Middelen

Plaats reactie
Luister

Middelen

Bericht door Luister »

Is Jezus Christus het middel voor elke kwaal en zonde? Trachten wij niet teveel de zonde te bestrijden zonder Hem door d.m.v. allerlei acties, stichtingen, enz?
docwil

Bericht door docwil »

Om een blinde te genezen gebruikte de Here Jezus slijk, zou Hij dan niet van stichtingen gebruik kunnen maken?
Luister

Bericht door Luister »

Tuurlijk, de Heere Jezus kan alles gebruiken, geen twijfel mogelijk.
Ik maak deze aantekening en stel de vraag, gebruikt Jezus de stichting als middel, of gebruiken wij de stichting als middel. Vervallen we niet vlug tot teveel menselijk activisme, tot werken zonder de slogan: sola gratia!
docwil

Bericht door docwil »

Dat gevaar is er inderdaad, daarom "waakt en biddt!"
Elex

Bericht door Elex »

Docwil, ik verwacht dat onze stichtingen wel wat meer zijn dan slijk. Slijk is er genoeg!
Al onze beste werken en stichtingen zijn met zonde vermengd, dat wel, maar God vraagt van ons dat we als grondslag van onze stichtingen geen slijk maar Gods onfeilbare woord en getuigenis hebben!

Op deze manier praat je simpel alle gebreken uit de weg door te zeggen dat de Heere Jezus slijk gebruikte. Hebben wij nog niet het recht om onze stichtingen met slijk te vermengen.

Aan Luister:
God kan alles onmiddelijk doen maar dat is niet de gewone weg.
docwil

Bericht door docwil »

Hallo Elex,

Het blijkt maar weer dat het heel moeilijk is om vanuit een geplaatst bericht echt aan te voelen wat de schrijver bedoelt. Natuurlijk ben ik het met je eens. Waar het mij om ging is dat de Heere wel degelijk gebruik maakt van wat in onze ogen misschien klein en minderwaardig is. Inderdaad mag ons dankoffer niet met zonde verontreinigd worden.
Luister

Bericht door Luister »

Elex en docwil, wat is de middenweg tussen menselijk activisme en vervallen tot 'onmiddelijkheid'? Dat lijkt me erg lastig, hoe vullen jullie dit in?
docwil

Bericht door docwil »

Gods stem proberen te verstaan en je verstand gebruiken. Soms lijkt iets onlogisch, maar lijkt toch Gods wil. Soms moet je gewoon kijken wat haalbaar is en als je iets goeds vindt om te doen dat ook gewoon doen.
Luister

Bericht door Luister »

Ons verstand zal God wel moeten verlichten, als ik naar mezelf kijk en maar raak doe wat ik denk dat ik moet doen doe ik regelmatig gekke dingen. Hoe zit dat dan, dowil? Jij zegt even tussen neus en lippen: Gods stem proberen te verstaan, hoe gaat dat dan, hoe weet ik wat Gods stem is, hoe merk ik dat?
Je hoort toch geen stem uit de hemel?
docwil

Bericht door docwil »

"mijn schapen horen Mijn stem" zei de Here Jezus. Voorwaarde is dus allereerst een schaap van Hem te zijn. Dan kan er vervolgens zonde in de weg staan; dit maakt volgens de Bijbel scheiding tussen ons en de Heere.
God sprak in Bijbelse tijden door o.a. engelen, visioenen en zijn profeten. Bovenal hebben we nu Gods Woord. Toch geloof ik en heb ook zelf ervaren dat de Heere soms tot het hart en door situaties kan spreken. Dromen en visioenen ken ik niet, en ik zoek dit ook niet; toch staat ook daarover een belofte in de profeet Joel.
Gerdiene

Bericht door Gerdiene »

Docwil, ik weet dat ik een schaapje van Jezus ben maar soms ga ik wel eens dwalen, moet ik mij daar schuldig over voelen?
docwil

Bericht door docwil »

Beste Gerdiene,
Onze relatie tot de Here Jezus kent ook iets menselijks. Iemand waarvan je veel houdt wil je geen verdriet doen. Als dat toch gebeurt dan voel je je schuldig en wil je het weer goedmaken. Zo mogen en moeten we steeds naar de Goede Herder toe, zodat Zijn bloed ons kan reinigen van alle zonde. Zijn antwoord is echter wel: "Ga heen en zondig niet meer".
Dit kan alleen maar door met Hem als rank innig verbonden te zijn. dat wens ik ons allen toe.
Gerdiene

Bericht door Gerdiene »

Docwil, als een eigenschap van schapen is dat zij dwaalziek zijn, kan mij dan kwalijk genomen worden dat ik ga afdwalen? Ik voel mij vaak maar klein en hulpeloos. Komt dat hierdoor?
Ik wil de goede Herder geen verdriet doen maar geeft het Hem verdriet om mij op te zoeken?
docwil

Bericht door docwil »

We moeten geen rekening houden met wat wij kunnen, maar met wat God kan. Ons openstellen en Hem toe laten in en voor ons te werken door Zijn Geest, Hem voor ons te laten strijden. Onze zwakte en hulpeloosheid moet door God zelf opgevuld worden. Dan zijn er wonderen te verwachten.
Gerdiene

Bericht door Gerdiene »

Wonderen verwachten? Dat lijkt me erg onwerkelijk. Ik kan lastig dingen verwachten die God niet meer doet. Wonderen waren toch voor de begintijd?
Plaats reactie