vrouwen staan tijdens gebed in de eredienst
vrouwen staan tijdens gebed in de eredienst
Van mijn broertje kreeg ik de vraag wat er tegen zou kunnen zijn , op grond van bijbelse argumenten,als vrouwen, net als mannen tijdens het gebed in de eredienst zouden gaan staan.? Hij is op het moment in Nieuw Zeeland en daar is dit een vrij nieuw fenomeen .
Hierbij roep ik jullie hulp in. Is er iemand van jullie die op bijbelse gronden aan zou kunnen tonen of dat "mag"of niet.
Hierbij roep ik jullie hulp in. Is er iemand van jullie die op bijbelse gronden aan zou kunnen tonen of dat "mag"of niet.
Wie hier over nadenkt, leeft duidelijk onder de wet en niet onder de genade.Origineel geplaatst door hannah
Van mijn broertje kreeg ik de vraag wat er tegen zou kunnen zijn , op grond van bijbelse argumenten,als vrouwen, net als mannen tijdens het gebed in de eredienst zouden gaan staan.? Hij is op het moment in Nieuw Zeeland en daar is dit een vrij nieuw fenomeen .
In Nederland was het vroeger (en soms nu nog) de gewoonte dat alleen de mannen staan tijdens de gebeden. Ook hierin komt weer het onderscheid man/vrouw openbaar zoals dat staat in 1 Timotheus 2:8.
In principe heb ik er niets op tegen als vrouwen ook staan bij het gebed.
Ik heb er ook niets op tegen als mensen vanuit de Bijbel overtuigt zijn van het onderscheid tussen man en vrouw in de eredienst en vinden dat dat expliciet tot uiting moet komen in de verschillende gebedshouding tijdens de kerkdienst.
In principe heb ik er niets op tegen als vrouwen ook staan bij het gebed.
Ik heb er ook niets op tegen als mensen vanuit de Bijbel overtuigt zijn van het onderscheid tussen man en vrouw in de eredienst en vinden dat dat expliciet tot uiting moet komen in de verschillende gebedshouding tijdens de kerkdienst.
Ik ben het met refojongere eens: het is geen probleem als een kerk besluit dat vrouwen ook mogen staan, maar als ze vinden dat vrouwen moeten blijven zitten en de vrouwen zelf vinden dat geen probleem, dan is er toch niets aan de hand? En daarbij komt dat quazzy ook gelijk heeft: waar maken we ons druk over?
Volgens mij staat er nergens in de bijbel dat dit niet mag.Origineel geplaatst door hannah
Is er iemand van jullie die op bijbelse gronden aan zou kunnen tonen of dat "mag"of niet.
In de Schotse Free Presbyterian Church staan de mannen en de vrouwen tijdens het gebed (behalve ziek en zwak). Als ik daar ben dan pas ik me aan. Is dus een kwestie van cultuur.
Ik heb onderstaand stukje ook in uitgebreid vorm:
[quote]Staan
Toen de Nederlander voor het eerst de Amsterdamse kerk binnenkwam, viel hem het meeste op wat er niet was: de keurige rij kerkbanken. Russisch-orthodoxen staan! Ze staan, omdat je voor God toch niet kunt gaan zitten! Dat staan duurt niet een uurtje. Nee, minstens twee uur! Met Pasen zelfs wel vijf uur. “Voor mijn luie gemak hoef ik hier dus niet te wezen,â€
[quote]Staan
Toen de Nederlander voor het eerst de Amsterdamse kerk binnenkwam, viel hem het meeste op wat er niet was: de keurige rij kerkbanken. Russisch-orthodoxen staan! Ze staan, omdat je voor God toch niet kunt gaan zitten! Dat staan duurt niet een uurtje. Nee, minstens twee uur! Met Pasen zelfs wel vijf uur. “Voor mijn luie gemak hoef ik hier dus niet te wezen,â€
Bij ons staat iedereen (mannen, vrouwen en kinderen) aan het begin van de dienst tijdens het zingen van het intochtslied. De kerkenraad komt onder het zingen van dat lied binnen. Vervolgens doet iedereen, nog steeds staand, zijn / haar stil gebed. Hierna spreekt de predikant votum en groet uit, waarna iedereen gaat zitten.
Tijdens de andere gebeden in de dienst staat er niemand behalve de doom.
Een 'breekje' van Breekijzertje
Tijdens de andere gebeden in de dienst staat er niemand behalve de doom.
Vrouwen werkten in die gemeenten nooit hard zeker...............Origineel geplaatst door wim
Ik heb ergens gelezen/gehoord dat het staan van mannen in veel Nederlandse gemeenten een praktische reden had: de mannen vielen anders in slaap na een week van hard werken.
Zo zout heb ik het nog niet gegeten!!!