Protest kerk tegen lesbisch trouwfeest in trein
UTRECHT - De Gereformeerde Gemeenten hebben bij de Nederlandse Spoorwegen protest aangetekend tegen een lesbisch trouwfeest in een trein vorige week. Ze betreuren de ,,Godonterende bijdrage'' van de NS zeer. ,,U heeft daarmee de diepste religieuze gevoelens van onze kerkelijke achterban gekwetst.''
Het trouwfestijn was bedoeld als aandachtstrekker voor de landelijke campagne Nederland Leest. Daarin stond het boek Twee vrouwen centraal, waarin schrijver Harry Mulisch een lesbische relatie beschrijft.
,,Het is voor ons steeds afwegen waartegen we wel en waartegen we niet protesteren'', zegt drs. J.N. van der Poel, secretaris van het deputaatschap hoge overheid van de Gereformeerde Gemeenten. ,,Maar hierbij was het niet alleen de activiteit, maar ook de laatdunkende en discriminerende uitlatingen van een woordvoerder.''
NS-persvoorlichter Michiel Jonker liet in het Reformatorisch Dagblad weten dat de NS beseffen dat sommige mensen aanstoot nemen aan een lesbisch trouwfeest. ,,Maar je kunt niet rekening houden met elke splintergroepering. Wij als NS staan van harte achter deze actie, zonder dit nou als een zwaar omstreden thema aan te zetten. Homoseksualiteit is voor ons helemaal geaccepteerd. Het is eigenlijk helemaal geen inhoudelijk discussiepunt voor ons.''
Van der Poel: ,,De aanduiding splintergroepering was voor ons echt de druppel waardoor we dachten: laten we een signaal afgeven.''
Woordvoerder Jonker legt in een reactie uit dat hij met zijn woorden wilde aangeven dat het ,,lastig is om altijd rekening te houden met alle gevoelens van iedereen. We betreuren het wel als iemand er aanstoot aanneemt.'' Hij erkent dat alle orthodoxe christenen bij elkaar opgeteld al gauw enkele honderdduizenden mensen zijn. ,,Dat kun je geen splintergroepering noemen. Maar feit is dat het homohuwelijk maatschappelijk is aanvaard.''
Het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten telt ruim honderdduizend leden. Van der Poel had graag samen met andere kerken protest aangetekend. ,,Dat heeft altijd mijn voorkeur. Dan staan we ook sterker, want dan vertegenwoordigen we rond de zevenhonderdduizend christenen. In dit geval wilden we dicht aansluiten bij de actualiteit, dus hebben we het zelf gedaan. Wij willen binnenkort wel met andere kerken om tafel om te kijken hoe wij dit in de toekomst kunnen aanpakken.''
bron: http://www.nd.nl
------------------------------------------------------------------------------------------
Een goed signaal; ik stoorde me ook aan de laatdunkende manier van spreken van Jonker in het RD vorige week. En dat voor een dienstverlenend bedrijf als de NS.
UTRECHT - De Gereformeerde Gemeenten hebben bij de Nederlandse Spoorwegen protest aangetekend tegen een lesbisch trouwfeest in een trein vorige week. Ze betreuren de ,,Godonterende bijdrage'' van de NS zeer. ,,U heeft daarmee de diepste religieuze gevoelens van onze kerkelijke achterban gekwetst.''
Het trouwfestijn was bedoeld als aandachtstrekker voor de landelijke campagne Nederland Leest. Daarin stond het boek Twee vrouwen centraal, waarin schrijver Harry Mulisch een lesbische relatie beschrijft.
,,Het is voor ons steeds afwegen waartegen we wel en waartegen we niet protesteren'', zegt drs. J.N. van der Poel, secretaris van het deputaatschap hoge overheid van de Gereformeerde Gemeenten. ,,Maar hierbij was het niet alleen de activiteit, maar ook de laatdunkende en discriminerende uitlatingen van een woordvoerder.''
