Evangelie via de radio

Lecram

Bericht door Lecram »

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik ben het met "andere voorbijganger" eens dat de prediking uit gaat tot alle mensen maar wel door hen die waarlijk geroepen zijn tot dat werk. En dan nog alleen tot diegene waarin de H. geest Zijn werk doet om dat levende woord wat gepredikt word. Ik vindt dat niet alle beschikbare media ook voor het woord geschikt is. Er staat in Gods woord (en ja toen bestond tv nog niet maar de bijbel is geen verouderd boek maar elke dag vernieuwend) Gaat UIT en predikt het woord aan alle mensen. Naar mijn mening de levende prediking er een van persoonlijk contact, hetzij in de kerk of daarbuiten, maar niet via een onpersoonlijke oproep op Radio of TV.

Een bezoeker
--------------------------------------------------------------------------------

Dan gaan we niet meer folderen, geen boeken meer drukken en geen preken meer lezen. Dat is toch ook onpersoonlijk?
En b.t.w. naast popconcerten worden ook nog andere programma's uitgezonden. En wordt niet juist je doelgroep bereikt als je tussen wereldse programma's door evangeliseert?

Ik hoop, bezoeker, dat je niet wilt suggereren dat diegenen die nu via radio en TV het evangelie verkondigen dat zij niet geroepen zijn. Daar kan jij in ieder geval niet over oordelen.
Lecram

Bericht door Lecram »

quote:

quote:

Ik hoop, bezoeker, dat je niet wilt suggereren dat diegenen die nu via radio en TV het evangelie verkondigen dat zij niet geroepen zijn. Daar kan jij in ieder geval niet over oordelen.

Nee, ik suggereer niet dat ze niet geroepen zijn. Ik geef alleen aan dat een belangrijke vraag is door wie ze geroepen zijn. En indien de grondslag niet uit het Woord is, waaruit zal dan het vervolg zijn?

Mijn suggestie zoals jij dat noemt gaat derhalve nog veel verder.

Je begeeft je op glad ijs door zulke stellingen te deponeren. JIJ kan niet weten of ze wel of niet door God geroepen zijn en wanneer die roeping wel uit God is (en jij bent niet, evenals ik, in staat om Gods wil te doorgronden) dan zie je Gods werk aan voor mensen werk, of, nog erger, voor duivels werk. Ik neem aan dat dat niet je intentie is.
Rinie

Bericht door Rinie »

