij dwaalleer zou aanhangen. Van Veen: ,,Hij heeft dit zo niet in de gemeente geleerd. En hij is open en eerlijk geweest over zijn verandering in opvattingen, waardoor hij zelf ook inzag dat hij zo niet verder kon.''
* Ik vond dit wel een interessante passage:
"Kernvraag voor mij is: Kan God alleen maar vergeven als er plaatsvervangend betaald wordt? Dat raakt de vraag wat deed Jezus op Golgota voor mij?'' Het argument dat met Jezus' offer aan Gods gerechtigheid wordt voldaan, zoals de Heidelbergse Catechismus het verwoordt, zegt de predikant nergens in de Bijbel terug te lezen. En: ,,Wordt Gods genade minder als hij vergeeft 'om niet'? Ik denk het niet. Kijk naar de gelijkenissen van de rechtvaardige koning of van de verloren zoon. De koning scheldt een schuld kwijt, de vader sluit zijn verloren zoon in de armen, nergens lees ik dat er nog betaald moet worden.'' Zelf komt hij tot de slotsom dat Jezus op Golgota geen verzoening bracht door betaling, maar door de definitieve overwinning op satan, zonde en dood. Deze overwinning wil Hij vervolgens in de harten van mensen planten door de Heilige Geest. ,,Dat is wedergeboorte. Dat is 'Jezus in mij', een onderbelicht thema in de gereformeerde leer.'' Dat God Jezus opdroeg de weg naar Golgota te gaan, was geen noodzaak om de menselijke schuld in te lossen, maar de uiterste beproeving, zegt De Ruiter."
Wat zouden jullie als verdediging van de 'klassieke opvatting' naar voren brengen? De gereformeerde uitleg zegt toch ook dat Jezus satan, zonde en dood overwon?