NS-persvoorlichter Michiel Jonker liet in het Reformatorisch Dagblad weten dat de NS beseffen dat sommige mensen aanstoot nemen aan een lesbisch trouwfeest. ,,Maar je kunt niet rekening houden met elke splintergroepering. Wij als NS staan van harte achter deze actie, zonder dit nou als een zwaar omstreden thema aan te zetten. Homoseksualiteit is voor ons helemaal geaccepteerd. Het is eigenlijk helemaal geen inhoudelijk discussiepunt voor ons.''
Van der Poel: ,,De aanduiding splintergroepering was voor ons echt de druppel waardoor we dachten: laten we een signaal afgeven.''
Woordvoerder Jonker legt in een reactie uit dat hij met zijn woorden wilde aangeven dat het ,,lastig is om altijd rekening te houden met alle gevoelens van iedereen. We betreuren het wel als iemand er aanstoot aanneemt.'' Hij erkent dat alle orthodoxe christenen bij elkaar opgeteld al gauw enkele honderdduizenden mensen zijn. ,,Dat kun je geen splintergroepering noemen. Maar feit is dat het homohuwelijk maatschappelijk is aanvaard.''
Het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten telt ruim honderdduizend leden. Van der Poel had graag samen met andere kerken protest aangetekend. ,,Dat heeft altijd mijn voorkeur. Dan staan we ook sterker, want dan vertegenwoordigen we rond de zevenhonderdduizend christenen. In dit geval wilden we dicht aansluiten bij de actualiteit, dus hebben we het zelf gedaan. Wij willen binnenkort wel met andere kerken om tafel om te kijken hoe wij dit in de toekomst kunnen aanpakken.''
bron: http://www.nd.nl
------------------------------------------------------------------------------------------
Een goed signaal; ik stoorde me ook aan de laatdunkende manier van spreken van Jonker in het RD vorige week. En dat voor een dienstverlenend bedrijf als de NS.
Re: Protest kerk tegen lesbisch trouwfeest in trein
Sowieso positief dat we ons geluid laten horen in de samenleving.
Soms stoort het me wel eens dat we zo weinig inspelen op de Godverloochening van de samenleving.
Soms stoort het me wel eens dat we zo weinig inspelen op de Godverloochening van de samenleving.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Dit waardeer ik zeerVan der Poel had graag samen met andere kerken protest aangetekend. ,,Dat heeft altijd mijn voorkeur. Dan staan we ook sterker, want dan vertegenwoordigen we rond de zevenhonderdduizend christenen. In dit geval wilden we dicht aansluiten bij de actualiteit, dus hebben we het zelf gedaan. Wij willen binnenkort wel met andere kerken om tafel om te kijken hoe wij dit in de toekomst kunnen aanpakken.''
Dit vindt ik erg jammer. De kerk is geen politieke partij. Ze ontleent haar recht van spreken niet aan de hoeveelheid leden, maar aan het woord van God. Ook al zouden ze maar 10 leden hebben, dan nog mogen, ja moeten ze zich er tegen uitspreken.Van der Poel: ,,De aanduiding splintergroepering was voor ons echt de druppel waardoor we dachten: laten we een signaal afgeven.''
Kortom, niet de beledigde toon van "we worden een splintergroepering genoemd, hoe durven ze!", maar het: "Alzo zegt de Heere!" moet klinken. Het is niet de belediging van Zijn volgelingen waar we ons druk over moeten maken, maar de belediging van de God en Zijn gebod die ons tot heilige ijver aan moet zetten!
Inderdaad, deze opmerking van Van der Poel ontkracht naar mijn mening zijn hele protest. Splintergroepering? We hebben wel zo'n 100.000 leden hoor! Dat dat nou juist de druppel moest zijn. Een gemiste kans!
Inderdaad, deze opmerking van Van der Poel ontkracht naar mijn mening zijn hele protest. Splintergroepering? We hebben wel zo'n 100.000 leden hoor! Dat dat nou juist de druppel moest zijn. Een gemiste kans!
ik vraag me af of hij het bedoeld zoals het nu overkomt.Klaio schreef:Van der Poel: ,,De aanduiding splintergroepering was voor ons echt de druppel waardoor we dachten: laten we een signaal afgeven.''
Kan het niet dat hij bedoeld dat we als christendom er eigenlijk niet meer toe doen omdat het toch bijna niets meer voorsteld.