Los van de vraag of een spreker geroepen is, is er nog de vraag of die dan mag spreken. Want ik dnek niet dat in een kerk waar het ambtsdragers verboden wordt om te spreken, dat men er doorgaans wel vanuit gaat, dat betreffende ambtsdrager geroepen is.
Ik vind het grote onzin om zo iemand te weigeren om voor de radio te spreken. Veel dominees, en zeker kerkleden, (ook binnen de kerkverbanden ter rechterkant van de ger.gez.) zijn in het bezit van een radio. Vaak wordt hier alleen naar geluisterd voor het nieuws, maar dat zit net zo goed ingekapseld tussen allerlei andere uitzendingen waar men geenszins achter kan staan. Dus ook als naar het nieuws geluisterd wordt wordt men daaraan blootgesteld.
Juist als er dan ook een positieve bijdrage geleverd wordt door ambtsdragers (of anderen) vanuit de gereformeerde gezindte wordt de inhoud van radio-uitzendingen gunstig beïnvloed.
Ik voor mij ben niet voor het bezit van een radio, maar zie in het uitzenden over de radio niet veel verkeerds.
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Voorbijganger,
In de gemeente dient inderdaad de zuiverheid van de verkondiging voorop te staan. Echter, zuiverheid in de verkondiging in de gemeente hoort niet te komen voor het voldoen aan de opdracht: "Verkondig het evangelie aan alle creaturen" En dat hoeft niet op de conventionele manier van kerkdiensten te gebeuren. Vaak is het op die manier eenvoudigweg onmogelijk. Wel vind ik, dat je geen onbijbelse methoden mag gebruiken. Dat is ook de reden dat ik geen heil zie in het gebruik van gospelmuziek voor dit doel, omdat dat naar mijn mening wereldse muziek in een bijbels jasje is.
De radio echter wil ik niet als zodanig zien. Het medium van radio op zich is niet verkeerd, net zomin als dat een magnetron als zodanig verkeerd is. Een radio kan zeker wel verkeerd gebruikt worden, maar dat wordt juist terug gedrongen door over de radio het Woord te verkondigen. En op die manier kunnen mensen bereikt worden die anders niet bereikt zouden kunnen worden, bijvoorbeeld doordat men niet kan lezen, en omdat het financieel (en wat betreft het aantal medewerkers) niet haalbaar is om op een bepaalde plaats standaard een Woordverkondiger te stationeren.
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Voorbijganger,
Ik bedoel niet te zeggen, dat de verkondiging aan alle creaturen moet gaan voor de zuiverheid van de verkondiging, maar dat er eerst de opdracht staat om het Evangelie overal te verkondigen. We moeten niet gaan zeggen: "in onze gemeente wordt het Evangelie zuiver verkondigd, dus zit het wel goed." Nee, de opdracht om iedereen met het Evangelie bekend te maken blijft staan.
Verder vraag je je af: "Maar wat wordt er dan verkondigd?" Dat is een irrelevante vraag, omdat het bij mijn opmerking ging om de vorm, niet om de inhoud. Deze discussie wordt gevoerd met als vooronderstelling dat de inhoud voluit Bijbels is, om vervolgens in te gaan op de vorm.
Daarna kom je op de vraag: "Moeten we alles wel maken wat mogelijk is, of moet er op dat terrein juist vooraf beperking zijn. Dan zou deze discussie ook niet gevoerd behoeven te worden." Natuurlijk moeten er vooraf beperkingen zijn. Ik vind echter, dat waar blijkt dat men in de breedte van de geref. gezindte de radio als zodanig (om te beluisteren) geaccepteerd heeft, de beperking geplaatst wordt naar de manier van radiogebruik, en niet naar de vraag of er wel of niet gebruk van gemaakt mag worden.
Vervolgens ga je in op de roeping. Ik ben het zeker met je eens, dat in ons kerkelijk bestel een predikant in een bepaalde gemeente moet komen te staan vanuit zijn roeping van Godswege. Echter, werd Paulus door één bepaalde gemeente geroepen? We zien wel bijvoorbeeld bij Macedonië dat Paulus naar de overkant geroepen werd, en algemeen werd hij geleid door de Geest, maar zijn eerste roeping was toch die tot reizend prediker. Kan dan ook niet de roeping van iemand zijn 'roeping om het Evangelie (deels) via de radio te verkondigen'?
Ik bedoel met het woord 'gestationeed' dan ook niet, dat het geschiedt buiten de leiding van de Heilige Geest, maar meer dat er aan een bepaalde roeping beantwoord kan worden. In veel van onze kerkverbanden kan ook niet aan alle beroepen worden voldaan, eenvoudigweg doordat er te weinig predikanten zijn.
Natuurlijk is de Schepping op zich al een verkondiging. De Schepping laat zien dat God bestaat, en ontneemt iedereen vandaaruit alle onschuld, maar je leert God in Christus niet kennen vanuit de natuur, daarvoor is toch de vekondiging van Gods Woord voor nodig. Het feit dat God spreekt door de natuur ontneemt ons dus niet de plicht om iedereen het Woord te brengen.

En zeker, Evangelie mag nooit een reclamespotje worden of iets van dien aard. Het is en blijft een werk van God, en moet in alle eerbied en aanhankelijkheid gedaan worden. Maar ik vind dan ook geenszins, dat het uitzenden van een meditatie via de radio iets wegheeft van een reclamespotje.
Billy

Bericht door Billy »

waarom niet weer eens verder over bomen?
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Plaats reactie