celibaat

Luister

celibaat

Bericht door Luister »

Is het celibaat bijbels? Paulus zegt toch ergens dat het beter is om niet te trouwen?
wlw-er

Bericht door wlw-er »

Als je als priester / predikant alleen voor God wil blijven, schitterend!

Maar het moet niet!
docwil

Bericht door docwil »

Paulus had voor dit alleen blijven krachtens zijn eigen woorden een gave. Toch is het "celibaat" voor iedere ongetrouwde gelovige een opdracht, maar verder ook een uitdaging om deze tijd op een bijzondere wijze aan Gods zaak te wijden (1 Kor.7) en in het bijzonder om tot een levend geloof in Jezus Christus te komen.
Luister

Bericht door Luister »

Ja maar...wat is nu beter, trouwen of celibaat?
Luister

Bericht door Luister »

Soms denk ik wel eens dat het niet goed is om te trouwen, ik lees dat getrouwden vele verdrukkingen zullen hebben en dat ongetrouwden alleen zoeken om God te behagen. Wat is hier de juiste weg in?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Het antwoord lijkt me niet moeilijk. Wat is er nu beter, trouwen of celibaat? Twee teksten:
1. Genesis 2:18: "Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij." En vers 25: "Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn."
2. 1 Korinthe 7: 36 en 37: "Maar zo iemand acht, dat hij ongevoegelijk handelt met zijn maagd, indien zij over de jeugdige tijd gaat, en het alzo moet geschieden; die doet wat hij wil, hij zondigt niet; dat zij trouwen. Doch die vast staat in zijn hart, geen noodzaak hebbende, maar macht heeft over zijn eigen wil, en dit in zijn hart besloten heeft, dat hij zijn maagd zal bewaren, die doet wel."

Lijkt me voldoende, niet?
Luister

Bericht door Luister »

Refojongere,

En deze teksten uit 1 Kor. 7 dan?
“Zijt gij aan een vrouw verbonden, zoek geen ontbinding; zijt gij ongebonden van een vrouw, zoek geen vrouw.â€
Refojongere

O, maar was dat dan niet Paulus' persoonlijke mening: "Maar zij is gelukkiger, indien zij alzo blijft, naar mijn gevoelen."
In vers 7 staat ook duidelijk dat hij het graag wel zou willen. Het is een bijzondere gave Gods. Maar wat God samengevoegd heeft staat ergens anders weer, scheide de mens niet. God zorgt ook voor een goede vrouw. Goede vrouwen zijn van de Heere staat er in Spreuken.

Er valt wat voor Paulus standpunt te zeggen. Hij zegt dat de gave van onthouding zegenrijk kan zijn. Maar ook het huwelijk natuurlijk.
De kanttekeningen zeggen:
De apostel verklaart, om de redenen die daar zullen verhaald worden, dat hij liever had dat zij allen de gave der onthouding hadden. Doch evenwel dat een iegelijk moet letten op de gaven, die hij van God daartoe ontvangen heeft; de een namelijk om zich te onthouden, de ander om het huwelijk in eer en matigheid te gebruiken.
Luister

Bericht door Luister »

Refojong!

Nou pak je alleen de laatste tekst! Wat dan met de uitlating van Paulus: Zoek geen vrouw?
Wanneer heb je de gave der onthouding waar herken je dat aan?
Refojongere

We moeten niet de Roomse kant op waar Paulus voor gewaarschuwd heeft in 1 Timotheus 4:3: "Verbiedende te huwelijken, gebiedende van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft, tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen, en die de waarheid hebben bekend."

Wanneer heb je de gave der onthouding? Heel simpel. Als je heel goed kan leven zonder vrouw of man. Als je er geen behoefte aan hebt, er niet naar verlangt.

Waarom adviseerde Paulus dan dat het goed is om ongetrouwd te blijven. Nou hierom: Maar indien gij ook trouwt, gij zondigt niet; en indien een maagd trouwt, zij zondigt niet. >>Doch dezulken zullen verdrukking hebben in het vlees; en ik spare ulieden.<<

Je zondigt niet als je trouwt, maar in die tijd had je het maar wat zwaar te verduren in vervolging en vijandschap. Het was dan gemakkelijker als je ongetrouwd bleef.
Het zijn ADVIEZEN van Paulus, laten we dat goed vasthouden.
Luister

Bericht door Luister »

“De ongetrouwde bekommert zich met de dingen des Heeren, hoe hij den Heere zal behagen;
Maar die getrouwd is, bekommert zich met de dingen der wereld, hoe hij de vrouw zal behagen.â€
Refojongere

Dat vers van jou is tijdloos. Natuurlijk, wie een gezin heeft te onderhouden, die moet daar tijd aan besteden en heeft zodoende minder tijd voor de zaken die God en Zijn dienst aangaan. Maar het vers daarna geeft dan weer Paulus' bedoeling weer. "En dit zeg ik tot uw eigen voordeel; niet opdat ik een strik over u zou werpen, maar om u te leiden tot hetgeen wel voegt.."
Inderdaad, mensen die de gave der onthouding hebben (dat is wat anders dan jezelf inhouden!), die hebben meer tijd om de Heere te dienen. Maargoed, als je op slag op iemand valt, hem of haar liefkrijgt, tja, dan is er vaak geen speld tussen te krijgen...en het is dan ook niet erg.
Luister

Bericht door Luister »

Refojongere,

Wil God niet graag dat wij zoveel als mogelijk is Hem dienen? Dus beter om niet te trouwen?
Luister

Bericht door Luister »

Eenzelfde vraag was dat, die vorige! Ik vroeg het daar ik hier over pieker, ik zoek het wel en vraag me tevens af of God dit wel het liefste heeft.
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Luister, besef jij eigenlijk wel dat je God helemaal niet in eigen kracht kan dienen? Als je Zijn uitverkorene bent en God geeft je tevens een vrouw dan zal Hij er wel voor zorgen dat je Hem toch kan dienen.
Plaats reactie