En dat hem dat kwetste omdat de God van deze kerken zo makkelijk aan de kant geschoven wordt als er eigenlijk niet meer toe doende?
Hij zal het ongetwijfeld goed bedoeld hebben, maar zoals het er nu staat: "echt de druppel" komt waar het hem waarschijnlijk echt om gaat toch ongewild op een lagere plaats te staan. En dat is jammer. Je moet nooit, zoals ook Memento al opmerkte, met de macht van het getal aankomen. Dat is nou juist typisch werelds!Ariene schreef:ik vraag me af of hij het bedoeld zoals het nu overkomt.Klaio schreef:Van der Poel: ,,De aanduiding splintergroepering was voor ons echt de druppel waardoor we dachten: laten we een signaal afgeven.''
Kan het niet dat hij bedoeld dat we als christendom er eigenlijk niet meer toe doen omdat het toch bijna niets meer voorsteld.
En dat hem dat kwetste omdat de God van deze kerken zo makkelijk aan de kant geschoven wordt als er eigenlijk niet meer toe doende?
Een christen moet m.i. uit principe zich niet gekwetst voelen als hij aan de kant geschoven wordt. Dat is al lang voorzegd: In deze wereld zult gij verdrukking hebben.Ariene schreef:En dat hem dat kwetste omdat de God van deze kerken zo makkelijk aan de kant geschoven wordt als er eigenlijk niet meer toe doende?
Nee, het moet niet gaan om ons, of onze principes, of onze visie. Niet "wij refos vinden", maar "God in Zijn woord zegt!". Want de maatschappij kan genoeg goede redenen vinden om ons, als groep reformatorische christenen, aan de kant te schuiven; ook als refo's zijn we immers zondige mensen, waar genoeg op aan te merken valt. Maar er is geen enkel goed argument om God en Zijn woord aan de kant te schuiven.
Laten we onszelf verzaken, onze trots aan de kant zetten, en ons richten op Gods eer. Ook in dezen...
Ben ik geheel met je eens.Klaio schreef:Hij zal het ongetwijfeld goed bedoeld hebben, maar zoals het er nu staat: "echt de druppel" komt waar het hem waarschijnlijk echt om gaat toch ongewild op een lagere plaats te staan. En dat is jammer. Je moet nooit, zoals ook Memento al opmerkte, met de macht van het getal aankomen. Dat is nou juist typisch werelds!Ariene schreef:ik vraag me af of hij het bedoeld zoals het nu overkomt.Klaio schreef:Van der Poel: ,,De aanduiding splintergroepering was voor ons echt de druppel waardoor we dachten: laten we een signaal afgeven.''
Ik schreef: dat het hem kwetste omdat de God van de kerken aan de kant geschoven werd.memento schreef:Een christen moet m.i. uit principe zich niet gekwetst voelen als hij aan de kant geschoven wordt. Dat is al lang voorzegd: In deze wereld zult gij verdrukking hebben.Ariene schreef:En dat hem dat kwetste omdat de God van deze kerken zo makkelijk aan de kant geschoven wordt als er eigenlijk niet meer toe doende?
Nee, het moet niet gaan om ons, of onze principes, of onze visie. Niet "wij refos vinden", maar "God in Zijn woord zegt!". Want de maatschappij kan genoeg goede redenen vinden om ons, als groep reformatorische christenen, aan de kant te schuiven; ook als refo's zijn we immers zondige mensen, waar genoeg op aan te merken valt. Maar er is geen enkel goed argument om God en Zijn woord aan de kant te schuiven.
Laten we onszelf verzaken, onze trots aan de kant zetten, en ons richten op Gods eer. Ook in dezen...
daar gaat het toch om?
Raakt het jouw niet wanneer je mensen hoort vloeken, wanneer ze totaal géén rekening met God houden?
En inderdaad, wij zijn van nature niet beter, maar wij weten wel beter! Laten we daarom niet in een hoekje blijven zitten omdat we toch niet beter zijn, maar op komen voor God en Zijn recht!
En al is het wat onhandig geformuleerd, ze hebben wél hun stem laten horen!
Dit is de brief, zoals die verstuurd is (bron: http://www.refdag.nl):
-----------------------------------------------------------------------------
Aan de president-directeur van de
Nederlandse Spoorwegen
De heer J.W. Huisinga
Onderwerp: protestbrief
Zwijndrecht, 27 oktober 2008.
Geachte heer Huisinga,
Het kerkgenootschap van de Gereformeerde Gemeenten (ruim 100.000 leden) maakt door middel van deze brief bij uw directie ernstig bezwaar tegen uw bijdrage aan de landelijke campagne ”Nederland Leest”.
Ons protest richt zich met name tegen het organiseren van een speciale trein om een drietal aanstaande zogeheten lesbische echtparen de gelegenheid te bieden elkaar tijdens een treinrit het ja-woord te geven.
Wij achten het zogeheten homohuwelijk in flagrante strijd met de heilzame geboden van de Heere God, zoals verwoord in de Tien Geboden.Het niet-naleven van Gods gebod kan niet dan tot grote schade voor overheid en samenleving, alsmede voor publieke en private organisaties plaatsvinden.
Anderzijds is aan het onderhouden van deze geboden Gods zegen verbonden.
Wij betreuren de Godonterende bijdrage van uw bedrijf, bedoeld als decor voor een lesbisch festijn, zeer. U heeft daarmee de diepste religieuze gevoelens van onze kerkelijke achterban gekwetst.
Voorts protesteren wij tegen de laatdunkende en discriminerende uitlatingen van de woordvoerder van uw bedrijf, de heer M. Jonker, zoals verwoord in het Reformatorisch Dagblad (editie maandag 20 oktober 2008).
Wij achten zijn kwalificatie van (onder andere) ons kerkgenootschap als ”splintergroepering” feitelijk onjuist, buitengewoon misplaatst, en getuigen van weinig respect.
Wij betreuren deze diskwalificatie zeer en verzoeken u dringend deze te corrigeren.
Klik hier!
Overigens achten wij zijn uitlatingen tevens, gelet op het frequente gebruik van uw dienstverlening door onze achterban, zeer klantonvriendelijk.
Wij zouden het op prijsstellen, als uw directie van zijn opvattingen afstand neemt.
Tevens zouden wij het op prijsstellen, als uw bedrijf zich in het vervolg onthoudt van uitspraken die behoren tot het domein van de publieke moraal en kwetsend zijn voor velen.
Gaarne vernemen wij uw reactie.
Inmiddels verblijven wij, met gevoelens van hoogachting,
Het deputaatschap voornoemd,
Drs. JN van de Poel
(secretaris)
-----------------------------------------------------------------------------
Aan de president-directeur van de
Nederlandse Spoorwegen
De heer J.W. Huisinga
Onderwerp: protestbrief
Zwijndrecht, 27 oktober 2008.
Geachte heer Huisinga,
Het kerkgenootschap van de Gereformeerde Gemeenten (ruim 100.000 leden) maakt door middel van deze brief bij uw directie ernstig bezwaar tegen uw bijdrage aan de landelijke campagne ”Nederland Leest”.
Ons protest richt zich met name tegen het organiseren van een speciale trein om een drietal aanstaande zogeheten lesbische echtparen de gelegenheid te bieden elkaar tijdens een treinrit het ja-woord te geven.
Wij achten het zogeheten homohuwelijk in flagrante strijd met de heilzame geboden van de Heere God, zoals verwoord in de Tien Geboden.Het niet-naleven van Gods gebod kan niet dan tot grote schade voor overheid en samenleving, alsmede voor publieke en private organisaties plaatsvinden.
Anderzijds is aan het onderhouden van deze geboden Gods zegen verbonden.
Wij betreuren de Godonterende bijdrage van uw bedrijf, bedoeld als decor voor een lesbisch festijn, zeer. U heeft daarmee de diepste religieuze gevoelens van onze kerkelijke achterban gekwetst.
Voorts protesteren wij tegen de laatdunkende en discriminerende uitlatingen van de woordvoerder van uw bedrijf, de heer M. Jonker, zoals verwoord in het Reformatorisch Dagblad (editie maandag 20 oktober 2008).
Wij achten zijn kwalificatie van (onder andere) ons kerkgenootschap als ”splintergroepering” feitelijk onjuist, buitengewoon misplaatst, en getuigen van weinig respect.
Wij betreuren deze diskwalificatie zeer en verzoeken u dringend deze te corrigeren.
Klik hier!
Overigens achten wij zijn uitlatingen tevens, gelet op het frequente gebruik van uw dienstverlening door onze achterban, zeer klantonvriendelijk.
Wij zouden het op prijsstellen, als uw directie van zijn opvattingen afstand neemt.
Tevens zouden wij het op prijsstellen, als uw bedrijf zich in het vervolg onthoudt van uitspraken die behoren tot het domein van de publieke moraal en kwetsend zijn voor velen.
Gaarne vernemen wij uw reactie.
Inmiddels verblijven wij, met gevoelens van hoogachting,
Het deputaatschap voornoemd,
Drs. JN van de Poel
(secretaris)
Nee! Het gaat niet om de God van de kerken, maar het gaat om dé God! God is niet relevant omdat er mensen zijn die in Hem geloven, maar God is relevant omdat Hij de God van iedereen is! God heeft het recht over iedereen, of ze nu in Hem geloven of niet.Ariene schreef: Ik schreef: dat het hem kwetste omdat de God van de kerken aan de kant geschoven werd.
daar gaat het toch om?
Het is een verschil in instelling. Want er is nu een excuus gevraagd voor het kwetsen van een grote groep mensen. Terwijl er een excuus ge-eist moet worden voor het afwijken van God en Zijn geboden. Dat is een enorm groot verschil.
----
PS> Ik waardeer het zeer dat een kerk actie onderneemt. Dat is (helaas) veel te zeldzaam. Ik vind het dus zeer goed dat het gebeurt.
Alleen de toon is m.i. verkeerd. Te menselijk. Het is geschreven in de toon van "wij achtten" en "wij zijn beledigd". De correcte toon is: "Alzo zegt de Heere!" Onze mening doet er niet toe.
Dus niet: Wij achten het zogeheten homohuwelijk in flagrante strijd met de heilzame geboden van de Heere God. Want dat laat ruimte open voor iemand om er anders over te denken. We laten dan ruimte open, die Gods woord niet open laat.
Tiberius schreef:Dit is de brief, zoals die verstuurd is (bron: http://www.refdag.nl):
[...]
Klik hier!

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Zo zie je maar hoe snel iets verkeerd over kan komen.memento schreef:Nee! Het gaat niet om de God van de kerken, maar het gaat om dé God! God is niet relevant omdat er mensen zijn die in Hem geloven, maar God is relevant omdat Hij de God van iedereen is! God heeft het recht over iedereen, of ze nu in Hem geloven of niet.Ariene schreef: Ik schreef: dat het hem kwetste omdat de God van de kerken aan de kant geschoven werd.
daar gaat het toch om?
Het is een verschil in instelling. Want er is nu een excuus gevraagd voor het kwetsen van een grote groep mensen. Terwijl er een excuus ge-eist moet worden voor het afwijken van God en Zijn geboden. Dat is een enorm groot verschil.

Wat betrefd het excuus heb ik inderdaad mijn moeite mee.
na het lezen van de brief is dat helder geworden.
Vraag liever of ze zich verootmoedigen voor God.
Zijn de 'diepste religieuze gevoelens' van de gergemmers werkelijk gekwetst? Ik heb de hele toestand niet eens gevolgd, maar overdrijven de mannenbroeders niet een beetje? Van mij mogen ze protesteren, maar ze moeten niet namens anderen dingen zeggen, die niet waar te maken zijn.Wij betreuren de Godonterende bijdrage van uw bedrijf, bedoeld als decor voor een lesbisch festijn, zeer. U heeft daarmee de diepste religieuze gevoelens van onze kerkelijke achterban gekwetst
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ik zat er net naar te staren.Josephus schreef:Tiberius schreef:Dit is de brief, zoals die verstuurd is (bron: http://www.refdag.nl):
[...]
Klik hier!